Bad Lieutenant, The: Port of Call - New Orleans

11-09-2010

6.6

Bad Lieutenant, The: Port of Call - New Orleans (Blu-ray)

New Orleans heeft zwaar te lijden onder de gevolgen van orkaan Katrina. Wanneer agent Terence McDonagh (Nicolas Cage), ondanks afraden van zijn partner Stevie (Val Kilmer), een man van de verdrinkingsdood redt, levert hem dat naast een medaille ook een verwonding aan zijn rug op. Om de chronische pijn te verzachten zoekt McDonagh – inmiddels luitenant – zijn toevlucht tot cocaïne. Dit heeft ook een invloed op zijn gedrag, dat steeds extremer wordt. McDonagh heeft er namelijk totaal geen moeite mee om zijn macht te misbruiken voor zijn eigen gewin. Als hij geconfronteerd wordt met een vijfvoudige moord, is hij desondanks vastbesloten om de dader(s) achter de tralies te zetten. Het spoor wijst in de richting van een van de grote drugsbazen van New Orleans. Een voorzichtige aanpak is essentieel, maar door zijn drugsgebruik neemt McConagh steeds grotere risico’s.

Bad Lieutenant, is dat niet die misdaadfilm uit 1992 met Harvey Keitel als drugs- en gokverslaafde agent? Inderdaad. Een sterke film die in de loop der jaren uitgroeide tot een echte cult-klassieker. Toen bekend werd dat men bezig was met een remake van Bad Lieutenant met Nicholas Cage in de hoofdrol, was niet iedereen daar even enthousiast over. Daaronder ook Abel Ferrara, regisseur en co-auteur van het origineel, die geen goed woord over had voor het idee om een nieuwe versie van Bad Lieutenant op te nemen. Regisseur Werner Herzog zal zich daar niet echt aan gestoord hebben. Sterker nog, hij ziet zijn The Bad Lieutenant: Port of Call - New Orleans niet als een remake en beweert het origineel zelfs nooit gezien te hebben. Als je de samenvatting van het verhaal van Port of Call leest, is de link met de prent uit 1992 echter direct duidelijk. In beide films gaat het namelijk om een corrupte, aan drugs verslaafde agent, die zijn macht misbruikt voor zijn eigen zonden. Met een misdaad – in dit geval de moord op een Afrikaans gezin – als rode draad. Maar daar houden de overeenkomsten wel op. Een ander verhaal, een andere setting, een andere cast, in vrijwel alles is Port of Call een op zichzelf staande film. Beschouw je de film als zodanig, dan zul je hierin een aardige misdaadprent ontdekken. Verwacht echter geen moderne klassieker; de kans dat Port of Call net als zijn tegenhanger uit 1992 uitgroeit tot een cultfavoriet is niet erg groot. Zo laat de film qua verhaal wat steekjes vallen, door regelmatig van de hak op de tak te springen. Hierdoor wordt de rode draad vaak uit het oog verloren en lijkt de film voornamelijk te draaien om de bizarre uitspattingen van de door Cage gespeelde luitenant McDonagh. En wat voor uitspattingen. In twee uur tijd zie je hoe McDonagh bewijzen verduistert, in zee gaat met drugsdealers, zich laat omkopen met seks, een weerloze oude vrouw bedreigt voor informatie, een relatie met een prostituee onderhoudt en bergen cocaïne z'n neusgaten injaagt. Als je deze zaken zo op een rij ziet lijkt het allemaal extreem over-the-top. En dat is het eigenlijk ook, maar Nicolas Cage komt er mee weg. Hij is misschien niet de eerste acteur waaraan je denkt bij een dergelijke rol, maar Cage zet de ontspoorde luitenant zeer overtuigend neer. Daarmee weet hij zelfs de meest extreme gedragingen te verkopen. Ook met het zwartkomische aspect blijkt hij goed uit de voeten te kunnen. Een ander pluspunt van de film is de goede cinematografie, met enkele leuke vondsten om McDonaghs gesteldheid te visualiseren. Samengevat valt er voldoende positiefs over The Bad Lieutenant: Port of Call – New Orleans te melden, waarmee de ietwat ongewone misdaadfilm een prima prent is voor de liefhebber van het genre.

DFW heeft The Bad Lieutenant: Port of Call - New Orleans uitgebracht op zowel DVD als Blu-ray Disc. Hieronder de recensie van de BD-uitgave.

Genre: Misdaad
Jaar: 2009
Speelduur: 122 min
Verpakking: Blu-ray Keep Case in Slipcase
Beeldverhouding: 1.78:1 HD niet anamorf
EAN: 8715664080009

• Interview: Cast & Crew
  • Alternate Trailer
  • Photography Book: Photos by Lena Herzog

De Blu-ray Disc uitgave van The Bad Lieutenant: Port of Call - New Orleans heeft een beeldverhouding van 1.78:1, een acceptabel verschil met het oorspronkelijke 1.85:1. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). De BD-uitgave bestaat uit een 25GB enkellaags disc. Voor de video-encoding is gebruik gemaakt van de SMPTE VC-1 codec.

De resulterende HD-transfer is niet zonder problemen, maar zet desondanks een natuurlijk ogend, filmisch beeld neer. Scherpte en detaillering zijn over het algemeen dik in orde, al is er wel enige variatie per shot. Maar dat is waarschijnlijk een gevolg van de gebruikte opnametechnieken en geen tekortkoming van de transfer. Dat geldt echter niet voor de lichte edge enhancement die sporadisch zichtbaar is, en evenmin voor de artefacting (posterisatie en macroblocking) in met name de achtergronden. Kleine minpuntjes, die gelukkig op normale kijkafstand niet echt afleidend werken. Hetzelfde kan gezegd worden over het sporadische vuiltje of krasje. Qua kleurweergave valt er niks te klagen; als geheel heeft het beeld vaak een wat kille uitstraling, maar dat past perfect bij de toon van de film. Schaduwdetail en zwartniveau zijn bovengemiddeld, wel ontbreekt het in donkere scènes wat aan diepte. Zoals gezegd kent de transfer dus wat probleempjes. Desondanks is het beeld goed genoeg voor een nette voldoende.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk. Wil je de screenshots bekijken in Full HD-resolutie? Neem dan een Platinum Member account!

Het geluid van The Bad Lieutenant: Port of Call - New Orleans staat onder meer als lossless DTS-HD Master Audio 5.1-track (16bit/48kHz) op het schijfje. Als je een agressieve, ‘actieblockbuster-achtige’ track verwacht, dan zul je enigszins teleurgesteld worden. Het geluid van Port of Call blijkt namelijk opvallend beheerst. Zo wordt de ruimtelijkheid van de track vooral gevormd door de filmmuziek en af en toe wat omgevingsgeluiden, en is het verder een op de voorkanalen gericht spoor. Dialogen komen netjes uit het midden en klinken kraakhelder. Dit laatste is ook van toepassing op het overige geluid, of het nu om de effecten of de muziek gaat. Alles heeft namelijk een erg goede helderheid en dynamiek. De detaillering is eveneens uitstekend, met name in de muziek. Wat betreft het LFE-kanaal is er niet onnoemelijk veel activiteit te bespeuren, maar het laag is aanwezig waar het hoort. Het resultaat is een track die misschien niet zo actief is als verwacht, maar wel prima prestaties neerzet.

Op deze uitgave vind je een klein aantal extra’s. Vergeleken met de buitenlandse uitgave ontbreekt hier de Making Of, maar daar krijgen we een verzameling interviews voor terug. Het beeld van de extra’s heeft een resolutie van 1080p/i en het geluid is in DD 2.0-formaat. Nederlandse ondertiteling is aanwezig.

Alternate Trailer
Een (blijkbaar) alternatieve trailer van de film. Wat het verschil is met de normale trailer is niet te beoordelen, aangezien deze niet op de uitgave aanwezig is.

Interview: Cast & Crew (40 min)
Onder deze noemer vind je een verzameling interviews met cast en crew. Voordat de geïnterviewde zijn of haar zegje doet verschijnt eerst het onderwerp van het gesprek in beeld. Het interview met regisseur Herzog is vrij interessant, de rest wat minder.

Photography Book: Photos by Lena Herzog
Hier kun je door verschillende collages van filmshots en productiefoto’s bladeren.

Geen vervolg, geen remake, laten we het er maar op houden dat The Bad Lieutenant: Port of Call - New Orleans (2009) geïnspireerd is door cultfavoriet Bad Lieutenant uit 1992. Ook nu gaat het om een corrupte, drugsverslaafde agent, die zijn macht misbruikt voor zijn eigen zonden. Het voornaamste pluspunt van de film is de sterke rol van Nicolas Cage, die onverwacht goed op dreef is als ontspoorde luitenant. Hij zorgt ervoor dat je als kijker zelfs de meest overdreven uitspattingen accepteert. Minder positief is dat het verhaal wat gefragmenteerd is en af en toe de rode draad uit het oog verliest. Desalniettemin is het een aanrader voor liefhebbers van het misdaadgenre. De BD-uitgave heeft een nette HD-beeldkwaliteit en goed lossless geluid. Het kleine aantal extra’s kan helaas maar weinig indruk maken.