Megadeth - Rust in Peace Live (CD+DVD)

17-09-2010

7.9

Megadeth - Rust in Peace Live (CD+DVD) (DVD)

Op 31 maart 2010 gaf metalband Megadeth een uitverkocht optreden in het Hollywood Palladium in Los Angeles. Ter gelegenheid van de 20e verjaardag van hun album Rust in Peace brengt de band het gehele album ten gehore. Dit betekent dat de volgende nummers voorbij komen:

1. Holy Wars…The Punishment Due
2. Hangar 18
3. Take No Prisoners
4. Five Magics
5. Poison Was the Cure
6. Lucretia
7. Tornado of Souls
8. Dawn Patrol
9. Rust in Peace…Polaris
10. Holy Wars - Reprise

De Amerikaanse metalband Megadeth werd in 1983 opgericht door zanger en gitarist Dave Mustaine. Na zijn verwijdering uit de line-up van Metallica begon hij een eigen groep, die over de jaren vele wisselingen kende qua samenstelling. Mustaine bleef echter de constante factor en drijvende kracht achter het succes van Megadeth. Hoewel de band nooit het succes heeft gekend van Metallica, hebben ze toch vele miljoenen albums weten te verkopen. Ook worden ze gezien als één van de Big Four van de trashmetal. In 1990 werd het album Rust in Peace uitgebracht, het vierde studioalbum van de groep. Deze plaat was een groot succes en behaalde de platina status. Ook werd het album genomineerd voor twee Grammy Awards. Dit jaar was het dus twintig jaar geleden dat het album uitkwam. Ter gelegenheid van dit jubileum besloot de band op tournee te gaan door Noord-Amerika. Er werden 22 optredens gegeven waarbij het gehele album werd gespeeld in de oorspronkelijke volgorde. Tijdens het laatste optreden werden er opnames gemaakt en die zijn terug te vinden op de hier besproken uitgave. Over de kwaliteit van het optreden kunnen we kort zijn. Die is gewoon erg goed. Het album is nog steeds één van de klassiekers in het genre, dus ook live doen de songs het uitstekend. Voor de echte fans is het natuurlijk extra leuk om bepaalde songs van het album nu eens live uitgevoerd te zien worden. Bepaalde nummers waren namelijk nog nooit live ten gehore gebracht. De bandleden zijn allemaal goed in vorm. Frontman Dave Mustaine bewijst andermaal een gitaarvirtuoos te zijn en zijn riffs en solo’s worden gespeeld op een bizar niveau van perfectie. De jaren van alcohol en drugsmisbruik hebben duidelijk hun sporen achtergelaten op de inmiddels 49 jarige zanger, maar op zijn spel heeft dit geen invloed gehad. De oude fans zullen blij zijn om bassist David Ellefson terug in de band te zien. Hij weet echt iets toe te voegen aan het geheel en zijn baspartijen worden erg strak gespeeld. Drummer Shawn Drover en nieuwkomer Chris Broderick geven uitstekend partij aan deze twee oudgedienden. De show op zich stelt niet zoveel voor. Megadeth staat echter niet bekend om uitgebreide shows met veel vuurwerk en effecten, dus echt erg is dit niet. De band komt gewoon op en doen hun ding. Het aanwezige publiek heeft het duidelijk naar de zin en beseft waarschijnlijk getuige te zijn van iets unieks. Enig minpunt van deze uitgave is dat alleen de nummers van Rust in Peace deel uitmaken van het hoofdoptreden. Voor en na de nummers van dit album werden namelijk andere tracks ten gehore gebracht. Deze zijn hier terug te vinden onder de extra’s, maar we hadden ze liever als onderdeel van de hoofdshow gezien. Het laatste nummer, een reprise van Holy Wars, doet nu een beetje overbodig aan, aangezien deze gespeeld werd om weer in de stemming van het album te komen na diverse andere tracks gespeeld te hebben. Alles bij elkaar is dit toch een uitgave die niet mag ontbreken in de collectie van de echte Megadeth-fans.

Universal Music heeft de show uitgebracht in verschillende uitgaven. De show is verkrijgbaar op Blu-ray Disc, op CD en als een CD plus DVD uitgave. De recensie behandelt deze laatst genoemde. De uitgave wordt geleverd in een standaard CD-doosje.

Genre: Concert, Muziek
Regio: 0
Jaar: 2010
Speelduur: 46 min
Verpakking: Jewel Case
  • Dolby Digital 2.0 - Muziek
  • Dolby Digital 5.1 - Muziek
  • DTS 5.1 - Muziek
Ondertiteling: Geen
Uitgever: Universal Music
EAN: 60252746153

• Behind the Scenes
  • Bonus Songs
  • CD

De show staat anamorf op de DVD in het formaat 1.78:1. De kwaliteit van het beeld is prima, zeker voor een concertregistratie. Scherpte en detaillering zijn dik in orde. Zowel de close-ups als de wijdere shots vanuit het publiek laten goed alle details zien. De kleuren ogen goed verzadigd en over het algemeen natuurlijk. Uiteraard komen er momenten voorbij waarbij de bandleden een wat vreemde kleur er op na houden, dit alles door de belichting. Schaduwdetail en contrast zijn ook voldoende. Echt donker kan het optreden niet genoemd worden en alles is dan ook goed te volgen. Voor een concert is het misschien zelfs wat licht in de zaal. Misschien is dit met opzet gedaan om het aanwezige publiek goed te laten zien. Het aanwezige zwart is verder prima. Qua artefacten zien we soms wat lichte beeldruis en aliasing de kop op steken. Verder zijn er geen artefacten te bespeuren en oogt het beeld mooi schoon en helder. Een prima presentatie voor een uitgave zoals deze.
De show is verdeeld in tien hoofdstukken, één voor elk gespeeld nummer.

Voor het geluid is er de keuze uit maar liefst drie audiotracks, te weten een DTS 5.1 track (754 kb/s), een Dolby Digital 5.1 track (448 kb/s) en een Dolby Digital 2.0 track (192 kb/s). De laatste is zonder twijfel de minste van de drie, in de eerste plaats door het ontbreken van enige surroundactiviteit. Maar ook op het gebied van detail en dynamiek kan de track zich niet meten met zijn 5.1 tegenhangers. Deze twee tracks laten een natuurlijk geluidsbeeld horen. Hier komt de zang netjes uit de centerspeaker en de overige instrumenten uit de frontspeakers. Er is een fraai stereogeluid te horen, waarbij de verschillende instrumenten goed te onderscheiden zijn. De surrounds laten de muziek in lichte mate horen, aangevuld met de geluiden van het aanwezige publiek. Hierdoor heb je als kijker het gevoel midden in de zaal te staan en het optreden daadwerkelijk bij te wonen. Het LFE-kanaal ondersteunt de bas en drums met een redelijk diepgaand laag, waardoor deze iets meer impact krijgen. Echt aanwezig is het laag echter niet en op sommige momenten had dit iets meer mogen zijn. De verschillen tussen de DTS en Dolby Digital track zijn eigenlijk vrij standaard. De eerste laat iets meer detail horen en een wat voller geluidsbeeld. Beide voldoen echter prima.

De menu’s worden anamorf weergegeven in het formaat 1.78:1, met Dolby Digital 2.0 (224 kb/s).

Bonus Songs (26 min.)
Hier zijn zes nummers te bekijken die ook tijdens het optreden gespeeld werden. Ze zijn los van elkaar te bekijken of allemaal achter elkaar. Het geluid is gelijk aan die van het hoofdprogramma. Er kan gewisseld worden tussen de audiosporen via de afstandsbediening, in het menu zijn geen keuzes te maken voor het geluid. De volgende nummers maken onderdeel uit van deze extra:

1. Skin O’My Teeth
2. In My Darkest Hour
3. She-Wolf
4. Trust
5. Symphony of Destruction
6. Peace Sells

Behind the Scenes (8 min.)
Een korte blik achter de schermen waar we beelden zien van het publiek dat buiten aan het wachten is, de soundcheck, maar ook van de bandleden die zich backstage voorbereiden op het optreden. Leuk om te zien, maar te kort om echt interessant te zijn.
Het beeld is 1.78:1 anamorf en het geluid is Dolby Digital 2.0 (224 kb/s).

CD
Zoals gezegd bestaat deze uitgave uit twee schijven, waarvan één een CD is. Hierop zijn dezelfde tracks te vinden als op de DVD, inclusief de bonus nummers. Helaas ook hier geen volgorde zoals tijdens het originele optredens, maar eerst de nummers van Rust in Peace en daarna de extra tracks.

Rust in Peace Live is een registratie van een optreden dat metalband Megadeth gaf ter gelegenheid van de 20e verjaardag van dit gelijknamige album. Aangezien de nadruk ligt op dit album hebben de makers ervoor gekozen alleen tracks van dit album onderdeel te maken van het hoofdprogramma. Enkele andere nummers die ook ten gehore zijn gebracht zijn te vinden onder de extra’s. Op zich een begrijpelijke keuze, maar toch jammer omdat we uiteraard liever een complete show zien van de band. De kwaliteit van de show is uitstekend en dit maakt een hoop goed. De bandleden zijn uitstekend in vorm en het gespeeld materiaal heeft de tand des tijds prima doorstaan. Voor de echte fan een niet te missen uitgave, niet in de laatste plaats door het feit dat enkele nummers nu voor het eerst live gespeeld werden. De beeld- en geluidskwaliteit van deze DVD zijn prima. Bij de extra’s vinden we de genoemde bonustracks en een korte blik achter de schermen van de show. Deze uitgave bevat ook een CD met daar op alle nummers die ook op de DVD te vinden zijn.