Extraordinary Measures

Rene Cloosterman
20-09-2010

7

Extraordinary Measures (DVD)

Hoe ver ga je, als het leven van je kinderen op het spel staat? John (Brendan Fraser) en Aileen Crowley (Keri Russell) hebben een groot probleem. Twee van hun drie kinderen hebben namelijk de ziekte van Pompe. Deze erfelijke spierziekte is helaas ongeneeslijk en vrijwel in alle gevallen dodelijk. Een medicijn is er niet voor, maar John leest echter over een controversieel onderzoek van Dr. Robert Stonehill (Harrison Ford). Deze onderzoeker denkt namelijk een geneesmiddel tegen deze ziekte te kunnen ontwikkelen. Maar er is geen geld voor dit onderzoek, laat staan voor de ontwikkeling van een medicijn. John ziet uiteindelijk nog maar één mogelijkheid. Hij besluit om zijn huidige baan op te zeggen en start samen met Dr. Stonehill een nieuw bedrijf. Met dit bedrijf hoopt men investeerders aan te kunnen trekken om zo het onderzoek te kunnen financieren. Echter wordt dit een gevecht tegen de bestaande medische en farmaceutische orde en het is maar de vraag of het medicijn er überhaupt kan komen. Deze film volgt het waargebeurde verhaal van ouders en de strijd die ze moeten voeren om hun kinderen aan een geneesmiddel te helpen.

Naar aanleiding van het boek The Cure van journaliste Geeta Anand is dit de derde avondvullende film die Tom Vaughan regisseert. De van oorsprong Engelse Vaughan is vanaf 1990 vooral actief voor de Engelse televisie en regisseerde in 2006 zijn eerste Engelse film Starter for 10. In 2007 is hij gevraagd door HBO om enkele drama tv-series te regisseren. In datzelfde jaar wordt Vaughan benaderd door Twentieth Century Fox om de film What Happens in Vegas te regisseren. Deze film wordt ondanks de vele negatieve kritieken toch een groot succes. Dit in tegenstelling tot Extraordinary Measures. Met een budget van 31 miljoen dollar bracht deze film slechts 13 miljoen dollar op. Door het ontbreken van een goede marketingcampagne en matige recensies in Amerika heeft deze film de Nederlandse bioscopen nauwelijks gehaald. Twee ongeneeslijk zieke kinderen, vastberaden ouders en een briljante wetenschapper. Ingrediënten die zeker tot een succesvolle film kunnen leiden. Neem dan ook nog eens aan aantal bekende acteurs en een kaskraker lijkt gegarandeerd. Helaas blijkt dit dus niet altijd te werken. Extraordinary Measures is gebaseerd op een waargebeurd verhaal, maar zoals wel vaker met waargebeurde verhalen kunnen deze redelijk saai zijn. Vaughan weet dit goed te compenseren door te kiezen voor een sterke cast. Harrison Ford en Keri Russell zijn hiervoor een logische keuze. Zij hebben immers al ervaring met dergelijke rollen. Brendan Fraser daarentegen was voor velen een verassing. Fraser zien we de laatste jaren voornamelijk in komische rollen en nog zelden in een serieuze rol. Hoe goed Fraser zijn acteerwerk ook doet, toch blijf je onderbewust wachten op een grappig moment. Ook de gebruikte muziek (welke is gecomponeerd door Adrea Guerra) lijkt in het eerste half uur beter te passen in een komedie dan in een drama. Pas in de tweede helft van de film krijgt het emotionele verhaal de overhand en komt Fraser erg goed in zijn rol. Ineens is zichtbaar dat Fraser veel meer in zijn mars heeft dan het spelen van alleen maar komische rollen. Het acteerwerk van zowel Harrison Ford als Keri Russell is zoals verwacht solide. Direct is merkbaar dat beiden totaal geen moeite hebben met het inleven in hun rol, waarmee ze de film helemaal naar zich toe trekken. Vooral Russell is niet onbekend met dit genre en dat is dan ook goed te zien. Het verhaal van Extraordinary Measures volgt overigens netjes de Hollywoodregels voor een klassieke tranentrekker en slaagt hierin dan ook prima. Helaas wordt er nergens van het klassieke pad afgeweken en dit maakt de film erg standaard.

De Extraordinary Measures is in Amerika zowel op Blu-ray Disc als op DVD uitgegeven. Echter in Europa is alleen de DVD-versie verkrijgbaar en deze is hier besproken.

Jaar: 2010
Speelduur: 101 min
Verpakking: Eco-box Keepcase
Ondertiteling: Nederlands, Arabisch, Engels, Frans
EAN: 8712609664782

• Promotie trailers
  • Meet John Crowley
  • Extraordinary Measures: The Power to Overcome

De film is geschoten op 35mm film met een verhouding van 1.85:1 en vervolgens is deze digitaal ingescand. Vanaf de digitale master is deze vervolgens in zijn oorspronkelijke formaat van 1.85:1, anamorf op de DVD gezet. Het totale beeld doet warm aan en ondersteunt het goedhartige karakter van de film. Er is continu wat lichte filmgrain zichtbaar en af en toe lijkt de compressie hier wat moeite mee te hebben, maar dat is minimaal. Het beeld ziet er strak uit en ook het contrast en schaduwdetail zijn dik in orde. De scherpte van het beeld wisselt tussen zacht en haarscherp. Vooral de close-ups van de gezichtsuitdrukkingen van Ford zijn prachtig om te zien en benadrukken zijn excentrieke personage. Al met al een goede transfer waarop weinig is aan te merken.

De DVD is voorzien van een Engelse en Franse Dolby Digital 5.1 soundtrack (448 kb/s). En zoals je kunt verwachten in dit genre vormen de dialogen een belangrijk onderdeel van de film. Het geluidsbeeld richt zich dan ook voornamelijk op de voorste kanalen. De dialogen klinken zeer helder en maken vooral gebruik van het middenkanaal. Omgevings- en achtergrondgeluiden worden netjes over de surroundkanalen weergegeven, terwijl de muziek soundtrack voornamelijk aanwezig is in de stereo kanalen. De achtergrondgeluiden en muziek zijn subtiel aanwezig en overheersen nergens. In totaal een zeer nette soundtrack die de nadruk legt op de dialogen.

Extraordinary Measures is voorzien van dezelfde extra’s als op de in Amerika verkrijgbare Blu-ray Disc.
Alle extra’s hebben een anamorf beeld en zijn voorzien van Dolby Digital 2.0 geluid. Ook zijn hier optionele ondertitels aanwezig.

Deleted Scenes (10 min)
Hier zijn een negental verwijderde scènes te vinden.

Meet John Crowley (5 min)
Een openhartig interview met de echte John Crowley. John vertelt hier over de geschiedenis van zijn familie en de impact die de ziekte heeft op hun dagelijkse leven. Deze mini featurette is erg emotioneel en eindigt met een bezoek van de familie aan de set.

Extraordinary Measures: The Power to Overcome (11 min)
Een basis featurette met cast en crew interviews afgewisseld met scènes uit de film.

Een vijftal promotietrailers en een Blu-ray Disc promo.

Het leven van je kinderen staat op het spel. Hoe ver ga je als ouders om een medicijn te vinden en welke wegen moet je hiervoor bewandelen? Extraordinary Measures vertelt het waargebeurde verhaal van John en Aileen Crowley en de strijd die ze moeten leveren om hun kinderen van een gewisse dood te redden. De opbouw van het verhaal is redelijk standaard en nauwelijks vernieuwend. Gelukkig heeft men door de keuze van Ford, Fraser en Russell het wat zwakke verhaal goed weten te compenseren. Vooral Brendan Fraser laat zich in hier in een andere rol zien en dit pakt uiteindelijk toch goed uit. De DVD-uitgave heeft prima beeld en geluid, en ook de aanwezige extra's mogen er zijn. Als drama is de film goed geslaagd en verdient zeker niet de afstraffing die deze in de bioscoop kreeg.