Solomon Kane

22-09-2010

7.7

Solomon Kane (Blu-ray)

Solomon Kane (James Purefoy) is in het jaar 1600 een moordlustige kapitein in dienst van het Britse leger. Gewapend met pistolen, messen en langzwaarden overwint hij veldslagen over de hele wereld. In naam van God is het zijn persoonlijke missie om de wereld van al het kwade te zuiveren. Tot hij op een dag de rechterhand van de duivel zelf tegenkomt. Uiteindelijk weet hij te ontsnappen, maar is gedoemd om als een vreedzaam mens verder te leven en geweld daarmee af te zweren. Als hij toch geweld gebruikt is hij overgeleverd aan de duivel. Na een jaar ontmoet hij een familie die op weg is naar Amerika en trekt een tijdje met hen mee. Echter, een groep kwaadaardige moordenaars doden de jongste zoon (Patrick Hurd-Wood) van de familie en ontvoeren hun dochter Meredith (Rachel Hurd-Wood). Kan Solomon Kane zijn belofte om zonder geweld door het leven te gaan nakomen?

Eind jaren ’20 schreef de Amerikaanse novellist Robert E. Howard een aantal korte verhalen voor het pulp magazine “Weird Tales”. Naast Solomon Kane (toen nog Suleyman Kehani) schreef Howard ook de wat beter bekende Conan the Barbarian. In de verhalen werd Solomon neergezet als een sombere en stille man met een duister verleden. Sluw als een vos, behendig als een kat en altijd gekleed in een zwarte cape met bijpassende hoed. Zijn favoriete wapens zijn zwaarden (liefst twee tegelijk), dolken en uiteraard het pistool. Na 1930 bleef het stil rondom het karakter Solomon Kane. Tussen 1970 en 1980 werden er wel een aantal comics uitgegeven rondom de figuur Solomon Kane. En in 2006 is de franchise weer opgepakt door Dark House Comics en deze serie bestaat nog steeds. In 2006 wilde producent Samual Hadida ter ere van de vijfenzeventigste sterfdag van Robert E. Howard het karakter Solomon Kane weer tot leven wekken. Uiteindelijk heeft hij regisseur Michael J. Bassett gevraagd om Solomon Kane als trilogie op het witte doek neer te zetten. Met gerespecteerde films als Deathwish en Wilderness op zijn naam zou dit voor Bassett een mooi opstapje kunnen worden naar een ander genre. Helaas pakte dat wat anders uit dan hij oorspronkelijk had gehoopt. Een budget van 40 miljoen dollar is erg weinig voor een dergelijke film in dit genre en men heeft dan ook behoorlijk moeten snijden in de budgetten voor de cast en marketing. Een film uitbrengen zonder een groot marketing budget in een toch al drukke filmmaand is riskant. Als dan ook nog eens bijna alle filmrecensenten een negatieve beoordeling geven, dan heb je een probleem. Solomon Kane was dan ook al na 2 weken uit de bioscopen verdwenen en bracht slechts 23 miljoen dollar op. Bassett heeft gekozen voor James Purefoy om het karakter Solomon Kane neer te zetten. De zesenveertig jarige Engelse Purefoy is al sinds 1990 actief met acteren en speelt voornamelijk bijrollen in tv-series. In Nederland kennen we hem als Mark Anthony uit de serie Rome. De rol van Solomon Kane gaat hem echter niet zo goed af. Hij ziet er weliswaar uit als een geloofwaardige Solomon Kane, maar komt niet als zodanig over. Direct aan het begin van de film is dit al meteen merkbaar. Na een paar slechte oneliners en een flink aantal brute afslachtingen in het kasteel, krijg je niet de indruk dat hij nu zo’n ruig en moorddadig verleden heeft gehad. Het lijkt overigens wel of Solomon alleen maar in oneliners kan praten. In bijna elke scène waar hij iets te zeggen heeft zitten er wel een aantal. Ook het acteren zelf (van bijna alle acteurs) is ver onder de maat. Sterfscènes bijvoorbeeld missen een belangrijk onderdeel, namelijk emotie. Het lijkt af en toe meer op een slechte persiflage dan op een geloofwaardige sterfscène. Geloofwaardigheid ontbreekt trouwens ook bij de vechtscènes. Deze zien er veel te ingestudeerd uit. Toch is het niet alleen maar kommer en kwel en kent deze film zeker een aantal positieve punten. Volledig gefilmd in Tsjechië kent deze film enkele zeer mooie locaties. De ruige landschappen samen met oude ruïnes en kastelen doen erg zeventiende-eeuws aan en plaatsen de film dan ook netjes in de tijd van Solomon Kane. De belichting en stilistische aanpassingen zijn bijzonder goed gedaan en maken van bijna iedere scène een plaatje. Ook de gebruikte CGI mag er best wezen. Geen topkwaliteit en niet altijd even constant, maar weet toch een overtuigende indruk te maken. Ondanks de wat zwakke acteerprestaties en vechtscènes is deze film in zijn totaal toch een vermakelijk geheel. Het is een heelijke no-brainer geworden.

E1 Entertainment heeft Solomon Kane uitgebracht op DVD en Blu-ray Disc. De bespreking hieronder betreft de Blu-ray Disc. Die van de DVD kun je hier lezen.

Genre: Actie, Avontuur, Fantasy
Jaar: 2010
Speelduur: 104 min
Beeldverhouding: 2.35:1 niet anamorf
Uitgever: E1 Entertainment
EAN: 8713045221157

Solomon Kane staat in een beeldformaat van 2.35:1 op deze Blu-ray Disc uitgave, wat overeenkomt met het originele beeldformaat. De film staat op een 25 GB enkellaags disc, waarvan bijna 20 GB is gebruikt. Het beeld heeft een resolutie van 1080/24p, dus 1080 beeldlijnen progressief met 1920*1080 beeldpunten en een beeldsnelheid van 24 beelden per seconde. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van de SMPTE VC-1 videocodering.

De DVD heeft al een goede beeldkwaliteit, de Blu-ray Disc doet hier nog een schepje bovenop. De film heeft een degelijke transfer gekregen. Scherpte, contrast en schaduwdetail zijn dik in orde. Ook in de – vele – donkere delen van het beeld blijft alles goed te volgen. Het zwartniveau had een tikkeltje beter gekund, het zwart had iets donkerder mogen zijn. Ondanks dat de film op een enkellaags disc staat zien we geen noemenswaardige compressiefouten. Een heel enkele keer is lichte edge-enhancement zichtbaar, maar die momenten zijn gelukkig spaarzaam. Beeldruis is een enkele keer in heel lichte mate aanwezig. Het kleurgebruik is uitstekend en huidtinten komen goed over op deze transfer. Kortom, een hele nette transfer, die de sfeer van de film eer aan doet.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk. Wil je de screenshots bekijken in Full HD-resolutie? Neem dan een Platinum Member account!

Voor het geluid is er uitsluitend een DTS-HD Master Audio 5.1 (16bit/48kHz) track beschikbaar. Maar daar hoeven we niet lang over te treuren, want het geluid van de Blu-ray Disc van Solomon Kane is uitstekend. Het klinkt dynamisch, ruimtelijk en bij vlagen bombastisch, zoals bij de openingsscènes. Het laag gaat daar stevig het LFE-kanaal in, wat een krachtige punch aan het geluid geeft. De surroundkanalen worden volop gebruikt voor muziek, omgevingsgeluiden en geluidseffecten, wat voor een mooi ruimtelijk klinkend geheel zorgt. Dialogen komen keurig uit het midden en ondanks dat Solomon Kane de neiging heeft om zacht te praten blijft alles over het algemeen goed te volgen. De muziek is van de hand van Klaus Badelt (Pirates of the Caribbean), wat dus garant staat voor een stevige, bombastische soundtrack. Het is genieten geblazen met deze soundtrack.

De Blu-ray Disc heeft geen menu, zelfs geen pop-up menu voor de instellingen. Ook bevat deze uitgave geen extra's. Wie extra's wil moet de UK-uitgave opzoeken.

Solomon Kane was een bloeddorstige kapitein in dienst van het Britse leger. De bijna ontmoeting met de Duivel zelf heeft hem bekeerd. Om de hel te ontlopen moet hij als een vreedzaam man verder leven. Echter, wanneer de dochter van een familie wordt ontvoerd, is hij gedwongen om de wapens weer op te pakken. Solomon Kane is niet de kaskraker geworden die men gehoopt had te worden. De veelal knullige acteerprestaties en slechte oneliners tasten het oorspronkelijke imago van Solomon Kane behoorlijk aan. En toch blijf je van het begin tot het einde kijken naar deze film. Want nadat je gewend bent aan de acteerprestaties (of het gebrek hieraan), blijft er een zeer vermakelijke film over. Deze Blu-ray Disc heeft een uitstekende beeld- en geluidskwaliteit, waarbij vooral het geluid zeer bombastisch klinkt. Extra's zijn er helaas niet te vinden op deze uitgave, daarvoor moet je bij de UK-versie zijn. Solomon Kane is misschien geen briljante film, maar het levert wel genoeg entertainment voor een avondje kijkplezier. Je moet alleen niet over een al te zwakke maag beschikken.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door E1 Entertainment.