Boudewijn de Groot - Wat Geweest Is, Is Geweest

Wilbert Rietman
02-10-2010

7

Boudewijn de Groot - Wat Geweest Is, Is Geweest (DVD)

De song Wat Geweest Is, Is Geweest leent tevens zijn titel aan een DVD waarop we allerlei liederen vinden van de bekende Nederlandse zanger. De een is wat bekender als de andere. De oudste televisieopname stamt uit 1966 en de nieuwste uit 2004. Een overzicht van de opnames:

1. Meisje van Zestien
2. Welterusten, Mijnheer de President
3. Draai Weer Bij
4. Er Komen Andere Tijden
5. Woningnood
6. Lied van een Kind dat Bang Is in het Donker
7. Het Land van Maas en Waal
8. Prikkebeen (Duet met Elly Nieman)
9. Aeneas Nu
10. Verdronken Vlinder
11. Megaton
12. Ze Zijn Niet Meer als Toen
13. Jimmy
14. Of Niet Soms
15. Kindertijd
16. Moeder
17. Vertrek
18. Wat Geweest Is, Is Geweest
19. Testament
20. Nooit Meer Terug
21. De Zwemmer
22. Naast Jou (Duet met Jan Rot)
23. Een Wonderkind van 50
24. Eeuwige Jeugd
25. Avond

Boudewijn de Groot is bekend geworden als zanger, maar sporadisch actief als theateracteur en zelfs als boekenschrijver. Hij werd geboren op 20 mei 1944 in een Japans concentratiekamp in Indië. In 1946 keerde zijn gezin, zonder zijn moeder die er was overleden, terug in Nederland. De kleine Boudewijn kwam in het gezin van zijn tante terecht in Haarlem. Al op jonge leeftijd ontmoette hij Lennaert Nijgh, een man die verantwoordelijk zou worden voor veel van zijn teksten. Met Meisje van 16 werd een eerste hit bij het grote publiek gescoord. Hierna genoot hij bekendheid met zijn maatschappelijk geëngageerde liederen en zijn protestsongs. Vaak waren dit vertalingen of bewerkingen van al bestaande, buitenlandse liederen. Samen met Lennaert Nijgh maakte hij ook liedjes voor andere artiesten, zoals Rob de Nijs. De carrière van de Groot kent veel facetten. Zo maakte hij Engelstalige platen en ook nam hij afscheid van Nijgh. Er werden grote hits gescoord in de jaren ’60 en ’70, maar de jaren ’80 brachten weinig succes. In 1996 schreef hij weer samen met Nijgh, wat resulteerde in de plaat Een Nieuwe Herfst. Dit album bracht de hits Een Wonderkind van 50 en Avond. De laatste kwam in eerste instantie niet verder dan de tipparade, maar kreeg sinds 1999 meer en meer bekendheid. Het gevolg was dat Avond in 2005 de eerste positie wist de halen van de Radio 2 top 2000.
De hier besproken DVD bevat diverse opnames uit televisieprogramma’s. Bij de ene clip gaat het dan om een losstaand fragment, de andere komt weer uit een special omtrent de Groot. We beginnen met beelden uit 1966 en komen uiteindelijk terecht in 2004. Zo valt de verandering in de muziek erg op. Bijna een metamorfose vergelijkbaar met die van Bob Dylan. Van jonge protestzanger tot popster tot een oudere theaterzanger. De kracht van de meeste liederen is door de jaren heen overeind blijven staan als een huis. De release van de DVD valt tegelijk met het uitbrengen van een box met al het werk van Boudewijn de Groot, aangevuld met een CD met eerder niet uitgebrachte nummers. Een mooi document voor de fans en liefhebbers en een aanvulling op de verzameling.

Genre: Muziek
Regio: 0
Jaar: 2010
Speelduur: 84 min
Verpakking: FlexBox Keep Case
Ondertiteling: Geen
Uitgever: Universal Music
EAN: 602527373157

• Bonustracks

De meeste clips op deze DVD kennen de beeldverhouding 1.33:1, met een enkele uitzondering in 1.78:1 niet anamorf. Er zijn zowel zwart-wit als kleuropnames aanwezig. Met name de oudste fragmenten kennen een ondermaats presterend beeld. Hier zijn krassen en spetters volop aanwezig en is het verre van scherp (zie shots 1 en 2). Naarmate de leeftijd afneemt, neemt de kwaliteit toe, maar nog stijgt het totaal niet uit boven een gemiddelde, oudere televisie-uitzending. Gezien de leeftijd van de beschikbare bron en de waarschijnlijk niet beste staat ervan is dit niet vreemd. Het gaat hier uiteindelijk toch om een product om de fans te plezieren. Voor hen was veel van dit materiaal niet eerder beschikbaar. Zo was de special Hee Boudewijn verloren gewaand, maar staat in bijna zijn volle glorie op de schijf. Een ondertiteling is niet aanwezig. Elk lied heeft zijn eigen hoofdstuk, waarmee dat aantal op 25 komt.

Het gebruikte geluidsspoor voor de clips is een Dolby Digital 2.0 monotrack met een bitrate van 192 kbit/s. Gezien de leeftijd van de bron en de kwaliteit van het beeld verwondert het enigszins dat de muziek goed te horen is. Ook hier valt bij de oudere momenten op dat er gesis en gekraak te horen is, maar naarmate de leeftijd afneemt, wordt de kwaliteit beter. Toch wordt de CD-kwaliteit niet gehaald en is het jammer dat er geen stereomuziek te horen is. Hierin stond de Groot bekend als vooruitstrevend, maar dat is aan de DVD niet te merken. Hierom wordt een voldoende niet gehaald.

De DVD start gelijk met de liederen, waardoor het menu alleen bereikbaar is met de menuknop. Deze bestaat uit een statisch scherm in de verhouding 1.33:1 zonder achtergrondgeluid. Er is een extra toegankelijk via dit menu.

Bonustracks (10 min.)
De titel spreekt voor zich. Via deze optie krijgen we een viertal extra clips voorgeschoteld. Het gaat hier om Een Meneer Hield van een Jongen, De Navel van Mevrouw Agent, het Nederlands ondertitelde Resurrexit en het Engelstalige Captain Decker (zie screenhot 6). De beeldverhouding is voor alle 1.33:1 en het geluid is een Dolby Digital 2.0 monotrack (224 kbit/s).

Wat Geweest Is, Is Geweest is de titel van een verzamel-DVD van Boudewijn de Groot. We vinden hier videoclips van de zanger uit televisieprogramma’s en –specials. De oudste stamt uit 1966 en de recentste uit 2004. Hier geldt dat hoe ouder de clip is, hoe slechter de kwaliteit van het beeld en het geluid. Als extra zijn er een viertal bonustracks te bewonderen. Deze DVD is met name bedoeld voor de fans van de zanger en een prima aanvulling op hun verzameling. Voor de geïnteresseerden zijn er ook een aantal live DVD’s op de markt die wellicht interessanter zijn.