Percy Jackson & the Olympians: The Lightning Thief

01-10-2010

5.6

Percy Jackson & the Olympians: The Lightning Thief (Blu-ray)

Percy Jackson (Logan Lerman) is een tiener die probeert zijn hoofd boven water te houden in de helse wereld die highschool heet. Op een dag brengt hij met school een bezoekje aan een museum, waar hij wordt aangevallen door een bizar monster. Hier komt Percy erachter dat hij de zoon is van Poseidon, de god van de zee. Zijn beste vriend blijkt iemand te zijn die hem moet beschermen en ook de rest van zijn leven zit anders in elkaar dan hij dacht. Tot overmaat van ramp wordt hij beschuldigd van het stelen van de bliksemschicht van oppergod Zeus. Percy wordt naar een speciaal kamp gebracht, waar hij leert om te gaan met zijn krachten. Hier ontmoet hij diverse andere kinderen, die ook afstammen van één van de goden. Dan wordt de moeder van Percy ontvoerd door Hades (Steve Coogan), god van de onderwereld. Samen met vriend en beschermer Grover (Brandon T. Jackson) en de mooie Annabeth (Alexandra Daddario), zet Percy koers richting Hades waar hij hoopt zijn moeder te vinden en erachter te komen wie de bliksemschicht van Zeus heeft.

Percy Jackson & the Olympians: The Lightning Thief is gebaseerd op het gelijknamige boek van schrijver Rick Riordan. Hij schreef tot nu toe vijf boeken waarin hoofdpersoon Percy Jackson allerlei avonturen beleeft in de wereld van de Griekse goden. Dit jaar verscheen dus de verfilming van het eerste boek en het is duidelijk dat Fox hoopt dat dit hun antwoord is op de immens succesvolle Harry Potter serie. Als regisseur werd zelfs de maker van de eerste twee Potter films aangetrokken, Chris Columbus. Op de vraag of de makers geslaagd zijn in hun poging om de bebrilde tovenaarsleerling te benaderen, kunnen we kort zijn. Het antwoord is een voluit nee. Niet alleen in een directe vergelijking met Potter komt Percy Jackson als de mindere uit de bus, maar ook als film op zich is het een project van net niet. Grootste probleem is het script. De makers lijken vooral interesse te hebben in het laten zien van de ene actiescène na de andere, ondertussen vergetend dat een verhaal ook goede personages en ontwikkelingen nodig heeft. De genoemde actiescènes zijn het bekijken wel waard, maar door de gebruikte CGI is het soms allemaal wel erg nep. De rode draad in het verhaal is verder gewoonweg niet spannend genoeg. Als kijker leef je niet echt mee met de karakters, die vaak wat ongeïnteresseerd rondlopen en bovendien weinig uitgediept worden. Hierdoor maakt het eigenlijk allemaal niet uit wat er met ze gebeurt en dit haalt veel van het kijkplezier weg. Ook gebeuren er de nodige zaken die gewoonweg niet logisch zijn of ronduit slecht verzonnen. Zo wordt er bijvoorbeeld totaal geen uitleg gegeven waarom Percy verdacht wordt van het stelen van de bliksemschicht van Zeus. Ook leert hij wel erg snel omgaan met zijn krachten, waarschijnlijk omdat de makers snel wilden laten zien wat hij allemaal in huis heeft. De film heeft dan ook een aardig hoog tempo, mede door de vele actiescènes die vrij snel achter elkaar voorbij komen. De betrokken cast zet over het algemeen prima rollen neer. De hoofdrol wordt gespeeld door de jonge Logan Lerman, die soms duidelijk moeite heeft met de knullige dialogen en het overbrengen van de juiste emoties. De goden worden gespeeld door enkele bekende gezichten, aangevuld met wat minder bekende acteurs. Zo zien we onder andere Sean Bean als Zeus, maar ook Pierce Brosnan, Uma Thurman, Rosario Dawson en Steve Coogan in ondersteunende rollen. De laatste is ronduit slecht gecast en totaal niet dreigend als de god van de onderwereld. Percy Jackson kan samenvattend gezien worden als een gemiste kans. Het verhaal over de wereld van de Griekse goden in onze tijd heeft namelijk zeker potentie, maar de uitwerking is ronduit matig. Leuk om een keer te zien is het allemaal wel, maar aan het einde ben je de helft alweer vergeten. De uitkomst is dan ook dat Harry Potter nog altijd de onbetwiste winnaar is in de wereld van magie en avonturenfilms.

Fox heeft Percy Jackson & the Olympians: The Lightning Thief uitgebracht op DVD en Blu-ray Disc. Hieronder volgt onze bespreking van de BD-uitgave.

Genre: Actie, Avontuur, Fantasy
Regio: A, B
Jaar: 2010
Speelduur: 118 min
  • Dolby Digital 5.1 - Pools
  • Dolby Digital 5.1 - Tsjechisch
  • DTS 5.1 - Duits
  • DTS 5.1 - Italiaans
  • DTS 5.1 - Spaans
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, Italiaans, En vele andere
Uitgever: Fox Home Entertainment
EAN: 8712626080039

• verwijderde scenes
  • Film op DVD
  • Geheimen van de Goden
  • Ontdek je krachten-quiz
  • Binnen in Kamp Halfbloed
  • Op de set met Brandon T. Jackson
  • De halfgoden

Deze Blu-ray Disc uitgave heeft een beeldverhouding van 2.35:1. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). Dit laatste houdt in dat er geen PAL versnelling is toegepast. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC (Advanced Video Coding) codering.

Hoewel Percy Jackson zelf een aantal steken laat vallen, valt er op de transfer van deze Blu-ray Disc weinig aan te merken. De film is vrij donker van karakter met veel scènes die zich in de avond en nacht afspelen. Schaduwdetail en contrast zijn echter dik in orde, dus al deze scènes zijn goed te volgen. Het niveau van detail is op sommige momenten ronduit indrukwekkend te noemen, waarbij de scènes die zich overdag afspelen het beste uit de bus komen. Het beeld laat hier veel diepte en detail zien, met warme, volle kleuren. Deze kleuren zien er natuurlijk uit en de verschillende schakeringen onderscheiden zich prima van elkaar. Tijdens de nachtelijke momenten komen de kleuren uiteraard wat terughoudender over, behalve tijdens de scènes in Las Vegas. Ook hier veel felle kleuren, die goed passen bij de beelden op het scherm. Het zwartniveau is uitstekend en zelfs één van de beste punten van deze transfer. Het beeld is verder mooi scherp, alleen kan het geheel wat softer ogen tijdens scènes met veel CGI. Helaas komen deze momenten veel voor, maar gelukkig blijft het allemaal ruim voldoende. Artefacten zijn niet aanwezig, we zien alleen een fijne laag filmgrain die de presentatie een mooi filmisch uiterlijk geeft.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk. Wil je de screenshots bekijken in Full HD-resolutie? Neem dan een Platinum Member account!

Net als het beeld scoort ook het geluid van deze BD-uitgave van Percy Jackson erg goed. Zelfs zo goed dat de volle score gegeven kan worden voor de lossless DTS-HD Master Audio 5.1 track (24bit/48kHz). Op alle vlakken presteert de track zoals het zou moeten en het resultaat is een zeer ruimtelijk, dynamisch en gedetailleerd geluid dat de kijker als het ware mee de film inzuigt. Vanaf de allereerste seconde is er bijzonder veel scheiding van de kanalen te horen. Alle speakers worden dan ook continue aan het werk gezet als het geluid zich natuurlijk over het geluidsbeeld beweegt. Zelfs tijdens de rustige scènes is er veel gebruik van de surrounds, maar ook de frontspeakers worden uitstekend benut. Hier is een zeer breed stereogeluid te horen, waarbij de actie continue beweegt over de twee speakers. De dialogen komen voornamelijk uit de centerspeaker en zijn goed te volgen. De actiescènes zijn de momenten waar het echt interessant wordt. De vele gevechten van Percy Jackson tegen diverse monsters klinken erg indrukwekkend. Het aanwezige laag dondert haast de kamer in en de subwoofer krijgt het nodige te verduren. Gelukkig klinkt het allemaal niet te aanwezig, maar gewoon passend bij de beelden op het scherm. Tot slot is het detail erg hoog, de kleinste geluiden zijn uitstekend te volgen. Denk hierbij aan brekend glas, dat zo levensecht klinkt dat je haast denkt dat je eigen ruit eruit ligt. Een zeer goede track die terecht de volle score toebedeeld krijgt.

De schijf start op met enkele trailers van andere Fox uitgaven. Hierna kom je terecht in het hoofdmenu, waar alle instellingen te maken zijn en de extra’s te selecteren. Er is een redelijke hoeveelheid bonusmateriaal aanwezig, maar echt interessant wordt het nergens. Veel extra’s zijn ook nog eens vrij kinderachtig van opzet. Alle extra’s hebben een 1080p resolutie met Dolby Digital 2.0 (224 kb/s) geluid.

Verwijderde Scènes (14 min.)
Tien scènes die de uiteindelijke film niet gehaald hebben. Ze zijn los van elkaar te bekijken of allemaal achter elkaar.

Geheimen van de goden
Na het selecteren van deze extra bevind je jezelf in een kamer van de goden op de berg Olympus. Hier zijn diverse korte clips te bekijken waar meer informatie wordt gegeven over de god of het wezen in kwestie. Echt diepgaand wordt het nergens, maar toch nog altijd redelijk interessant voor de liefhebbers.

Ontdek je krachten-quiz
Na het beantwoorden van enkele vragen kom je te weten van welke god jij wel eens een kind zou kunnen zijn.

Binnen in Kamp Halfbloed (5 min.)
Hier krijgen we door middel van beelden van achter de schermen en interviews met de cast en crew een idee hoe de scènes op het kamp voor halfgoden tot stand zijn gekomen.

Op de set met Brandon T. Jackson (6 min.)
Acteur Brandon T. Jackson, die de rol van Grover speelt, loopt een rondje over de set en laat ons zijn trailer zien. Verder praat hij wat met cast en crewleden.

De halfgoden (4 min.)
De acteurs vertellen iets over hun rollen en hun afkomst.

Film op DVD
Bij deze BD-uitgave wordt ook de film op DVD meegeleverd, zodat de kinderen deze op hun kamer kunnen kijken of in de auto. We kunnen helaas niets vertellen over de kwaliteit van het beeld en geluid, aangezien deze DVD niet meegeleverd werd met ons recensie-exemplaar. Afgaand op de beeld- en geluidskwaliteit van de Blu-ray Disc zal het op de DVD ook allemaal wel in orde zijn.

Percy Jackson is scholier en tijdens een bezoekje met zijn klas aan het museum, komt hij erachter dat hij de zoon is van Poseidon, Griekse god van het water en de zee. Ook wordt Percy ervan beschuldigd de bliksemschicht van Ome Zeus te hebben gestolen. Als ook zijn moeder nog eens ontvoerd wordt door Hades, moet Percy aan de slag om zijn onschuld te bewijzen en zijn moeder te redden. Percy Jackson & the Olympians: The Lightning Thief is het antwoord van Fox op de Harry Potter reeks. Echt in de buurt komen qua kwaliteit doen de makers niet, iets dat vooral aan het matige script te wijten is. Mede door de vele actiescènes is het allemaal leuk om een keer te bekijken, maar blijven hangen doet het allemaal niet. De Blu-ray Disc is op technisch gebied zeer goed te noemen. Er zijn diverse extra’s aanwezig, die alleen weinig toevoegen en vaak wat kinderachtig overkomen.