Hidden Agenda

20-11-2010

8

Hidden Agenda (DVD)

Paul Sullivan (Brad Dourif) en Ingrid Jessner (Frances McDormand) zijn beiden lid van een Internationale Commissie voor Burgerrechten. Ze leggen de laatste hand aan een onderzoek in Noord-Ierland. Vlak voor hun vertrek krijgt Paul Sullivan een cassettebandje in handen, met belangrijke informatie. Onderweg naar een afspraak met de eigenaar van het cassettebandje wordt Paul Sullivan vermoord door de geheime politie. De Britse inspecteur Kerrigan (Brian Cox) moet onderzoek doen naar de moord. De politie probeert de schuld op de IRA te schuiven, maar Kerrigan komt er al snel achter dat het verhaal niet klopt. Samen met Ingrid Jessner probeert hij achter de waarheid te komen en dan blijkt dat de moord slechts een onderdeel is van een grootschalig complot, waar zelfs de Britse regering een rol in speelt. Het cassettebandje is van groot belang voor de zaak, maar het blijkt spoorloos verdwenen te zijn en de politie ontkent het in handen te hebben.

Hidden Agenda is wederom een zeer sterke film van de Britse regisseur Ken Loach (Kes, The Wind That Shakes the Barley, Looking for Eric). Waar Ken Loach vooral bekend staat om zijn sociaal-realistische dramafilms, waarin voornamelijk de onderklasse van de samenleving belicht wordt, heeft Hidden Agenda een heel ander thema. Dit keer speelt het verhaal zich af in Noord-Ierland in het begin van de jaren ’80, toen de onafhankelijkheidsstrijd van de IRA nog in alle hevigheid gaande was. Als Brit heeft Loach in deze film duidelijk de sympathie voor de Ierse IRA, zonder echter de praktijken van deze organisatie goed te keuren. Regelmatig haalt hij uit naar de Britse upper-class, die verdacht wordt van het smeden van een complot om een meer rechts georiënteerde regering in het zadel te helpen. Een rechtse regering zou namelijk een einde kunnen maken aan de hoge inflatie en werkloosheid in Groot-Brittannië, aldus deze upper-class lieden. Het conflict in Noord-Ierland is daar een handige speelbal voor. Volgens geruchten heeft deze gang van zaken werkelijk plaatsgevonden. Een complot dat verband houdt met de CIA, de Britse geheime dienst en de Conservatieve Partij van Groot-Brittannië om de toenmalige Britse premier Edward Heath (Labour Partij) in diskrediet te brengen. Maar het is nooit officieel toegegeven door de latere (conservatieve) Britse regering onder leiding van Margaret Thatcher. Scenarioschrijver Jim Allen heeft al deze geruchten en gegevens in een spannend verhaal verwerkt, en als je de regie overlaat aan Ken Loach weet je bijna zeker dat er kwaliteit ontstaat. Die kwaliteit is zeker aanwezig, maar mag niet alleen op naam van Loach worden gezet. Hij heeft een paar sterke acteurs tot zijn beschikking, die voortreffelijke rollen neerzetten. Frances McDormand als de Amerikaanse Ingrid Jessner, wiens partner wordt vermoord. En Brian Cox als Britse inspecteur die de moord op de partner van Jessner moet onderzoeken en al snel merkt dat de Britse politie en geheime dienst de moord zo snel mogelijk in de doofpot willen stoppen.
Loach heeft van Hidden Agenda een directe, openhartige film gemaakt waarin hij geen blad voor de mond neemt. Voor zijn doen is het vrij strak vormgegeven, weinig uit de hand gedraaid en met veel vaste kaders. Normaal gesproken is hij veel losser in zijn cameravoering. Loach wilde met deze film aandacht vragen voor de situatie in Noord-Ierland en het misbruik van de burgerrechten van inwoners van Noord-Ierland aan de kaak stellen. Zonder in valse sentimenten te verzanden weet Loach het conflict duidelijk in beeld te brengen. De film won een juryprijs op het festival van Cannes, maar kreeg slechts een marginale release in Groot-Brittannië. Of dit met het onderwerp en de duidelijke keuze van Ken Loach voor de republikeinen in Noord-Ierland te maken heeft is niet helemaal duidelijk. Dat neemt niet weg dat Hidden Agenda een film is die nog weinig aan kracht heeft ingeboet, ondanks dat het conflict in Noord-Ierland inmiddels achter de rug is.

Genre: Drama, Thriller
Jaar: 1990
Speelduur: 114 min
Verpakking: Slimline digipack
Uitgever: Lumière Home Entertainment
EAN: 5425019004651

• Promotietrailers

De transfer van Hidden Agenda is afkomstig van een bestaande filmprint en is in 1.85:1 anamorf beeldformaat. Doordat het een bestaande filmprint is die waarschijnlijk in een bioscoop heeft gedraaid is de transfer niet geheel schadevrij. Vooral in het begin zijn er vrij veel kleine beschadigingen te zien. Na verloop van tijd wordt het wat minder en komen er alleen nog wat kleine vlekjes voorbij. De filmprint is inmiddels dertig jaar oud en dat heeft zo z’n invloed op de kleuren. Zie zijn door de jaren heen wat verbleekt, waardoor er nauwelijks nog voldoende verzadiging is. Huidtinten zijn iets te rood van kleur. Het beeld kent verder een voldoende contrast, schaduwdetail en scherpte. De scherpte wordt enigszins beïnvloed door de aanwezige filmgrain, iets wat in die tijd heel gebruikelijk was. De hoge bitrate zorgt er voor dat er nauwelijks compressiefoutjes zijn. Afgezien van wat kleine minpuntjes, die voornamelijk leeftijd gerelateerd zijn, is dit een prima transfer.

Deze DVD van Hidden Agenda heeft een geluidstrack in Dolby Digital 2.0 (192 kb/s) formaat. Zoals vaak bij films van Ken Loach klinkt het geluid heel evenwichtig en natuurlijk. Er is veel gebruik gemaakt van de geluidsopnames van de set, waardoor het de juiste diepte en klankkleur heeft. Dialogen zijn uitstekend te volgen, wat natuurlijk een pluspunt is voor een film die zo op dialoog gebaseerd is als deze. Men heeft verder weinig poespas uitgehaald met de geluidstrack. Weinig extra atmosfeergeluiden en de extra geluidseffecten beperken zich tot de meest functionele. De muziek van Stewart Copeland (The Police) is wat abstract en klinkt heden ten dage wat gedateerd.

De DVD heeft een menuscherm in 1.78:1 anamorf beeldformaat, waarbij fragmenten uit de film zijn te zien. Als achtergrondgeluid is er een fragment uit de filmmuziek te horen. Naast een paar promotietrailers heeft deze DVD alleen de trailer als extra.

Trailer (2 min.)
De bioscooptrailer van de film in 1.85:1 anamorf beeldformaat, inclusief Nederlandse ondertiteling.

Een lid van een internationale burgerrechtencommissie wordt in Noord-Ierland vermoord, omdat hij in het bezit zou zijn van een belangrijk cassettebandje. De Britse inspecteur Kerrigan moet onderzoek doen naar de moord op deze man en komt er al snel achter dat er veel meer aan de hand is dan in eerste instantie lijkt. Hidden Agenda is een zeer sterke politieke thriller van Ken Loach met uitstekend acteerwerk. De DVD heeft een vrij kale uitvoering met alleen een trailer als extra. Het beeld en geluid zijn ruim voldoende, al heeft het beeld wel wat te lijden van ouderdomsverschijnselen. De film is echter sterk genoeg om dit kleine euvel naar de achtergrond te verwijzen.