Devil's Chair, The

Rene Cloosterman
14-11-2010

7.2

Devil's Chair, The (DVD)

Nick West (Andrew Howard) is een vlotte Engelse jongeman die zijn vriendin Sammy (Pollyanna Rose) meeneemt naar een verlaten psychiatrische inrichting om daar een beetje te dollen. Na het gebruik van wat LSD zien ze een oude behandelstoel staan. Sammy besluit er even in te gaan zitten, maar dit loopt al snel slecht af. Ze wordt verminkt en daarna ‘opgezogen’ in een soort zwart gat. Aangezien niemand Nick gelooft, wordt hij ter behandeling opgesloten in een psychiatrische inrichting. Na vier jaar komt hij in contact met psycholoog Dr. Willard (David Gant). Hij wil Nick onder zijn begeleiding wel vrijlaten, maar dan wel onder bepaalde voorwaarden. Dr. Willard wil namelijk een boek gaan schrijven over Nick en zijn psychische aandoening. Echter is het dan wel noodzakelijk dat Nick terug gaat naar de plaats van het voorval. Samen met Dr.Willard en een onderzoeksteam gaan ze terug naar de verlaten inrichting. Maar of dat nu zo’n goed idee is?

The Devil’s Chair is een Engelse film uit 2006. Adam Mason heeft deze geregisseerd en was ook gedeeltelijk schrijver van het script. Mason is voornamelijk bekend geworden met het regisseren van music video’s en commercials. Na The 13th Sign en Dust is The Devil’s Chair zijn derde horrorfilm. In 2007 heeft de film meegedaan aan het internationale filmfestival in Cannes, maar heeft daar geen prijzen gewonnen. De officiële bioscoop release was in Nederland op 11 september 2007, maar de film heeft slechts in enkele filmhuizen gedraaid en heeft zoals de meeste Engelse horrors de bioscopen nooit gehaald. Gelukkig heeft Sony besloten om deze film in 2010 toch uit te brengen op DVD. De openingsscène van The Devil’s Chair begint al meteen goed. Deze is al direct erg grof en zet meteen de toon voor de rest van de film. Het verhaal wordt verteld door Nick West en tijdens het verloop van de film blijft hij op de achtergrond ook steeds zijn commentaar geven. Je krijgt zo een ‘kijkje’ in de duistere gedachten van Nick en wat hij van de desbetreffende situatie vindt. Tijdens het (plat Engelse) commentaar van Nick pauzeert het beeld ook even, zodat hij ruim de tijd heeft om het een en ander goed (meestal met wat humor) te omschrijven. Voor Andrew Howard is dit na veel bijrollen en commercials zijn eerste echte hoofdrol. Het acteerwerk van Howard is meer dan prima. Vooral het spelen van een door schuld verteerde Nick in het psychiatrisch centrum gaat hem erg goed af en komt serieus over. De acteerprestaties van David Gant echter vallen nogal tegen. Zijn rol als Dr. Willard komt nogal erg overdreven over en verliest hierdoor vaak zijn geloofwaardigheid. De film zelf is een artistiek plaatje geworden. De locatie (een oude vliegbasis in Ramsay Engeland) geeft op zich al een oude en desolate indruk. Maar door ook nog eens de scènes stilistisch aan te passen wordt er een beklemmende en ‘vieze’ sfeer gecreëerd. Het verhaal van The Devil’s Chair komt erg snel op gang en na een rustpauze tijdens Nick’s verblijf in de psychiatrische inrichting gaat het verhaal in een behoorlijk tempo verder. Er is duidelijk even gekeken naar de werken van Clive Barker, want het lijkt af en toe wel heel erg veel op de Hellraiser reeks. Sterker nog, deze titel wordt zelfs door Nick even aangehaald. Dit is alleen maar positief want door deze inspiratie en een eigen script weet Mason een mooi eigen werk neer te zetten. The Devil’s Chair heeft terecht een leeftijdskeuring van 16 jaar meegekregen. Er is veel bloed aanwezig, maar heel weinig gore. De gore wordt bewust buiten het beeld van de camera gehouden, maar op een dusdanige manier dat je eigen fantasie het vanzelf weer invult. Alleen aan het einde van de film dreig je als kijker de weg kwijt te raken. Het einde is namelijk erg rommelig en lijkt te zijn afgeraffeld. Ondanks het wat knullige einde is The Devil’s Chair toch bovengemiddelde Engelse horrorfilm geworden.

The Devil’s Chair wordt in Nederland uitsluitend uitgegeven op DVD.

Genre: Horror
Jaar: 2010
Speelduur: 87 min
Verpakking: Eco-box Keepcase
  • Dolby Digital 5.1 - Hongaars
EAN: 8712609661156

• Blood Sweat and Fears. The making of

The Devil’s Chair is geschoten op 35mm film met het beeldformaat 1.85:1 en is na een digitaal transferproces in zijn oorspronkelijke beeldformaat anamorf op de DVD gezet. Over het algemeen is de beeldkwaliteit erg goed. De film oogt haarscherp en blijft zo gedurende de gehele presentatie. Qua kleurgebruik is het een ander verhaal. Het kleurenpalet wisselt namelijk nogal flink. Scènes die zich niet afspelen in het oude psychiatrisch ziekenhuis hebben een warm kleurenpalet gekregen en de kleur rood komt extra sterk naar voren. Dit in tegenstelling tot de scènes in het ziekenhuis zelf. Deze zijn nagenoeg ontdaan van kleur en hebben een sepia en soms smaragdgroene uitstraling. De kleur rood is totaal niet meer zichtbaar en oogt zwart. Pas op het einde van de film keren de kleuren weer terug. Ook zijn bepaalde scènes (bewust) overbelicht om zo onderscheid te maken tussen fantasie en werkelijkheid. De film zelf bevat behoorlijk veel filmgrain en het lijkt erop dat er naderhand zelfs nog iets is toegevoegd. Ook is er af en toe een klein beetje edge enhancement zichtbaar en heeft de compressie soms moeite met de hoeveelheid filmgrain. Echter dit is allemaal maar minimaal en is absoluut niet storend. Al met al ziet de presentatie er goed uit, maar is niet perfect. Door het vele wisselen van kleurpaletten en de forse hoeveelheid filmgrain ziet het eindresultaat er erg rommelig uit. En dat past dan weer prima bij het verhaal.

De DVD is voorzien van een forse lading soundtracks. Engels, Frans, Tsjechisch en Hongaars, alle in Dolby Digital 5.1 en met een bitrate van 448 (kbit/s). Daarnaast is er nog een Engelse commentaartrack aanwezig in Dolby Digital 2.0 (192 kbit/s). De soundtrack van The Devil’s Chair is prima in orde. Dialogen bevinden zich netjes in het middenkanaal en klinken helder terwijl de gebruikte muziek in de stereokanalen wordt afgespeeld. De geluiden in horrorscènes maken goed gebruik van de surroundkanalen en dragen goed bij aan de beklemmende sfeer van de film. Ook de subwoofer doet netjes mee en vooral in de actie- en horrorscènes is deze goed merkbaar. Enig minpuntje is dat de dialogen af en toe verdrinken in de zee van luide geluidseffecten. Al met al een soundtrack waarop weinig is aan te merken.

The Devil’s Chair is voorzien van de volgende extra’s. Deze hebben een beeldverhouding van 1.78:1 (niet anamorf) en zijn voorzien van Dolby Digital 2.0 geluid (192 kbit/s)