Legion

02-12-2010

6.8

Legion (Blu-ray)

Charlie (Adrianne Palicki) is een serveerster, 8 maanden zwanger inmiddels, die werkt in het kleine, afgelegen wegrestaurant "Paradise Falls". De vader van haar toekomstige baby is hem gesmeerd, maar gelukkig kan Charlie rekenen op steun van Jeep Hanson (Lucas Black). Jeep is de zoon van de eigenaar van Paradise Falls, Bob Hanson (Dennis Quaid). Hun leven lijkt zijn normale gangetje te gaan, maar daaraan komt al snel een eind. God is het namelijk zat met de mensheid en stuurt aan op De Apocalyps. En Charlie's baby blijkt daarin een belangrijke rol te spelen. Aldus zal het lot van de mensheid beslecht worden in Paradise Falls, waar de aanwezigen moeten vechten tegen kwaadaardige bovennatuurlijke krachten. Gelukkig krijgen ze hulp uit onverwachte hoek, wanneer engel Michael (Paul Bettany) zich aandient...

Het in 2010 verschenen Legion is de eerste speelfilm van regisseur Scott Stewart. Het uitgangspunt van de film is als volgt: God heeft het gehad met de mensen op aarde en brengt hen ... (*tromgeroffel*) ... De Apocalyps. Om ervoor te zorgen dat de mensheid het zeker niet zal redden stuurt Hij er engelen op uit om een geboorte van een baby, die uit zal groeien tot de redding van de mens, te verijdelen. Een van deze engelen breekt echter met God om de nietsvermoedende moeder te redden. Kortom: The Terminator, maar dan met engelen. De toon van Legion is dan ook simpelweg te omschrijven als "Engelen met Machinegeweren". Met andere woorden, een combinatie van een bovennatuurlijk Goed-tegen-Slecht-verhaal en moderne actie. Dit verhaal speelt zich voornamelijk op een enkele locatie af, namelijk een wegrestaurantje (een oer-Amerikaanse "diner") ergens in the-middle-of-nowhere. Op deze locatie zal een groepje overlevenden stand moeten houden en hordes bezeten mensen van zich af moeten vechten. Daarmee heeft de film ook wel iets weg van Dawn of the Dead. Heel origineel zijn de verschillende aspecten van het verhaal dus eigenlijk niet te noemen, maar toch lijkt het in zijn geheel een aardige opzet voor een vermakelijke prent. En inderdaad, op bepaalde momenten weet Legion zeker te vermaken. Dan gaat het vooral om de actie- en horrorscènes, die zowel vermakelijk als goed gemaakt zijn. Helaas zijn er veel te weinig momenten zoals deze. Vooral in het middenstuk valt er qua actie/horror weinig te beleven. En dan komt direct de grote zwakte van de film naar boven: de trage, clichématige dialoogscènes waarmee geprobeerd wordt om de personages diepgang te geven. De makers hebben niet begrepen dat een film als Legion helemaal geen goed uitgewerkte personages nodig heeft (misschien uitgezonderd de hoofdpersonen). Onder meer omdat je op voorhand al weet wie hen het eind van de film niet zullen halen. Verspilde moeite dus. Wat dat betreft had men beter compleet over-the-top kunnen gaan qua actie/horror, à la From Dusk till Dawn, om een prent met een dikke knipoog af te leveren. In plaats daarvan neemt Legion zichzelf echter veel te serieus. En dus zul je je door de saaie dialoogscènes moeten worstelen om sporadisch vermaakt te worden. En dat is bij lange na niet goed genoeg om deze film tot een aanrader te maken. Een lichte onvoldoende dus voor deze gemiste kans.

Sony heeft Legion uitgebracht op zowel DVD als Blu-ray Disc. Hieronder de bespreking van de BD-uitgave, de recensie van de DVD-uitgave lees je hier.

Genre: Actie, Horror
Jaar: 2010
Speelduur: 100 min
  • Dolby Digital 5.1 - Catalaans
  • DTS-HD MA 5.1 - Spaans
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, Spaans, En vele andere
EAN: 8712609665550

• BD-Live
  • MovieIQ
  • Humanity’s Last Line of Defense
  • Creating the Apocalypse
  • From Pixels to Picture
  • Bringing Angels to Earth: Picture-in-Picture
  • Designing Paradise Falls
  • Designed for Action: Blueprint

De Blu-ray Disc uitgave van Legion heeft de oorspronkelijke beeldverhouding van 2.40:1. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). De BD-uitgave bestaat uit een 50GB dubbellaags disc. Voor de video-encoding is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC codec.

Legion is natuurlijk een recente film, maar dat is nog geen garantie voor een indrukwekkende HD-transfer. Gelukkig stelt Sony over het algemeen niet teleur als het gaat om beeldkwaliteit, en Legion is daarop geen uitzondering. Dit is namelijk een HD-weergave zoals we die graag zien. Haarscherp, helder, met goed verzadigde kleuren, een mooi diep zwart en prima schaduwdetail. Hierdoor zien zowel scènes overdag als 's nachts er prima uit, en blijven zelfs de allerkleinste details continu goed zichtbaar. Maar helemaal perfect is de transfer niet, sporadisch is namelijk wat lichte posterisatie te zien, evenals wat minimale edge enhancement. Maar dat zijn slechts kleine minpuntjes. We kunnen dan ook spreken van een moderne transfer die een strak ogend HD-plaatje neerzet.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk. Wil je de screenshots bekijken in Full HD-resolutie? Neem dan een Platinum Member account!

Bij een BD-uitgave hoort lossless geluid, en bij de Legion heeft men dat in de vorm van een DTS-HD Master Audio 5.1-track (24bit/48kHz) gegoten. Evenals bij de beeldkwaliteit valt er ook op geluidsgebied weinig te klagen. De DTS-HD MA-track zet een zeer agressief geluidsbeeld neer, met enorm veel richting. Daarbij zijn geluidseffecten op overtuigende wijze in het geluidsbeeld geplaatst. Zoemende insecten, een blaffende hond; zaken die zich bijna buiten de film af te lijken spelen. Prima dus! Datzelfde geldt voor de laagweergave. Bij explosies en andere zware effecten duikt de track namelijk lekker diep in het laag, met gepast voelbare bastonen tot gevolg. Het geluid klinkt verder helder en dynamisch. Toch is er ook een klein minpuntje. De dialogen zijn soms een tikje dun en zacht, vooral tegenover het geweld van de muziek en effecten. Dat neemt echter niet weg dat dit een uitstekend klinkende, HD-waardige track is!

In het (popup-)menu van de BD-uitgave van Legion is een acceptabel aantal extra’s te vinden, de meeste redelijk interessant. De extra’s hebben een 1080p-resolutie en DD 2.0-geluid. Ze zijn allemaal Nederlands ondertiteld.

Bringing Angels to Earth: Picture-in-Picture
Een picture-in-picture track, waarbij gedurende de film in een (te) klein venster zaken als storyboards en achter-de-schermen-materiaal te zien zijn. Daarnaast lichten cast en crew het materiaal en/of de film toe. Qua opzet een prima extra, die voldoende interessant is voor degenen die meer willen weten over de film.

Creating the Apocalypse (24 min)
Dit is een Making Of, bestaande uit de bekende combinatie van interviews en achter-de-schermen-materiaal. De nadruk ligt sterk op de visuele effecten, zoals de ijscoman, de animatronische baby en het monsterachtige oude vrouwtje. Mede hierdoor is deze Making Of een stuk interessanter dan het gebruikelijke promotionele gekeuvel.

Humanity’s Last Line of Defense (12 min)
In deze extra komt dan toch het promotionele praatje. Luister hoe de castleden elkaar ophemelen en het een en ander vertellen over hun personage.

From Pixels to Picture (11 min)
Deze featurette gaat wat dieper in op de digitale effecten. Van een aantal van de grotere effectscènes wordt verteld hoe men te werk ging.

Designing Paradise Falls (17 min)
Zoals de naam van deze toevoeging doet vermoeden, draait het hier om het ontwerp van het restaurant waar de film zich afspeelt (plus de omgeving). Zowel het ontwerp als de realisatie komen aan bod.

Designed for Action: Blueprint (10 min)
Ook hier gaat het over het ontwerp van de sets, en dan vooral over hoe het ontwerp in dienst stond van de beoogde actiescènes.

Trailers van andere uitgaven van Sony, evenals een algemene trailer voor het BD-medium.

BD-Live
Voor deze extra heb je een Profile 2.0 BD-speler nodig met internetverbinding. Na selecteren van de BD-Live optie krijg je, na enige tijd wachten, een menu te zien met aanvullend materiaal. In dit geval gaat het enkel om algemeen promomateriaal van allerlei Sony titels.

Movie IQ
Middels deze optie, te vinden in het “play movie”-submenu, kun je tijdens de film allerlei (Engelstalige) trivia lezen. Bijvoorbeeld welke muziek in de betreffende scène wordt gespeeld, welke acteurs er op het scherm te zien zijn en andere feiten en weetjes. De info wordt opgehaald via internet, dus je hebt voor deze extra eveneens een Profile 2.0 BD-speler met internet nodig.

Legion gaat over een zwangere serveerster, die nietsvermoedend het onderwerp is van een oorlog tussen God en de mensheid. Gelukkig krijgt ze hulp uit onverwachte hoek... De cover van Legion – met een engel met een machinegeweer – geeft de toon van de film perfect aan: een Bijbelse strijd met modern geweld. Een aardige opzet, maar de uitwerking laat te wensen over. Vermakelijke actie/horrorscènes worden namelijk afgewisseld met overbodige, saaie dialoogscènes, die met name het middenstuk tot een slaapverwekkend geheel maken. De film zelf mag dan niet bijzonder goed zijn, de BD-uitgave is dat op technisch gebied wel. Beeld en geluid zijn namelijk uitstekend. Qua extra's is de BD wat minder indrukwekkend, maar toch is een acceptabel aantal interessante extra's aanwezig. Dit alles maakt dit tot een prima uitgave. Jammer dat de film een gemiste kans is.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Sony Pictures Home Entertainment.