Bonte Brigade, De

19-12-2010

2

Bonte Brigade, De (Blu-ray)

Dan Sanders (Brendan Fraser) is de manager van het bedrijf van vastgoedmagnaat Neal Lyman (Ken Jeong). In het midden van een bos in Oregon wordt een zogenaamd milieuvriendelijke wooneenheid gebouwd. Sanders vrouw Tammy (Brooke Shields) en zoon Tyler (Matt Prokop) zouden het liefst terug willen naar de grote stad, maar Dan heeft net z'n contract met twee jaar verlengd. Dan heeft het beste voor met het bos en diens bewoners. Maar als hij een beverdam opblaast komen de dieren, onder leiding van een wasbeer, in opstand. De dieren doen er alles aan om de verdere bouw van het project te verhinderen.

Als je De Bonte Brigade – of Furry Vengeance, zoals de film oorspronkelijk heet – hebt gezien, vraag je je toch werkelijk af wie er nou op deze film zit te wachten. De film is namelijk totaal niet leuk. Niet voor volwassenen, maar ook niet voor (jonge) kinderen. Hoofdrolspeler Brendan Fraser is nu niet direct Hollywood's grootste talent, maar hij heeft toch in een aantal aansprekende films gespeeld, met de Mummy-trilogie als meest bekende. In deze film is hij niet om aan te zien. Maar dat geldt niet alleen voor hem, maar voor de gehele cast. Het is flauw, knullig en uitermate saai wat we voorgeschoteld krijgen. Het script is al zwak, maar als de regisseur dan al z'n acteurs nog over de top laat spelen is het einde zoek. Die regisseur is Roger Kumble, die na zijn debuutfilm Cruel Intentions nauwelijks nog aansprekend werk heeft afgeleverd. De Bonte Brigade is het absolute dieptepunt in zijn carrière.
Naast de menselijke acteurs spelen dieren een heel belangrijke rol in deze film. Die zien er over het algemeen levensecht uit, maar dan alleen visueel. Qua geluid is het weer verschrikkelijk. Ze hebben hoge piepgeluidjes als communicatiemiddel meegekregen, wat direct alle mogelijke originaliteit de grond inboort. De dieren zijn bijna geheel via CGI tot stand gekomen en over het algemeen zien ze er levensecht uit, een enkele uitzondering daargelaten. Dat is eigenlijk het enige positieve wat er over deze film te melden valt. Je zou verwachten dat er met een budget van 35 miljoen dollar toch wel wat fatsoenlijkers te maken valt. De Bonte Brigade is een film om geheel links te laten liggen. Je bent dus gewaarschuwd!

Entertainment One heeft De Bonte Brigade uitgegeven op zowel DVD als Blu-ray Disc. Hieronder bespreken we de BD.

Genre: Komedie
Jaar: 2010
Speelduur: 91 min
Beeldverhouding: 1.85:1 niet anamorf
  • DTS-HD MA 5.1 - Nederlands
  • DTS-HD MA 5.1 – Vlaams
Uitgever: Entertainment One
EAN: 8713045224363

De Bonte Brigade staat in een beeldformaat van 1.85:1 op deze Blu-ray Disc uitgave, wat gelijk is aan het originele formaat. De film staat op een 25 GB enkellaags disc, die voor ruim 23 GB is beschreven. Het beeld heeft een resolutie van 1080/24p, dus 1080 beeldlijnen progressief met 1920*1080 beeldpunten en een beeldsnelheid van 24 beelden per seconde. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van de MPEG-2 videocodering.

In tegenstelling tot de film zelf is het beeld van De Bonte Brigade wel goed verzorgd. Het ziet er helder, fris en kleurrijk uit. Op scherpte, contrast en schaduwdetail is nauwelijks iets aan te merken. In een enkel shot komen we heel lichte beeldruis tegen (de beer met het toilet). Compressiefouten of andere artefacten komen we niet tegen. Dat het beeld toch niet de maximale score krijgt komt doordat sommige CGI-effecten (de aasgier bijvoorbeeld) er – mede door het scherpe beeld – niet helemaal goed uit zien. Voor de rest is dit een uitstekende beeldtransfer.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk. Wil je de screenshots bekijken in Full HD-resolutie? Neem dan een Platinum Member account!

Voor het geluid van De Bonte Brigade heb je de keuze uit een Engels-, Nederlands- of Vlaamstalige track, alle in het DTS-HD Master Audio 5.1 (24bit/48kHz) formaat. De Blu-ray Disc heeft een prettig in het gehoor liggende Engelstalige geluidstrack, met voldoende dynamiek en een mooi ruimtelijke werking. Er wordt gebruik gemaakt van alle beschikbare kanalen, al krijgt het LFE-kanaal niet zo heel veel te verwerken. Daar is het ook niet echt de film voor. De surroundkanalen worden gebruikt voor omgevingsgeluiden, muziek en een incidenteel geluidseffect, waarbij split-surround is toegepast. Naast een Engelstalige geluidstrack zijn er dus ook een Nederlands- en Vlaamstalige track beschikbaar. De Nederlandse dialogen zijn, zoals wel vaker bij nagesynchroniseerde films, veel te nadrukkelijk op de voorgrond geplaatst. De Vlaamse track is daarin een stuk beter en klinkt een stuk aangenamer. De nagesynchroniseerde tracks zijn echter alleen geschikt voor de allerkleinsten onder ons. Wie het lezen enigszins machtig is wordt geadviseerd om toch voor de Engelstalige geluidstrack te kiezen.

De film begint direct na het opstarten. Via een pop-up menu zijn de taalinstellingen aan te passen. Deze uitgave heeft verder geen extra's.

Dan Sanders is manager van een bouwbedrijf dat een woonwijk gaat bouwen in een bos. De dieren zijn het hier niet mee eens en proberen de bouw met alle middelen tegen te houden. De Bonte Brigade is een uitermate flauwe film, waar weinig of niets aan te beleven valt. Het is gewoon niet grappig. Het beeld en geluid zijn dik in orde, maar dat is nog geen reden om tot aanschaf over te gaan. Het ontbreken van extra's maakt dat er ook niet beter op. Je kunt je geld beter aan andere uitgaves besteden en deze film gewoon het beste negeren.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Entertainment One.