Expendables, The

31-12-2010

5.4

Expendables, The (Blu-ray)

The Expendables is een groep doorgewinterde huurlingen onder leiding van Barney Ross (Sylvester Stallone). Voor elke opdracht waarbij er gevochten en/of geschoten moet worden kun je bij hen terecht. Oorlog is hun leven. Hun nieuwste opdracht, gekregen via de mysterieuze Mr. Church (Bruce Willis), brengt ze op het Zuid-Amerikaanse eilandstaatje Vilena. Daar moeten ze een einde maken aan het bewind van generaal Garza (David Zayas). Ross en zijn collega en vriend Lee Christmas (Jason Statham) besluiten eerst het land te verkennen. Daarbij krijgen ze hulp van de mooie Sandra (Giselle Itié). Al snel komen ze erachter dat Garza naar de pijpen danst van de Amerikaanse drugsbaron James Munroe (Eric Roberts). Zullen de huurlingen in staat zijn om hem te stoppen?

De bedoelingen van The Expendables zijn overduidelijk, daarvoor hoef je maar naar de cover van de DVD- of BD-uitgave te kijken. Daarop prijkt het logo van de film, een schedel met vleugels van geweren en messen, onder een indrukwekkende rij met spierbal- en macho-acteurs. Met regisseur en hoofdrolspeler Sylvester Stallone – wie kent hem niet? – voorop, inclusief arm-aderen die haast buiten zijn huid lijken te treden. Daarmee weet je voldoende: dit is een actiefilm van de oude stempel, vol geknok, geweervuur, gespierde armen en dito taal, een film met een hoeveelheid testosteron waar een Oost-Duitse kogelstootster jaloers op zou zijn. Het lijkt een veelbelovende prent voor liefhebbers van jaren ’80-producties als Commando en de Rambo-reeks. En inderdaad, zij krijgen voldoende van wat ze verwachten (onder meer een flinterdun verhaal vol actie), maar voor de meer veeleisende actieliefhebber schiet The Expendables helaas tekort. Deels is dat te wijten aan de nadruk op “old school” actiegeweld. Want al bevat de film, na een rustig eerste halfuur, een flinke brok actie met hoeveelheden kogels en explosies zoals je die lange tijd niet gezien hebt, de originaliteit hierin is ver te zoeken. Het grootste deel van de actiescènes bestaat namelijk uit recht-toe-recht-aan vuur- en vuistgevechten zonder gimmicks, waarbij de helden er “Rambo-style” voor zorgen dat de slechteriken bij bosjes neervallen. Daarbij lopen ze zelf natuurlijk nauwelijks een schrammetje op. Lang geleden zouden we bij scènes zoals dit met open mond hebben zitten kijken, maar tegenwoordig komt het allemaal erg standaard en inspiratieloos over (waarbij de twijfelachtige CG-effecten en irritant snelle montage ook geen positieve invloed hebben op het kijkplezier). Misschien komt het omdat we inmiddels dermate verwend zijn met moderne, vernieuwende actie dat we het ouderwetse, rechtlijnige pief-paf-poef-weg-is-de-boef niet meer op zijn waarde kunnen schatten. Wie zal het zeggen? Maar feit blijft dat The Expendables als geheel weinig indruk maakt. En dat lijkt haast onmogelijk voor een film waarin naast Stallone acteurs als Bruce Willis, Dolph Lundgren, Mickey Rourke, Jason Statham, Jet Li en Arnold Schwarzenegger (hij zei toch dat ie terug zou komen) op de castlijst staan. Een indrukwekkende opsomming van oude en meer recente rotten uit het actiegenre, daar zal iedereen het mee eens zijn. Al is de lijst eigenlijk wat misleidend. Het draait namelijk vooral om Stallone en Statham, de overige acteurs vervullen slechts bijrollen. Neem nu Willis en Schwarzenegger: tezamen hebben ze slechts een paar minuten schermtijd. Dat zijn overigens wel vermakelijke minuten, dat dan weer wel. De meeste tijd zit je echter zoals gezegd naar Statham en Stallone te kijken, en die twee hebben nauwelijks chemie. Dat maakt de vriendschap tussen de twee, iets waar het verhaal deels op leunt, er niet geloofwaardiger op. Maar goed, actie daar draait het om en die krijg je meer dan voldoende, hoe ongeïnspireerd dan ook. Samengevat is The Expendables aardig voor een avondje nostalgisch actievermaak, maar voor een echte portie jaren ’80 actie-nostalgie kun je beter Commando nog eens uit de kast trekken.

Dutch Filmworks heeft The Expendables uitgebracht op zowel DVD als Blu-ray Disc. Hieronder de recensie van de BD-uitgave. Overigens is van de BD-uitgave ook een Collector's Edition verkrijgbaar. Deze bevat als extraatjes een exclusieve Expendables-aansteker en zes artcards.

Jaar: 2010
Speelduur: 103 min
Verpakking: Blu-ray Keep Case in Slipcase
EAN: 8715664081136

• Behind the Scenes
  • Bloopers
  • Deleted Scene
  • Interview: Cast & Crew
  • Film op DVD
  • Comic Con 2010 Panel
  • From the Ashes: Post Production and Release
  • The Ultimate Recon

De Blu-ray Disc uitgave van The Expendables heeft de oorspronkelijke beeldverhouding van 2.40:1. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). De BD-uitgave bestaat uit een 50GB dubbellaags disc. Voor de video-encoding is gebruik gemaakt van de SMPTE VC-1 codec.

De resulterende HD-transfer is qua scherpte nogal variabel. Goed verlichte scènes ogen erg gedetailleerd en bevatten veel diepte, bijvoorbeeld de shots in Vilena, terwijl donkerdere fragmenten vaak een stuk softer en vlakker ogen. Nu is dat vermoedelijk een gevolg van de gebruikte materialen en geen tekortkoming van de transfer, maar het valt wel op. Op de overige fronten valt er weinig te klagen. Zo worden kleuren goed weergegeven, heeft het beeld meestal een net zwartniveau en zijn vuiltjes en krasjes geheel afwezig. Een fijne laag grain zorgt voor een goede filmische aanblik. Er zijn ook wat tekortkomingen. Af en toe is de helderheid namelijk een tikje te hoog, en ook valt er de nodige digitale artefacting te bespeuren in de vorm van lichte edge enhancement, posterisatie en – vooral in donkere delen van het beeld – macro blocking. Dit laatste heeft ook een negatieve invloed op het schaduwdetail. Desondanks maakt het beeld een overwegend positieve indruk, zodat een nette voldoende op zijn plaats is.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk. Wil je de screenshots bekijken in Full HD-resolutie? Neem dan een Platinum Member account!

In een van de extra’s op deze BD-uitgave vertelt Stallone dat hij het publiek wil overdonderen met het geluid. Afgaande op de aanwezige lossless DTS-HD Master Audio 7.1-track (16bit/48kHz) is hem dat volledig gelukt! Alle remmen gaan namelijk los in deze track, van “subtiel” heeft men bij The Expendables duidelijk niet gehoord. Vooral tijdens de actiescènes is het geniet geblazen, wanneer de kogels door het geluidsbeeld razen en zware explosies de glazen op tafel doen rinkelen. Zowel de surrounds als het LFE-kanaal komen dan ook veelvuldig aan bod, op uitstekend gecontroleerde wijze. Het resultaat is een spoor met een zeer goede ruimtelijkheid. Detaillering en dynamiek zijn eveneens dik in orde, en ondervinden geen nadelige gevolgen van het over-the-top karakter van het geluid. Dat geldt ook voor de dialogen, die te allen tijde overeind blijven tussen het actiespektakel. Uitstekend geluid dus! Naast het lossless spoor is tevens een (overbodige) Dolby Digital 5.1-track aanwezig (640kbit/s). Deze wordt overigens standaard geselecteerd wanneer je de film start, dus als je van het lossless geluid wilt profiteren dan moet je even via het menu omschakelen.

In het (popup-)menu van de BD-uitgave van The Expendables vind je een nette hoeveelheid extra’s. De resolutie van het materiaal is 1080i en het geluid is in DD 2.0-formaat. Alle extra’s zijn Nederlands onderititeld.

In het “configuration” submenu kun je een gesproken toelichting van regisseur/hoofdrolspeler Sylvester Stallone inschakelen. Stallone geeft een openhartig, informatief en vermakelijk commentaar, dat een prima beeld schetst van manier van werken, de beperkingen en de opnames (waarbij gaandeweg vele zaken bijbedacht en aangepast werden).

Comic Con 2010 Panel (45 min)
Tijdens de Comic Con conventie in San Diego was er een vraag-en-antwoord-sessie met de cast van The Expendables. In deze extra kun je de vermakelijke sessie in zijn geheel bekijken.

From the Ashes: Post Production and Release (26 min)
De manier van werken van Stallone (als regisseur) is dat hij bij de opnames niet echt met een vooropgezet plan werkt, maar liever improviseert. Dat maakt onder meer de montage tot een lastige klus. Hier vertelt men hoe het montageproces verliep. Ook het werken met test-screenings, het promoten van de film en het opnemen van muziek en effecten worden behandeld. Een interessante extra.

The Ultimate Recon (49 min)
Selecteer je deze extra, dan praten verschillende betrokkenen (o.a. regisseur, producers, castleden) je door delen van de film. Elk fragment wordt door een van hen van aanvullend commentaar voorzien, terwijl in een venster achter-de-schermen-materiaal afgespeeld wordt.

Bloopers (5 min)
Een aantal minuten aan versprekingen en andere missers.

Deleted Scene (1 min)
Zoals de naam al doet vermoeden gaat het hier om een enkele verwijderde scène, waarin Dolph Lundgrens personage een mislukte mop vertelt.

Interview: Cast & Crew (36 min)
Afzonderlijke interviews met de castleden en producers. De interviews zijn promotioneel van aard, dus de nadruk ligt op verhaal, personages en de opzet van de film.

Behind the Scenes (27 min)
Onder deze noemer vind je een aantal featurettes waarin je meekijkt bij de opnames en de voorbereidingen daarop, inclusief toelichtingen van Stallone. Gezamenlijk geven ze een goed beeld van de manier van werken en sfeer op de set.

Film op DVD
Zoals we tegenwoordig wel vaker zien bij BD-uitgaven, is ook bij The Expendables een extra DVD meegeleverd met daarop de film.

The Expendables, over een groep huurlingen, is een actiefilm zoals die in de jaren ’80 volop gemaakt werden, met een flinterdun verhaal maar vol rechtlijnige, over-the-top actie. Aan explosies, kogels en vechtpartijen geen gebrek. Verrassend of origineel is de actie echter niet te noemen. Ook ontbreekt de chemie tussen hoofdrolspelers Sylvester Stallone en Jason Statham. Desondanks is de film best onderhoudend, maar bijzonder is het zeker niet. De BD-uitgave heeft een ruim voldoende beeldkwaliteit en uitstekend klinkend lossless geluid. Qua extra’s zijn er diverse interessante zaken aanwezig over de productie. Ook wordt de film op DVD meegeleverd. Mocht The Expendables je wel aanspreken, bijvoorbeeld omdat je dringend behoefte hebt aan een avondje nostalgisch verstand-op-nul actievermaak, dan is de BD-uitgave dus een goede keus.