Erik van Muiswinkel - Gedoog, Hoop en Liefde

15-02-2011

8

Erik van Muiswinkel - Gedoog, Hoop en Liefde (DVD)

Erik van Muiswinkel mocht in 2010 voor het eerst de oudejaarsconference verzorgen. Hij deed dat met het programma Gedoog, Hoop en Liefde, waarbij Van Muiswinkel het grootste gedeelte van de voorstelling voor zijn rekening neemt. Hij wordt ondersteund door onder andere Mike Boddé, Thomas van Luyn en Sanne Wallis de Vries. In de voorstelling neemt Van Muiswinkel het afgelopen jaar door. Aan bod komen het CDA-congres, het WK Voetbal, Geert Wilders en diverse kleinere gebeurtenissen uit 2010, zoals de Damschreeuwer en de Waxinelichtjesgooier. Natuurlijk ontbreken ook de gebruikelijke muzikale intermezzo’s niet.

De eerste oudejaarsconference van Erik van Muiswinkel zit goed in elkaar. Het is een wat andere opzet dan die we kennen van Youp van het Hek of Guido Weijers. De voorstelling Gedoog, Hoop en Liefde is geen one-man-show en is eigenlijk ook geen echte conference. Het is een complete show. Hier is een heel team aan het werk dat uit cabaretiers bestaat die ieder hun eigen, sterke kanten hebben. Erik van Muiswinkel is de anchorman, zoals hij dat zelf zegt, van de voorstelling. Van Muiswinkel zelf is vooral bekend van Ook Dat Nog en zijn typetjes als Willem van Hanegem en Harry van Raaij in het Voetbal Cabaret van Henk Spaan. Jarenlang was hij een duo met Diederik van Vleuten, maar sinds 2008 zijn beiden solo gegaan. De oudejaarsshow speelt van Muiswinkel met Mike Boddé, Ronald Goedemondt, Niels van der Laan, Thomas van Luyn, Sanne Wallis de Vries en Jeroen Woe. Het is de eerste keer dat van Muiswinkel de oudejaarsconference verzorgt. Eigenlijk is het een uit nood geboren voorstelling, want geen van de gebruikelijke cabaretiers had zin of tijd om een eindejaarsvoorstelling te maken. De VARA polste daarom van Muiswinkel, die wel wilde, maar niet alleen. Met behulp van vrienden uit het vak heeft hij een voorstelling gemaakt, die de hoogte- en dieptepunten uit 2010 aanhaalt. Wat dat betreft niets nieuws. Wel anders is dat het geen standaard betoog is, zoals Jan-Jaap van der Wal in 2009, of een one-man-show van Youp van het Hek of Guido Weijers. Gedoog, Hoop en Liefde bestaat uit conferences, sketches en liedjes, gespeeld door de diverse cabaretiers. Zo is het Sirtaki-lied over de 110 miljard euro subsidie voor de Grieken, gezongen door Jeroen Woe en Niels van der Laan, werkelijk hilarisch. En de beveiliger van Geert Wilders, vertolkt door van Muiswinkel zelf, is ook erg grappig. Daarnaast komen politiek (CDA-congres), het WK-voetbal (Wesley Sneijder), de nieuwe technologieën en Geert Wilders (op het einde) veelvuldig aan bod. De afwisseling is in ieder geval groot en er valt veel te lachen. Niet alle grappen zijn geslaagd, maar over de gehele linie genomen is het een onderhoudende show. En het is weer eens iets anders dan we gewend zijn.
Helaas keken 'slechts' 1,1 miljoen mensen naar deze show. Daarmee was Gedoog, Hoop en Liefde de slechtst bekeken door de VARA uitgezonden oudejaarsconference ooit. Onterecht, want de voorstelling is zeker de moeite waard.

Genre: Komedie, Televisie
Regio: 0
Jaar: 2010
Speelduur: 79 min
Verpakking: Jewel Case
  • Dolby Digital 2.0 - Nederlands
Ondertiteling: Geen
Uitgever: VARA
EAN: 9789063011956

• verwijderde scenes
  • Interviews
  • Try-outs

De voorstelling van Gedoog, Hoop en Liefde staat in het voor televisieprogramma's gebruikelijke 1.78:1 beeldformaat anamorf op de DVD. Het is een kleurrijk geheel, waarbij de belichting vaak van sfeer en kleur verandert. Zo is bij de scènes die over het CDA-congres gaan de belichting altijd groen van kleur. De kleuren zijn flink verzadigd, zonder dat het teveel wordt. Scherpte, contrast en detaillering zijn zoals van zo'n voorstelling verwacht mag worden, dus ruim voldoende. Bij snelle bewegingen zien we soms wat aliasing, maar voor het overige is dit een prima transfer.

Voor het geluid van Gedoog, Hoop en Liefde is er geen keuze mogelijk, er is alleen een Dolby Digital 2.0 (192 kb/s) geluidstrack voorhanden. Deze track laat een helder geluid horen. Veel, zo niet alles, draait om de verstaanbaarheid van de cabaretiers en daar is bij deze uitvoering gelukkig niets mis mee. Alles is goed te volgen. Van Muiswinkel praat alsof hij nog een hete aardappel in z'n keel heeft, maar dat doet aan de verstaanbaarheid weinig af. De liedjes klinken prima en de balans tussen muziek en zang is goed. Het publiek is gematigd in het geluidsbeeld gemixt. Het is duidelijk dat de aandacht naar de teksten gaat en dat lijkt me ook prima. De geluidstrack bevat geen bijzonderheden, maar dat wil niet zeggen dat het dus niet goed is.

De DVD bevat een menuscherm in 1.78:1 anamorf beeldformaat. Deze uitgave bevat een paar extra's.

Deleted Scenes (9 min)
Vier scènes die niet in de versie zitten zoals op televisie is uitgezonden. Twee daarvan zijn liedjes, waarvan de laatste een langere versie is van het nummer dat aan het einde van de show ook in de TV-versie te zien is.

Try-Outs (23 min)
In een klein theater worden try-outs gedaan, met publiek in de zaal, waarbij gekeken wordt welke grappen het goed doen en welke beter geschrapt kunnen worden. Het blijkt dat er voor de uiteindelijke uitvoering nog heel wat is gesleuteld aan het programma. De opnames zijn gemaakt met een eenvoudige camera, dus de beeldkwaliteit is niet zo geweldig.

Interviews (17 min)
Het interview betreft de uitzending van De Wereld Draait Door, waar Erik van Muiswinkel in gesprek is met Matthijs van Nieuwkerk en tafelheer Adriaan van Dis over de voorstelling van Gedoog, Hoop en Liefde. Daarna een interview met Erik van Muiswinkel en zijn collega's voor HumorTV, waarin ze ingaan op de voorstelling.

Erik van Muiswinkel mocht met zijn collega's de oudejaarsconference van 2010 verzorgen. Dat doen ze met verve. Ze maken veel geslaagde grappen en de enkele missers zijn ze vergeven. Doordat het een heel gezelschap is, blijft de voorstelling afwisselend en boeiend. De DVD-uitgave van Gedoog, Hoop en Liefde bevat een goede beeld- en geluidskwaliteit en de paar extra's zorgen dat we meer te zien krijgen dan wat er op TV werd vertoond. Natuurlijk zijn oudejaarsconferences snel gedateerd, maar deze show weet toch voldoende te boeien om nog eens terug te zien.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door VARA.