Within the Whirlwind

21-02-2011

5.5

Within the Whirlwind (DVD)

Professor Evgenia Ginzburg (Emily Watson) geeft Russische literatuur aan de universiteit van Kazan in de Soviet-Unie. Stalin is net aan de macht en het communistisch bewind viert hoogtij. Evgenia en haar man Pavel (Benjamin Sadler) zijn beiden lid van de communistische partij. Als Yelvov (Pearce Quigley), het hoofd van de universiteit, wordt verdacht van terroristische activiteiten, wordt van de docenten verwacht dat ze hun excuses maken voor hun slechte observeringsvermogen. Ze hadden op z'n minst moeten zien dat Yelvov iets fout deed. Evgenia weigert om excuses te maken, waardoor haar het werken onmogelijk wordt gemaakt. Uiteindelijk belandt ze zelfs in de gevangenis, waarna ze na een korte rechtspraak naar een Siberisch werkkamp, de Gulag, wordt gestuurd. Daar maakt ze kennis met de arts van het kamp, de Duitser Anton Walter (Ulrich Tukur). Met hem deelt ze de liefde voor literatuur, wat haar op de been houdt.

Nadat de Nederlandse regisseuse Marleen Gorris een Oscar won voor Beste Buitenlandse Film met Antonia (1995), heeft ze geen film meer in Nederland gemaakt. Ze maakte daarna in het buitenland films met onder meer Vanessa Redgrave (Mrs Dalloway) en John Turturro (The Luzhin Defence). Pas met de TV-serie Rembrandt en Ik is ze weer terug op Nederlandse bodem. Within the Whirlwind is haar meest recente speelfilm, die slechts kortstondig in de Nederlandse en Belgische bioscopen heeft gedraaid. Erg verrassend is dat niet, want deze film is niet heel erg goed. Het verhaal biedt voldoende ruimte om er een interessante film van te maken, maar toch komt het niet helemaal uit de verf. Dat komt voornamelijk door het matige scenario en de afstandelijke karakters. Evgenia Ginzburg krijgt het zwaar voor haar kiezen als ze door de partij wordt verbannen naar een Siberisch strafkamp, maar de kijker krijgt nauwelijks sympathie voor haar. Emily Watson doet haar uiterste best in haar rol van Evgenia Ginzburg, maar ze komt niet goed uit de verf. Ze blijft kil en afstandelijk en kan nauwelijks op enig mededogen rekenen van de kijker. De enige die nog enigszins geloofwaardig en overtuigend overkomt is Ulrich Tukur (Das Leben der Anderen, John Rabe) als de kamparts van Duitse afkomst. Hij weet door zijn spel wel de sympathie van de kijker op te wekken. Een ander punt van kritiek is het scenario met vaak oninteressante en vooral niet geloofwaardige dialogen en zijlijnen in het verhaal. Zo is de ontmoeting in het kamp van Evgenia met een student uit haar college geheel ongeloofwaardig en totaal niet relevant. De film is gebaseerd op waargebeurde feiten rond Evgenia Ginzburg, dus mogelijk dat er in het echt inderdaad een ontmoeting tussen haar en een student heeft plaatsgevonden, maar de manier waarop dat in de film plaatsvindt is niet geloofwaardig. De film volgt over het algemeen redelijk de feiten zoals Evgenia Ginzburg ze zelf heeft opgeschreven in het boek Journey into the Whirlwind. Ze schreef dit boek nadat ze was vrijgelaten uit het strafkamp, maar het was onmogelijk om het boek in de Soviet-Unie te publiceren. Ze wist het manuscript naar het buitenland te smokkelen, waar het in veel talen is gepubliceerd.
Within the Whirlwind mag dan als film onsamenhangend en afstandelijk zijn, het ziet er wel prachtig uit. De cameravoering en de art-direction zijn echt heel mooi. Dat houdt de film nog enigszins overeind, maar het is niet voldoende om het geheel te redden. Daarvoor is het inhoudelijk niet sterk genoeg.

Jaar: 2009
Speelduur: 106 min
  • DTS 5.1 - Engels
Uitgever: Paradiso Home Entertainment
EAN: 5414937031672

Within the Whirlwind heeft op de DVD een anamorf beeldformaat van 1.85:1. De kwaliteit van het beeld is uitstekend. De sfeer van een koud Russisch gevangenkamp ten tijde van Stalin komt goed over in deze transfer. De scherpte, het contrast en het schaduwdetail zijn heel erg goed. Compressiefoutjes beperken zich tot een absoluut minimum. Alleen in de achtergrond zien we heel af en toe wat kleine probleempjes met de compressie. De kleuren zien er gebleekt uit, waarbij huidtinten toch heel natuurlijk overkomen. De meeste vrouwen hebben een heel bleek gezicht, wat heel gebruikelijk is als je in een situatie zit als deze vrouwen. Vervelende artefacten komen we gelukkig niet tegen, dus we kunnen hier gerust spreken van een heel mooie en goede transfer naar DVD.

Voor het geluid van Within the Whirlwind is er de keuze uit een Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) en een DTS 5.1 (754 kb/s) track. Veel verschil tussen beide tracks is er niet. Ze hebben beide last van een wat onevenwichtige mix. Het geluid is zeker niet slecht, dat niet. Maar de balans is niet altijd even goed. Zo zijn regelmatig dialogen in alle kanalen, inclusief de achterkanalen, te horen. Dat klinkt erg onnatuurlijk. Op andere momenten zijn de dialogen alleen in het centerkanaal aanwezig, wat veel beter overkomt. Ook geluidseffecten hebben last van dit euvel. Atmosfeergeluiden staan soms heel breed en hard in de mix, de volgende keer zijn ze heel zacht en nauwelijks hoorbaar. Over de gehele linie mist het geluid enige dynamiek. Er had op momenten wat meer power in gemogen. Het LFE-kanaal doet ook nauwelijks mee, iets meer laag had sommige scènes wat meer pit kunnen geven. De dialogen zijn allemaal wel heel goed te volgen, al is het toch enigszins jammer dat alles in het Engels is gesproken. Maar dat is op zich ook wel weer logisch, wil je een internationale markt aanboren. Toch kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat er meer in had gezeten.

De DVD heeft statische menuschermen in 1.78:1 anamorf beeldformaat met de themamuziek van de film als achtergrondgeluid. Op de hoes staat dat de film 90 minuten duurt. Dat is niet correct, de film duurt een kwartier langer, namelijk 106 minuten. Er staan geen extra's op deze DVD.

Evgenia Ginzburg is een professor aan de universiteit van Kazan, Rusland. Ze wordt gewaardeerd door haar collega's, maar als ze weigert te getuigen tegen het hoofd van de universiteit, wordt ze gedeporteerd naar een Siberisch strafkamp. Within the Whirlwind is een film van de Nederlandse regisseuse Marleen Gorris, gebaseerd op waargebeurde feiten. De film weet niet altijd te overtuigen, het wordt nooit echt pakkend of echt emotioneel. Deze DVD-uitgave heeft een heel mooi beeld en een voldoende geluidskwaliteit. Extra's zijn niet aanwezig op deze uitgave.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Paradiso Home Entertainment.