Cose Che Restano, Le

24-02-2011

8.1

Cose Che Restano, Le (DVD)

Nino (Lorenzo Balducci) komt erachter dat zijn vader Pietro (Ennio Fantastichini) een affaire heeft met een andere vrouw. Hij wil het zijn moeder Valentina (Valentina D'Agostino) eigenlijk vertellen, maar voordat hij daar een kans toe krijgt wordt het hele gezin opgeschrikt door een vreselijk verlies. En dat is het begin van een lange weg waarin alle gezinsleden een ander pad kiezen om dat verlies te verwerken en zichzelf te vinden. Ze komen op dat pad ook mensen tegen die hun hulp nodig hebben en een belangrijke rol gaan spelen in het gezin. Kan dit gezin de weg naar elkaar terug vinden? Of is het drama te groot en is dit gezin voor altijd uit elkaar geslagen?

Le Cose Che Restano of 'De Dingen Die Blijven' is een Italiaans familieverhaal dat zo'n vijf jaar beslaat. De titel komt uit een gedicht van Emily Dickenson 'Some Things That Fly There Be'. Het verhaal is geschreven door de vaste schrijfpartners Sandro Petraglia en Stefano Rulli, die eerder het alom geprezen La Meglio Gioventù hebben geschreven. Le Cose Che Restano wordt dan ook door velen vergeleken met deze eerdere serie, maar dat is niet helemaal terecht. De overeenkomsten zijn dat het allebei een familieverhaal betreft, dat het prachtig gespeeld is en mooi geschreven. Het heeft eenzelfde producer en dezelfde cameraman, maar daar houdt de vergelijking dan ook op. La Meglio Gioventù is een geschiedkundig familieverhaal, dat zo'n 40 jaar Italiaanse geschiedenis beslaat, waarbij Le Cose Che Restano zo'n vijf à zes jaar beslaat en in het hier en nu is gesitueerd. De regie is in handen van Gianluca Maria Tavarelli, die eerder Il Presidente regisseerde. Het verhaal van Le Cose Che Restano gaat over een gezin van een ingenieur en een arts met vier kinderen. De moeder heeft haar artsenpraktijk opgegeven bij de geboorte van het derde kind Nino. Andrea (Claudio Santamaria) is de oudste, hij werkt voor het ministerie en houdt zich bezig met veiligheidszaken en immigratie. Hij is de absolute lieveling van zijn moeder (Valentina D'Agostino). Zijn zus Nora (Paolo Cortellesi) is psycholoog geworden, getrouwd en in verwachting van haar eerste kind. Nino (Lorenzo Balducci) is het derde kind en student architectuur. Lorenzo (Alessandro Sperduti) is de jongste, hij zit op de middelbare school en is erg verliefd op zijn eerste echte vriendin. Geheel onverwacht komt het gezin in aanraking met verlies en iedereen reageert op een andere manier. Moeder Valentina raakt verstrikt in haar eigen wereld waarin alles nog zo is als het vroeger was. Dat maakt het voor de rest van het gezin extra moeilijk. Iedereen moet daarna zijn eigen weg vinden en het lijkt alsof het gezin dit drama niet gezamenlijk te boven kan komen. Tot zover lijkt dit verhaal erg op de film La Stanza del Figlio, waar overigens Claudio Santamaria ook in meespeelde. Maar het mooie van deze film is dat het niet alleen een verhaal over verlies is. Het verhaal raakt aan allerlei zaken, persoonlijke maar ook zaken die spelen in de huidige maatschappij. Het gezin wordt bijvoorbeeld geconfronteerd met vreemdgaan, een homohuwelijk en een kind uit een vorig huwelijk. Maar ook met politieke kwesties zoals een kapitein uit het leger die bij een vredesmissie ernstig gewond is geraakt en zijn geheugen kwijt is en ook komt men in aanraking met vluchtelingen, gedwongen prostitutie en nog veel meer. In deze hedendaagse kwesties moeten de gezinsleden ook hun eigen houding bepalen en kiezen of ze zich er mee bemoeien of zich er buiten houden. En dat maakt deze serie zo bijzonder. Het is een verhaal van deze tijd. Bovendien is het uitstekend geacteerd en zijn de dialogen prachtig geschreven. Je krijgt ook een goede indruk van de stad Rome en omgeving.
De serie bestaat uit vier lange afleveringen van anderhalf uur. Veel emoties en situaties zijn herkenbaar voor de kijker. Het is zo makkelijk om te oordelen over anderen, totdat je zelf in eenzelfde situatie terecht komt. Dan blijkt dat alles toch echt uit twee kanten bestaat. Het vervolg voor dit gezin is uiteindelijk mooi weergegeven. Niet te zoet, maar realistisch, zoals het zou kunnen zijn gegaan.

Genre: Drama, TV
Jaar: 2010
Speelduur: 384 min
Verpakking: Digipack in slipcase
Uitgever: Lumière Home Entertainment
EAN: 5425019004965

• Teaser
  • Achter de schermen
  • Promotietrailers

Le Cose Che Restano heeft een voor televisieseries gebruikelijk beeldformaat van 1.78:1 en zo staat het ook anamorf op de DVD. Helaas is de kwaliteit uiterst mager. Dat heeft voornamelijk met de hoge compressie te maken. Er staan twee afleveringen van ruim anderhalf uur op een dubbellaags disc, wat eigenlijk teveel is voor een goede kwaliteit. Het beeld oogt zeer onrustig door de vele kleine compressiefoutjes. De compressie heeft ook z'n invloed op de scherpte en detaillering. De scherpte is heel mager en er is nauwelijks enig sprake van schaduwdetail. Al het zwart loopt dicht. Verder is er vrij veel beeldruis aanwezig. De kleuren zien er wel goed uit. Niet te verzadigd, maar heel natuurlijk. Maar over de gehele linie genomen kunnen we het beeld geen voldoende geven.

Het geluid van Le Cose Che Restano betreft een Dolby Digital 2.0 (224 kb/s) geluidstrack in de originele Italiaanse taal. Het zal niet verwonderlijk zijn dat het geluid bij deze serie voornamelijk om dialoog draait en hier is kwalitatief weinig mis mee. Ze zijn uitstekend te volgen en staan goed op de voorgrond. Eigenlijk te goed, want de omgevingsgeluiden worden vaak ver naar de achtergrond gedrukt. De geluidseffecten beperken zich ook vaak tot datgene wat nodig is. Extra toevoegingen om sfeer te creëren zijn er niet veel. Toch weet het geluid een ruime voldoende te scoren, omdat de aandacht wel goed wordt vastgehouden door de dialogen en mede door de muziek, die altijd goed de juiste toon weet neer te zetten.

De DVD's hebben beide menuschermen in 1.78:1 anamorf beeldformaat met een fragment uit de filmmuziek als achtergrondgeluid. Op beide discs staan promotietrailers, maar de hieronder beschreven extra's staan op de tweede disc. De extra's zijn voorzien van Nederlandse ondertiteling.

Teaser (2½ min)
Deze teaser is niet meer dan een aaneenschakeling van een aantal heel korte fragmenten uit de serie.

Achter de Schermen (7 min)
Een korte documentaire met beelden van de set en waarbij de acteurs de vraag krijgen voorgelegd wat voor hen de woorden 'de dingen die blijven' (de vertaling van de titel van de serie) betekenen. Ieder heeft daar zo z'n eigen gedachten over. Tussendoor zien we een paar scènes uit de serie. Dit item is in 1.78:1 niet anamorf beeldformaat.

Le Cose Che Restano vertelt het verhaal van een Italiaanse familie die een groot verlies te verwerken krijgt. Ieder gezinslid verwerkt dat verlies op een eigen manier, maar de familie groeit daardoor wel uit elkaar. Deze Italiaanse serie is knap gemaakt en weet op een realistische manier duidelijk te maken dat omgaan met verlies een persoonlijke zaak is. Het is een aanrader, ondanks dat de beeldkwaliteit van deze DVD-uitgave niet zo heel goed is. Het geluid is wel voldoende. De extra's zijn maar heel beperkt en stellen niet zo heel veel voor. Het gaat hier duidelijk om de inhoud van het verhaal en dat is hier dik in orde.