Iron Man 2

19-11-2010

8.2

Iron Man 2 (Blu-ray)

Tony Stark (Robert Downey Jr.) heeft openlijk toegegeven de man in het rode pak te zijn, te weten Iron Man. Deze openbaring heeft hem veel fans opgeleverd, maar ook genoeg tegenstanders. Ondanks het feit dat hij gezorgd heeft dat Amerika een veiliger plaats is om te wonen, zijn er toch mensen die willen dat hij zijn technologieën deelt. Enkele leden van de senaat zijn hier verantwoordelijk voor, maar hiernaast heeft Tony nog meer problemen aan zijn hoofd. Zo wordt hij langzaam vergiftigd door het apparaat in zijn borst en moet hij snel een vervanging zien te vinden voor het metaal dat dient als krachtbron. Dan is er nog de Rus Ivan Vanko (Mickey Rourke), die een persoonlijke rekening te vereffenen heeft met de rijke en flamboyante Stark. Hij zegt namelijk dat de vader van Tony de techniek die het Iron man pak mogelijk maakt heeft gestolen van zijn vader. Genoeg problemen dus voor Tony Stark, die alle zeilen bij moet zetten om niet ten onder te gaan.

Het in 2008 verschenen Iron Man was een groot succes, zowel aan de kassa’s van de bioscopen als bij critici en fans. Twee jaar later worden we alweer getrakteerd op het vervolg. Dit tweede deel heeft heel wat om tegenop te boksen, aangezien zijn voorganger gerekend kan worden tot één van de beste superheldenfilms van de laatste jaren. Helaas moeten we concluderen dat Iron Man 2 niet het niveau haalt van het origineel. Niet dat het een slechte film is, maar op alle vlakken schiet dit deel te kort in vergelijking met het eerste deel. Grootste reden hiervoor is het verhaal. Naast het hoofdplot zijn er teveel kleine zijplotjes in het script gestopt die het geheel een fragmentarisch gevoel geven. Veel van deze plotjes dienen als opzet voor het in de toekomst te verschijnen The Avengers, het verhaal van een groep superhelden die het samen opnemen tegen een grote tegenstander. De kracht van het eerste deel lag ook grotendeels in de humor en vooral de persoon Tony Stark. Het vervolg laat veel minder deze kant zien van Stark, eigenlijk alleen in het begin van de film. Later wordt hij veel serieuzer als hij worstelt met de vergiftiging van zijn lichaam en zijn daaraan gekoppelde drankmisbruik. Dit is ook iets wat terug te vinden is in de originele comics, maar in de prent wordt er maar kort aandacht aan gegeven. In een speelfilm heb je namelijk niet veel tijd om alles uit de doeken te doen en bovendien moet Tony Stark weer klaar staan voor de knallende finale. Dit einde maakt een hoop goed als Iron Man het opneemt tegen een leger van robots. Gedurende de rest van het verhaal zijn er ook enkele actiescènes te vinden, maar deze zijn spaarzaam. De film bestaat dan ook uit veel gepraat, met dus een einde dat redelijk losgaat. De effecten zijn, net als bij het eerste deel, uitstekend verzorgd. Bij veel projecten zijn de effecten goed te herkennen en leiden daarom soms af als het er allemaal wat nep uitziet. Hier is dat dus niet het geval en je moet soms echt goed kijken of bepaalde zaken nou uit de computer komen of niet. Iets waarmee het ook wel goed zit zijn de optredens van de cast. De hoofdrol wordt wederom gespeeld door Robert Downey Jr. en hij is inmiddels synoniem geworden voor Iron Man. Het is namelijk moeilijk iemand anders voor te stellen in deze rol. Gwyneth Paltrow en Jon Favreau herhalen hun optreden uit deel één, waar de rol van James Rhodes nu door Don Cheadle neergezet wordt. Hij vervangt Terrence Howard en levert een prima bijdrage, hoewel zijn bijdrage te klein is om echt van betekenis te zijn. Verder zien we nog Mickey Rourke en Sam Rockwell als twee slechteriken die niet veel goeds in petto hebben voor de titelheld. Vooral Rockwell maakt indruk als de doortrapte, maar toch altijd net iets te domme Justin Hammer. Naast al deze mensen komt ook Scarlett Johansson nog voorbij als de nieuwe assistent van Tony Stark. Alles bij elkaar een flinke cast met enkele grote namen. Dit geeft al aan hoeveel er verteld moet worden in de twee uur dat de film lang is. Dit weerhoudt de prent van een echte topperstatus, maar als vervolg is het allemaal voldoende.

Paramount heeft Iron Man 2 op DVD en Blu-ray Disc uitgebracht. Hieronder volgt onze bespreking van de BD-uitgave.

Genre: Actie, Avontuur, Science fiction
Jaar: 2010
Speelduur: 124 min
Verpakking: Amaray Blu-ray Disc keepcase
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, Spaans, En vele andere
Uitgever: Paramount Home Entertainment
EAN: 8714865331651

• Making Of
  • Music Video
  • Featurettes
  • S.H.I.E.L.D. Data Vault
  • Previsualization and Animatics
  • Art Galleries

Deze Blu-ray Disc uitgave heeft een beeldverhouding van 2.35:1. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). Dit laatste houdt in dat er geen PAL versnelling is toegepast. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC (Advanced Video Coding) codering.

De BD-uitgave van Iron Man 2 laat een zeer goede beeldkwaliteit zien. Dit is typisch zo’n transfer waar je alleen maar goede dingen over kunt zeggen. Er zijn namelijk geen minpunten, alles is even goed verzorgd en bovendien is het beeld geheel vrij van artefacten. Bij de positieve punten horen de standaard zaken als een haarscherp beeld met veel diepte en detail, maar ook mooie, felle kleuren en een uitstekend zwartniveau. Echte nitpickers zullen misschien de huidtinten iets te roze vinden, maar dit is absoluut spijkers op laag water zoeken. De transfer heeft verder ook een meer dan goed schaduwdetail en contrast, waardoor de donkere scènes goed te volgen zijn. Een beeldkwaliteit die tot de betere van het medium behoort en alle pracht en praal van de film goed tot hun recht laat komen. De transfer laat alles tot in de kleinste details zien, zoals het pak van Iron Man, maar gelukkig blijven de effecten hun realistische uiterlijk houden. Het beeld bevat een fijne laag filmgrain, die het geheel een mooi filmisch uiterlijk geeft. Qua beeldkwaliteit is deze uitgave dus van demokwaliteit en geen slechte keuze om je HD-scherm aan je vrienden te showen.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk. Wil je de screenshots bekijken in Full HD-resolutie? Neem dan een Platinum Member account!

Bij het gedeelte over de beeldkwaliteit hebben we alle synoniemen voor uitstekend al gebruikt, maar dit gaat ook op voor de lossless DTS-HD Master Audio 5.1 track (24bit/48kHz) die op deze uitgave van Iron Man 2 te vinden is. De audio scoort namelijk eveneens de maximale score met een zeer goed geluid dat het onderste uit de kan haalt. Uiteraard maakt het geluid indruk tijdens de scènes met veel actie, maar ook tijdens de rustigere momenten imponeert de track. De genoemde actie wordt zeer ruimtelijk en dynamisch weergegeven door alle aanwezige kanalen, ondersteund met een diepgaand laag uit de subwoofer. Dit begint al gelijk bij de eerste scène, waarin Iron Man uit een vliegtuig springt en richting aarde vliegt met allerlei ontploffend vuurwerk om hem heen. Ook de scène op de racetrack en het einde van de film behoren tot de betere momenten. Dialogen zijn te allen tijden goed te volgen, zelfs tijdens de agressieve actiescènes. De track laat een niveau van detail horen dat we nog niet vaak tegenkwamen. Hierdoor zijn alle kleine geluiden goed te onderscheiden. Ook tijdens de rustige momenten klinkt het geluid mooi ruimtelijk, als omgevingsgeluiden natuurlijk in het geluidsbeeld geplaatst zijn. We kunnen nog wel even doorgaan met het opnoemen van alle positieve punten en memorabele scènes, maar feit is gewoon dat dit een hele goede track is die zonder meer als demomateriaal gebruikt kan worden.

Deze uitgave bestaat uit drie schijven, twee Blu-ray Discs en een DVD waar de film ook op te vinden is. De eerste schijf start op met een taalkeuzemenu. Na de gebruikelijk waarschuwingen kom je terecht in het hoofdmenu. Hier zijn alle instellingen te maken en de extra’s te selecteren. De tweede schijf wordt puur en alleen gebruikt voor de extra’s. Alle extra’s hebben 1080p/i beeld en Dolby Digital 2.0 (224 kb/s) geluid.

Disc 1

Regisseur Jon Favreau levert het audiocommentaar op deze uitgave en hij doet dit op zeer verdienstelijke wijze. Fans van de film krijgen veel informatie van de beste man, zoals keuzes voor het verhaal, de cast en sets. Hij praat met veel liefde over zijn film, maar als luisteraar krijg je toch het idee dat bepaalde keuzes er doorheen gedrukt werden door Marvel en dat Favreau het hier niet altijd mee eens was.

S.H.I.E.L.D. Data Vault
Deze extra is verplichte kost voor fans van de superhelden van Marvel. Hier wordt namelijk een schat aan informatie gegeven over bepaalde personen en zaken uit de film en die hiermee te maken hebben. Je hebt als kijker twee keuzes. De eerste is de zogenaamde Footage Scan Mode en na activering verschijnt tijdens het kijken naar de film de informatie in beeld. De twee optie is The Vault en hier zijn alle beelden uit de Footage Scan Mode los te bekijken, aangevuld met extra materiaal. Denk hierbij aan profielen over bepaalde zaken en personen, zoals de “Avenger Initiative” en “Missing Bruce Banner”.

Previsualization and Animatics
Wederom een extra die gebruik maakt van de hoofdfilm. Na activering worden beelden weergegeven over het actieve beeld die te maken hebben met het uiterlijk van de film. Voorbeelden hiervan zijn diverse storyboards, computeranimaties en scènes zonder de later toegevoegde effecten.

Disc 2

Ultimate Iron Man: The Making Of Iron Man 2 (87 min.)
Een zeer uitgebreide making of, die verdeeld is in vier delen. Deze delen zijn los te bekijken of achter elkaar. Elk deel behandelt een aspect van het maken van de film, zoals de voorbereidingen op de shoot, het verhaal, de karakters, de effecten, de muziek en ga zo maar door. Vrijwel alle facetten passeren de revue, iets dat leidt tot een zeer goede blik in de keuken van de makers. We zien beelden van achter de schermen, interviews met de cast en crew en beelden uit de film. Een dikke aanrader! Tip: blijf kijken tot na de aftiteling, hier is een korte introductie te zien van een andere Marvel superheld die binnenkort in de bioscopen te zien is.

Featurettes (30 min.)
Hier zijn zes featurettes te bekijken met allemaal een eigen onderwerp. Zo krijgen we de geanimeerde oorsprong te zien van de karakters War Machine, Black Widow en Nick Fury, een uitleg over het maken en vormgeven van de Stark Expo, een kijkje naar de effecten en een kort filmpje over DJ AM, die een klein rolletje heeft in de film.

Deleted Scenes (16 min.)
Acht scènes die de film niet gehaald hebben of in verkorte versie. De scènes zijn los te bekijken of achter elkaar. Ook heb je de optie om ze te bekijken met of zonder commentaar van regisseur Jon Favreau.

Concept Art Galleries
Een reeks afbeeldingen van vroege ontwerpen, zoals het Mark IV pak, de Hammer Drones, sets en War Machine.

Theatrical Trailers (6 min.)
Drie bioscooptrailers van de film, die los te bekijken zijn of achter elkaar.

Other Marvel Trailers
Twee trailers van een Iron Man spel en een Avengers Animated trailer.

Music Video: Shoot to Thrill (5 min.)
Een videoclip van het nummer “Shoot to Thrill” van de band AC/DC.

Film op DVD
Een extra DVD waar ook de film op te vinden is. Handig om in de auto te draaien of voor mensen die later willen overstappen op Blu-ray Disc, maar nu alvast de film willen zien.

In Iron Man 2 volgen we wederom de avonturen van Tony Stark, de man in het rode pak. Ditmaal krijgt hij het aan de stok met iemand die claimt dat zijn uitvinding is gestolen, maar ook de Amerikaanse Senaat is uit op zijn technologie. Tony moet verder een oplossing zien te vinden voor het langzaam vergiftigen van zijn lichaam. Dit tweede deel gaat eigenlijk meteen verder waar het eerste ophield. Qua niveau kan dit vervolg zich niet meten met zijn voorganger, maar kan gezien worden als een aardig vervolg. Op het gebied van effecten en actie is het allemaal dik in orde, er wordt alleen teveel tijd besteed aan praten en het uit de doeken doen van verschillende verhaallijnen. Deze BD-uitgave is technisch uitstekend verzorgd. Zowel beeld als geluid krijgen de volledige score toebedeeld. Ook zijn er interessante extra’s aanwezig die het geheel mooi afronden.