Going the Distance

09-03-2011

8

Going the Distance (Blu-ray)

Erin (Drew Barrymore) loopt tijdens de zomervakantie stage bij een grote New Yorkse krant waarna ze weer terug zal gaan naar de universiteit in San Francisco. Zes weken voor ze terugvliegt ontmoet ze Garrett (Justin Long) en ze hebben een heerlijke one-night stand. Erin vertelt Garrett haar plannen en ze besluiten de laatste zes weken gewoon gezellig met elkaar door te brengen en verder niets te verwachten. Maar de zes weken zijn zo voorbij en dan beseffen ze dat ze niet meer zonder elkaar willen. Familie en vrienden raden het af maar ze besluiten toch een lange afstandsrelatie aan te gaan. Maar dat valt in de praktijk nog niet mee. Uiteindelijk zullen ze drastische keuzes moeten maken. Gaan ze voor hun relatie of voor hun carrière en wie gaat dan verhuizen? Erin of Garrett?

Regisseuse Nanette Burstein is vooral bekend met het regisseren van documentaires en reclamefilmpjes, maar ze is op zoek naar een uitdaging. Als ze het script in handen krijgt van Geoff LaTulippe weet ze dat dit de film is die ze wil maken. Voor LaTulippe is dit het eerste script dat verfilmd gaat worden, wat betekent dat hij eindelijk erkenning krijgt voor zijn manier van schrijven. Hij heeft het script van Going the Distance gebaseerd op de ervaringen van zijn goede vriend en producer David Neustadter. Deze had een tijd lang een langeafstandsrelatie, die helaas geen stand heeft gehouden. Hij maakte er een humoristisch verhaal van, met scherpe en humorvolle conversaties, maar ook een eerlijk en integer verhaal. En dat is wat Burstein zo aantrok in het script. Zij kreeg haar inspiratie voor het maken van films vooral van de films van Woody Allen en Roman Polanski uit de jaren '70. Films met veel humor, maar ook integer en reëel. Door haar ervaring met het regisseren van documentaires was Burstein in staat om de acteurs veel vrijheid tot improvisatie te geven. Zo is 50% van de humor in de film schijnbaar ontstaan vanuit improvisatie. Wel is het script enigszins aangepast. In het originele script zijn de hoofdpersonen veel jonger. Burstein vond het belangrijk om die leeftijd wat op te schroeven, omdat je als je ouder bent al beter weet wat je wilt in een partner en carrière en liefde dan nog veel belangrijker zijn.
De hoofdpersonen zijn met zorg gekozen. Barrymore en Long hebben ook in het echte leven een relatie en volgens Burstein spatte de chemie tussen hen van het scherm af. De vrijheid van improvisatie en de relatie tussen Barrymore en Long zorgen in elk geval voor een zeer open en humorvolle film. Het is erg leuk om Barrymore in een ander soort rol te zien dan ze normaal heeft. Meestal is ze het zoete lieve meisje, maar deze keer is ze nog steeds wel lief, maar ook stoer, eigenwijs en krachtig en dat is heel leuk! Long speelt zijn rol ook goed, maar lijkt soms iets gereserveerder. Hij verandert van losbol die zich niet wil binden binnen een paar scènes tot iemand die gepassioneerd voor de lange-termijn-relatie gaat en dat is misschien een beetje onrealistisch. Alhoewel, met de liefde weet je dat nooit natuurlijk. Wat vooral voor de humor zorgt in deze film zijn de bijrollen. De vrienden van Garrett, Dan (Charlie Day) en Box (Jason Sudeikis), zijn een echte toevoeging. Vooral de uitermate vrolijke bemoeienis van Dan met het liefdesleven van zijn vriend Garrett is hilarisch. Daarnaast speelt Christina Applegate de rol van Corinne, de zus van Erin. Corinne is een zeer georganiseerde dame die alles in hokjes wil zetten en zeer secuur is in het schoonhouden van het huis. Applegate zet deze rol vol overtuiging neer zonder het te overdrijven. Bovendien is het heel geloofwaardig dat ze zusjes zijn, qua uiterlijk hadden ze het in ieder geval kunnen zijn.
Het verhaal op zich is denk ik ook realistisch. Een langeafstandsrelatie is erg lastig. Je wilt het liefst dicht bij elkaar zijn en om mekaar dan misschien maar drie keer per jaar te zien is gewoon te weinig om een echte verbinding met elkaar aan te kunnen gaan. Toch zijn er ook mensen die het wel redden. De oplossing die uiteindelijk in deze film is gekozen is misschien een beetje romantisch, maar gelukkig lang niet zo klef en onrealistisch als het had kunnen zijn in een Amerikaanse romkom. In de extra's worden door de acteurs nog eens een aantal tips gegeven voor een langeafstandsrelatie en voor “the perfect date”, doe er je voordeel mee zou ik zeggen!
Voor liefhebbers van romantische komedies zonder al te veel zoet gedoe is deze film zeker een aanrader. Met de heerlijke humor van Day en Sudeikis is deze film ook voor mannen goed verteerbaar.

Warner Home Video heeft Going the Distance uitgebracht op DVD en Blu-ray Disc. Hieronder bespreken we de Blu-ray Disc. De recensie van de DVD kun je hier lezen.

Genre: Komedie, Romantiek
Jaar: 2010
Speelduur: 103 min
  • Dolby Digital 2.0 - EAD
  • Dolby Digital 5.1 - Thais
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, Italiaans, En vele andere
EAN: 5051888069738

• Music
  • Behind the Story

Going the Distance staat in een beeldformaat van 2.35:1 op deze Blu-ray Disc-uitgave, wat gelijk is aan het originele formaat. De film staat op een 50 GB dubbellaags disc, die voor ruim 26 GB is beschreven. Het beeld heeft een resolutie van 1080/24p, dus 1080 beeldlijnen progressief met 1920*1080 beeldpunten en een beeldsnelheid van 24 beelden per seconde. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van de VC-1 videocodering.

Wie de recensie van de DVD heeft gelezen heeft kunnen constateren dat de beeldkwaliteit van de DVD nogal tegenvalt. Gelukkig is dat bij de Blu-ray Disc iets beter verzorgd, maar we kunnen ook niet zeggen dat het echt geweldig is. Daarvoor heeft deze transfer toch teveel tekortkomingen. Hier mist het echte HD-gevoel. De scherpte is wisselend, maar vooral matig. Nergens is het echt gestoken scherp en wanneer het beeld wat donker wordt gaat de scherpte nog meer achteruit. Dan is het schaduwdetail ook bijzonder matig. Ook het contrast is niet helemaal goed, dat is te laag. Daardoor ontbreekt ook het diepe zwart, dus het zwartniveau is ook voor verbetering vatbaar. Compressiefouten zijn afwezig en de kleuren zijn over het algemeen goed in orde. Maar dat is niet voldoende om deze transfer van een hoge waardering te voorzien.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk. Wil je de screenshots bekijken in Full HD-resolutie? Neem dan een Platinum Member account!

Er bevinden zich een flink aantal geluidstracks op deze uitgave van Going the Distance. Het enige HD-geluid is een lossless DTS-HD Master Audio 5.1 (24bit/48kHz) track in de originele Engelse taal. Deze geluidstrack is wat je bij een romantische komedie kunt verwachten. Het hoofdbestanddeel bestaat uit dialogen. Ze komen keurig uit het midden en ze zijn prima te volgen. Ze staan dan soms ook wat erg op de voorgrond. De overige kanalen worden ook vrij continue gebruikt voor omgevingsgeluiden en geluidseffecten, maar die staan nadrukkelijk op de achtergrond. Je moet goed luisteren om de omgevingsgeluiden uit de surroundspeakers te kunnen horen. Alleen de muziek(nummers) staan wel hard in de mix. Het is geen actiefilm en het LFE-kanaal heeft dan ook niet veel omhanden. Over het algemeen is het dus vrij braaf wat we voorgeschoteld krijgen. Niet verkeerd, maar ook niet spectaculair. Iets meer dynamiek in het geluid zou hier toch een wat sprankelender geheel op hebben kunnen leveren.

De Blu-ray Disc heeft een statisch menu in 1.78:1 beeldformaat. Opvallend is dat de achtergrondmuziek lichtelijk overstuurd klinkt! Erg slordig om het zo bij een menu te plaatsen. Op de hoes worden geen extra's genoemd, maar er zijn er wel een aantal aanwezig op deze uitgave. Alle extra's zijn in HD-resolutie en voorzien van Nederlandse ondertiteling, behalve het audiocommentaar.

Behind the Story
Behind the Story is de verzamelnaam voor een drietal korte items die iets over de achtergronden van de film vertellen. Maar niet zozeer over het maken van de film, als wel hoe de cast denkt over daten.

How to Have A Perfect Date? (8 min)
De cast wordt gevraagd wat zij een goede date vinden. Wat is belangrijk voor hen bij een date en wat kun je het beste doen tijdens een eerste date? De vraag is of je alle suggesties die worden aangedragen direct moet uitvoeren... Christina Applegate is nog het meest serieus.

A Guide to Long Distance Dating (8 min)
Een langeafstandsrelatie onderhouden is niet makkelijk. Het blijkt dat veel leden van de cast het verhaal heel herkenbaar vinden, want bijna allemaal hebben ze zelf ook een langeafstandsrelatie gehad. Bijna unaniem komen ze tot de conclusie dat zo'n relatie bijna niet vol te houden is zonder aanpassingen van een van beiden.

The Cast of Going the Distanc: Off the Cuff (8 min)
In de film wordt vrij veel geïmproviseerd. In dit item zien we een aantal van deze improvisaties die niet in de film terecht zijn gekomen. Een paar zijn erg grappig, andere wel heel schunnig.

Deleted Scenes (13 min)
Een aantal scènes die de film niet gehaald hebben. Ze worden niet echt gemist in de uiteindelijke versie. Er is geen begeleidend commentaar bij waarom de scènes niet in de film zitten. Het beeldformaat is 2.35:1 en het geluid is Dolby Digital 2.0.

Music
Deze extra bevat twee items, beide met het nummer If You Run van The Boxer Rebellion als inhoud.

Videoclip (3½ min)
De videoclip van het nummer If You Run van The Boxer Rebellion. Het nummer zelf wordt gebruikt in de film.

Going the Distance Soundtrack – Behind the Scenes (2½ min)
De titel is een hele mond vol, maar het korte item stelt niet zo veel voor. Het betreft hier beelden van de opnames van de videoclip van het nummer If You Run van The Boxer Rebellion. Tussendoor zijn er korte fragmenten van een interview met de leden van The Boxer Rebellion.

Regisseuse Nanette Burstein geeft commentaar bij deze film. Het is haar eerste speelfilm en ze vertelt over haar ervaringen. Ze gaat veel in op wat er in de scènes gebeurt, geeft best wel wat achtergrondinformatie, maar heel diepgaand is het niet. Ze gaat zich wel veel te buiten aan het ophemelen van de acteurs.
Het audiocommentaar is niet Nederlands ondertiteld, maar wie het Engels een beetje machtig is kan het toch goed volgen.

In de laatste zes weken van haar stage in New York ontmoet Erin Garrett. Ze besluiten deze weken gewoon van elkaar te genieten, maar aan het einde van de periode willen ze eigenlijk niet meer zonder elkaar. Een langeafstandsrelatie is dan de enige optie. Going the Distance is een leuke romantische komedie met een sterke cast en een mooie chemie tussen de twee hoofdrolspelers. De film is zeker niet alleen bedoeld voor vrouwen, ook mannen kunnen plezier beleven aan deze film. Technisch is deze Blu-ray Disc-uitgave van redelijke kwaliteit, maar het is zeker geen topper. In tegenstelling tot de DVD bevat de BD wat meer extra's, maar heel bijzonder is het niet.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Warner Home Video.