Jonah Hex

08-03-2011

5.5

Jonah Hex (Blu-ray)

Premiejager Jonah Woodson Hex (Josh Brolin) was tijdens de Amerikaanse burgeroorlog een gewelddadig en gevreesd man. Nadat zijn familie op brute wijze is vermoord en hijzelf gruwelijk is verminkt, heeft Jonah alle hoop en moed verloren. Hij is na dit voorval vastbesloten om zijn leven te beteren. Echter staat Jonah niet meer met beide benen in het land van de levenden, maar zweeft tussen het leven en de dood in. Geluk kent hij al lang niet meer en de wrok tegen de moordenaar van zijn familie wordt dan ook met de dag groter. Jonah besluit om te strijden tegen het onrecht. Een baan als premiejager past dan ook precies in zijn straatje. Hij groeit uit tot een ware revolverheld en spoort tegen een vergoeding de gezochte misdadigers op. Hex is nu gevreesder dan ooit. Op een dag roept het Amerikaanse leger zijn hulp in om de gevaarlijke terrorist Quentin Turnbull (John Malkovich) te stoppen. Om de macht in Amerika in handen te krijgen heeft Turnbull een uiterst geheim wapen gestolen en wil een alles vernietigende aanslag plegen op de stad Washington. Aan Hex de taak om deze aanslag te voorkomen. Maar laat Quentin Turnbull nu net de moordenaar zijn van Jonah’s familie...

Jonah Hex is van oorsprong een comic van DC Comics. Bedacht door John Albano en getekend door Tony DeZuniga, verscheen deze in 1972 in de uitgave van de verzamelcomic “All-Star Western” (later “Weird Western Tales”). Na een flink aantal uitgaven kreeg Jonah Hex zijn eigen comic, welke na tweeënnegentig afleveringen stopte. Hierna kwam Jonah Hex nog een aantal keer terug in diverse andere comics en kreeg zelfs weer een eigen reeks onder de naam “Hex”. Echter was de opzet nu duidelijk veranderd. Hex speelde zich ineens af in de eenentwintigste eeuw en was meer een soort van “Mad Max” figuur geworden. Dit bleek geen succes. In 2009 is door Warner Bros besloten om het originele verhaal van Jonah Hex naar het witte doek te brengen. Als regisseur is er gekozen voor de Canadees Jimmy Hayward. Dit is een gewaagde keuze, daar dit voor Hayward zijn eerste live-action film betreft. Hayward is van oorsprong een animator en heeft voorheen gewerkt voor onder andere Pixar en 20th Century Fox. Toy Story, Finding Nemo en Monsters Inc.. zijn enkele bekende films waaraan hij heeft gewerkt. In 2005 maakte hij zijn regie-debuut met de film Robots. Met zijn achtergrond als animator lijkt het verfilmen van een comic een logische stap, maar in de praktijk pakt dit niet zo best uit. De verfilming van Jonah Hex stelt namelijk behoorlijk teleur. Zelfs in het thuisland Amerika bracht deze zevenenveertig miljoen dollar kostende film slechts met moeite tien miljoen dollar op. In de rest van de wereld waren de opbrengsten zelf nog schrikbarender en in veel landen is de film zelfs niet meer uitgebracht. De recensies waren ook niet van de lucht. Met titels als “Worst movie of the year” en “80 minutes of agony” voorspelde dit al niet veel goeds. Qua bioscoopbezoek en opbrengsten mag je Jonah Hex dan ook gerust een flop noemen. De film Jonah Hex kent twee gezichten. Optisch oogt deze best plezierig, maar verhaaltechnisch rammelt er nogal het een en ander. De presentatie van Jonah Hex ziet er zeer indrukwekkend uit. Een prachtige western-achtige comic stijl die ook goed overeenkomt met het originele getekende verhaal. Ook de omgevingen en gebruikte sets voelen goed aan en benadrukken de klamme en onrealistische sfeer. Hiermee zijn we vrijwel aan het einde gekomen van de positieve punten van deze film. We komen nu namelijk aan bij het verhaal en de uitwerking van de personages. En daar slaat regisseur Hayward de plank volledig mis. Als je het verhaal achter de originele Jonah Hex comic niet kent, heb je als kijker een behoorlijk probleem. De personages komen namelijk zomaar uit de lucht vallen en er is nergens sprake van een karakter opbouw of zelfs een introductie. Jonah Woodson Hex heeft een enorm rijk en duister verleden. Echter wordt hier hiervan maar een uiterst klein deel verteld. Ook Quentin Turnbull (John Malkovich) en Lilah (Megan Fox) hebben in de comics een veel besproken en beladen karakter, maar ook hier blijft daar weinig van over. Rest een film die er prima uitziet, maar totaal geen inhoud heeft. Het uiterlijk van Jonah is ook even wennen. Zijn verminkte gezicht is duidelijk gehavender dan in de originele comic en wordt door sommige kijkers zelfs weerzinwekkend gevonden. En ook de acteerprestaties van de bekende cast maken het er allemaal niet beter op. Het aantal zinnen dat Megan Fox (Transformers) ten gehore brengt is op één hand te tellen. En ook de anders zo sterke John Malkovich (Ripley's Game, Afterwards) is hier duidelijk niet in topvorm. Alleen Brolin (Milk, W) probeert nog een beetje gevoel in zijn personage te leggen, maar dat houdt ook niet over. Al met al voelt de film niet goed aan. Het tempo van het verhaal is moordend en springt van de hak op de tak. Ik kreeg destijds in de bioscoop de indruk dat men wellicht door tijdsdruk veel uit de film heeft moeten snijden. Echter de DVD- en BD-release van Jonah Hex zijn identiek aan de bioscoopversie van destijds. En dat is erg jammer, want er had zoveel meer in kunnen zitten. Een gemiste kans. En ondanks deze vele negatieve punten is de film ook wel weer vermakelijk. Met een doosje popcorn, een pot bier en het volume op maximaal is de film toch redelijk te pruimen. Zolang je er maar niet al te veel van verwacht. Na zeventig minuten is alles alweer voorbij en rolt de acht minuten durende aftiteling over het scherm. Gelukkig heb je dan nog tijd genoeg over om een tweede film te gaan kijken

Jonah Hex wordt in Nederland zowel op DVD als op Blu-ray Disc uitgebracht. Hieronder wordt de BD-versie besproken. De recensie van de DVD-uitgave lees je elders op de site.

Genre: Actie, Avontuur
Jaar: 2010
Speelduur: 81 min
  • Dolby Digital 5.1 - Audiodescriptie
  • Dolby Digital 5.1 - Pools
Ondertiteling: Nederlands, Frans, Noors, Spaans, En vele andere
EAN: 5051888059869

• Digitale Kopie
  • The Inside Story of Jonah Hex
  • The Weird, Western Tales of Jonah Hex

De Blu-ray Disc uitgave van Jonah Hex heeft de oorspronkelijke beeldverhouding van 2.40:1. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). De BD-uitgave bestaat uit een 25GB enkellaags disc. Voor de video-encoding is gebruik gemaakt van de SMPTE VC-1 codec.

De HD-transfer van Jonah Hex levert op een aantal fronten goede prestaties. Zo oogt het beeld meestal mooi scherp en gedetailleerd, met een goed contrast, en zijn de kleuren prima verzadigd. Opvallende compressieartefacting ontbreekt bovendien, al is er helaas wel wat edge enhancement te bespeuren. Een ander minpuntje is dat scènes bij daglicht er beter uitzien dan donkere scènes. Dit is mede te wijten aan het matige schaduwdetail, waardoor donkere fragmenten de detaillering van hun beter verlichte tegenhangers missen. Verder valt ook op dat shots van Megan Fox dusdanig (digitaal) bewerkt zijn dat mevrouw Fox zo uit Madame Tussauds weggelopen lijkt. Dit is zeer waarschijnlijk een bewuste keus, de overige shots hebben namelijk geen last van een wasachtige uitstraling. Het is echter wel een onnodige en tamelijk vreemde aanpassing. Samengevat voldoet de beeldkwaliteit op bepaalde gebieden aan de hoge verwachtingen die bij een recente transfer horen, maar op andere gebieden laat men een steekje vallen. De kwaliteit is echter hoog genoeg voor een nette voldoende.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk. Wil je de screenshots bekijken in Full HD-resolutie? Neem dan een Platinum Member account!

De BD-uitgave van Jonah Hex is onder meer voorzien van een Engelse DTS-HD Master Audio 5.1-soundtrack (24bit/48kHz). Deze lossless track klinkt heerlijk fel en is vooral tijdens de actiescènes behoorlijk agressief te noemen. De film zit boordevol met gedetailleerde geluidseffecten. Deze maken vrijwel continu gebruik van de surrounds en creëren zo een ruimtelijk en actief geluidsbeeld. Ook de subwoofer doet volop mee. Vooral tijdens de vele actiescènes staat deze te dansen op zijn pootjes. De muziektrack mag er ook zijn. De metalband Mastodon en de filmcomponist Marco Beltrami zorgen samen voor de muziek. Deze afwisselende muziektrack (metal en filmmuziek) past prima bij het verhaal en de sfeer van Jonah Hex. Ondanks de ietwat luide muziektrack blijven alle dialogen goed verstaanbaar. Wel had de dynamiek (het verschil tussen hard en zacht) een tikje beter gekund. Desondanks een lekker “vet” klinkende soundtrack, die in lossless vorm prima tot zijn recht komt.

De BD-uitgave van Jonah Hex heeft qua extra’s iets meer te bieden dan de DVD-uitgave, die alleen een aantal verwijderde scènes bevat. Nederlandse ondertiteling is aanwezig.

The Weird, Western Tales of Jonah Hex
Deze extra maakt gebruik van Picture-in-Picture (PiP) en laat je tijdens de film allerlei interviews en achter-de-schermen-materiaal zien. Het materiaal wordt afgespeeld in een venster. Het resultaat is redelijk interessant, onder de voorwaarde dat je je niet stoort aan de “promopraat” (acteur x is geweldig om mee te werken) en het misplaatste vertrouwen.

The Inside Story of Jonah Hex (11 min)
Deze featurette gaat in op de comic-oorsprong van Jonah Hex. Je krijgt tekeningen uit de comics te zien en tevens komen er diverse kenners en deskundigen aan het woord. Zij vertellen onder meer waar en wanneer het personage voor het eerst opdook, wat zijn aantrekkingskracht is en over de vertaling naar film. De interviews zijn overigens ook in de eerder vermelde PiP-extra te vinden.

Deleted Scenes (5 min)
Een korte compilatie van verwijderde scènes, zonder enige toelichting. Het materiaal heeft een resolutie van 1080p en DD 2.0-geluid.

Digitale Kopie
Naast de extra’s die op het schijfje te vinden zijn, is in de verpakking ook nog een code te vinden waarmee je een digitale kopie van de film kunt downloaden (Windows Media compatible).

Jonah Hex is een verminkte premiejager die in de burgeroorlog alles heeft verloren. Hij doet nu waar hij altijd goed in is geweest. Namelijk het jagen op criminelen. Als het Amerikaanse leger zijn hulp inroept om een zeer gevaarlijke crimineel op te pakken, wijst hij dit in eerste instantie af. Totdat blijkt dat de gezochte crimineel de moordenaar is van zijn gezin. Jonah Hex is een verfilming van de comic uit de jaren ‘70. Helaas is deze verfilming geen succes geworden, want Jonah Hex flopte totaal in de bioscopen. Het uiterst korte verhaal (één uur en tien minuten) is flinterdun en de personages zijn veel te oppervlakkig. Totaal het tegenovergestelde van de originele comic. De BD-uitgave heeft een nette beeldkwaliteit, prima geluid en bevat een klein pakket aan extra’s (meer dan op de DVD). Daarmee is het een aardige uitgave voor degenen die de film, ondanks de twijfelachtige kwaliteit, toch graag in de collectie willen hebben.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Warner Home Video.