Valentine's Day

Laurens van der Molen
14-03-2011

7

Valentine's Day (DVD)

Valentijnsdag, de meest romantische dag van het jaar. In Valentine’s Day wordt deze dag vertelt vanuit verschillende personen. Zo is er het bejaarde stel dat al meer dan vijftig jaar samen is. De twee tieners die hebben besloten dat vandaag de beste dag is om voor het eerst sex te hebben. Het schattige jongetje dat smoorverliefd is en er alles aan zal doen om zijn Valentijn een mooi cadeau te bezorgen. De verliefde man die zijn vriendin ten huwelijk vraagt en niet helemaal de dag krijgt waarop hij had gehoopt. En zo zijn er nog veel andere verhalen.

Valentine’s Day is het antwoord uit Hollywood op het Engelse Love Actually. Waar deze Kerstmis als thema had, staat bij Valentine’s Day Valentijnsdag centraal. De film laat twaalf verschillende verhalen zien, die uiteindelijk allemaal met elkaar samenhangen. Het voordeel van deze stijl is dat er voor iedereen wel iets bij zit. Alle doelgroepen worden aangesproken, van jong tot oud en van man tot vrouw. De personages worden stuk voor stuk gespeeld door grote namen uit Hollywood en Valentine’s Day heeft dan ook een sterrencast! Zo zijn o.a sterren als Julia Roberts, Ashton Kutcher en Jessica Alba terug te vinden in de film. Maar ook aanstormende talenten als Taylor Lautner en Emma Roberts zijn van de partij. Sommige verhalen zijn extreem zoet, maar de film bevat ook subtiele verhalen zoals die van grootouders Edgar en Estelle, prachtig neergezet door Hector Elizondo en Shirley MacLaine. De regisseur van Valentine’s Day is de 77-jarige Gary Marshall, bekend van films als Pretty Woman en Runaway Bride. Hij weet op een mooie en vaak rustige manier de levens te beschrijven van de verschillende groepen in de samenleving tijdens Valentijnsdag. Hoewel tijdens het bekijken van de film meerdere keren het gevoel naar boven komt dat het allemaal wel erg op Love Actually lijkt, zorgt Marshall er wel voor dat dit nooit een probleem is. Hij geeft zijn eigen draai aan de verhalen, waardoor de film toch fris aanvoelt. De acteurs spelen stuk voor stuk hun rol erg goed. Ashton Kutcher heeft de grootste rol en zet deze mooi neer, maar ook de kleinere rollen worden goed ingevuld. Een verrassing is de zangeres Taylor Swift, die samen met haar naamgenoot Taylor Lautner de rol van verliefde tieners op een lekker sarcastische manier neerzet. Het zou natuurlijk zonde zijn als een zangeres die in de film meespeelt ook niet even een nummertje zingt, dus daarom neemt ze naast haar rol ook nog een nummer van de soundtrack voor haar rekening. Valentine’s Day is een hartverwarmende film, die, als je ervoor open staat, je twee mooie uren geeft. Houd je echter niet van romantische films, dan kan je Valentine’s Day beter aan je voorbij laten gaan.

Genre: Komedie/Humor, Romantiek
Jaar: 2010
Speelduur: 120 min
EAN: 5051888055830

• Exclusive Sex and the City 2 Sneak Peek Trailer
  • Star-Packed Assortment of Additional Scenes

Het beeld wordt weergegeven met een beeldverhouding van 1.78:1 en is in het oorspronkelijke beeldformaat anamorf op de DVD gezet. Het beeld is van een redelijk goede kwaliteit. Er is sprake van lichte filmgrain en het contrast is iets aan de hoge kant. Ook zijn er af en toe wat compressiefoutjes te zien in de zeldzame scènes waarin redelijk wat actie zit. Deze foutjes zijn gelukkig niet echt storend. De scherpte van het beeld is redelijk tot goed, maar bij sommige shots is het schaduwdetail te laag. De Nederlandse ondertiteling heeft een goede witte kleur, maar staat wel iets te hoog in beeld.

De DVD bevat een Dolby Digital 5.1 (384 kb/s) Engels audiospoor en daarnaast ook nog een Dolby Digital 5.1 (384 kb/s) Frans nagesynchroniseerd audiospoor. Voor de recensie is het Engelse audiospoor beluisterd. Dat is van een goede kwaliteit. De dialogen klinken helder door de centerspeaker en zijn duidelijk te verstaan. De andere vier speakers zorgen voor de mooie soundtrack en de omgevingsgeluiden. De subwoofer wordt zo goed als niet gebruikt. Alleen in de scènes in de bloemenwinkel en in het restaurant toont deze een teken van leven. Dit is echter geen bezwaar, aangezien het hier om een romantische komedie gaat.

De DVD begint met een aantal promotietrailers. Daarna verschijnt er een statisch menu in 1.78:1 anamorf beeldformaat met achtergrondmuziek. Hier is nog een promotionele trailer te vinden van Sex and the City 2. De extra’s zijn Nederlands ondertiteld.

Star-Packed Assortment of Additional Scenes (22 min)
De welbekende verwijderde scènes die de film net niet hebben gehaald. Deze zijn erg goed uitgewerkt. Er kan voor worden gekozen om bij elke scène vooraf een commentaar te krijgen van regisseur Gary Marshall, die uitlegt waarom de scène niet werkte. Zijn commentaar voegt echt iets toe en het is mooi om te zien met hoeveel passie deze man films maakt. De scènes kunnen ook worden bekeken zonder commentaar.

Valentine’s Day is het antwoord uit Hollywood op Love Actually. Net als in deze laatste film wordt het verhaal van een feestdag, in dit geval Valentijnsdag, verteld door de ogen van negentien grote sterren. Hoewel sommige verhalen mierzoet zijn, zitten er ook mooie en subtiele verhalen tussen. De sterren zetten stuk voor stuk hun rol goed neer en de twee uur die de film duurt, zijn dan ook zo voorbij. De kwaliteit van het beeld is voldoende en het geluid is van een goede kwaliteit. Alleen het aantal extra’s valt een beetje tegen. De film bevat alleen 22 minuten aan verwijderde scènes. Deze zijn gelukkig wel interessant door het commentaar van de regisseur. Wie Love Actually een goede film vindt, kan Valentine’s Day met een gerust hart een kans geven.