Haar Naam Was Sarah

19-03-2011

8.1

Haar Naam Was Sarah (Blu-ray)

Tijdens de Tweede Wereldoorlog woont de tienjarige Sarah Mélusine Mayance met haar familie in een Joodse wijk in Parijs. Bij een inval in hun huis door de Franse politie verstopt ze haar broertje Michel in een kast en sluit deze af. Zelf wordt ze met vader en moeder naar het Vélodrome d'Hiver in Parijs gebracht, waar vele joden worden verzameld. Bijna iedereen wordt gedeporteerd naar doorvoerkampen rond Parijs, inclusief Sarah. Zestig jaar later werkt de Amerikaanse journaliste Julia Jarmond (Kristin Scott Thomas) in Parijs voor een tijdschrift aan een artikel over de razzia's en deportaties. Tijdens haar research voor haar artikel blijkt deze hele geschiedenis veel directer verband te houden met haar familie dan gedacht.

In juli 1942 werden in Parijs op verzoek van de Duitse bezetter razzia's gehouden door de Franse politie. Duizenden Joden werden bijeengedreven in het beroemde wielerstadion Velodrome d'Hiver, onder de Parijzenaars beter bekend als Vel d'Hiv. De omstandigheden in dit stadion moeten verschrikkelijk zijn geweest. Duizenden mensen opeengepakt, zonder voedsel, water of sanitaire voorzieningen. Vanuit het stadion werden de Joden verdeeld over verschillende doorvoerkampen in Frankrijk - mannen, vrouwen en kinderen gescheiden - om later uiteindelijk hun einde te vinden in de Duitse concentratiekampen. Dit stukje geschiedenis is uit schaamtegevoel door de Fransen voor lange tijd niet erkend. Pas in 1995 erkende de toenmalige president Chirac het grote onrecht dat de Franse overheid de Joodse Parijzenaars had aangedaan. In 2004 schreef Tatiana de Rosnay een boek over dit gegeven, waarbij zij het fictieve gezin Starzynski introduceerde. Het boek Sarah's key werd pas in 2006 uitgegeven. In 2007 verscheen het in een Nederlandse vertaling onder de titel Haar Naam Was Sarah. Het boek is in 33 landen uitgegeven en werd wereldwijd een bestseller. Inmiddels zijn ruim 4,5 miljoen exemplaren verkocht.
De jonge Franse regisseur Gilles Paquet-Brenner heeft het boek gelezen en werd meteen gegrepen door het verhaal. Zijn opa is in de Duitse concentratiekampen overleden, dus hij is ook persoonlijk betrokken bij deze geschiedenis. Wat hem vooral in het boek raakte was de combinatie van dit stukje Franse geschiedenis met het gegeven dat er in gezinnen soms grote geheimen blijven bestaan die te maken hebben met de Tweede Wereldoorlog. Verder leest het boek als een thriller en zag hij potentie om hier een goeie film van te maken. Hij werd als filmmaker geïnspireerd door Stanley Kubrick en Sergio Leone. Voor deze film heeft hij zich ook laten inspireren door het prachtige Schindler's List van Steven Spielberg. Elle S'Appelait Sarah is de oorspronkelijke Franstalige titel van deze film. De internationale titel is Sarah's Key net als het boek, maar in Nederland is de film bekend onder de titel Haar Naam Was Sarah. De nog jonge, maar wel al reeds ervaren regisseur Paquet-Brenner heeft het boek vrij nauwgezet gevolgd voor deze film. Een paar heftige scènes die wel in het boek beschreven worden, komen niet in de film voor, maar voor het overige is het een trouwe bewerking. En dat levert een aangrijpende film op die nooit, ondanks dat de momenten op de loer liggen, sentimenteel wordt. Volgens de schrijfster zijn het boek en de film “zusters” en had zij ook geen problemen met de veranderingen die de regisseur en scenaristen in het verhaal hebben aangebracht.
De hoofdrollen van de journaliste Julia Jarmond en van het meisje Sarah worden prachtig gespeeld door respectievelijk Kirsten Scott Thomas en, de ondanks haar jonge leeftijd toch al ervaren, Mélusine Mayance. Vooral de jonge Mayance is erg indrukwekkend. Ze speelt haar rol van de jonge Sarah met grote overtuiging. Van Kristen Scott Thomas is bekend dat ze zowel de Franse als Engelse taal perfect beheerst en zij was dan ook de meest aangewezen persoon voor haar rol als de Amerikaanse journaliste Julia Jarmond.
Het boek en zeker ook de film hebben bij veel mensen emoties losgemaakt. De schrijfster vertelt in een interview hoe mensen zo begaan zijn met Sarah en haar familie dat ze denken dat ze echt bestaan heeft. In Frankrijk is een historische film uitgebracht over dezelfde periode onder de naam La Rafle en de Rosnay werd benaderd door mensen die zich afvroegen waarom Sarah en haar gezin niet in deze film voorkwamen. Dat op zich zegt al genoeg over de kwaliteit van het verhaal. Dat dit verhaal wordt verteld is dan ook heel belangrijk voor Frankrijk en voor de weinige overlevenden die nu eindelijk een vorm van erkenning vinden.
De film blijft je ongetwijfeld nog even bezighouden. Het thema oorlog is natuurlijk al vele malen beschreven en verfilmd, maar toch is Paquet-Brenner er in geslaagd om een film te maken die ontroert, informeert en uiteindelijk ook hoop geeft. En dat is een hele prestatie met zo'n onderwerp.

VideoFilm Express heeft Haar Naam Was Sarah uitgegeven op zowel Special Edition 2-DVD, een Limited Edition 2-DVD (met boekje) en als Blu-ray Disc. Hieronder bespreken we de BD.

Genre: Drama, Oorlog
Jaar: 2010
Speelduur: 120 min
Beeldverhouding: 2.35:1 niet anamorf
  • DTS-HD MA 5.1 - Engels/Frans
Uitgever: Video Film Express
EAN: 8713053815003

• Making Of
  • Teaser & Trailer
  • Reportage Nieuwsuur

Haar Naam Was Sarah staat in een beeldformaat van 2.35:1 op deze Blu-ray Disc uitgave, wat gelijk is aan het originele formaat. De film staat op een 25 GB enkellaags disc, die voor ruim 23 GB is beschreven. Het beeld heeft een resolutie van 1080/24p, dus 1080 beeldlijnen progressief met 1920*1080 beeldpunten en een beeldsnelheid van 24 beelden per seconde. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van de VC-1 videocodering.

Deze Blu-ray Disc uitgave heeft een voldoende beeldkwaliteit. Het beeld ziet er over het algemeen heel filmisch uit. Toch kunnen we niet spreken van een uitstekende transfer, daarvoor zijn er toch wel een paar opmerkingen te maken. Zo oogt het beeld niet superscherp, iets dat we van HD-transfers toch wel mogen verwachten. Onscherp is het zeker niet, maar het had wel scherper gekund. Een matig zwartniveau is ook een punt van kritiek. Het diepe zwart zien we niet terug in deze transfer. Een enkele keer zien we posterisatie in de achtergronden. Positief zijn de mooie en heldere kleuren en het goede schaduwdetail. Technisch is het dan niet de meest perfecte transfer, de mooi filmische uitstraling maakt echter veel goed.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk. Wil je de screenshots bekijken in Full HD-resolutie? Neem dan een Platinum Member account!

Voor het geluid van Haar Naam Was Sarah is er een lossless DTS-HD Master Audio 5.1 (16bit/48kHz) track beschikbaar. Er wordt zowel Engels als Frans gesproken in de film, dus je kunt niet spreken van een eenduidig taalspoor. Het geluid heeft een goede ruimtelijke werking, waarbij ook de surroundkanalen bijna continue actief zijn. Deze film krijgt een extra dimensie door het geluid. De razzia en enkele scènes in het doorvoerkamp krijgen extra impact door de manier waarop het geluid is gebruikt. Het geschreeuw, gegil en de wanhoopskreten komen extra binnen bij de kijker. Voor de rest draait veel van de film om dialoog. Die komt hoofdzakelijk uit het centerkanaal, maar waar nodig qua akoestiek ook uit de front- en zelfs de surroundspeakers. Het LFE-kanaal wordt niet vaak gebruikt en als het actief wordt is het laag niet zo heel diep. De muziek is bij vlagen dreigend, maar verder niet heel erg opvallend. Het betreft hier wel een geluidstrack die voldoende indruk weet te maken.

De Blu-ray Disc heeft een statisch hoofdmenu, waarbij geen geluid aanwezig is. Alle extra's zijn in HD-resolutie en bevatten Nederlandse ondertiteling.

Making of (62 min)
Een zeer uitgebreide making of die vooral laat zien hoe de film op de set is opgenomen. De kijker krijgt een uitstekende blik op de sets, de figuranten en hoe regisseur Gilles Paquet-Brenner te werk gaat. Paquet-Brenner vertelt over de acteurs, die zelf ook nog aan het woord komen.

Reportage Nieuwsuur (7 min)
Het televisieprogramma Nieuwsuur maakte naar aanleiding van de film een reportage over schrijfster Tatiana de Rosnay. Samen met een overlevende van de razzia's gaat De Rosnay terug naar Parijs, terug naar de plek waar het Vélodrome d'Hiver stond. Tussendoor zijn een paar fragmenten uit de film te zien die zich afspelen in het Vélodrome. De kwaliteit van deze fragmenten is echter niet zo best.

Trailer (2 min)
De officiële bioscooptrailer van de film.

Teaser (1 min)
Een korte teaser van de film, die erg veel lijkt op de trailer.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog wordt tijdens een razzia in een Joodse wijk de tienjarige Sarah en haar vader en moeder opgepakt. Op het laatste moment weet Sarah echter haar jongere broertje in een kast te verstoppen. De sleutel van de kast neemt ze mee. Zestig jaar later schrijft een Amerikaanse journaliste een artikel over de razzia's en komt tot een bizarre ontdekking. Haar Naam Was Sarah is een zeer aangrijpende en mooie film, met uitstekend acteerwerk van de jonge Mélusine Mayance als Sarah en Kristin Scott Thomas als de journaliste Julia. Technisch steekt deze Blu-ray Disc uitgave voldoende in elkaar. Het beeld had daarbij wel iets beter gekund. Een paar van de extra's, met name de Making of, zijn het bekijken zeker waard. Een film die je, als je je ook maar enigszins interesseert in geschiedenis, toch een keer gezien moet hebben.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Video Film Express.