Misérables, Les – The Dream Cast

11-01-2002

4.5

Misérables, Les – The Dream Cast (DVD)

Op 8 oktober 1995 werd in de Royal Albert Hall in Londen het 10-jarig jubileum concert van de musical Les Misérables uitgevoerd. Een groots, imposant en uniek concert, waar meer dan 250 uitvoerenden aan hebben meegewerkt. De ‘Dream Cast’ bestond uit solisten, geselecteerd uit de diverse verschillende shows over de hele wereld, zoals Engeland, Amerika, Australië en Japan. Het orkest, het Royal Philharmonic Orchestra, en het enorm grote koor stonden onder leiding van dirigent Charles Abell. Les Misérables werd uitgevoerd in de Engelse versie, met teksten van Herbert Kretzmer.

Les Misérables is oorspronkelijk een Franstalige musical, in 1980 geschreven door de Fransmannen Alain Boublil (teksten) en Claude-Michel Schönberg (muziek). De musical is gebaseerd op het gelijknamige boek van Victor Hugo. Het verhaal van Jean Valjean, Fantine, Marius, Eponine en Javert speelt zich af ten tijde van de Franse revolutie, begin 19e eeuw.
In 1983 kwamen beide Franse heren in contact met de Engelsman Cameron Mackintosh. Hij vertelde hen dat zij niet beseften wat zij hadden geschreven. Volgens Cameron zou Les Misérables de meest succesvolle musical aller tijden worden. En hij heeft gelijk gekregen. In 1985 ging in Londen de Engelse versie van Les Misérables in première. Binnen enkele jaren daarna is de musical in meer dan 20 landen, in bijna evenzo vele talen, al ten uitvoer gebracht. Ook in ons land, waar Van de Ende de musical, in de Nederlandse vertaling van Seth Gaaikema, zeer succesvol in productie bracht. En nog steeds wordt Les Misérables wel ergens ter wereld uitgevoerd.

Het concert, zoals dat in 1995 in de Royal Albert Hall is uitgevoerd was uniek. Uniek door het enthousiaste samenspel van de beste solisten uit de diverse shows wereldwijd en omdat Les Misérables als een concertmusical werd uitgevoerd. Maar toch vooral ook door de bijzondere finale. Een finale die zijn weerga niet kende. Aan het eind van het concert wordt het liedje ‘Do You Hear The People Sing?’ uitgevoerd door de hoofdrolspelers uit 17 verschillende wereldproducties, ieder zingend in zijn eigen taal. Als hoofdrolspeler van de Nederlandse productie zong Henk Poort ook mee in deze finale.
Het is bijzonder jammer dat de toespraken van de vele betrokkenen die bij het concert aanwezig waren, waaronder natuurlijk Mackintosh, Boublil en Schönberg, niet op deze DVD staan. Een unieke gebeurtenis dat direct na het concert, voorafgaand aan de finale, plaats vond. De toespraken staan wel op de eerder uitgebrachte VHS versie van het concert.

Genre: Muziek
Jaar: 2000
Speelduur: 148 min
Verpakking: Alpha Keep Case
Ondertiteling: Engels
Uitgever: VCI
EAN: -

• Boekje met synopsis en tracklisting

Het concert is in breedbeeld opgenomen met steun van het ‘16:9 action plan of the Europian Union’. Het beeld is in het oorspronkelijke formaat 1.78:1 anamorf (met 33% meer beeldlijnen voor breedbeeld televisies) op de DVD gezet.
De beeldkwaliteit is wisselend. De transfer is perfect, getuige dat er vele momenten zijn dat het beeld werkelijk schitterend is. Met mooie, volle kleuren, veel contrast, gedetailleerd en zeer scherp. Ook wanneer er minder licht is, blijft het beeld duidelijk en gedetailleerd.
Helaas waren niet alle gebruikte camera’s van dezelfde kwaliteit. Er is één camera die duidelijk problematisch is. Het beeld van deze camera (rechts voor het publiek) geeft een beeld met verticale strepen, veel beeldruis en een matig contrast. De regisseur heeft (helaas) frequent beelden van deze camera gebruikt. Andere camera’s geven een beduidend beter beeld, in de meeste gevallen een bijna perfect beeld.
Gemiddeld gesproken is het camerawerk van dit concert echt genieten. Mooie shots, goede close-ups en prachtige kleurrijke beelden van het concert als geheel.
Het concert is verdeeld in 41 tracks, elk liedje is een track. Uitstekend gedaan. De laagwisseling is precies tussen Act 1 en Act 2 in geplaatst en daardoor totaal niet hinderlijk (eigenlijk nauwelijks merkbaar), perfect. Alle songteksten zijn letterlijk als ondertiteling beschikbaar, wederom uitstekend. De ondertiteling staat ook erg mooi geplaatst onder in het beeld.

Het geluid staat in Dolby Digital 2.0 met de hogere bitrate van 448 kb/s op de schijf. Het is slechts een stereomix, een concert als dit had natuurlijk minstens een DD5.1 surround mix moeten krijgen en we zouden helemaal verwend zijn met een DTS track. Maar goed, we hebben hier een stereomix.
De stereo track klinkt redelijk. Maar toch, het geluid had ook in stereo beter gekund. Er is wel duidelijk sprake van een goede stereospreiding, dat wel. Maar de mix bevat geen diepte en komt wat mat over. Het geluid mist ook duidelijk een vol karakter, het klinkt te iel, mede doordat het laag te beperkt aanwezig is. Tja, en de momenten dat het enorme grote koor mee zingt, dan mist het toch duidelijk aan indrukwekkendheid. De grootsheid van dit concertgeluid komt er dan niet echt uit. Op sommige momenten klinken de solostemmen iets overstuurd. Dit alles is meer een opnameprobleem en geen probleem van de mix.
Als je het geluid beluistert via de pro-logic decoder, klinkt het ondanks dat er geen surround informatie in de mix zit, beter dan in gewoon stereo.
Maar let wel, ondanks de kritiek is dit concert muzikaal puur genieten en geeft je op vele momenten gewoon kippenvel, zo mooi.

Tja, behalve dat alle songteksten als ondertiteling beschikbaar zijn, wat natuurlijk hartstikke goed is, staan op deze DVD verder geen extra’s. Jammer.
Bij de DVD zit ook nog een inlay met de synopsis en een tracklisting.

Les Misérables is een geweldige musical en dit concert met de ‘Dream Cast’ is werkelijk prachtig. Het is 2½ uur puur en intens genieten. Het enthousiasme van de solisten is te zien en te horen. De bijzondere finale is gewoon groots. De DVD heeft een goede beeldkwaliteit, de geluidskwaliteit is redelijk goed. Ben je liefhebber van musicals, dan moet je deze DVD in je collectie hebben. Je zult hem vele malen bekijken, beluisteren en ervan genieten.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Eigen Collectie.