Another Year

11-04-2011

7.2

Another Year (Blu-ray)

Tom (Jim Broadbent) en Gerri (Ruth Sheen) zijn al meer dan 30 jaar getrouwd en hebben het goed samen. Tom werkt als geoloog en Mary is een maatschappelijk werkster. In hun vrije tijd brengen ze veel tijd door op hun volkstuintje, waar ze eigen groenten kweken. Hun zoon Jim (Oliver Maltman) zien ze eigenlijk veel te weinig. Wel krijgen Tom en Mary regelmatig vrienden over de vloer, die bij Tom en Mary altijd een luisterend oor vinden voor hun problemen. Zo ook Mary (Lesley Manville), een collega van Gerri, die zegt heel gelukkig te zijn met haar vrijgezellenbestaan, maar aan alles is te zien dat ze om een man verlegen zit. Zou Joe niets voor haar zijn? En Tom krijgt bezoek van Ken (Peter Wight), een oude jeugdvriend. Ken drinkt en rookt teveel en is ook nog eens te dik. Maar er is voor hem geen reden om hier iets aan te doen. Maar gelukkig kunnen ze altijd bij Tom en Gerri terecht voor een luisterend oor of een arm om hen heen.

De Britse regisseur Mike Leigh heeft met pareltjes als Naked, Secrets & Lies en Vera Drake reeds bewezen dat hij heel goed overweg kan met het verfilmen van het echte Britse leven. Another Year past naadloos in dit rijtje. Zijn nieuwste creatie gaat over een doodgewoon echtpaar, dat niet ver van hun pensioenleeftijd af zit en blij is met hun volkstuintje. We volgen het echtpaar een jaar rond (vandaar de titel). Een stuk in vier aktes, zou je kunnen zeggen. Maar in de film krijg je eigenlijk alleen de gebeurtenissen te zien die er niet toe lijken te doen. Je vraagt je af, gaat het wel ergens over of is dit wel interessant genoeg voor een film? Volgens Mike Leigh wel en hij heeft gelijk. Zijn door hemzelf geschreven scenario (genomineerd voor een Oscar) is ijzersterk, met gevoel voor drama en waar nodig een vleugje humor. Het verhaal zit ‘m niet zozeer in de interactie tussen mensen, maar in onderliggende lagen. Mary zegt dat ze gelukkig is met haar leven, maar aan alles merk je dat dit niet zo is en dat ze naarstig op zoek is naar genegenheid. En Tom en Gerri blijven aardig en attent tegen hun gasten, maar ook hier merk je dat ze soms ook wel eens tijd voor zichzelf willen. Het blijft allemaal onuitgesproken, maar het is overduidelijk aanwezig voor de kijker. Een ander sterk punt aan Another Year is het geweldige acteerwerk. Elke acteur of actrice weet een personage van vlees en bloed neer te zetten, waardoor heel veel situaties herkenbaar zullen zijn. Vooral Lesley Manville, als de naar een man hunkerende Mary, speelt grandioos. De lange scène op de bank bij Tom en Gerri thuis, waarbij ze langzaam steeds meer dronken wordt en met dubbele tong begint te praten, speelt ze weergaloos. Knap werk van regisseur Mike Leigh is hieraan vooraf gegaan. Another Year is een film die vrij dicht bij het persoonlijke leven van Mike Leigh staat. Het gaat over saamhorigheid, familie, eenzaamheid en ouder worden. Allemaal onderwerpen die voor Leigh actueel zijn. Vooral dat laatste begint bij Leigh een rol te spelen, hij is de jongste niet meer. Maar dat weerhoudt hem er niet van om films te blijven maken. En dat doet hij op zijn eigen, vrij bijzondere, manier. Leigh gaat bijna nooit aan het werk met een compleet script. Hij heeft een basisidee en daarmee gaat hij, samen met de acteurs, cameraman en art-director aan het werk en distilleert hij het uiteindelijke verhaal dat hij wil vertellen. Karakters worden ter dege ontwikkeld, van een geschiedenis voorzien en uitgewerkt. Zo’n intensieve samenwerking, die vaak maanden duurt, levert een pure film op, waarbij alle overbodige ballast overboord is gezet. Dat ontwikkelen en repeteren gebeurt op de lokaties waar de film ook wordt opgenomen. Dat zorgt voor een eigen omgeving, waarin de acteurs zich heel natuurlijk kunnen bewegen. Dat zien we terug in de film, je voelt dat de karakters thuis horen waar ze zijn. Mike Leigh werkt al heel zijn carrière op deze manier heeft zelden teleurgesteld. Ook met Another Year doet hij dat niet, dit is weer een sterk staaltje filmvakmanschap, dat aan geen enkele liefhebber van realistisch drama voorbij mag gaan.

Entertainment One heeft Another Year uitgebracht op DVD en Blu-ray Disc. Hieronder bespreken we de Blu-ray Disc. De recensie van de DVD kun je hier lezen.

Jaar: 2011
Speelduur: 130 min
Beeldverhouding: 2.35:1 niet anamorf
Uitgever: Entertainment One
EAN: 8713045226015

• Promotietrailers

Another Year staat in een beeldformaat van 2.35:1 op deze Blu-ray Disc-uitgave, wat gelijk is aan het originele formaat. De film staat op een 25 GB enkellaags disc, die voor ruim 21 GB is beschreven. Het beeld heeft een resolutie van 1080/24p, dus 1080 beeldlijnen progressief met 1920*1080 beeldpunten en een beeldsnelheid van 24 beelden per seconde. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van de VC-1 videocodering.

Dit is een uitgave met een mooie beeldtransfer, die het sobere, doch sfeervolle camerawerk eer aan doet. Het beeld ziet er strak en scherp uit en heeft een mooie dieptewerking. Het contrast en schaduwdetail zijn uitstekend en alle details zijn zeer goed zichtbaar. Het zwartniveau had op een paar momenten iets strakker kunnen zijn. De kleuren laten het soms wat afweten. Het ziet er op momenten zeer flets uit, waarbij een lichtgroene waas over het beeld hangt. Op andere momenten ziet het er veel frisser en voller van kleur uit. De afwisseling in kleur is bewust gedaan, om zo het verschil in seizoenen aan te geven, maar de fletse tinten en groene waas waren niet aanwezig in de bioscoopvertoning. Verder komen we nauwelijks artefacten tegen. Er zijn geen compressieproblemen, wel zien we op spaarzame momenten lichte edge-enhancement, maar dat mag eigenlijk geen naam hebben. Over de gehele linie genomen is dit een prima transfer.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk. Wil je de screenshots bekijken in Full HD-resolutie? Neem dan een Platinum Member account!

De enige geluidstrack op deze Blu-ray Disc-uitgave betreft een lossless DTS-HD Master Audio 5.1 (16bit/48kHz) track in de originele Engelse taal. Another Year is het prototype voorbeeld van een dialoogfilm. Alles draait bij deze film om de inhoud van de teksten. Begrijpelijk dus dat hier de nadruk op ligt. Maar dat betekent niet dat dit een saaie geluidstrack is. Integendeel, het is heel sfeervol en met veel aandacht opgebouwd. Zo op het eerste gehoor valt dat niet op, maar luister maar eens naar de plaatsing van de dialogen. Die komen niet alleen uit het centerkanaal, maar ook – met een lichte echo om ruimte aan te geven – uit de frontkanalen, waarbij de plaatsing in die kanalen afhangt van de plaats van de persoon in beeld. Het geheel wordt subtiel ondersteund door omgevingsgeluiden en geluidseffecten. De dialogen vallen mooi samen met dit geheel en klinken heel natuurlijk. De geluidsman op de set heeft prachtig werk afgeleverd, want bijna alle dialogen zijn originele opnames, zonder nasynchronisatie. Niet voor niets ook dat hij een begincredit bij de titels heeft gekregen. Er wordt niet veel gebruik gemaakt van muziek, maar die wordt ook niet echt gemist.

De Blu-ray Disc heeft geen menu en ook geen pop-up menu. Er zijn dan ook geen extra's op deze uitgave aanwezig. De ondertiteling (alleen Nederlands is beschikbaar) is alleen aan of uit te zetten via de afstandsbediening.

Tom en Gerri zijn al meer dan 30 jaar gelukkig samen. Dat kan niet altijd van hun vrienden worden gezegd. Eén voor één komen ze bij hen op bezoek, waarbij Tom en Gerri dan altijd een luisterend oor bieden en waar nodig voor advies kunnen zorgen. Another Year is wederom een prachtig mooie film van Mike Leigh. Vooral het script en de geweldige acteerprestaties tillen deze film naar een hoger niveau. Deze Blu-ray Disc-uitgave heeft een prima beeld- en geluidskwaliteit, maar moet het helaas zonder extra's stellen. Dat is jammer. Maar de film op zich vergoedt veel.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Entertainment One.