Bellicher: De Macht van Meneer Miller

25-04-2011

4.5

Bellicher: De Macht van Meneer Miller (DVD)

Daan Schuurmans kruipt in deze vierdelige miniserie in de huid van Michael Bellicher, een communicatieadviseur met een glorierijke toekomst. Het bedrijf waar Michael voor werkt, HC&P, draagt hem op handen. Wanneer een collega op mysterieuze wijze komt te overlijden, wordt Michael aangewezen als hoofdverdachte. Hij slaat op de vlucht en probeert met hulp van enkele vertrouwelingen zijn onschuld te bewijzen. Constant op de hielen gezeten door zijn tegenstanders, die hem zo snel mogelijk het zwijgen willen opleggen. En wie is toch deze Meneer Miller, die overal lijkt op te duiken?

Bellicher: de Macht van Meneer Miller is een vierdelige tv-serie, uitgezonden door de VPRO in november vorig jaar (2010). Het camerawerk en de regie zijn vlug, bij vlagen iets te. Dit neemt niet weg dat je door de beelden in het verhaal wordt gezogen en wilt blijven kijken. Hierbij moet gezegd worden dat men bij bepaalde scènes in mijn ogen meer had moeten stilstaan bij de effecten die bepaalde handelingen met zich meebrengen op mensen in de samenleving. Om een voorbeeld te geven zonder te veel van het plot weg te geven; als er iemand overlijdt, dan ga je niet stoïcijns door met het eten van je lunch. Je rent op zijn minst weg. Enkele keren weerhielden dit soort dingen mij ervan om echt in de serie te zitten. Een factor die de kijkbaarheid vermindert, is de kabbelende verhaallijn. Het redelijk dunne verhaal (The Fugitive ontmoet de technische kennis van John McLane in Die Hard 4) is iets te uitgesmeerd over de afleveringen, aangevuld door louter actie. Hier is niets mis mee, maar wel als je van je kijkers vraagt om vier afleveringen lang te blijven kijken. Persoonlijk denk ik dat het materiaal beter tot uiting zou zijn gekomen als er een film van anderhalf/twee uur van gemaakt was. Ook moet gezegd dat de serie voor inwoners van Den Haag en Scheveningen een lust voor het oog is, aangezien bekende plekken, inclusief het provinciehuis in de serie worden getoond. Wat de specifieke reden geweest is waarom Theo Maassen gekozen is voor de rol van beveiligingsagent is mij een raadsel. Zijn rol beslaat voornamelijk mysterieus kijken en rondlopen, waarbij je je vaak ongemakkelijk voelt, aangezien dit niets is vergeleken de vrij expressieve Maassen. Waarschijnlijk is dat de last die hij moet dragen aangezien hij bekend is als cabaretier, maar ik had er bij bijvoorbeeld TBS aanzienlijk minder last van. Zijn laatste scènes geven zijn rol iets meer omvang waar hij schittert, maar het beeld is dan al geschetst. Daan Schuurmans lijkt de eerste afleveringen wat ongemakkelijk in zijn rol te zitten, maar zijn spel in de slotaflevering plaatst je op het puntje van je stoel. Er schuilt zowaar een echte actieheld in hem, hoewel het mij blijft verbazen hoeveel personages zoals deze een vuurwapen natuurlijk hanteren, terwijl dit zelden op hun cv staat. Zijn spel aan het einde is subliem. Anna Drijver acteert goed, maar als vrouw. In het verhaal speelt zij een omgebouwde man, wat aan het begin van het verhaal duidelijk wordt, maar waar daarna totaal geen rekening meer wordt gehouden. Zonder weer teveel van het plot weg te willen geven, is het vooralsnog niet mogelijk om iemand zodanig om te bouwen dat de spiermassa's die een man van nature heeft te vervangen door die van een vrouw. Dit betekent dat een omgebouwde man in tijden van aanzienlijke nood nog steeds aanspraak kan maken op deze spierkracht en dus ook effectiever mannen van zich af kan slaan dan de gemiddelde vrouw. Ze wordt zelfs door iedereen, inclusief Daan Schuurmans, omschreven als vrouw. Zouden de makers de enkele scènes waar Anna Drijver omschreven wordt als man weglaten, dan zou je als kijker veel meer in het verhaal zitten en je niet storen aan de ongeloofwaardigheden die deze geslachtsverandering met zich meebrengt. Al met al weet de serie wel te boeien, maar kent genoeg redenen om vroegtijdig af te haken. Ben je op zoek naar wat uren puur vermaak? Dan ben je met Bellicher: de Macht van Meneer Miller aan het goede adres, hoewel je sommige dingen voor lief moet nemen.

Deze DVD-uitgave bevat twee discs, met op elk van de discs twee afleveringen van ongeveer 50 minuten.

Genre: Detective, Misdaad, Televisie
Jaar: 2011
Speelduur: 200 min
Ondertiteling: Geen
EAN: 5051888073964

Deze DVD-uitgave van Bellicher: de Macht van Meneer Miller heeft het originele 1.78:1 beeldformaat. De serie kent veel momenten die zich in het donker of schemering afspelen, waar vaak ruis te zien is (zie afbeelding 2). Hiernaast zijn op veel donkere vlakken in meer belichte scenes ook tekenen van ruis te zien. Dit stoort het kijken, maar na een tijdje raak je er wel aan gewend. Op sommige plekken heeft het beeld last van posterisatie, maar nergens storend. Het contrast in de afleveringen had in verscheidene van de lichtere scènes best wat omhoog gekund. Dergelijke scènes komen soms flets en grijs over (zie afbeelding 1). Het lijkt wat overbelicht. In lichte scèenes is het zwart geen zwart, maar donkergrijs. Dit is jammer. Deze uitgave van Bellicher: de Macht van Meneer Miller heeft geen ondertiteling.

De vier afleveringen zijn te bekijken met een Nederlandstalige Dolby Digital 5.1 geluidstrack (448 kb/s). De stemmen zijn door het middenkanaal helder en duidelijk te horen. De muziek, gemaakt door Het Paleis van Boem, zorgt voor een goede spannende sfeer. Het is fijn dat de makers van Bellicher: de Macht van Meneer Miller ervoor gekozen hebben om de muziek niet de overhand te laten hebben, wat bij thrillers soms het geval is. Het LFE-kanaal komt soms in actie op de geluidstrack, als onderdeel van de muziek. De surround-kanalen worden voornamelijk gebruikt voor de muziek en voor sommige geluidseffecten om de sfeer te verhogen. De geluidseffecten zijn over het algemeen helder en goed te horen, maar soms lijken ze iets te zacht.

Jammer genoeg beschikt deze DVD-uitgave van Bellicher: de Macht van Meneer Miller over geen enkele extra. Wel is er een statisch menu, waarin de afleveringen zijn te selecteren. Het is niet mogelijk om de afleveringen achter elkaar te bekijken; na afloop van een aflevering keer je terug naar het menu, waar je de volgende aflevering moet selecteren. De afleveringen zijn opgedeeld in hoofdstukken, die je enkele met behulp van de afstandsbediening van je DVD-speler kun selecteren.

Bellicher: de Macht van Meneer Miller is een mooi gemaakte miniserie, waar het verhaal zich langzaam ontvouwt. Het acteerwerk is goed en de regie is over het algemeen mooi. Wel laat men qua plot wat steken vallen. De DVD-uitgave van de miniserie bevat een audiotrack die bovengemiddeld goed gebruik maakt van de surround-kanalen, maar de beeldkwaliteit had beter gekund. Op deze DVD-uitgave zijn geen extra' s aanwezig, wat toch jammer is. Iedereen die zich interesseert in thrillers zoals deze zullen zich met deze miniserie wel weten te vermaken, hoewel het niveau nooit verder reikt dan (boven)gemiddeld.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Warner Home Video.