Let Me In

07-05-2011

7.1

Let Me In (Blu-ray)

De twaalfjarige Owen (Kodi Smit McPhee) heeft geen vrienden en wordt op school gepest. Zijn moeder is een alcoholiste, die na de scheiding de volledige voogdij over Owen heeft gekregen. Zijn leven verandert echter wanneer op een dag de mysterieuze Abby (Chloe Moretz) naast hem komt wonen. De twee hebben dezelfde leeftijd en brengen veel tijd samen door. Owen wordt een stuk vrolijker en zelfverzekerder door zijn vriendschap met Abby. Na de komst van Abby worden er verschillende lijken in het stadje gevonden. Abby heeft hier iets mee te maken, ze is namelijk een vampier en heeft bloed nodig om te overleven. Ze komt hieraan doordat haar ‘verzorger’ (Richard Jenkins) mensen vermoordt en vervolgens het bloed voor haar mee naar huis brengt.

Let Me In is een remake van een Zweedse film uit 2008, Let The Right One In. Deze film is zeer goed ontvangen en dat er een remake zou komen, was dan ook te verwachten. De fans van het origineel waren hier niet blij mee en raadden aan om de film te boycotten. Ik heb beide films gezien en hoewel ik ook grote fan ben van Let The Right One In en deze ook beter vind, blijft het verhaal in Let Me In ook goed overeind. Voor de remake is gekozen voor twee grote kindsterren, namelijk Kodi Smit McPhee, bekend uit The Road en Chloe Moretz, bekend uit Kick Ass als Hitgirl. De twee zetten hun rollen perfect neer en zorgen ervoor dat de remake zeer de moeite waard is. De film is geregisseerd door Matt Reeves, bekend van Cloverfield. Ook hij is een groot fan van het origineel en begreep toen het hem werd gevraagd eigenlijk niet waarom een remake nodig was. Na het lezen van het boek besloot hij echter zijn eigen draai aan het verhaal te geven en er tegelijkertijd een eerbetoon aan het origineel van te maken. Reeves kiest ervoor om Let Me In iets spectaculairder te maken. Abby drinkt in deze versie niet alleen het bloed van haar slachtoffers, maar bespringt en verscheurt ze werkelijk. De special effects die hierbij worden gebruikt, zien er redelijk knullig uit en hadden beter achterwege kunnen worden gelaten. Ook gebruikt Reeves meer close ups dan Let The Right One In. De beste scènes uit de film zijn echter één op één gekopieerd uit het origineel. Het probleem van het origineel is, dat de film in het Zweeds is. Veel mensen willen geen films kijken als ze niet Engels zijn gesproken. Door de remake komt ook deze groep nu in contact met de geweldige sfeer en het ijzersterke verhaal van het origineel. Bovendien is het acteerwerk van Chloe Moretz alleen al een reden om de film te kijken. Ze is slechts veertien jaar oud, maar timmert hard aan de weg. Ze staat de komende twee jaar in films tegenover sterren als Johnny Depp, Eva Green en Jessica Biel en vertolkt in al deze films een hoofdrol. Let Me In is een absolute aanrader voor mensen die het Zweedse origineel niet willen zien vanwege de taal. Als je echter open staat voor een andere taal, is het aan te raden om eerst het origineel te kijken en daarna pas de remake. Mensen die fan zijn van het origineel zouden zeker ook de remake een kans moeten geven, want de film zit goed in elkaar en het acteerwerk is subliem.

Let Me In is verkrijgbaar op zowel DVD als Blu-ray Disc. Hieronder de recensie van de BD-uitgave, de DVD-recensie kun je elders op de site lezen.

Genre: Horror, Thriller
Jaar: 2010
Speelduur: 116 min
Uitgever: A-Film Home Entertainment
EAN: 8716777934548

De Blu-ray Disc uitgave van Let Me In heeft de oorspronkelijke beeldverhouding van 2.35:1. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). De BD-uitgave bestaat uit een 25GB enkellaags disc. Voor de video-encoding is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC codec.

Let Me In is een erg donkere film, dus om de zaken goed te kunnen volgen is het prettig als het beeld een goed zwartniveau en schaduwdetail heeft. Gelukkig stelt de HD-transfer op dit front niet teleur. Alle scènes, of het nu om de beter of minder verlichte shots gaat, zijn uitstekend te volgen. Als er iets in het donker niet goed te zien is, bijvoorbeeld wanneer Abby zich uitleeft op een wandelaar, dan is dat een bewuste keuze. Maar ook op de overige gebieden gooit de transfer hoge ogen. Zo heeft het beeld een bovengemiddelde, mooi filmische scherpte, waarbij slechts sporadisch wat lichte edge enhancement te zien is. De kleurweergave is eveneens dik in orde. De gele belichting van de speelplaats, het koele blauw van het zwembad en de grauwe kleursetting van de binnenlocaties: het ziet er allemaal prima uit. Bovendien is er, in tegenstelling tot bij de DVD-uitgave, geen macro-blocking of posterisatie te zien. We kunnen dan ook spreken van een geslaagde transfer, zodat een hoge score geheel verdiend is.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk. Wil je de screenshots bekijken in Full HD-resolutie? Neem dan een Platinum Member account!

Het geluid van Let Me In staat in lossless formaat op de BD-uitgave, en wel in DTS-HD Master Audio 5.1-formaat (16bit/48kHz). De track klinkt helder, dynamisch en gedetailleerd, iets waar onder meer de muziek van Michael Giacchino (Lost) veel profijt van heeft. De muziek bevat ook regelmatig een flinke hoeveelheid laag, resulterend in een aangenaam dreigend sfeertje. Bijvoorbeeld tijdens het fragment op het ijs: de aanwezige lage tonen geven je direct het gevoel dat er iets staat te gebeuren. Qua ruimtelijkheid zet het spoor eveneens uitstekende prestaties neer. Geen beter voorbeeld dan een van de laatste scènes, waarin zich op het hoogtepunt allerlei zaken buiten het beeld afspelen. Door het goede gebruik van de surrounds krijgen deze zaken een perfecte plaatsing binnen het geluidsbeeld, met enorm veel richting. Dialogen zijn bovendien altijd goed verstaanbaar, en zaken als ruis of oversturing ontbreken volledig. Resultaat van dit alles is een track die prima uit de voeten kan met zowel de subtielere als de zwaardere aspecten van het geluid, en daarmee veel bijdraagt aan de beoogde sfeer. Kortom: een uitstekend lossless spoor, dat prima past bij de film.

De hier besproken BD-uitgave van Let Me In heeft, net als de in Nederland verkrijgbare DVD-versie, geen enkele extra. Erg jammer. Te meer omdat de buitenlandse DVD- en BD-uitgaven wel de nodige extra's bevatten, zoals een commentaartrack, verwijderde scènes en diverse featurettes.

De twaalfjarige Owen heeft geen vrienden en wordt gepest op school. Dit verandert echter wanneer hij bevriend raakt met het mysterieuze vampiermeisje Abby. Let Me In is een remake van de Zweedse film Let The Right One In. Hoewel het origineel beter is, blijft het verhaal goed overeind en is de film met name door het geweldige acteertalent van Chloe Moretz zeer de moeite waard. De BD-uitgave heeft een uitstekende beeld- en geluidskwaliteit, maar bevat helaas geen extra’s. Let Me In is een must see voor iedereen die de Zweedse taal een te grote barrière vond om het origineel te zien. Maar voor de mensen die het origineel hebben gezien, is deze remake, door het goede acteerwerk en de geweldige sfeer, zeker ook een aanrader.