Mother and Child

Ben H.
17-06-2011

7

Mother and Child (DVD)

Mother and Child draait zoals de titel doet vermoeden om het moederschap, in dit geval om dat van drie vrouwen. Allereerst is er Karen (Annette Bening); een bittere vrouw van vijftig jaar die op haar veertiende haar pasgeboren dochtertje ter adoptie heeft afgestaan. Ondanks dat zij haar dochter sindsdien nooit meer heeft teruggezien, denkt ze nog elke dag aan haar en heeft ze haar verdriet nooit kunnen verwerken. Dit uit zich in een afstandelijke relatie met haar eigen moeder, haar werkster en een college genaamd Paco (Jimmy Smits). Haar inmiddels volwassen dochter Elizabeth (Naomi Watts) heeft een succesvolle baan als advocate, is financieel onafhankelijk en heeft een uitgesproken eigen wil. Ze geniet van haar vrijgezelle bestaan en lijkt aan de buitenkant erg gelukkig, maar in werkelijkheid is Elizabeth eenzaam en houdt ze iedereen op afstand wanneer ze te dichtbij komen. De derde verhaallijn draait om Lucy, een getrouwde Afro- Amerikaanse vrouw die zich samen met haar man Joseph (David Ramsey) heeft opgegeven voor adoptie nadat ze erachter kwam onvruchtbaar te zijn. Het adoptieproces brengt echter meer problemen mee dan ze aanvankelijk dachten.De keuze van Karen om op veertienjarige leeftijd haar dochter Elizabeth af te staan – wat destijds een logische en juiste keuze leek te zijn – blijkt niet alleen een grote impact te hebben op haar eigen leven, maar ook op die van de levens van Elizabeth, Lucy en de generaties die daarop zullen volgen.

Mother and Child is geregisseerd door Rodrigo García, die bij de meesten bekend zal zijn van onder andere Passengers en Nine Lives. Net als in Nine Lives is Alejandro González Iñárritu - bekend van zijn ‘Death Trilogy’ en het recente Biutiful - uitvoerend producent. Mother and Child draait om verschillende verhaallijnen die uiteindelijk op de één of andere manier met elkaar verbonden blijken te zijn. García heeft tien jaar aan het script van de film gewerkt en ondervond tijdens het schrijven veel moeite om het script rond te krijgen. Aanvankelijk bestond het verhaal uit twee hoofdlijnen, namelijk die waarin de levens van Karen en Elizabeth centraal staan. De verhaallijn van Lucy is pas later toegevoegd als aanvulling op de hoofdverhaallijnen. Dit is helaas enigszins merkbaar in de film. Waar de verhaallijnen van Karen en Elizabeth reeds vanaf het begin met elkaar verweven zijn, wordt het verband met het leven van Lucy pas tegen het einde echt duidelijk. De derde verhaallijn staat daardoor gedurende de gehele film wat verder af van de andere twee en past niet echt in het geheel. Het verhaal van Lucy lijkt enkel te dienen om het verhaal narratieve sluiting te bieden. Doordat dit wat geforceerd overkomt is de afloop van de film ook vrij voorspelbaar. Daarnaast zijn de verschillende verhaallijnen niet zo ingenieus door elkaar verweven als de kijker misschien zou verwachten door de betrokkenheid van Iñárritu. Desondanks is het eindresultaat alles behalve negatief. De drie verschillende verhaallijnen bieden elk een geheel ander interessant perspectief op het moederschap en zijn afzonderlijk goed uitgewerkt. Misschien zijn je juist wel té goed uitgewerkt. Alle personages zijn zeer extreem in hun gedrag en lijken daar – op de epiloog na – op geen enkel moment van af te wijken. Wel zetten de actrices allen hun rol zeer overtuigend neer, met Annette Bening in het bijzonder. Ook de bijrollen van onder andere Samuel L. Jackson, Jimmy Smits en David Morse worden prima ingevuld, wat de kwaliteit van de gehele cast completeert. Dit zorgt ervoor dat het verhaal op een realistische en af en toe emotionele wijze op de kijker wordt overgebracht en dat deze na afloop nog eens goed nadenkt over de band tussen moeder en kind. Een band die erg sterk is, maar niet altijd even eenvoudig.

Jaar: 2009
Speelduur: 125 min
Uitgever: Twin Pics
EAN: 5414939101885

• Behind the Scenes

Mother and Child heeft een beeldverhouding van 2.35:1 en staat in het oorspronkelijke beeldformaat anamorf op de DVD. De beeldkwaliteit is uitstekend. Het geheel oogt erg scherp en helder en het schaduwdetail is hoog. In enkele scènes is er lichte filmgrain aanwezig, maar dit blijft erg beperkt waardoor dit voor de kijker nooit storend is. Edge enhancement is vrijwel niet aanwezig. Een groot deel van de film speelt zich buiten af, waarbij vooral het kleurcontrast in positieve zin opvalt. Ook het zwartniveau is van hoog niveau, en is vooral merkbaar in de enkele donkere avond-scènes die de film bevat. De ondertiteling staat op een goede hoogte in het beeld geplaatst. De film is onderverdeeld in 12 hoofdstukken.

Op de DVD zijn twee geluidstracks te vinden, namelijk de originele Engelstalige Dolby Digital 5.1-track (448 kbps) en een Franse Dolby Digital 5.1-track (448 kbps). De film bestaat voor het grootste deel uit dialoog, die erg duidelijk en helder uit de centerspeaker komt. Bij enkele scènes die ondersteund worden door een muzikale score wordt er een beroep gedaan op de surroundspeakers, maar verder wordt er daar weinig gebruik van gemaakt. Een ruimtelijk gevoel ontbreekt hierdoor, maar dat is bij een film die vrijwel enkel dialoog bevat niet storend. Beschadigingen zijn nauwelijks hoorbaar. Over het algemeen klinkt alles zeer helder en scoort de Dolby Digital 5.1-track een ruime voldoende.

Bij het opstarten van de disc wordt eerst de mogelijkheid gegeven om te kiezen tussen een Nederlandstalig of een Franstalig menu. Vervolgens kom je automatisch in een geanimeerd menu terecht, terwijl op de achtergrond het titelnummer van de film te horen is. Opvallend is dat de diverse trailers apart in het hoofdmenu worden weergegeven en niet onder het kopje van de extra’s vallen. Alle extra’s zijn Nederlands ondertiteld.

Behind the Scenes (16 min.)
Een korte kijk achter de schermen bij de productie en opnames van Mother and Child. Regisseur García en producente Lynn praten samen met Bening, Watts, Smits en Washington over hun betrokkenheid bij de film. De nadruk ligt vooral op de totstandkoming van het script, de karakterontwikkeling van de verschillende personages en de manier waarop de diverse acteurs deze interpreteren.

De trailers van een aantal recente door Twin Pics/ Cinéart uitgebrachte films, namelijk: Io Sono L’Amore, Tamara Drew, Les Petits Mouchoirs en die van Mother and Child zelf.

García heeft met Mother and Child een prima film afgeleverd. De film draait om het moederschap, iets wat García door de verschillende perspectieven die hij daarop geeft erg goed uit werkt. De personages worden op zeer realistische wijze naar het scherm vertaald door de uitstekende prestaties van de sterrencast, met Annette Bening in het bijzonder. Waar op narratief niveau de verhaallijnen afzonderlijk erg goed zijn uitgewerkt, hadden deze echter als geheel beter met elkaar verweven kunnen worden. Desondanks is het een geslaagde film die de emoties en de bijbehorende vreugde en verdriet van de personages onderzoekt. De beeld- en geluidkwaliteit zijn dik in orde, maar de extra’s vallen enigszins tegen. De ‘Behind the Scenes’ is zeker niet oninteressant, maar een commentaartrack of interview met de filmmakers en eventueel uitvoerend producent Iñárritu zou welkom zijn. Al met al is deze mozaïekfilm een aanrader, en niet enkel voor de vrouwelijke kijker of liefhebber van de romantische komedie zoals de titel van de film misschien bij enkele kijkers doet vermoeden.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Twin Pics.