Hereafter

24-06-2011

8

Hereafter (DVD)

De Franse journaliste en televisiepresentator Marie Lelay (Cécile De France) is, tijdens een vakantie in een Aziatisch land, slachtoffer van een tsunami en heeft een bijna-doodervaring. Als ze terug is in Frankrijk is ze nog niet de oude en neemt vrij van haar werk om een boek te schrijven. In San Francisco woont George Lonegan (Matt Damon). Hij heeft de gave om contact te leggen met overledenen. Tot voor kort was hij een succesvol medium, maar hij ziet de gave eerder als een vloek en wil proberen een gewoon leven te leiden. Toch wordt hem nog regelmatig gevraagd om een reading te doen. In London woont de tweeling Jason en Marcus (Frankie en George McLaren), die voornamelijk op elkaar zijn aangewezen, omdat hun moeder een drugsverslaafde is. Jason overlijdt door een ongeluk en Marcus heeft het daar erg moeilijk mee en wil zijn broer graag terug. Hij wil weten hoe het leven is na de dood en probeert contact te maken met Jason. Via internet komt hij op de oude website van George Lonegan. Is er een mogelijkheid dat hij hem kan helpen?

Hereafter is de meest recente film van icoon Clint Eastwood. Sinds Gran Torino heeft de inmiddels 81-jarige Amerikaan zijn acteercarrière aan de wilgen gehangen en richt hij zich volledig op het regisseurswerk. Zijn vorige film Invictus was daar het eerste resultaat van. Matt Damon speelde in die film een hoofdrol en blijkbaar is die samenwerking goed bevallen, want ook in Hereafter speelt Damon een hoofdrol. Hij speelt zijn rol met verve, maar hoeft nergens tot het uiterste te gaan. Het is een typische rol van Damon; beheerst, een beetje een underdog en weinig enerverend karakter, zoals hij ook bijvoorbeeld speelde in The Informant of The Good Shepard. De Belgische actrice Cécile De France kennen we van Fauteuils D'Orchestre en van Soeur Sourire. Meest verrassend zijn echter de jonge tweeling Frankie en George McLaren. Twee totaal onervaren jongens, maar dat was juist de reden waarom Eastwood ze gekozen heeft, zodat ze heel onbevangen de rollen op zich konden nemen. En dat werkt uitstekend. Beide jongens spelen de rollen van Marcus en Jason. Ze lijken zoveel op elkaar, dat je geen verschil ziet.
Eastwood maakt altijd films die ergens over gaan en die je tot nadenken aanzetten. Dat is nu ook weer niet anders. In deze film gaat het over leven na de dood. Er wordt op deze aarde nauwelijks meer gespeculeerd dan over leven na de dood. Bestaat het? Hoe ziet het er uit? Gelooft men in reïncarnatie? En hoe krijg je contact met overledenen? Eastwood pretendeert niet dat hij hier een antwoord op weet, maar hij laat de kijker wel nadenken over het idee dat het zou kunnen bestaan. Zelf heeft hij wel een idee hoe het er uit zou kunnen zien. De drie hoofdpersonen hebben namelijk allemaal hetzelfde visioen van een wereld na de dood. Eastwood neemt het onderwerp in ieder geval serieus, iets wat niet iedereen altijd evenzeer doet. In één sequentie steekt hij wel de draad met de diverse mediums die een slaatje willen slaan uit de drang van mensen om met hun overleden dierbaren te willen communiceren. Hereafter zal niet de geschiedenis ingaan als Eastwoods beste, daarvoor is de film niet altijd even consistent genoeg en is het verhaal net niet sterk genoeg. De film moet het hebben van een aantal zeer aangrijpende en intrigerende momenten, zoals waar George's partner van kookles er op staat om een reading te ondergaan of de scène waar Marcus voor het eerst bij zijn pleegouders komt en er een extra bed voor Jason wordt klaargemaakt. Eastwood weet op die momenten de juiste snaar te raken, zonder ergens sentimenteel over te willen komen.
Het verhaal bevat waargebeurde gebeurtenissen uit de recente geschiedenis, zoals de tsunami in Azië en de bomaanslagen in de metro van Londen. Deze zijn verwerkt in een fictief verhaal. Het lijkt op deze manier allemaal met elkaar te maken te hebben, wat het verhaal op zich vrij bijzonder maakt. Technisch gezien was het nog een hele klus om het voor elkaar te krijgen. Vooral de tsunami was ingewikkeld om te maken, maar het uiteindelijke resultaat is levensecht. De film heeft ook in Japan gedraaid, maar is daar direct na de tsunami van maart uit de roulatie gehaald. Men vond het niet gepast om een film waarin een tsunami voorkomt op dat moment in de bioscopen te vertonen. Dat toont respect voor de mens en dat is ook wat de film doet. Respect voor wat men denkt en waarin men gelooft, vooral wat leven na de dood betreft.

Genre: Drama, Science fiction
Jaar: 2010
Speelduur: 123 min
Beeldverhouding: 2.40:1 anamorf
EAN: 5051888078235

• Tsunami! Recreating a Disaster
  • Hereafter's Locations – Casting the Silent Characters
  • The Eastwood Experience

Het beeld van Hereafter heeft een anamorf beeldformaat van 2.40 : 1 wat hetzelfde is als het originele bioscoopformaat. De film heeft een contrastrijk beeld, met veel donkere elementen. De DVD kan hier over het algemeen goed mee overweg, al bevatten enkele donkere delen heel weinig schaduwdetail. De scherpte van het beeld is uitstekend. Op wat moiré na komen we verder nauwelijks artefacten tegen. Compressiefouten beperken zich tot een absoluut minimum. Ze zijn alleen heel af en toe in de achtergrond zichtbaar, maar storen nooit. Je moet goed opletten wil je ze überhaupt zien. Kleuren zijn bewust wat terughoudend. Men heeft, behalve voor de openingsscène, geen felle kleuren gebruikt. Hereafter heeft een mooie, filmische transfer gekregen op deze DVD, waar weinig op aan te merken valt.

Het geluid van Hereafter betreft een Dolby Digital 5.1 (384 kb/s) geluidstrack in de originele Engelse en daarnaast ook nog de Franse taal. Er wordt sowieso Engels en Frans door elkaar gesproken, een gedeelte speelt zich af in Frankrijk. De film is voornamelijk dialoog georiënteerd, maar weet qua geluid op momenten behoorlijk te imponeren. Zo is de tsunami in de openingsscène erg dynamisch en worden alle beschikbare kanalen volop gebruikt. Het voelt alsof je de tsunami zelf ondergaat. Het LFE-kanaal wordt dan ook flink in het geheel betrokken met een diep en strak laag. Ook op momenten dat George Lonegan contact maakt met de overledenen komt het LFE-kanaal even kort maar krachtig in aktie. Voor het overige is het geluid sterk op de voorste kanalen gericht, waarbij dialogen keurig uit het midden komen en prima te volgen zijn. De bitrate had wat hoger gekund, wat voor iets meer detail had kunnen zorgen. Maar voor het overige kunnen we hier spreken van een uitstekende soundtrack!

De film heeft een statisch menu in 1.78:1 anamorf beeldformaat met muziek als achtergrondgeluid. De extra's op deze DVD zijn allemaal in 1.78:1 anamorf beeldformaat en hebben Dolby Digital 2.0 geluid. Ook zijn de extra's voorzien van Nederlandse ondertiteling.

Tsunami! Recreating a Disaster (6 min)
De openingsscène van de film betreft een tsunami. In dit item wordt uitgelegd hoe deze scène is gemaakt. Veel is CGI en sommige stukken zijn een combinatie van CGI met gefilmde beelden.

Hereafter's Locations – Casting the Silent Characters (4 min)
Een kort, beetje hap-snap item over de verschillende locaties in de film. Het heeft weinig eenheid, maar geeft je een indruk waarom er op bepaalde locaties is gefilmd.

The Eastwood Experience (4 min)
Acteurs vertellen hoe het is om samen te (mogen) werken met Clint Eastwood. Iedereen is zeer enthousiast over hem. Eastwood is iemand die alles tot in de puntjes voorbereidt en hij wil dat ook zijn acteurs dat doen.

Een Franse journaliste heeft een bijna-doodervaring na een tsunami. Een Amerikaan heeft de gave om te communiceren met overledenen, maar hij ziet dat meer als een vloek dan als een gave. Een jonge Britse jongen verliest zijn tweelingbroer bij een ongeluk en kan het verlies nauwelijks verwerken. Hereafter is een film van Clint Eastwood met het leven na de dood als thema. Eastwood pretendeert niet het antwoord te weten op de vraag of dat bestaat of niet, maar weet de kijker wel aan het denken te zetten. De DVD-uitgave heeft een uitstekende beeld- en geluidskwaliteit, daar is weinig op aan te merken. De extra's zijn wat beperkt en van korte duur, maar bieden wel zinnige informatie. Een mooie release van een interessante film.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Warner Home Video.