Meet Me in St. Louis (re-release)

26-07-2011

8.8

Meet Me in St. Louis (re-release) (DVD)

In de Amerikaanse stad St. Louis, waar binnenkort de wereldtentoonstelling wordt gehouden, woont in 1903 de familie Smith. Vader Alonzo Smith (Leon Ames) is de kostwinner en hij bepaalt wat er in huis gebeurd. Moeder Ann Smith (Mary Astor)bestiert het huishouden, samen met keukenmeid Katie (Marjorie Main). De twee oudste dochters Rose (Lucille Bremer) en Esther (Judy Garland) zijn voornamelijk bezig met jongens. Esther is vooral onder de indruk van de nieuwe buurjongen John Truett (Tom Drake). Ze laat hem indirect weten dat ze een oogje op hem heeft. Rose wacht op een aanzoek van Warren, maar die zit ver weg. In de zomer kondigt vader aan dat ze na de Kerst naar New York zullen gaan verhuizen. De familie is in schok. Ze willen niet weg uit St. Louis! Hoe zit het dan met al die leuke jongens en nu gaan ze ook nog de wereldtentoonstelling missen!

Producer Arthur Freed las in 1942 de korte verhalen van Sally Benson, getiteld “The Kensington Story's” in The Newyorker Magazine en het idee voor Meet Me in St. Louis was geboren. Benson schreef de verhalen over haar jeugd in St. Louis in wekelijkse afleveringen, beschreven vanuit het perspectief van de vijfjarige Tootie (Benson zelf). Vanaf het begin was duidelijk dat Freed en regisseur Vincente Minnelli, Judy Garland als hoofdpersonage wilde voor de film. Maar Garland, al beroemd door onder andere The Wizard of Oz, vond de rol te meisjesachtig. Ze was inmiddels 21 geworden en was de meisjesrollen zat. Toch werd ze overtuigd en ze zou later zeggen dat de rol van Esther Smith de beste was uit haar hele carrière. Dat heeft vooral ook te maken met de verhouding tussen Minnelli en Garland. Garland vond dat ze zich nog nooit zo mooi had gevoeld als in deze film en dat komt voornamelijk door de regie van Minnelli. Hij was zo onder de indruk van Garland dat hij ervoor zorgde dat ze altijd zo mooi mogelijk in beeld kwam, bijvoorbeeld door in veel scènes haar gezicht in een soort lijst, zoals een raam of een spiegel, te plaatsen. De relatie tussen Minnelli en Garland werd overigens zo goed dat ze een jaar later trouwden. Het was de eerste film die Minnelli in kleur draaide. Hij heeft daarvoor ook speciale aandacht besteed aan de aankleding van de film. Eerst was er sprake van dat er een bestaande set aangepast zou worden, maar Minnelli stond erop dat alles opnieuw gemaakt zou worden (kosten 200.000 dollar). Hij heeft de inrichting volledig gebaseerd op de herinneringen van Benson. Let bijvoorbeeld op het afstapblok aan de straatkant. Ook de kleding is volledig nagemaakt en gebaseerd op catalogussen van kleding uit die tijd.
Het verhaal van Meet Me in St. Louis focust zich op de periode ten tijde van de Louisiana Purchase Exposition, of wel “The World's Fair” van 1904. Al zijn er wel een paar aanpassingen gedaan aan de verhalen van Benson. Zo is de hoofdpersoon in de verhalen de vijfjarige Tootie, maar in de film is het verhaal geschreven rond Judy Garland, die dus de rol speelt van Esther Smith. Zij is de net volwassen tweede dochter van het gezin. De bazen van MGM vonden dat er in het originele verhaal te weinig conflicten zaten en wilden er ook een liefdesverhaal in verwerken. Dus hebben de scriptschrijvers Irving Brecher en Fred Finklehoffe het verhaal veranderd en is onder andere het buurjongetje van Tootie's leeftijd veranderd in een volwassen man waar Esther verliefd op wordt. En het einde hebben ze herschreven in een versie die Sally Benson in het echte leven graag zou hebben beleefd.
De titel van de film komt trouwens van het bekendste liedje uit de film en dat is een lied dat in 1904 een enorme hit was. Geschreven door Andrew Sterling en Kerry Mills speciaal voor de World's Fair. Dit lied is later door Hugh Martin en Ralph Blane, die de muziek voor de film verzorgden, aangepast voor de film. Het aparte aan de muziek is dat in eerdere musicals de liedjes vooral werden gebruikt om te laten zien hoe goed de acteurs konden zingen en dansen, maar in deze film vertellen het script en de liedjes samen het verhaal. Martin en Blane hebben voor deze film drie hits geschreven: The Trolley Song, The Boy Next Door en Have Yourself a Merry Little Christmas. De laatste is trouwens later door heel veel zangers uitgevoerd, met als bekendste versie die van Frank Sinatra. Het prachtige duet tussen vader en moeder Smith You and I is geschreven door Arthur Freed en Nacio Herb Brown. Producer Freed was zijn carrière gestart als liedjesschrijver en was al bekend geworden met Singing in the Rain. In de film is het ook de stem van Freed die je hoort als dit nummer gezongen wordt en niet die van Leon Ames, die de rol van vader Smith speelt. De liedjes waren al een groot succes voordat Meet Me in St. Louis uitkwam in de bioscopen, maar de film zelf werd een nog groter succes.

Deze uitgave van Meet Me in St. Louis is overigens identiek aan de versie die Warner Home Entertainment in 2004 heeft uitgebracht. Nu zijn de rechten overgegaan naar Living Colour. Wie de Warner versie al in bezit heeft, mag de nieuwe uitgave negeren.

Genre: Drama, Muziekfilm
Jaar: 1944
Speelduur: 108 min
  • Dolby Digital 1.0 - Duits
  • Dolby Digital 1.0 - Spaans
  • Dolby Digital 5.1 - Music Only
Ondertiteling: Nederlands, Arabisch, Engels, Frans, En vele andere
Uitgever: Living Colour Entertainment
EAN: 8717774232484

• Music Only Track
  • Introduction by Liza Minnelli
  • Meet Me in St. Louis: The Making of an American Classic
  • Skip to My Lou

Meet Me in St. Louis staat in het originele beeldformaat van 1.33:1 op deze DVD. Ten tijde van de opnames was een beeldverhouding van 1.37:1 de standaard. MGM/Warner heeft een uitstekende klus geklaard in de restauratie van deze film! De print is zo goed als schadevrij en ziet er prachtig uit, zeker voor een film van (ten tijde van de restauratie) zestig jaar oud. De scherpte is prima. Af en toe zijn er wat softe momenten, maar de meeste zijn al zo gemaakt bij de opnames. De kleuren zijn fel en goed verzadigd, al zijn er op momenten wel wat kleurveranderingen binnen een shot zichtbaar. De helderheid is wat aan de hoge kant, waardoor het contrast en het zwartniveau ook niet helemaal optimaal zijn. Vooral de nachtopnames zijn wat aan de lichte kant. Maar afgezien daarvan is dit een prachtige transfer geworden, waar duidelijk aandacht aan is besteed.

Het geluid van de DVD betreft een Dolby Digital 5.1 (368 kb/s) track in de originele Engelse taal. Ondanks dat het een DD 5.1 track is krijgen we alleen geluid uit de voorste drie kanalen voorgeschoteld. En eigenlijk is dat nog teveel, want het originele geluid is mono. Het is jammer dat de originele mono-track niet beschikbaar is op deze DVD. Er is hier een semi-stereo geluidstrack van gemaakt, waarbij elk kanaal dezelfde informatie bevat. Door een speciale techniek klinkt het alsof het stereo is. De achterkanalen en het LFE-kanaal komen in het geheel niet voor. Het geluid op de DVD heeft wel wat te lijden onder de technische beperkingen ten tijde van de opnames. Het geluid klinkt wat dun en schel en op momenten zelfs een beetje rafelig. Lage tonen zijn hier niet aanwezig. Dat neemt niet weg dat alles uitstekend te volgen is. Dialogen staan duidelijk op de voorgrond en zijn goed verstaanbaar. Ruis is nauwelijks nog aanwezig. Helaas zijn de liedjes niet voorzien van ondertiteling, waar ze wel degelijk inhoud hebben en onderdeel zijn van het verhaal. Wie het Engels goed machtig is hoeft echter niets te missen.

De DVD heeft een statisch menu in 1.78:1 anamorf beeldformaat met Dolby Digital 2.0 achtergrondgeluid. Alle extra's zijn in 1.33:1 beeldformaat en zijn voorzien van Nederlandse ondertiteling, behalve waar vermeld.

Introduction by Liza Minnelli (5 min)
Liza Minnelli, dochter van Judy Garland en regisseur Vincente Minnelli, geeft een introductie voor de film. Ze vertelt waar het verhaal over gaat en wat er zo interessant is aan Meet Me in St. Louis. Tussendoor krijg je nog wat achtergrondinformatie te horen over Vincente Minnelli en het maken van de film.

Filmhistoricus John Fricke, die bekend staat als Judy Garland expert, geeft commentaar bij de film, samen met actrices Margaret O'Brien en June Lockhart, scenarioschrijver Irving Brecher, componist Hugh Martin en producer Arthur Freeds dochter Barbara Freed-Saltzman. Het is een enerverende commentaartrack, waarbij Fricke met veel flair heel veel informatie geeft over de achtergronden van de film en vooral over Judy Garland. Dit is een van de meest informatieve commentaartracks die ik ken!

Meet Me in St. Louis: The Making of an American Classic (31 min)
Roddy McDowall (Planet of the Apes) spreekt de voice over in van deze making of uit 1994, die gaat over de achtergronden van de film. Het verhaal van Meet Me in St. Louis blijkt gebaseerd te zijn op het leven van korte-verhalen-schrijfster Sally Smith Benson. Zelfs het adres van haar is gebruikt als het adres van de familie Smith in de film. Verder halen Margaret O'Brien, Lucille Bremer, Vincente Minnelli en anderen herinneringen op aan de opnameperiode. Minnelli vertelt ook over Judy Garland, die na de opnames zijn vrouw zou worden.

Skip to My Lou (3 min)
Skip to My Lou is een kort filmpje uit 1941 met daarin een opname van het gelijknamige liedje. De arrangementen van dit nummer worden later gebruikt voor een lied in Meet Me in St. Louis.

Music Only Track (108 min)
Hier krijg je de film te zien met alleen de muziek en liedjes, zonder de dialogen en overige geluiden. Dat houdt in dat er soms ook stiltes vallen.

Bioscooptrailer (2 min)
De trailer van de film, die een introductie geeft van de belangrijkste acteurs en zich vooral richt op de aanwezigheid van Judy Garland in de film.

De familie Smith woont in St. Louis, waar binnenkort de wereldtentoonstelling wordt gehouden. Vader Smith is de kostwinner en hoofd van de familie. De twee oudste dochters zijn vooral bezig met jongens. De vraag is of ze ooit met een van hen kunnen trouwen als vader bekent maakt dat ze naar New York zullen gaan verhuizen. Meet Me in St. Louis is een vrolijke musical van Vincente Minnelli met Judy Garland in de hoofdrol. Een film over een gewone familie, waar niet zo heel veel bijzonders aan is, kan toch heel leuk en sprankelend zijn. De film is in 2004 gerestaureerd en ziet er prachtig uit. Het geluid heeft wat te lijden onder de technische beperkingen ten tijde van de opnames, maar voldoet zeker. Qua extra's is vooral het audiocommentaar heel informatief en ook de making of is de moeite waard. Een uitgave van Living Colour, die de rechten heeft overgenomen van Warner, die de moeite waard is, zeker voor fans van klassieke musicals.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Living Colour Pictures.