Sanctum 3D

05-09-2011

6.3

Sanctum 3D (Blu-ray)

Grottenduikers moeten een beetje prettig gestoord zijn. Alsof duiken an sich al niet genoeg risico’s met zich meebrengt… Nee, deze mensen duiken in afgesloten systemen waar vaak nog geen mens is geweest. Een team van duikers onder leiding van legende in het vak Frank (Richard Roxburgh) gaat op expeditie naar een van de grootste, mooiste maar ook minst toegankelijke grottensystemen op aarde. In voorbereiding op deze missie heeft Frank de Esa-ala grotten maanden bestudeerd. Maar als de uitgang door een tropische storm wordt afgesneden moeten de plannen radicaal worden omgegooid. Zijn team, waar ook zijn 17-jarige zoon Josh (Rhys Wakefield) in zit, moet zich met beperkte middelen een weg banen door het onderwaterlabyrinth om eruit te kunnen komen. Als gauw rest de vraag of ze het zullen overleven of voor altijd gevangen zullen zitten. Ondertussen nemen de onderlinge spanningen steeds meer toe en moeten er onmenselijk zware keuzes gemaakt worden. De voorraad eten en drinken raakt op, de lampen begin aan hun laatste uurtjes en het meest belangrijke van alles, zuurstof, raakt ook op. De tijd dringt en het is onbekend waar de weg naar de vrijheid is, als deze überhaupt al bestaat.

De ene duik-enthousiast vertelt de andere een verhaal. De duiker is met een team van veertien onder de Nullarbor vlakte wezen duiken. Door een tropische storm werden ze afgesneden en zijn ze twee dagen zoet geweest met het zoeken naar een uitgang. De verteller is Andrew Wight, co-schrijver van Sanctum. Het luisterend oor is niemand minder dan James Cameron. Ziedaar, een film is geboren! Filmen onder water is de beste man wel toevertrouwd. Maar liefst 7 miljoen liter water om precies te zijn. De regie heeft Cameron uitbesteed aan Alister Grierson. Deze heeft zijn best gedaan om het gevaar en de claustrofobische aspecten van duiken in watergrotten zo getrouw mogelijk weer te geven. Dat het gevaarlijk is bleek eens te meer toen Agnes Milowka, een van de duik-stuntvrouwen van Sanctum, luttele maanden na het afronden van de film is omgekomen tijdens een duikexpeditie. Richard Roxburgh heeft aangegeven verschillende malen tijdens de film voor zijn leven gevreesd te hebben, ondanks alle veiligheidsmaatregelen die genomen zijn. Roxburgh schittert overigens in deze film. Hij is letterlijk en figuurlijk de rots in de branding. Zijn personage is de leidersfiguur en zijn acteerprestatie torent eveneens boven die van de rest uit. Dit is overigens niet zo moeilijk, want de rest van de cast maakt een nogal apathische indruk. Dit geldt zelfs voor Ioan Gruffudd, toch wel de bekendste naam van het hele stel. Het camerawerk mag er overigens wezen. Men heeft echt het gevoel van een omvangrijk grottenstelsel weten te creëren met behulp van wat in essentie niets meer is dan een aantal tanks vol water en wat claustrofobische sets. De scènes in kleine tunnels waar het echt gevaarlijk wordt zijn behoorlijk spannend. Het is jammer dat er zo weinig tijd is genomen om de personages fatsoenlijk te introduceren. Je leert vrijwel niets over ze en het laat je dan ook koud wanneer iemand het niet redt. Dit wordt enigszins goedgemaakt door wat oprechte emotie in de vader-zoon relatie tussen Roxburgh en Wakefield. Dit is echter typisch een geval van te weinig en te laat. Voeg daar nog eens een compleet geflipt personage aan toe en je hebt een laatste akte die de film definitief doet afdalen naar een middelmatig niveau.

De film is zowel in 2D als in 3D te bekijken. Voor de 3D-versie heb je uiteraard wel de juiste apparatuur nodig. Sanctum is geschoten in 3D en dus niet achteraf omgezet. Hierbij is hetzelfde 3D Fusion camera systeem gebruikt dat James Cameron eerder voor Avatar heeft ingezet. Onder het kopje beeldkwaliteit kun je meer lezen over deze versie.

Genre: Actie, Avontuur, Drama
Jaar: 2011
Speelduur: 108 min
Beeldverhouding: 1.85:1 HD niet anamorf
Uitgever: Paradiso Home Entertainment
EAN: 5414937042197

• The Real Story (Making Of)

De Blu-ray Disc uitgave van Sanctum heeft het originele 1.85:1 beeldformaat. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). Voor de encodering is gebruik gemaakt van de AVC codec. Deze Blu-ray Disc-uitgave bestaat uit een 50 GB dubbellaagse Blu-ray disc.

Deze presentatie van Sanctum laat niet bepaald een knallende indruk achter. De kleuren zijn nogal uitgewassen, waarbij huidskleuren en dergelijke onnatuurlijk bleek overkomen. Het zwartniveau is eveneens niet al te sterk, wat de uitgewassen indruk van het beeld nog eens versterk. Contrast is middelmatig en van een fel kleurenpalet is niet bepaald sprake. Dit laatste is dan ook wel weer begrijpelijk gezien de locaties van de film. Er is daarnaast sprake van wat lichte grain, maar deze neemt nergens een storend niveau aan. Er zijn echter wel degelijk ook positieve zaken te melden over het beeld. Van onvolkomenheden of enige vorm van artefacten is geen sprake, wat natuurlijk altijd positief is. Daarnaast zijn de scherpte en detaillering ruim voldoende, waardoor er wel degelijk sprake is van een ‘HD-gevoel’ bij het bekijken van de film.

Dan over de 3D-versie. In het begin van Sanctum 3D speelt de film zich hoofdzakelijk nog in het daglicht af en is het 3D-effect (te) duidelijk aanwezig. De ondertiteling is in het begin van de film veel te ver naar voren geplaatst en bij vlagen niet duidelijk te lezen door het overdreven 3D-effect. Dit geeft de film een kunstmatige indruk en doet dan ook regelmatig pijn aan de ogen. Als de film na 20 minuten het grottenstelsel in gaat is de 3D-weergave beperkter. Vanaf hier is het beeld een stuk rustiger voor de ogen en kijkt de film prettig weg. Het kleurenpalet in 2D was al niet erg best, ditzelfde geldt voor het beeld in 3D. Kleuren komen veelal flets over. Het 3D-beeld is leuk, maar geen absolute toevoeging voor de film zelf. Daar zijn de momenten dat 3D correct benut wordt te spaarzaam voor.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk. Wil je de screenshots bekijken in Full HD-resolutie? Neem dan een Platinum Member account!

Er kan gekozen worden uit een DTS-HD Master Audio 5.1-track (16bit/48kHz) in de originele Engelse taal, of een Franse variant met dezelfde specificaties. De track kent positieve kanten. Zo zijn dialogen altijd glashelder en strak geconcentreerd op de middelste speaker. De effecten zijn niet slecht, maar weinig genuanceerd. Het ene moment kun je een speld horen vallen, het volgende moment stel je het volume toch maar wat bij omdat je buren drie huizen verderop liever niet willen meegenieten. Er is wel sprake van surroundeffecten maar deze zijn vaak erg gekunsteld en maken het geheel tot een weinig natuurlijk aanvoelende mix. Deze assertieve track pas echter prima bij Sanctum. Het zet de beelden net even wat extra kracht bij.

Deze uitgave zit in een standaard verpakking. Beide extra’s op de BD hebben High Definition beeld met een 1080/24p resolutie. De audio is Dolby Digital 2.0 (192kb/s) en er is Nederlandse ondertiteling beschikbaar.

The Real Story (Making Of) (47 min.)
De belangrijkste extra op deze uitgave is een traditionele making of, met een nette lengte van ruim drie kwartier. Hier komt in chronologische wijze het maken van de film aan bod. Daarbij zijn er veel interessante anekdotes en een blik op de bijzondere sets.

Deleted Scenes (9 min.)
Een verzameling verwijderde scènes, waarvan het duidelijk is waarom ze uit de film zijn gelaten. De beeldkwaliteit is even goed als die van de hoofdfilm.

Trailer (2 min.)
De officiële bioscooptrailer van de hoofdfilm.

Meesterduiker Frank begint met zijn team aan een van zijn meest ambitieuze expedities. Maandenlang heeft hij de duik in het grottensysteem voorbereid, maar hij had nooit kunnen voorzien dat ze door een tropische storm afgesloten zouden raken van de buitenwereld. Ze moeten nu een weg naar buiten vinden. Dit biedt voldoende basis voor een spannende film, gebaseerd op een waargebeurd verhaal. Sanctum kent echter bordkartonnen personages en vliegt in het einde redelijk de bocht uit. Alle mooi beelden ten spijt is het een vrij gemiddelde prent geworden. De beeldkwaliteit van deze BD-uitgave is ruim voldoende, maar had minder grauw mogen zijn. De audio is in orde, doch weinig subtiel. De voornaamste extra heeft een forse lengte en geeft een grote hoeveelheid achtergrondinformatie over het maken van de film.