Red Riding Hood

15-09-2011

5.4

Red Riding Hood (Blu-ray)

Het kleine houthakkersdorpje Daggerhorn leeft al jaren in angst. Telkens wanneer het volle maan is wordt het dorp namelijk aangevallen door een weerwolf. Om de wolf tevreden te stemmen en te voorkomen dat hij een van de bewoners verorbert, offeren ze hem vee. Maar dan breekt de dag aan dat de wolf hier geen genoegen meer mee neemt en een jonge vrouw uit het dorp vermoordt. Dit tot groot verdriet van onder andere Valerie (Amanda Seyfried), de zus van de vrouw. Voor de bewoners van Daggerhorn is de maat vol, ze besluiten om de wolf te gaan doden. Hulp van buitenaf komt er in de vorm van de priester Solomon (Gary Oldman), die de nodige ervaring met weerwolven heeft. Maar de wolf laat zich niet gemakkelijk vangen. En dus moet Valerie, gekleed in de rode cape die ze van haar oma gekregen heeft, toezien hoe er steeds meer bewoners sneuvelen. Al snel daagt het besef dat een van de bewoners de weerwolf is. Maar wie? Ondertussen heeft Valerie nog een ander probleem. Ze is namelijk uitgehuwelijkt aan Henry (Max Irons), maar heeft gevoelens voor Peter (Shiloh Fernandez). Een lastige situatie, te meer daar een van beiden wel eens de weerwolf zou kunnen zijn...

Roodkapje met een weerwolf, zo zou je de opzet van Red Riding Hood kunnen omschrijven. Een origineel en intrigerend idee, maar de uitwerking laat in dit geval zwaar te wensen over. Om te beginnen zijn de overeenkomsten tussen de film en het klassieke sprookje minimaal. Afgezien van de rode cape van de hoofdpersoon en een korte droomscène met haar grootmoeder ("oma, wat heeft u grote ogen", enzovoort) zijn er weinig zaken die aan het sprookje doen denken. Als donkere filmversie van de bekende vertelling is Red Riding Hood dan ook niet echt gelukt. De link met Roodkapje is weinig meer dan een gimmick. Red Riding Hood is in de eerste plaats dan ook een weerwolf-film, met tevens een portie tienerdrama. Dit laatste is niet zo vreemd als je weet dat de prent geregisseerd werd door Catherine Hardwicke, die eerder verantwoordelijk was voor het populaire tienervampierendrama Twilight. Maar dit drama-aspect van het verhaal weet helaas niet te overtuigen. Van een echte chemie tussen hoofdrolspeelster Amanda Seyfried (Jennifer’s Body, Mamma Mia!) en de twee mannelijk "kanshebbers" die om haar hand dingen is geen sprake. Ook de beperkte diepgang van de personages helpt niet mee. Bovendien weten ze geen van allen enige sympathie op te wekken, waardoor het je niet zal uitmaken met wie Seyfrieds personage uiteindelijk in het hooi belandt. Dan blijft het weerwolf-element over. Helaas komt ook dit niet lekker uit de verf. Vooral omdat het allemaal enorm voorspelbaar is. Neem nu de "wie-is-de-weerwolf"-kwestie. Natuurlijk wordt de verdenking op een aantal personen gelegd, natuurlijk moet je tot het eind van de film wachten totdat het wordt onthuld, en natuurlijk blijkt de weerwolf dan iemand "onverwachts" te zijn. Tussen aanhalingstekens, want de meeste kijkers zullen al veel eerder vermoeden hoe de vork in de steel zit (vooral als je bedenkt dat iedereen die verdacht wordt gemaakt per definitie afvalt). Kijken we naar het acteerwerk, dan is Seyfried de enige die er in positieve zin bovenuit steekt. De rest van de cast maakt slechts weinig indruk. Inclusief de gerespecteerde Gary Oldman, die met zijn dik aangezette (over)acteerwerk zelfs onbedoeld op de lachspieren werkt. Op het visuele vlak presteert de film dan weer wel naar behoren. De decors weten de juiste sfeer op te roepen, het kleurgebruik is prima (mooi contrast tussen de felrode cape en de witte sneeuw) en ook het camerawerk geeft weinig reden tot klagen. Voornaamste minpunt op visueel vlak is de wolf, waarvan je te duidelijk ziet dat die uit de computer gerold komt. Verder moet je ook niet al te veel verwachten qua "blood & gore", want het blijft allemaal erg tam (zie ook het kijkwijzeradvies van 12 jaar). Al met al zijn er dus weinig redenen om Red Riding Hood te bekijken. Jammer, want de combinatie Roodkapje/weerwolf was op zich een interessant idee.

Red Riding Hood is verkrijgbaar op zowel DVD als Blu-ray Disc. De recensie van de DVD-uitgave lees je elders op de site, hieronder vind je de bespreking van de BD-uitgave. Deze bevat zowel de bioscoopversie als een zogenaamde "Alternate Cut". De verschillen zijn voornamelijk subtiel, zoals een ietwat andere montage. Het opvallendste verschil is een alternatief einde.

Genre: Drama, Thriller
Jaar: 2011
Speelduur: 100 min
  • Dolby Digital 5.1 - Japans
Ondertiteling: Nederlands, Deens, Frans, Spaans, En vele andere
EAN: 5051888080870

• Gag Reel
  • Music Videos
  • Behind the Story
  • BD-Live
  • Digitale Kopie
  • Secrets Behind the Red Cloak

De BD-uitgave van Red Riding Hood heeft de oorspronkelijke beeldverhouding van 2.40:1. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). De BD-uitgave bestaat uit een 50GB dubbellaags disc. Voor de video-encoding is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC codec.

Red Hiding Hood bevat scènes die overdag spelen en (bijna vanzelfsprekend) ook scènes die zich bij nacht of in slechtverlichte ruimtes afspelen. De scènes overdag zien er overduidelijk het beste uit. Ze ogen mooi scherp en gedetailleerd, met bewust koele kleuren die prima worden weergegeven. Artefacting is niet aanwezig, afgezien van wat lichte edge enhancement in contrastrijke shots (bijvoorbeeld die in de sneeuw). De donkerdere scènes zien er zoals gezegd iets minder goed uit. De scherpte is op die momenten wat minder indrukwekkend en de algehele detaillering heeft te lijden onder het matige schaduwdetail. Daar komt nog bij dat er in donkere delen van het beeld enige compressie-artefacting zichtbaar is. Gelukkig niet in die mate dat het enorm stoort, maar het is wel een tekortkoming. Desondanks hebben de pluspunten de overhand, resulterend in een nette voldoende.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk. Wil je de screenshots bekijken in Full HD-resolutie? Neem dan een Platinum Member account!

Het geluid van Red Riding Hood is als lossless track op de BD te vinden, in het bekende DTS-HD Master Audio 5.1-formaat (24bit/48kHz). Deze scoort vooral als het gaat om de ruimtelijkheid. Het geluidsbeeld staat bol van (meer en minder subtiele) surroundeffecten, zoals de geluiden van het bos en het gekraak in de houten huizen. De plaatsing van deze effecten is erg realistisch, het gekraak lijkt wel uit je eigen huis te komen. Prima dus. En laten we de aanvallen van de wolf niet vergeten, op die momenten zet de track een agressieve actiesoundtrack neer, inclusief een aangename portie laag. Ook de muziek bevat redelijk wat laag, en ook dit klinkt prima. Over de klank van het geluid valt eveneens niks te klagen. Het geheel klinkt namelijk helder, gedetailleerd en mooi dynamisch. Tot slot nog iets over de dialogen: deze komen netjes uit het midden en blijven altijd - ook tijdens de geluidsintensieve scènes - goed verstaanbaar. Kortom, een uitstekende track.

In het (popup-)menu van de BD-uitgave van Red Riding Hood is een acceptabele hoeveelheid extra’s te vinden. Deze zijn in HD-resolutie (1080p) en hebben DD 2.0-geluid. Ze zijn allemaal Nederlands ondertiteld.

Secrets Behind the Red Cloak
Als je deze extra inschakelt, dan krijg je tijdens het bekijken van de film commentaar te horen van regisseuse Catherine Hardwicke en castleden Amanda Seyfried, Shiloh Fernandez en Max Irons. Maar je hoort ze niet alleen, je ziet ze ook, in een venster dat over het filmbeeld wordt weergegeven. Hetzelfde venster wordt ook gebruikt voor het weergeven van ander materiaal, zoals storyboards en ontwerpschetsen. Vrij interessant als je meer over de totstandkoming van de film wilt weten.

Behind the Story
Na het selecteren van deze optie kun je een keus maken uit een aantal featurettes. Het gaat om de volgende zaken:
- The Reinvention of Red Riding Hood (5 min): Hier gaat men in op het sprookje dat als basis diende voor de film. Wanneer is het verhaal bedacht? Welke veranderingen maakte het door? Hoe heeft men het verhaal in de film gebruikt?
- Red’s Men (3 min): Een korte extra over de twee “love interests” in de film, Max Irons en Shiloh Fernandez. Je krijgt onder meer beelden van de audities te zien.
- Making of the Score (11 min): De regisseuse en componisten praten over de muziek in de film, een mix tussen klassiek en modern. Het interview wordt afgewisseld met beelden van de orkestopnames.
- Before the Fur… Making of the CGI Wolf (1 min): Een opvallend korte compilatie van achter-de-schermen-materiaal waarin je een idee krijgt hoe de scènes met de wolf tot stand kwamen.
- Casting Tapes (7 min): Hier vind je audities van Shiloh Fernandez en Max Irons.
- Rehearsals (6 min): Van drie scènes zijn fragmenten van de repetitie te bekijken.
- Red Riding Hood in 73 Seconds: In deze extra komt de gehele film in sneltreinvaart voorbij. Perfect voor iedereen die benieuwd is naar de film, maar er geen anderhalf uur voor over heeft.

Deleted Scenes (4 min)
Vier verwijderde scènes, die afzonderlijk of via een “play all”-optie bekeken kunnen worden.

Gag Reel (3 min)
Een aaneenschakeling van dingen die mis gingen bij de opnames.

Music Videos (5 min)
Hier kun je twee videoclips bekijken, van “The Wolf” door Fever Ray en “Just a Fragment of You” door de twee componisten van de film.

Digital Kopie
In de verpakking tref je naast de film op BD een code aan waarmee je een digitale kopie van de film kunt downloaden. Deze kan vervolgens afgespeeld worden op Windows Media-compatibele apparaten.

BD-Live
Optie waarvoor je een Profile 2.0 BD-speler nodig hebt met internetverbinding. Je krijgt dan, na enige tijd wachten, een menu te zien waarin je promomateriaal kunt bekijken van allerlei Warner-titels.

Red Riding Hood is een weerwolvenfilm die losjes - heel losjes – gebaseerd is op het klassieke sprookje Roodkapje. In de film zie je hoe de bewoners van een houthakkersdorpje zich verzetten tegen de aanvallen van een weerwolf. De weerwolf is een van hen, maar wie? Mede door het slappe en voorspelbare verhaal, de overwegend zwakke vertolkingen en het gebrek aan chemie tussen de castleden weet Red Riding Hood niet te overtuigen. Maar al mag de film dan niet geslaagd zijn, over de BD-uitgave valt weinig te klagen. Deze heeft een nette beeldkwaliteit, uitstekend geluid en tevens is een acceptabele hoeveelheid extra's aanwezig.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Warner Home Video.