Die Fremde

Laurens van der Molen
20-09-2011

8.2

Die Fremde (DVD)

Umay is getrouwd met Kemal en woont samen met hem en haar zoontje Cem in Istanboel. Het is een slecht huwelijk. Kemal slaat zowel zijn zoontje als zijn vrouw en Umay besluit om te vluchten. Samen met Cem vertrekt ze naar Duitsland waar ze geboren is en waar de rest van haar familie woont. In het begin wordt ze met open armen ontvangen, maar op het moment dat duidelijk is dat Umay haar man wil verlaten, kan haar familie hier weinig begrip voor opbrengen. Umay heeft in hun ogen haar familie te schande gemaakt. Umay moet teruggaan naar haar man en als ze dit niet wil, zal in ieder geval haar zoontje terug moeten naar Turkije. Hierdoor moet Umay ook weg bij haar familie en komt ze in een vrouwenopvang terecht, maar helaas is ze ook hier niet veilig…

Die Fremde is de debuutfilm van Feo Aladag. Ze maakte deze film nadat ze deel had genomen aan een geweld-tegen-vrouwencampagne van Amnesty International. Ze vond dat er nog meer te vertellen was over het onderwerp eerwraak en schreef het script voor Die Fremde. De regie heeft ze ook zelf op zich genomen en met succes, want de film is wereldwijd bekroond met talloze prijzen en is in 2011 de officiële inzending van Duitsland voor de Oscar voor beste buitenlandse film. Behalve met regisseren houdt Feo Aladag zich ook bezig met acteren en was ze te zien in verschillende Duitse tv-series. Het verhaal van de film is grotendeels geïnspireerd op de moord op Hatun Sürücü uit 2005. Deze zaak kreeg veel media-aandacht in Duitsland. Aladag heeft ervoor gekozen om het onderwerp eerwraak te behandelen door het verhaal van één zaak te vertellen. Niet alleen het verhaal van de vrouw, maar ook dat van de familie die moet leven met schande richting de gemeenschap wordt verteld. Op deze manier wordt een goed totaalbeeld gegeven. De rol van Umay wordt gespeeld door Sibel Kekilli, die eerder al de hoofdrol vertolkte in Gegen Die Wand. Ze zet haar rol prachtig neer en is zeer overtuigend. Ook Nizam Schiller die de rol van de kleine Cem speelt doet het erg goed. Deze twee komen echt boven de rest van de cast uit, maar ook de andere acteurs en actrices weten te overtuigen. Hoewel het de hele film door duidelijk is dat het niet goed af kan lopen, is het einde toch behoorlijk verrassend en indrukwekkend. Die Fremde geeft een mooi inkijkje in een probleem binnen de moslimcultuur. Feo Aladag heeft dit probleem erg goed in beeld gebracht en hoewel ze het zeker niet goed praat, laat ze tegelijk ook zien dat de daders er ook niet achter staan en het probleem een stuk dieper zit dan het op het eerste gezicht lijkt. De film zet de kijker dan ook aan het denken en draagt er hopelijk aan bij dat er wat aan het probleem wordt gedaan!

Jaar: 2010
Speelduur: 114 min
Uitgever: Homescreen
EAN: 8717249477440

Het beeld wordt weergegeven met een beeldverhouding van 2.35? en is in het oorspronkelijke beeldformaat anamorf op de DVD gezet. De kwaliteit is helaas aan de matige kant. Zeker in de donkere scènes is er sprake van aardig wat filmgrain en ook zijn de schaduwdetails en het contrast in deze scènes erg matig. Hierdoor treedt er in de donkere scènes posterisatie op. Deze is soms zelfs zo erg dat het lastig wordt om goed te zien wat er nou precies gebeurt. De lichtere scènes zijn gelukkig van een betere kwaliteit. Deze hebben behalve wat lichte filmgrain geen opvallende fouten. De Nederlandse ondertiteling staat duidelijk onder in het beeld. Het enige nadeel van de ondertiteling is dat lang niet alles wordt vertaald. Zo zingt Umay op een gegeven moment in het Turks een liedje voor haar kind. Dit wordt helaas niet ondertiteld, waardoor het liedje een deel van z’n kracht verliest.

In Die Fremde worden twee talen gesproken, namelijks Duits en Turks. Deze twee talen zijn gecombineerd op een Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) geluidspoor. Dit spoor is over het algemeen van een goede kwaliteit. Alleen tussen de tweede en de vierde minuut gebeuren er een paar vreemde dingen. Zo valt het geluid meerdere keren een seconde lang weg, wordt het ineens zachter en dan opeens weer harder. Erg vreemd en slordig! Gelukkig gebeurt dit na de vierde minuut niet meer en is de track verder prima. De film draait voornamelijk om de dialogen en deze zijn duidelijk te horen door de centerspeaker en de twee voorste speakers. Verder speelt de muziek in de film een erg belangrijke rol. Er vallen aardig wat stiltes en op deze momenten is er mooie muziek te horen. Deze is te horen via de surroundkanalen. Ook de omgevingsgeluiden zijn door deze speakers te horen. De subwoofer wordt eigenlijk nauwelijks gebruikt en is alleen te horen bij de wat drukkere scènes, zoals bijvoorbeeld bij de bruiloft. Al met al een prima track, alleen met een erg slordige fout in de eerste minuten.

De DVD begint met een statisch menu waarin moet worden gekozen voor de Nederlandse of Franse taal. Direct daarna volgt een aantal trailers, waaronder een trailer van de film zelf. Een beetje vreemd, maar gelukkig is hij door te klikken. Daarna kan er vanuit een statisch menu worden gekozen om de film af te spelen of specifieke scènes te selecteren. Helaas bevat de DVD geen extra’s.

Umay is getrouwd met Kemal en woont samen met hem en haar zoontje Cem in Istanboel. Kemal slaat zowel zijn zoontje als zijn vrouw en Umay besluit om te vluchten. Samen met Cem vertrekt ze naar Duitsland waar ze geboren is en waar de rest van haar familie woont. Umay heeft in de ogen van haar familie hen te schande gemaakt. Hierdoor moet Umay ook weg bij haar familie en komt ze in een vrouwenopvang terecht. Maar helaas is ze ook hier niet veilig. Die Fremde behandelt het onderwerp eerwraak op een mooie manier en laat zien dat niet alleen de vrouw slachtoffer van de situatie is, maar dat ook de daders door een hel gaan. De DVD heeft helaas een matige beeldkwaliteit en hoewel de kwaliteit van het geluid prima is, bevat de track wel een fout tussen de tweede en de vierde minuut. Extra’s bevat de DVD niet. Die Fremde is een prachtige film die helaas een matige DVD-release heeft gekregen.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Homescreen.