Hole, The (2009)

21-09-2011

6.8

Hole, The (2009) (Blu-ray)

De broers Dane (Chris Massoglia) en Lucas (Nathan Gamble) verhuizen met hun moeder van de grote stad naar het ingeslapen Bensonville. Vooral voor de al wat oudere Dane valt de verhuizing zwaar, aangezien dit al de zoveelste keer is dat zij van woonplaats moeten veranderen. Gelukkig maken de twee broers snel contact met de mooie Julie (Haley Bennett) die een huis verder woont. In de kelder van hun woning vinden ze bovendien een vreemd luik in de vloer. Het luik zit dicht met verscheidene sloten, maar ze vinden gelukkig ook de sleutels. Wanneer het luik dan eindelijk opengaat, bevindt er zich een gat onder dat oneindig diep lijkt te zijn. De dagen hierna proberen de broers en Julie meer te weten te komen over het gat, maar ook gebeuren er al snel de vreemdste dingen. Hun grootste angsten lijken realiteit te worden en dat is niet iets wat zij graag zien gebeuren.

The Hole is een film van regisseur Joe Dante. In 2009 keerde hij terug naar het grote scherm, na het matige Looney Tunes: Back in Action uit 2003. In de tussenliggende tijd hield hij zich vooral bezig met televisiewerk. Dante staat nog altijd bekend als de man die ons Gremlins gaf, maar ook de originele Piranha, The Howling en Innerspace. Hoewel hij dus eigenlijk begon als regisseur van horrorfilms, stuurde hij later in zijn carrière meer naar familiefilms, eventueel met een licht horrorsausje. Eigenlijk valt ook The Hole onder die noemer. Het verhaal concentreert zich namelijk geheel op een familie, die na een verhuizing in contact komt met een mysterieus gat in de kelder. De prent bevat genoeg spannende en ook enge momenten, maar echte horrorfans zullen het allemaal wat te braaf vinden. Tenzij je een fobie hebt voor wandelende popjes en kindgeesten. Dan kom je namelijk aardig aan je trekken. Het middelste gedeelte van het verhaal is veruit het sterkst. Hier hebben de kinderen het luik inmiddels geopend en gebeuren er de meeste enge dingen. Sommige scènes zijn weer heel luchtig, zelfs als ze toch wat eng moeten overkomen. Het einde schijnt toch altijd nog het moeilijkst te zijn van een horrorfilm, aangezien ze vrijwel allemaal op dat punt ontsporen. Monsters en geesten bijvoorbeeld die ineens volop in beeld komen en zo alle sfeer weghalen. Ook moet er vaak ineens van alles uitgelegd worden om het verhaal af te kunnen ronden. Ook The Hole kent zo’n uitleg, waarna eigenlijk direct alle spanning verdwenen is. Sommige zaken zijn nou eenmaal veel enger als ze onbekend zijn. Vooral de verandering van locatie in deze prent is er één die de sfeer geheel verandert. Alles bij elkaar is The Hole toch nog altijd een film die leuk is om een keer te kijken. De optredens van de cast zijn namelijk prima en de prent ziet er verder ook prima uit.

De film op deze BD-uitgave is zowel in 2D als in 3D te bekijken. Voor de 3D-versie heb je uiteraard wel de juiste apparatuur nodig. The Hole is geschoten in 3D en dus niet achteraf omgezet. Onder het kopje beeldkwaliteit kun je meer lezen over deze versie. De film is ook verkrijgbaar op DVD.

Genre: Horror
Jaar: 2009
Speelduur: 91 min
Verpakking: Elite Blu-ray Keep Case
Beeldverhouding: 1.85:1 HD niet anamorf
EAN: 8715664089422

De Blu-ray Disc uitgave van The Hole heeft het originele 1.85:1 beeldformaat. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). Voor de encodering is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC codec. Deze Blu-ray Disc-uitgave is een 25GB enkellaags disk.

2D
De beeldkwaliteit van deze uitgave is eigenlijk prima te noemen. De film is vrij donker van karakter, met slechts enkele scènes die zich overdag en buiten afspelen. Dit past uiteraard goed bij de sfeer van de film. Deze donkere beelden worden goed weergegeven, met een contrast en schaduwdetail dat voldoende genoemd kan worden. Echt veel details zijn niet altijd zichtbaar, maar dit komt soms ook door de manier van filmen. Het zwartniveau is goed, evenals de scherpte. De kleuren ogen realistisch en goed verzadigd. De scènes die zich in daglicht afspelen zien er toch het best uit. Hier bevat het beeld duidelijk meer detail en is er ook mee diepte aanwezig. Kleuren ogen hier nog feller. De echt donkere scènes bevatten hier en daar wat ruis, maar niks om je echt zorgen om te maken. Verder zien we soms wat aliasing voorbij komen. Compressiefouten komen niet voor.

3D
Wij zijn blij verrast door de subtiele weergave van het 3D-beeld. Bij vele films komt het 3D-effect al snel vermoeiend en overheersend over, dit is echter niet het geval bij The Hole. Het 3D-effect is dus duidelijk aanwezig, maar nergens overdreven. De film is dan ook prima te bekijken in 3D. Kleuren worden goed verzadigd weergegeven en het zwartniveau is prima te noemen. Het enige waar wij twijfel bij hebben is of het 3D-effect ook een meerwaarde is voor deze prent. Er wordt dan wel subtiel met het 3D-effect omgegaan en het is een leuke toevoeging, maar een absolute meerwaarde is het niet. De schrikeffecten zijn in 3D niet beter dan in 2D.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk. Wil je de screenshots bekijken in Full HD-resolutie? Neem dan een Platinum Member account!

Op deze uitgave zijn twee audiotracks te vinden, namelijk een lossless DTS-HD Master Audio 5.1-track (16bit/48kHz) en een standaard Dolby Digital 5.1-track (640 kb/s). Beide tracks zijn in de originele Engelse taal. Voor de recensie richten wij ons op de lossless track. Het geluid klinkt hier goed gedetailleerd en waarbij alle kanalen regelmatig bij het geluidsbeeld betrokken worden. Dit is vooral het geval bij de scènes met wat meer actie, maar ook tijdens de echt enge momenten waarbij de surrounds goed gebruikt worden voor het neerzetten van sfeer. Dialogen zijn goed te volgen en klinken mooi helder. Muziek is nauwelijks aanwezig, de frontspeakers laten dus vooral de omgevingsgeluiden horen. Ook hier geen klachten. De subwoofer heeft niet heel veel te doen, maar als het nodig is ondersteund deze de beelden met een goed gedoseerd laag. Een track die niet uit je speakers knalt en soms zelfs wat ingetogen klinkt, maar nog altijd ruim voldoende presteert.

Deze uitgave bevat geen extra’s.

The Hole vertelt het verhaal van twee broers die in aanraking komen met een mysterieus luik in de kelder van hun nieuwe huis. Het luik wordt geopend en ze proberen samen met hun buurmeisje uit te vinden waar het voor dient. Al snel gebeuren er vreemde dingen en lijken hun grootste angsten waarheid te worden. De film is geregisseerd door Joe Dante, die na jaren zijn terugkeer maakt op het grote scherm. Voor de echte horrorfan is het misschien allemaal wat te braaf, maar toch zijn er wel enkele enge momenten aanwezig. Het einde maakt abrupt een einde aan deze sfeer, zoals wel vaker bij dit soort films. Deze BD-uitgave van de film heeft een beeld- en geluidskwaliteit die ruim voldoende is. Er zijn echter geen extra’s aanwezig.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Dutch FilmWorks.