Barney's Version

24-10-2011

7.5

Barney's Version (Blu-ray)

Reis mee door het leven en de herinneringen van Barney Panofsky (Paul Giamatti), een sigaren rokende, stevig drinkende en grofgebekte TV producer die er niet voor terugdeinst mensen tegen zich in het harnas te jagen. De grootste hekel heeft hij echter aan een ex-politieman (Mark Addy) die in zijn memoires heeft geschreven waarom hij Barney al jaren van moord verdenkt. Het boek dwingt Barney, terwijl het laatste hoofdstuk van zijn eigen bestaan hem steeds scherper voor ogen komt te staan, terug te blikken. Een turbulent leven was dat zeker. Onder andere zijn eerste (Minie Driver) en zijn tweede vrouw (Rosamund Pike) passeren de revue. Alsmede de nieuwe man van zijn 2e vrouw (Bruce Greenwood) en Barney’s dochter (Anna Hopkins) en zoon (Jake Hoffman). En dan speelt zijn natuurlijk zijn vader (Dustin Hoffman) nog een belangrijke rol in zijn leven.

Paul Giamatti is een karakteracteur die bij veel filmliefhebbers een ‘aha’-gevoel op zal roepen en bij de meer casual filmkijkers onder ons meer een ‘wablief?’ gevoel. Jarenlang bleef hij in de luwte met kleine, maar sterke bijrollen. De laatste jaren treedt Giamatti steeds vaker op de voorgrond en dat is geen straf. De beste man draagt de hoofdrol in Barney’s Version met verve. Het is een dramafilm van het zuiverste soort. Het leven van Panofsky wordt je voorgeschoteld waarbij je zowel de pieken als de dalen, de hilarische als de diep triest momenten meemaakt. Giamatti krijgt daarbij stevig tegenspel van een uitstekende cast met Minnie Driver, Bruce Greenwood, Dustin Hoffman (uitstekend als altijd) en in het bijzonder Rosamund Pike. Naast het sterke acteerwerk is de film uitermate goed geschreven. De kleine nuances uit het leven worden perfect weergegeven. Gezien het turbulente leven van de hoofdpersoon schuilt de valkuil van melodrama altijd om de hoek. Deze wordt echter vakkundig ontweken en de film verzandt hier nooit in. Barney’s Version is als het leven zelf, maar dan wel een leven waarin de hoofdpersoon net even wat meer meemaakt dan de gemiddelde persoon. Voeg hier enkele ijzersterke geacteerde scènes aan toe en we kunnen niet anders dan deze film van harte aanbevelen.

Jaar: 2011
Speelduur: 134 min
Uitgever: Entertainment One
EAN: 8713045226527

De Blu-ray Disc uitgave van Barney’s Version heeft het originele 2.35:1 beeldformaat. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). Voor de encodering is gebruik gemaakt van de VC-1 codec. Deze Blu-ray Disc uitgave bestaat uit een 25 GB enkel-laagse disk.

De transfer van Barney’s Version is meer dan voldoende. Er is geen sprake van noemenswaardige gebreken. Een lichte hoeveelheid grain is echter voortdurend aanwezig. De kleuren springen eruit met een natuurgetrouwe en volle weergave. Het kleurenpalet wordt voortdurend aangepast aan de stemming en sfeer van de scène en omgeving. De scherpte en detaillering zijn altijd voldoende, doch nergens helemaal perfect. De schaduwen blijven voldoende belicht en het zwartniveau is prima. Bovenstaande beschrijving doet misschien vermoeden dat de transfer middelmatig is. Het is echter in essentie muggenziften. De beeldkwaliteit als geheel is namelijk uitstekend.

De film is voorzien een DTS-HD Master Audio 5.1-track (16bit/48kHz) in de originele Engelse taal. Bij een film als deze verwacht je geen aanwezige soundtrack, het is immers moeilijk om deze te laten gelden binnen het genre van de zuivere dramafilm. Deze vlieger gaat maar gedeeltelijk op, de grenzen worden zeker opgezocht. Allereerst het belangrijkste, de dialogen. Deze zijn altijd goed verstaanbaar en gedoseerd en gecentreerd op de middelste speakers. Tijdens de scènes waar muziek in voorkomt gaat de track pas goed los. Er wordt dan zeer ruimtelijk gebruik gemaakt van alle speakers en de subwoofer. Daarnaast is er sprake van natuurlijke, doch niet overheersende, omgevingseffecten. Binnen de functies die een track heeft in een film als Barney’s Version voldoet deze audio presentatie prima.

Er zijn in het geheel geen extra’s te vinden, wel worden er voorafgaande aan de hoofdfilm twee trailers getoond. Er is geen menu aanwezig (ook geen pop-up menu). Interessant om nog te noemen is dat je – als je de BD in je PC stopt – zult merken dat de Blu-ray per abuis de titel ‘London Boulevard’ heeft meegekregen, een andere film uitgebracht door Entertainment One.

Barney leidt een turbulent leven. Als TV-producer is hij professioneel druk in de weer en privé rolt hij van het ene drama in het andere. Als kijker krijgen we een kijkje in de hoogte- en dieptepunten uit zijn leven en worden we meegesleept in een prachtrol van Paul Giamatti, een van zijn beste tot op heden. Hij krijgt daarbij adequaat tegenspel van de rest van de cast in een film die tevens sterk geschreven is. Barney’s Version is uitgebracht op een kale Blu-ray Disc zonder extra’s, maar met een prima beeld- en geluidskwaliteit. Voor wie alleen om de film geeft en niet om de poespas eromheen, is deze uitgave dan ook een veilige aankoop.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Entertainment One.