Lincoln Lawyer, The

09-11-2011

7.5

Lincoln Lawyer, The (Blu-ray)

Mick Haller (Matthew McConaughey) is advocaat van beroep. Hij houdt er een opvallende werkplek op na, namelijk de achterbank van zijn Lincoln. Door zijn chauffeur wordt hij rondgereden, al zaken doend met zijn overwegend louche clientèle. Dan krijgt hij op een dag een tip dat er een rijke vastgoedhandelaar vast zit. Mick gaat er op af en scoort zijn eerste grote zaak. Zijn cliënt, Louis Roulet (Ryan Phillippe), wordt beschuldigd van verkrachting en poging tot moord. De zaak lijkt in eerste instantie vrij standaard, maar blijkt toch lastiger dan gedacht. Mick is ineens niet zo zeker meer van de onschuld van zijn cliënt en hij moet al zijn vaardigheden en contacten aanwenden om de zaak tot een goed einde te brengen.

The Lincoln Lawyer zou gezien kunnen worden als een vrij standaard rechtbankthriller. Dat is het in feite ook, maar de manier waarop alles gemaakt is, zorgt wel voor een vermakelijke twee uur. De film is gebaseerd op het gelijknamige boek van Michael Connelly, onder andere ook schrijver van Blood Work, dat verfilmd is door Clint Eastwood. Zoals gezegd is het verhaal vrij standaard, maar het geheel is onderhoudend en de vertolkingen van de cast vrij goed. Vooral Matthew McConaughey laat zien dat hij gewoon een goede acteur is, iets dat je bijna zou vergeten als hij weer eens zijn talenten te grabbel gooit in een of andere vage romantische komedie. Zijn rol is veruit het meest interessant aan deze film. Het verhaal zoals gezegd wat minder. Films zoals deze vervallen al snel in clichés en zaken die we eigenlijk altijd zien bij rechtbankdrama’s. Ook hier geen uitzondering, hoewel er wel enkele plotwendingen zijn die het geheel fris houden. Echt verrassend wordt het nergens, maar voor gewoon een leuke twee uur vermaak voldoet het allemaal prima. Naast McConaughey zien we nog enkele bekende namen voorbij komen. Marisa Tomei, William H. Macy, Ryan Phillippe, John Leguizamo en Josh Lucas zijn te zien in ondersteunende rollen. Hun optredens zijn dan ook echt ondersteunend, vrijwel alles draait om de hoofdrolspeler. Hun rollen zijn echter wel goed neergezet, iets dat verder bijdraagt aan de kwaliteit van de film. Tot slot moeten we cameravoering en algehele uiterlijk van de film noemen. Dit ziet er namelijk allemaal prima uit. Regisseur Brad Furman, die met deze prent zijn eerste grote speelfilm aflevert, weet alles mooi in beeld te brengen. Samenvattend kunnen we zeggen dat The Lincoln Lawyer een vermakelijke film is geworden. Echt hoogdravend wordt het nergens, hier lijkt het soms allemaal net iets te veel op een lange aflevering van Law & Order.

The Lincoln Lawyer is uitgebracht op DVD en Blu-ray Disc. Lees hieronder onze bespreking van de BD-uitgave.

Genre: Drama, Thriller
Jaar: 2011
Speelduur: 118 min
Verpakking: Elite Blu-ray Keep Case
Uitgever: Entertainment One
EAN: 8713045226558

De BD-uitgave van The Lincoln Lawyer heeft een beeldverhouding van 2.35:1. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). De BD-uitgave bestaat uit een 25GB enkellaags disc. Voor de video-encoding is gebruik gemaakt van de SMPTE VC-1 codec.

De kwaliteit van het beeld van deze uitgave is ruim voldoende. Zowel op het gebied van scherpte als detail. Vooral close-ups zien er goed, wijdere shots soms wat minder. Hier kan het allemaal wat soft ogen en aan detail inleveren. Gelukkig is dit vrij miniem en bestaat de film toch grotendeels uit close-ups. De kleuren ogen natuurlijk, bovendien zijn er veel schakeringen zichtbaar. Veel van de scènes spelen zich binnen af. Deze zijn prima volgen. Contrast en schaduwdetail zijn dik in orde, evenals het zwartniveau. De scènes die zich buiten afspelen ogen veel helderder, maar ook hier een prima contrast. Echt donkere momenten komen niet voor. Ook op het gebied van artefacten weet deze schijf indruk te maken. Die komen namelijk nauwelijks voor. We zien wat korte momenten van aliasing, maar verder is het beeld mooi schoon. Grain is niet voorkomend vanwege de digitale manier van filmen. Ruis is wel soms zichtbaar, maar niet in storende hoeveelheid. Een prima beeldkwaliteit dus!

Op deze BD-uitgave van The Lincoln Lawyer is één geluidsspoor te vinden, namelijk een DTS-HD Master Audio 5.1-track (16bit/48kHz) in de originele Engelse taal. De track richt zich voornamelijk op de voorste kanalen, maar voor een film zoals deze is er verrassend veel surroundactiviteit. Denk hierbij aan momenten buiten op straat, waar de vele geluiden van een stad als Los Angeles van diverse richtingen op je afkomen. Ook de scènes in de rechtszaal bevatten wat activiteit in de achterste kanalen, maar dit is slechts beperkt. De dialogen zijn prima te volgen en komen netjes uit de centerspeaker. De frontspeakers laten muziek en overige geluiden horen. Hier is een mooi breed stereogeluid te horen, waarbij een goede scheiding van de kanalen hoorbaar is. De subwoofer heeft een rustige twee uur bij deze film, er is namelijk nauwelijks sprake van enig laag uit het LFE-kanaal. De track klinkt verder mooi helder, beschadigingen of ruis zijn niet aanwezig.

Na het opstarten van de schijf zijn er diverse trailers te bekijken. Hierna wordt direct met de film begonnen. Er is geen hoofdmenu aanwezig, zelfs geen pop-up menu. De ondertiteling is dan ook alleen aan en uit te zetten via de afstandsbediening. De schijf bevat dan ook geen extra's. Dit in tegenstelling tot de Amerikaanse uitgave, waar enkele featurettes en wat deleted scenes te vinden zijn. Ook niet echt hoogdravend, maar nog altijd beter dan helemaal niets.

Mick Haller is advocaat van beroep en bedrijft zijn vak vanaf de achterbank van zijn auto. Hij vertegenwoordigt vooral louche figuren en wacht op die ene grote zaak. Die lijkt zich aan te dienen als hij de kans krijgt een rijke vastgoedhandelaar te verdedigen. De zaak blijkt echter lastiger dan gedacht als er zich allerlei complicaties voordoen. The Lincoln Lawyer oogt als een standaars rechtbankthriller, maar gelukkig weten de makers het fris genoeg te houden om bijna twee uur te vermaken. Ook het optreden van hoofdrolspeler Matthew McConaughey is reden om de prent te bekijken. Deze BD-uitgave van de film heeft een prima beeld- en geluidskwaliteit. Er zijn geen extra’s aanwezig, in tegenstelling tot de Amerikaanse uitgave. Hoewel ook die niet overloopt van de bonusfeatures.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Entertainment One.