Beaver, The

03-01-2012

7

Beaver, The (Blu-ray)

Walter Black (Mel Gibson) lijdt aan een chronische depressie die al jaren duurt. Zijn vrouw Meredith (Jodie Foster) kan het niet meer aan en wijst hem de deur. In een hotelkamer staat hij op het punt er een einde aan te maken als een gevonden handpop in de vorm van een bever hem ineens aanspreekt. The Beaver, zoals hij zichzelf voorstelt, neemt de communicatie met anderen over van Walter en dat lijkt een goed resultaat te geven. Zijn jongste zoon Henry (Riley Thomas Stewart) is gek op de bever, zijn vrouw is geduldig en ziet ook de positieve kanten, maar zijn oudste zoon Porter (Anton Yelchin) is vijandig. Op het werk van Walter, speelgoedfabrikant Jerry. Co, lijkt de bever een betere en succesvollere manager dan Walter zelf. Maar de bever krijgt een steeds grotere rol en Walter begint zich ondanks zijn depressie te roeren. Wil de bever de regie nog wel uit handen geven?

Kyle Killen was een onbekende schrijver van onder andere korte verhalen tot hij in 2008, tijdens de zwangerschap van zijn vrouw, zijn verhaal over “Barry the Poo” besloot te herschrijven als scenario. Dit verhaal over een depressieve man die met behulp van een handpop zijn leven weer op de rails lijkt te zetten werd een week na de geboorte van de tweeling van Killen verkocht aan producer Steve Golin. Golin, producer van onder andere Eternal Sunshine of the Spotless Mind zag wel wat in het scenario en betrok Steve Carell (voor de rol van Walter) en Jay Roach erbij als regisseur. Maar het project kwam niet van de grond. Uiteindelijk las Jodie Foster het scenario en zij stelde voor om Mel Gibson te vragen voor de rol van Walter. Foster en Gibson kennen elkaar al heel lang en hebben ook samen gespeeld in Maverick. Foster, al vanaf 1968 werkzaam als actrice (Bonanza, Silence of the Lambs, Nell), maar ondertussen ook al lang bekend als regisseuse (Little Man Tate, Home for the Holidays) en producente, nam daarmee best een gok. Gibson was een enorm succes in films als Lethal Weapon en Braveheart, maar de laatste tijd flopte zijn films regelmatig. Hij kwam meer in het nieuws door zijn drankmisbruik en een aanklacht van geweldpleging jegens zijn ex-vriendin. Dat leidde er zelfs toe dat de release van deze film (The Beaver) moest worden uitgesteld.
Maar dat doet allemaal niet ter zake als het uiteindelijk een goeie film is geworden. Maar is dat zo? Het verhaal van een zeer depressieve man die door middel van een handpop de regie over zijn leven weer lijkt te hervinden, doet in eerste instantie vermoeden dat het een oerdegelijke Amerikaanse feel-goodmovie gaat worden. Maar daar verrast Foster ons en dat pleit voor haar en voor de film! Daar verder over uitweiden zonder teveel te verklappen gaat niet, dus dat doen we dan ook niet. Maar het zorgde er wel voor dat de film in Amerika geen succes was. Volgens Foster zelf heeft dat te maken met het feit dat Amerikanen niet goed overweg kunnen met een film die zowel komedie als drama bevat. En dat zou goed kunnen kloppen. De film begint als komedie, maar eindigt veel schrijnender dan je eerst denkt. Dat maakt de film geen kaskraker, maar meer een filmhuisfilm. Het sterkste punt van de film is het acteren van Mel Gibson. Hij zegt later in een interview ook dat hij bepaalde aspecten in het karakter van Walter in zichzelf herkent en dat blijkt ook, want hij zet een heel geloofwaardige rol neer. Jodie Foster speelt goed, maar niet speciaal. Wel waard om nog te noemen is de rol van Blacks oudste zoon Porter, gespeeld door Anton Yelchin. De strijd van deze jongen tussen de angst om net te zijn als zijn vader, de woede op zijn vader op zijn afwezigheid en “zwakte”, maar ook de enorme behoefte aan aandacht van diezelfde vader zet hij prachtig neer. In een zijlijn van het verhaal zien we ook de ontwikkeling van deze jongen waarin hij langzaam grijstinten kan zien in het eerder zwart-witte beeld van zijn vader. Prachtig! Het enige wat knaagt aan de film is de geloofwaardigheid van het gegeven dat je via een handpop een depressie kunt "genezen". Walter gebruikt wel een hele speciale manier om van zijn depressie af te komen en het is maar zeer de vraag of dat met een handpop ooit gaat lukken. Depressie is een ingewikkeld fenomeen, waar veel varianten van zijn. Er zijn ook verschillende manieren om depressies te behandelen, maar een handpop is op z'n zachtst gezegd niet de meest gangbare.
Op internet is er veel te lezen over de aversie van mensen ten aanzien van Gibson en dat ze daarom de film niet gaan zien. Zonde! Voor liefhebbers van degelijk drama, met ook nog een mogelijkheid om af en toe te kunnen lachen is The Beaver een mooie film, die de dramatiek van depressies (en dat is meer dan een dipje) goed voor het voetlicht brengt. Misschien niet een leuk onderwerp, maar wel een dat reëel is en veel voorkomt.

Entertainment One heeft The Beaver uitgebracht op DVD en Blu-ray Disc. We bespreken hieronder de BD.

Jaar: 2011
Speelduur: 91 min
Beeldverhouding: 2.39:1 niet anamorf
Uitgever: Entertainment One
EAN: 8713045229436

The Beaver staat in een beeldformaat van 2.40:1 op deze Blu-ray Disc-uitgave, wat overeenkomt met het originele beeldformaat. De film staat op een 25 GB enkellaags disc, die voor ruim 19 GB is beschreven. Het beeld heeft een resolutie van 1080/24p, dus 1080 beeldlijnen progressief met 1920*1080 beeldpunten en een beeldsnelheid van 24 beelden per seconde. Voor de encodering van het beeld is gebruik gemaakt van de SMPTE VC-1 videocodering.

De film heeft een overwegend goede beeldkwaliteit, zonder dat het beeld werkelijk van het scherm spat. De scherpte is bovengemiddeld, hoewel je soms last hebt van de keuze van de makers. Als Walter met zijn handpop praat, ligt de scherpte altijd op het gezicht van Walter, terwijl de aandacht van de kijker naar de – onscherpe – handpop voor in beeld gaat. De vraag is of die keuze een juiste is geweest, maar het is in ieder geval geen technisch gebrek. Het contrast en schaduwdetail is wat wisselend. Bij daglichtscènes is het contrast aan de lage kant, terwijl het in de nachtscènes juist wat aan de hoge kant is, waardoor het zwart wat dicht loopt. De kleuren zijn bijna altijd heel ingetogen, zelfs wat tegen het fletse aan. Maar daar is bij het opnemen bewust voor gekozen en maakt de depressieve sfeer waarin Walter zich bevindt alleen maar groter. Compressiefouten of vervelende artefacten doen zich verder niet voor. Dit is dan ook een degelijke transfer, waar weinig mensen over te klagen zullen hebben.

Qua geluid is er bij de Blu-ray Disc van The Beaver weinig keuze. Er is alleen een DTS-HD Master Audio 5.1-track (16bit/48kHz) beschikbaar. Maar dat is op zich niet erg, want het is een heel goede track. Dit is geen actiefilm en het geluid bevat dan ook geen spectaculaire elementen. Maar het klinkt wel heel degelijk en natuurlijk. Dialogen klinken mooi vol en warm en komen keurig uit het midden. Het geluid richt zich voornamelijk op de voorste kanalen, waarbij lichte atmosfeergeluiden het geheel vanuit de achterste kanalen ondersteunen. De muziek zorgt ook voor een breed geluidsbeeld, maar de score is wel vrij clichématig, zonder enige verrassing. Het lijkt alsof we het allemaal al eens eerder hebben gehoord. Het LFE-kanaal heeft weinig omhanden, maar daar is dit ook de film niet voor. Dit is typisch een geluidstrack die weet te overtuigen, zonder dat het allemaal bombastisch en dynamisch moet zijn.

De film begint direct na het opstarten te spelen. Er staan op deze uitgave geen extra’s. De Amerikaanse uitgave heeft wel een paar extra’s, waaronder een audiocommentaar.

Walter Black is chronisch depressief. Op het allerdiepste dieptepunt van zijn depressie wordt hij toegesproken door een gevonden handpop in de vorm van een bever. Dat lijkt zijn keerpunt en redding te worden. The Beaver is een film onder regie van Jodie Foster, die zelf ook een hoofdrol vervult, naast Mel Gibson. Het probleem depressie wordt op een eerlijke manier verwoord, al is de situatie met de handpop niet zo heel geloofwaardig. Deze Blu-ray Disc-uitgave heeft een goede beeld- en geluidskwaliteit, maar wie per sé extra’s wil zal naar de Amerikaanse versie moeten uitwijken.