Horrible Bosses

01-02-2012

6.3

Horrible Bosses (Blu-ray)

Nick (Jason Bateman), Kurt (Jason Sudeikis) en Dale (Charlie Day) zijn drie vrienden met een terugkerend gemeenschappelijk gespreksonderwerp; hun verschrikkelijke bazen. Nick zwoegt al jaren voor de zaak om die felbegeerde promotie binnen te halen, maar krijgt er niets voor terug. Sterker nog, de baan waar hij op aast wordt door zijn baas Dave (Kevin Spacey) zelf opgeëist! Kurt heeft juist een prima relatie met zijn baas Jack (Donald Sutherland) en het lijkt erop dat hij spoedig het bedrijf van hem mag overnemen. Totdat deze overlijdt en zijn onuitstaanbare zoon Bobby (Colin Farrell) het heft in handen krijgt. De pas verloofde tandartsassistent Dale heeft een heel ander probleem. Hij wordt seksueel geïntimideerd door zijn nymfomane, vrouwelijke baas Julia (Jennifer Aniston). Al discussiërend komen de drie vrienden gekscherend op het idee om hun bazen een kopje kleiner te maken. De wereld zou er dan een stuk beter voor hen uitzien. Wat begon als een grap wordt al snel een serieus plan. Maar hoe pak je dit aan als gewone burger? Juist ja, je probeert een huurmoordenaar voor je te vinden en die vinden ze in ‘Motherfucker’ Jones (Jamie Foxx). En dat is nog maar het begin van alle ellende…

De grove en vulgaire komedie is de afgelopen jaren aan een onstuitbare opmars begonnen. Denk aan films als Zack and Miri Make a Porno, Bridesmaids en The Hangover 1 en 2. Horrible Bosses past feilloos in dit rijtje. Dit geldt in het bijzonder voor de ‘totaal ongepaste editie’ die op deze BD-uitgave is opgenomen. Dit betreft een versie die ongeveer tien minuutjes langer duurt. De casting van de drie vrienden is een beetje veilig. Hun sterke punt is dat er zeker sprake is van onderlinge chemie. Je gelooft dat ze vrienden zouden kunnen zijn. Ze hebben echter niet echt unieke eigenschappen en zijn dan ook feitelijk compleet inwisselbaar. Er treedt dan ook een vreemd effect op in deze film. Het zijn niet de hoofdrolspelers maar de bijrollen die op de voorgrond treden. Met minder schermtijd weten ze toch de show te stelen. De verschrikkelijke bazen leven zich volledig uit en kennen geen schaamte. Dit is het hart van het succes van de film. Jennifer Aniston – de ultieme ‘girl next door’ – laat zichzelf hier van een hele andere kant zien. Ze geeft zich, letterlijk en figuurlijk, bloot. Het is ook genieten geblazen met de kleinere en vaak bizarre bijrolletjes van onder andere Jamie Foxx, P.J. Byrne en Ioan Gruffudd. De details hiervan doen we hier niet uit de doeken, want juist de verrassing maakt het effectief. Dit maakt overigens dat Horrible Bosses maar beperkte herkijkwaarde heeft. Het script is middelmatig en niet meer dan een container voor de – overigens goed geschreven – grappen. Het komt langzaam op gang en eindigt op een overdreven wijze. Het middenstuk is dan ook nog het sterkste gedeelte. De humor is grof en weinig subtiel. Echter wordt dit op een danig zelfverzekerde wijze verkocht door goed op elkaar ingespeelde en een met zichtbaar plezier acterende cast, dat eenieder hier wel wat wils in zal vinden.

Horrible Bosses is verkrijgbaar op zowel DVD als Blu-ray Disc. Hieronder de recensie van de BD-uitgave.

Genre: Komedie
Jaar: 2012
Speelduur: 116 min
Verpakking: Blu-ray Keep Case in Slipcase
  • Dolby Digital 5.1 - Japans
  • Dolby Digital 5.1 - Thais
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, Italiaans, En vele andere
EAN: 5051888087510

• My Least Favorite Career
  • Surviving A Horrible Boss
  • Being Mean Is So Much Fun
  • The Making Of The Horrible Bosses Soundtrack

De Blu-ray Disc uitgave van Horrible Bosses heeft het originele 2.35:1 beeldformaat. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). Voor de encodering is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC codec. Deze Blu-ray Disc uitgave bestaat uit een 50 GB dubbellaagse disk.

Over de beeldkwaliteit van deze uitgave van Horrible Bosses kunnen we kort zijn. Deze is simpelweg uitstekend. Ondanks veel nachtelijke scènes blijft de detaillering altijd en overal uitstekend. De transfer ademt een echt ‘HD-gevoel’ uit van begin tot eind. Er is geen sprake van artefacting in enige vorm dan ook. Wel is er lichte grain, maar dit draagt enkel bij aan de filmische kwaliteit. De kleuren zijn warm en contrastrijk, maar nooit té. Van begin tot eind is het beeld consistent van uitstekende kwaliteit.

Deze Blu-ray Disc is voorzien van een DTS-HD Master Audio 5.1-track (16bit/48kHz) in de originele Engelse taal. Het oordeel hierbij is gemengd. De dialogen zijn altijd perfect verstaanbaar en netjes beperkt tot de voorste speaker. De muziek komt mooi warm en met veel volumes uit de voorste speakers. Hetzelfde kan gesteld worden voor de effecten. Daarentegen ligt de nadruk wel heel erg op de voorste kanalen. Toegegeven, de momenten waarop surroundeffecten kunnen worden ingezet zijn relatief beperkt. Ze zijn er echter wel. Tijdens de achtervolgingsscène bijvoorbeeld zijn er kansen volop, maar zijn de achterste speakers nog net niet muisstil. De algemene kwaliteit is ruim voldoende maar het is jammer dat de ruimtelijkheid niet optimaal is.

De film komt verpakt in een kartonnen sleeve met andere opdruk dan de cover. Vanuit het hoofdmenu zijn er een aantal extra’s te bekijken. Deze zijn allen in HD en voorzien van Nederlandse ondertiteling.

My Least Favorite Career (5 min.)
Colin Farrell, Jennifer Aniston, Jamie Foxx, Jason Bateman, Jason Sudeikis, Charlie Day, Julie Bowen en regisseur Seth Gordon halen herinneringen op. Ze benoemen de banen uit het verleden (van voor ze beroemd waren) en de verschrikkelijke bazen die ze toen hadden.

Surviving A Horrible Boss (6 min.)
De regisseur en een deel van de cast discussiëren over wat een baas nu onuitstaanbaar kan maken en hoe je daar het best mee om kan gaan.

Being Mean Is So Much Fun (7 min.)
De acteurs die de eer kregen om de verschrikkelijk bazen te spelen vertellen hoe het was om zich in huid van deze abominabele figuren te verplaatsen.

Deleted Scenes (10 min.)
Er wordt gesproken over verwijderde scènes, maar feitelijk betreft het een aantal bestaande scènes in alternatieve of langere vorm.

The Making Of The Horrible Bosses Soundtrack (6 min.)
Componist Christopher Lennerts en regisseur Seth Gordon kregen een bijzondere groep muzikanten bij elkaar. Ze wisten onder andere Money Mark (Beastie Boys), Mike McCready (Pearl Jam) en Stefan Lessard (Dave Matthews Band) bij elkaar te krijgen.

De drie vrienden Nick, Kurt en Dale hebben allen verschrikkelijk bazen. Ze zouden niets liever willen dan van hen af zijn en op een dag besluiten ze dan ook maar om het heft in eigen handen te nemen. Horrible Bosses is een komedie die het vulgaire niet schuwt. In de onbeschaamde zelfverzekerdheid waarin deze insteek consistent wordt ingezet huist juist het succes. Het matige script wordt gecompenseerd door de uitstekende grappen en de goed op elkaar ingespeelde acteurs. De beeldkwaliteit van de BD-uitgave is uitstekend. Het geluid is ook prima, echter ligt de nadruk wel erg op de voorste kanalen. De extra’s mogen geen naam hebben en zijn voornamelijk promotioneel van aard.