Walking Dead, The - Seizoen 1

09-02-2012

8.2

Walking Dead, The - Seizoen 1 (Blu-ray)

Hulpsheriff Rick Grimes (Andrew Lincoln) raakt betrokken bij een schietincident, waardoor hij buiten bewustzijn in een ziekenhuis terechtkomt. Wanneer hij daar ontwaakt, lijkt het ziekenhuis aanvankelijk compleet verlaten. Dan ziet Rick de lijken. Al gauw komt hij er achter dat ondoden de dienst in de stad uitmaken, wezens die ooit mens waren maar die op onverklaarbare wijze na hun dood weer tot "leven" komen. Deze kreunende en voortschuifelende "walkers" willen maar één ding, namelijk het stillen van hun honger naar mensenvlees. Te midden van deze dreiging moet Rick zien te overleven. Tot overmaat van ramp zijn vrouw en kind spoorloos verdwenen. Hij hoopt dat ze nog leven, maar gezien het grote gevaar lijkt dat onwaarschijnlijk. Tegelijkertijd probeert niet ver van de stad een klein groepje andere overlevenden het hoofd boven water te houden. Het noodlot brengt Rick en de andere overlevenden bij elkaar, zodat ze hun krachten kunnen verenigen. Laat de overlevingsstrijd beginnen!

Films met zombies zijn niet bepaald uniek. Wat daarentegen wél uniek is, is een tv-serie met zombies. In The Walking Dead, gebaseerd op de gelijknamige comicreeks, is de uit het genre welbekende overlevingsstrijd van een groepje overlevenden verwerkt tot tv-serie. De focus ligt aanvankelijk op hulpsheriff Rick Grimes, die wakker wordt in een stad vol zombies. Hij komt al gauw in contact met andere overlevenden, en samen proberen ze zich staande te houden tegen deze invasie van “walkers” (zoals zombies in de serie genoemd worden). Maar er zijn niet alleen confrontaties met de ondoden, ook binnen de groep zelf botst het wel eens. Dat is in een notendop het verhaal van het eerste seizoen van The Walking Dead. Het idee om de comic te bewerken tot tv-serie kwam van regisseur Frank Darabont (The Shawshank Redemption, The Green Mile), die eveneens meeschreef aan het script en de regie van de pilot op zich nam. Deze veelbelovende pilot slaagt prima in het neerzetten van de apocalyptische sfeer en maakt je erg benieuwd naar waar het allemaal naartoe gaat. Helaas weet de rest van de serie het hoge niveau van de pilot niet vast te houden. Want al heeft de opzet van The Walking Dead zonder twijfel veel potentie, in het eerste seizoen wordt die potentie niet volledig benut. Dat komt onder meer omdat het allemaal niet echt vernieuwend is; de meeste verhaallijnen en gebeurtenissen heb je al eens in andere zombie-producties voorbij zien komen. Dat het acteerwerk niet altijd weet te overtuigen helpt natuurlijk ook niet mee. Al verbetert dit wel enigszins naarmate het seizoen vordert. Een ander gegeven waardoor The Walking Dead ietwat tekortschiet is de speelduur. Het eerste seizoen bestaat namelijk uit slechts zes afleveringen. Hierdoor is er maar beperkte ruimte voor langlopende verhaallijnen en terugkerende plot-elementen. Het eerste seizoen voelt daardoor nog het meest aan als een soort introductie voor een plot-intensiever tweede seizoen. Wat wel een voordeel is van de korte seizoensduur is dat het tempo onverminderd hoog is. Mede hierdoor weet The Walking Dead de aandacht goed vast te houden. Sowieso, dat er ruimte voor verbetering is wil niet zeggen dat de serie niet het bekijken waard is. Het eerste seizoen weet namelijk wel degelijk te boeien. Dit is deels te danken aan het geslaagde doemsfeertje, waarbij nooit zeker is wie de volgende aflevering zal halen. Ook het visuele aspect mag genoemd worden: de apocalyptische setting, de zombies, hun aanvallen en de manieren waarop ze omgelegd worden zien er overtuigend uit. Je zou misschien verwachten dat de serie vooral liefhebbers van het zombiegenre zal aanspreken. Echter, ook anderen moeten The Walking Dead een kans geven. Het zombie-gegeven dient namelijk vooral als achtergrond voor menselijk drama (met hier en daar een vleugje soapachtig melodrama), en dat is voor een breder publiek geschikt dan je afgaande op de setting zou vermoeden. Al moet je als kijker niet vies zijn van een beetje bloed en viezigheid. Samengevat is het eerste seizoen van The Walking Dead een aardig begin voor de serie, dat qua verhaal nog niet erg bijzonder is, maar mede door een prima sfeer, setting en tempo toch het bekijken waard is. Tevens is het een uitstekende "lekkermaker" voor de tweede reeks (met dertien afleveringen meer dan dubbel zo lang), waarin hopelijk de wat minder sterke aspecten van het eerste seizoen recht worden getrokken.

Het eerste seizoen van The Walking Dead is verkrijgbaar op zowel DVD als Blu-ray Disc. Hieronder de recensie van de BD-uitgave, die uit twee schijfjes bestaat.

Genre: Drama, Horror, TV
Jaar: 2010
Speelduur: 292 min
Verpakking: Duo Keep Case in Slipcase
Beeldverhouding: 1.78:1 HD niet anamorf
Uitgever: Entertainment One
EAN: 8713045231699

• Making Of
  • Inside Episodes 1-6
  • Sneak Peek
  • Zombie Make-up Tips
  • Convention Panel
  • Extra Footage

De BD-uitgave van het eerste seizoen van The Walking Dead heeft de oorspronkelijke beeldverhouding van 1.78:1. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is. De BD-uitgave bestaat uit twee 50GB dubbellaags discs. Voor de video-encoding is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC codec.

The Walking Dead werd opgenomen op zowel 16mm- als 35mm-film. Uit de grovere korrel die in veel shots zichtbaar is kunnen we afleiden dat er meestal op 16mm geschoten werd. Het gebruik van 16mm geeft het geheel een passend grauwe, grove uitstraling. Het betekent wel dat het beeld qua scherpte ver af staat van de superstrakke HD-presentaties zoals je die op het BD-medium regelmatig voorbij ziet komen. Maar zoals gezegd, het grauwe voorkomen past perfect bij de sfeer en doet dus niks af aan het kijkplezier. Hetzelfde geldt voor de vrij fletse kleurweergave en het magere schaduwdetail. Wat wel een minpunt is, is dat soms enige posterisatie en edge enhancement zichtbaar is. Gelukkig neemt dit slechts in een beperkte hoeveelheid shots hinderlijke proporties aan, zodat het geen heel groot probleem is. We kunnen dan ook spreken van een prima transfer, die de deprimerende sfeer van de serie eer aan doet.

Het oorspronkelijke Engelstalige geluid van The Walking Dead is als DTS-HD Master Audio 5.1-track (24bit/48kHz) op BD gezet. Deze laat een mooi ruimtelijke mix horen, waarbij alle beschikbare luidsprekers volop aan bod komen. Zo is aan de voorkant een breed stereobeeld te horen, dat door de surrounds op prima wijze wordt aangevuld. Je hoort niet alleen omgevingsgeluiden van achter, maar tevens worden de surrounds regelmatig gebruikt voor directionele effecten. En wanneer nodig doet ook het LFE-kanaal vrolijk mee. Het resultaat is een geluidsbeeld dat zich op bepaalde momenten – bijvoorbeeld aan het einde van de vierde aflevering – kan meten met dat van een grote actieproductie. Ook qua spraak valt er niks te klagen. Dialogen komen namelijk prima verstaanbaar uit de middenluidspreker. Al met al een geluidskwaliteit waar weinig op aan te merken valt. Uitstekend dus!

De tweede disc van de BD-uitgave van The Walking Dead herbergt een acceptabel aantal extra’s (dezelfde als op de Amerikaanse uitgave), allemaal in HD-resolutie. Helaas is er geen Nederlandse ondertiteling aanwezig.

Making Of (30 min)
Cast en crew praten over de serie, waarbij onder meer de comic-oorsprong , de thematiek, de effecten, de sfeer op de set en het vertrouwen van tv-zender AMC aan bod komen. De interviews worden afgewisseld met fragmenten uit de serie en beelden van achter de schermen.

Inside Episodes 1-6 (31 min)
Hier wordt elke aflevering toegelicht door de betrokkenen. De focus ligt daarbij op het verhaal, de personages en de thema’s. Het geheel barst uiteraard van de spoilers, dus bekijk deze extra pas als je het complete seizoen hebt gezien.

Sneak Peek (5 min)
Een vrij overbodige extra waarin je een voorproefje te zien krijgt van zaken die in de overige extra’s behandeld worden.

Zombie Make-up Tips (7 min)
In deze extra wordt verteld hoe je iemand met huis-tuin-en-keuken-middeltjes als zombie kunt schminken. Carnavals-tip?

Convention Panel (12 min)
Voordat de serie zijn première op tv beleefde waren een aantal leden van de cast en crew te gast bij de welbekende comic-conventie in San Diego. In deze extra’s zie je gedeeltes van de resulterende vraag-en-antwoord-sessie.

Extra Footage
Onder deze noemer tref je de volgende korte featurettes aan:
- Zombie School (3 min): Een blik op de training die de zombie-acteurs kregen.
- Bicycle Girl (5 min): Over hoe de beenloze zombie uit de pilot tot stand kwam.
- On Set with Robert Kirkman (3 min): Schrijver/producer Kirkman neemt je mee naar de set.
- Hanging with Steven Yeun (4 min): Een kort interview met acteur Yeun, plus een kijkje bij de opnames.
- Inside Dale’s RV (3 min): Acteur Jeffrey DeMunn (Dale) geeft je een rondleiding door Dales camper.
- On Set with Andrew Lincoln (4 min): Een gesprek met de acteur, vlakbij een van de sets.

In de tv-serie The Walking Dead volg je een groepje overlevenden in een apocalyptische wereld vol zombies, in hun strijd om in leven te blijven. Het eerste seizoen van deze serie weet zonder twijfel te boeien, mede door de sfeer, het uiterlijk en het hoge tempo. Men is er echter niet in geslaagd om in de beperkte duur van het eerste seizoen (zes afleveringen) een echt sterk verhaal neer te zetten. Ook het acteerwerk is niet altijd overtuigend. Desondanks heeft het seizoen voldoende te bieden om The Walking Dead het bekijken waard te maken. Het smaakt in ieder geval naar meer. De 2-disc BD-uitgave heeft uitstekend geluid, plus een beeldtransfer die de grauwe sfeer eer aan doet. Een acceptabele portie extra’s rondt de nette uitgave af, met de kanttekening dat het materiaal niet Nederlands ondertiteld is.