Présumé Coupable

24-02-2012

8.5

Présumé Coupable (DVD)

Wanneer deurwaarder Alain Marécaux (Philippe Torrenton) en zijn vrouw Edith (Noémie Lvovsky) worden beschuldigd van kindermisbruik, weten ze niet wat hen overkomt. Zoiets zouden ze nooit doen en hebben ze nooit gedaan. Dit is niet de visie van de jonge officier van justitie, die ze, naast een tiental anderen, aanklaagt en veroordeeld weet te krijgen. Volledig gedesillusioneerd over het feit dat zoiets kan in een 'ontwikkeld' land als Frankrijk, begint het leven van de onschuldige Marécaux als gevangene. Dit valt niet mee, als alles van daarvoor wordt verkocht, vertrekt of komt te overlijden. Hij is niets meer van de man die hij ooit was. Een minuscuul schakeltje in het juridisch systeem. Wanneer mag je ophouden met vechten en de hoop opgeven? Nooit is zo makkelijk gezegd.

De zaak Outreau was er één die geheel Frankrijk voor meer dan vijf jaar in zijn greep hield. Grove juridische misstappen kwamen aan het licht. Het gesprek wanneer je iemand zou vast mag houden kwam terug op tafel. Je bent toch onschuldig tot het tegendeel is bewezen? Een leugenachtig woord en onterechte beschuldiging blijken genoeg om je jarenlang op te sluiten. Présumé Coupable (Bij Voorbaat Schuldig) van regisseur Vincent Garenq vertelt het verhaal van één van de onjuist beschuldigden en diens familie in de zaak Outreau. Het geeft een realistisch beeld van wat Alain Marécaux beleefd heeft en weet goed diens onmacht te omvatten in woord en beeld. Ondervragingen waarbij het resultaat bij voorbaat al vaststaat, magistraten die de moeite niet eens nemen je aan te horen, herzieningen van de zaak die constant worden geweigerd. Présumé Coupable geeft de kijker de gelegenheid zich voor te stellen hoe zoiets gaat, zich hier wellicht kwaad over te maken en te verbeelden hoe hij/zij in een dergelijke situatie zou reageren. Zou jij je beter weten te houden in een systeem dat je actief tegenwerkt? Deze kijkervaring komt voort uit de goede regie van Garencq en het sublieme spel van Philippe Torrenton, die in de stijl van Christian Bale (The Machinist) en Michael Fassbender (Hunger) werkelijk alles geeft om de film zo geloofwaardig te maken. Ook Wladimir Yordanoff en Alexandre Carrière, die respectievelijk de advocaat van Marécaux en de politieagent die hem ondervraagt spelen, zetten noemenswaardige prestaties neer. Beiden overtuigd van hun goede werk en hun ideeën over hoe het systeem zou moeten werken/werkt. Omdat er in anderhalf uur een verhaal van vijf jaar moet worden verteld, zet Présumé Coupable er flink de vaart in. Dit zorgt er soms voor dat (emotionele) scènes niet de aandacht krijgen die ze verdienen (het gaat te snel om goed het gevoel over te brengen) en het verhaal soms moeilijk te volgen is zonder goed op te letten, zelf de rest in te beelden of de film terug te kijken. De documentaire-achtige stijl moet je aanspreken. Het is aan de kijker om de relevante stukken eruit te pikken. Desalniettemin is Présumé Coupable zeker een film die het kijken waard is. De betrokkenheid van de kijker bepaalt of hij echt indruk maakt.

Genre: Drama, Misdaad
Jaar: 2012
Speelduur: 96 min
Uitgever: Cineart
EAN: 5414939185311

• Documentaire "Van Duisternis Naar Licht"

Kijkers van Présumé Coupable kunnen deze film bekijken met een anamorf 1.85:1 beeldformaat. Er is sprake van een goed contrast en zwartwaarde, hoewel sommige scènes iets te donker zijn. Er wordt zoveel mogelijk gebruik gemaakt van ogenschijnlijk natuurlijke lichtbronnen, wat Présumé Coupable een realistische stijl oplevert. Het fletse van de echte wereld dient als metafoor voor de hardheid van de karakters. De scènes waarin gespeeld wordt met licht (bijvoorbeeld een subtiel filter), spreken daardoor meer, waardoor ze het verhaal kracht bijstaan. Ook in het kleurenschema is er rekening gehouden met de toon van de film en bestaat het voornamelijk uit zwart en goed verzadigde, sobere blauw- en bruintinten. Naast ruis en lichte edge-enhancement zijn er geen storende artefacten te bespeuren. Kortom, een aangename beeldkwaliteit. Op deze DVD-uitgave is enkel een Nederlandstalige ondertiteling aanwezig, die automatisch onder de film wordt gepresenteerd. Zoals gebruikelijk is de ondertiteling wit ingekleurd en gecentreerd onderin het scherm te zien. Inhoudelijk is er geen kritiek, behalve dat het soms een wat Vlaamse vertaling betreft.

Présumé Coupable is te beluisteren in het originele Frans middels een Dolby Digital 5.1 audiotrack (448 kb/s). Alle stemmen in de film zijn scherp en duidelijk te horen via het middenkanaal. Ondanks de lichte accenten van sommigen en het snelle praten, blijft alles goed te volgen. Het veelvuldig gebruik van de surroundkanalen draagt positief bij aan de kijkervaring, aangezien de gecreëerde ambiance je toestaat de gebeurtenissen uit Présumé Coupable echt te ervaren. Wanneer Marécaux in een rechtzaal of overvolle gevangeniscel zit, zit je vlak naast hem. Ook de goed passende en gelaagde geluidseffecten zorgen voor een zo realistisch mogelijk geluid. Een mooie prestatie van de makers van Présumé Coupable. Muziek speciaal voor de film wordt niet gebruikt, waardoor het wel wat saai kan worden. Dit is echter wel in stijl zoals regisseur Garenq die voor ogen had; precies vertellen hoe het was. Niets meer, niets minder. Ook het LFE-kanaal houdt zich stil.

Op de DVD van Présumé Coupable kun je allereerst kiezen of je een Nederlands- of Franstalig menu wilt. Eenmaal in dit geanimeerd hoofdmenu is er de mogelijkheid een van de tien hoofdstukken te selecteren of de film integraal af te spelen. Naast een aantal promotietrailers is er op deze DVD-uitgave ook een interessante documentaire te vinden.

Documentaire "Van Duisternis Naar Licht" (52 min)
Een mooie symbiose van het verhaal achter de film, verteld door Alain Marécaux zelf en het maken van de film. Er wordt aandacht besteed aan de gang van zaken tijdens het eigenlijke proces en de vele veranderingen waar Marécaux mee moest leren leven. Présumé Coupable is voor hem en zijn familie ook een vorm van therapie. Deze persoonlijke lijdensweg blijkt tevens een grote tol te eisen van acteur Philippe Torrenton, wiens fysieke en mentale staat tijdens het filmen zienderogen achteruit gaat. De documentaire kan soms iets te emotioneel zijn (de film is naar verhouding een stuk gereserveerder), maar geeft over het algemeen een goed beeld wat er allemaal meegemaakt is en waarom men er graag een film over wilde maken.

Alain Marécaux is een van een groep onterecht van kindermisbruik beschuldigde individuelen, die er wel enkele jaren voor in de gevangenis moet zitten. Zijn tijd daar, wat hij meemaakt en verliest, naast de schrijnende fouten op juridisch gebied die er gemaakt zijn, zorgen voor een indrukwekkende film. Wellicht wat gehaast, maar zeker de moeite waard. Qua beeld op deze DVD-uitgave is er geen commentaar, hoewel het wel een vrij donkere film is. De geluidskwaliteit is prima. De extra die aanwezig is, is net zo indrukwekkend als de film zelf en een gevierde toevoeging. Concluderend is Présumé Coupable een mooi naslagwerk voor deze schrijnende samenloop van omstandigheden.