IRT Deadliest Roads - Seizoen 1

21-02-2012

3.5

IRT Deadliest Roads - Seizoen 1 (DVD)

Na een aantal jaren op de ijsvlaktes van Alaska te hebben rondgereden in hun trucks vertrokken Rick Yemm, Lisa Kelly, Alex Debogorski en een trucker uit Alabama, Dave Redmon, naar de Himalaya in Noord-India. Daar moeten ze over de hoogste wegen ter wereld hun vracht op diverse afgelegen plaatsen afleveren. De omstandigheden zijn uitzonderlijk zwaar. Niet alleen zijn de wegen soms niet meer dan smalle zandweggetjes, met aan de ene kant de steile bergwanden en aan de andere kant het diepe dal, maar ook de medeweggebruikers drijven menig trucker tot wanhoop. Met gevaar voor eigen leven scheuren de Indiërs langs de truckers heen. Dat het niet altijd goed gaat bewijzen de statistieken: gemiddeld komt elke vier en een halve minuut iemand om het leven in het verkeer in India. De truckers zijn dus gewaarschuwd. Ze gaan vol goede moed op reis, maar de eerste problemen dienen zich al snel aan. Het wordt een uitputtingsslag en de vraag is of iedereen heelhuids de eindstreep zal halen.

In 2007 werd het eerste seizoen van Ice Road Truckers uitgezonden. Zes truckers racen over de ijsvlaktes van Canada, waarbij ze hun ladingen moeten afleveren bij de mijnen ten noordoosten van Yellowknife. Na vier seizoenen op deze ijsvlaktes te hebben gereden was het tijd voor iets nieuws. Drie truckers (Lisa Kelly, Rick Yemm en Alex Debogorski) vertrokken naar het Himalaya-gebergte in Noord-India om daar over de hoogste wegen van de wereld hun ladingen rond te brengen. Een paar dagen later sluit ook debutant David Redmon zich bij hen aan. Dit eerste seizoen telt tien afleveringen van elk zo'n drie kwartier. De eerste afleveringen zijn vrij spectaculair. We leren de truckers kennen en krijgen een eerste indruk van het onherbergzame landschap waar ze doorheen moeten rijden met hun trucks. De wegen zijn niet altijd bestand tegen zoveel verkeer. En de truckers moeten heel erg wennen aan de manier van rijden in India. Iedereen is ongeduldig, er wordt continue getoeterd en bij het inhalen zit er soms maar enkele centimeters tussen de auto's en de trucks. Het duurt dan ook niet lang voordat de eerste ongelukjes zich voordoen. Er zijn erg veel camera's en cameramensen ingezet om alles zo goed mogelijk in beeld te brengen. Je kunt dan ook genieten van spectaculaire beelden van onder de trucks of vanaf de trucks, die de diepe afgronden inkijken. Elke truck heeft ook z'n eigen camerateam mee en elke cabine heeft drie camera's, zodat je zowel de bestuurder, de bijrijder als het uitzicht van de trucker kunt zien waardoor er niets aan de aandacht kan ontsnappen. Halverwege het seizoen begint de serie echter in herhaling te vallen. Weer zien we de diepe afgronden en de smalle bergpassen, met hetzelfde commentaar van de truckers: "Als we even niet opletten liggen we in de afgrond en zijn we dood". Ook in de montage wordt er erg vaak teruggegrepen naar beelden uit eerdere afleveringen. Het is een typische Amerikaanse serie en ook als zodanig gemaakt. Er wordt veel dramatiek ingestopt waarbij het eigenlijk nergens over gaat. Ook begin je je na verloop van tijd te ergeren aan de kortzichtigheid van de truckers. Ze blijven alles met Amerikaanse ogen bekijken en hebben nauwelijks oog voor de Indiase cultuur en mensen. Het feit dat ze na twee maanden nog steeds niet de basale woorden Hindi kunnen spreken zegt al wat. In plaats van dat ze zich aan proberen te passen aan de Indiase gebruiken en te integreren blijven ze maar schelden en zich hier tegen afzetten. Alleen Rick Yemm heeft af en toe oog voor de medemens, zoals in de scène waar hij een groep zigeuners voorziet van eten. Maar als later boven op een bergpas een auto vastzit in de modder en de weg blokkeert zijn ze alleen maar bezig met hoe ze de auto kunnen passeren. Even de auto lostrekken komt blijkbaar niet in ze op.
Is het dan zo'n slechte serie? Nee, dat toch niet. Maar het is beter om één aflevering per week te kijken dan meerdere afleveringen in korte tijd te bekijken. Dan wordt het al snel teveel van hetzelfde en begint het na verloop van tijd toch te vervelen. Als je jezelf de discipline kunt opleggen om slechts één aflevering per week te kijken, waardoor het herhaalgevoel zal afnemen, is dit een redelijke serie, die laat zien hoe het doorzettings- en uithoudingsvermogen van de truckers op de proef wordt gesteld. En het landschap is prachtig natuurlijk, al komt het op beeld toch iets minder indrukwekkend over dan in werkelijkheid.

IRT Deadliest Road – Seizoen 1 wordt door History Channel/Entertainment One uitgegeven op zowel DVD als op Blu-ray Disc. De bespreking hieronder betreft de DVD-uitgave.

Jaar: 2010
Speelduur: 439 min
Verpakking: Digipack in slipcase
Uitgever: History
EAN: 8713045227029

• verwijderde scenes

IRT Deadliest Road – Seizoen 1 staat in het voor moderne televisieprogramma's gebruikelijke beeldformaat van 1.78:1 anamorf op DVD. De transfer is een goede weergave van de opnames, maar de kwaliteit van de opnames varieert nogal. Dat komt door het gebruik van de verschillende (video)camera's. Een aantal zijn van behoorlijk professionele kwaliteit, andere zijn weer erg eenvoudig en dat zien we terug in de beelden. De kleine camera's, die vaak op of onder de trucks zijn vastgemaakt, hebben een erg matige kwaliteit. Dit soort kleine camera's hebben een zeer beperkte contrastomvang, waardoor beelden vanuit de cabine al snel overstralende ramen hebben. En de nachtcamera's hebben erg veel beeldruis. Het beeld is interlaced opgebouwd, dus wie via een PC-monitor of via een beamer kijkt kan last hebben van interlacing. Maar het beeld past prima bij dit soort documentaire-series. Het kijkplezier wordt in ieder geval nooit ingeperkt door de kwaliteit van het beeld.

Het geluid van IRT Deadliest Road – Seizoen 1 is een Dolby Digital 2.0 (192 kb/s) track. Er wordt voornamelijk Engels gesproken, met hier en daar een flard Hindi. Dat wordt dan zowel in het Engels als Nederlands ondertiteld. Elke trucker heeft een zender bij zich, zodat hij/zij altijd goed verstaanbaar is (kleine uitzonderingen daargelaten). De geluidstrack is continue voorzien van muziek, die alles dichtsmeert en voor behoorlijke dramatiek zorgt, ook op momenten waar dat niet nodig is. Door de toevoeging van extra geluidseffecten wordt ook op andere momenten de dramatiek sterk aangezet. Door bij het oversteken van een gammele brug wat extra piep- en kraakgeluiden toe te voegen wordt de spanning nog wat verhoogd. En dat werkt! Er valt dan ook niet te klagen over deze geluidstrack. De censuurafdeling heeft behoorlijk wat werk gehad aan deze serie. De F-woorden zijn niet van de lucht, zeker niet als er weer eens een Indiase bus rakelings langs een van de trucks scheurt.

Deze DVD-uitgave bestaat uit drie discs, die in een digipackverpakking zitten. De eerste disc bevat vier afleveringen, de volgende elk drie. Op de derde disc staan een aantal extra's, namelijk scènes die niet in de serie zelf zitten. Deze extra's zijn Nederlands ondertiteld.

Verwijderde Scènes (25 min)
Hier zijn zes scènes te bekijken die niet in de serie zelf zitten. Het gaat juist om de scènes die meer inzicht in de personages geven en daarom is het jammer dat ze niet gebruikt zijn. Vooral de eerste twee scènes, waarbij de truckers in India aankomen en ze hun truck gaan uitzoeken, zouden meer inhoud aan de serie hebben gegeven.

IRT Deadliest Road – Seizoen 1 laat een viertal truckers zien die met hun trucks de hoogste wegen ter wereld gaan bedwingen en hun vracht moeten afleveren op de meest afgelegen plaatsen. Deze serie past in de reeks Ice Road Truckers, maar nu niet op de meren van Canada, maar in het Himalaya-gebergte in Noord-India. Je moet de serie niet in één keer willen kijken, want dan worden de vele herhalingen en terugblikken snel vervelend. Ook gaat het gebrek aan aanpassingsvermogen van de truckers je op een gegeven moment irriteren. Maar het is wel een interessante serie over de gevaren op de weg en de moeilijke omstandigheden waarin – vooral – truckers zich bevinden als je in deze regio rijdt. Deze DVD-uitgave heeft een ruim voldoende beeld- en geluidskwaliteit die prima voldoet voor een dergelijke serie. Als extra zijn er een aantal scènes te bekijken die niet in de serie zelf zitten.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Entertainment One.