Bridge, The / Bron|Broen

10-03-2012

8.8

Bridge, The / Bron|Broen (Blu-ray)

Op de Öresundsbrug, die Denemarken en Zweden verbindt, vindt men een lijk van een vrouw. Ze is zo geplaatst dat de bovenste helft in Zweden ligt en de onderste helft in Denemarken. Dus moeten Saga Norén (Sofia Helin) van de politie in Malmö en Martin Rohde (Kim Bodnia) uit Denemarken gaan samenwerken. Saga neemt het heft in handen en samen met haar team en met Martin wordt het onderzoek gestart. De dader laat al snel van zich horen via de ambitieuze journalist Daniel Ferbé (Christian Hillborg) en deze moord blijkt het begin van een aantal aanslagen waarbij de dader de aandacht wil vragen voor vijf belangrijke maatschappelijke problemen. Ondertussen leren Martin en Saga elkaar beter kennen en ontstaat er een goede, zij het ietwat vreemde, samenwerking.

The Bridge is een Zweeds/Deense politieserie met als originele titel Bron|Broen.
Schrijvers Hans Rosenfeldt, Björn Stein en Måns Mårlind kwamen op het idee voor deze serie. Rosenfeldt heeft het grootste gedeelte van het verhaal geschreven en de ervaren Nikolaj Scherfig (Unit 1) heeft de scenario’s voor elke aflevering geschreven. Charlotte Sieling, bekend van The Killing, is hoofd regie, maar Henrik Georgsson en Lisa Siwe hebben ook een aantal afleveringen geregisseerd. De serie bestaat uit 10 afleveringen van een uur waarbij we dus beginnen met de moord op de Öresundsbrug, vandaar de titel, maar die excelleert tot we uiteindelijk na 10 afleveringen weten wie de dader(s) is/zijn en zijn/haar/hun motieven. Elke aflevering breidt het verhaal uit, er worden nieuwe personages geïntroduceerd die allemaal hun rol zullen spelen in het verhaal. Soms is dat in een aflevering duidelijk, soms moet je ook geduld hebben en wordt het nut of de functie van die persoon of gebeurtenis pas later duidelijk. Feit is dat er dus een enorme hoeveelheid lijntjes worden uitgezet, dus je moet er zeker in het begin wel een beetje bij blijven om het te kunnen blijven volgen. Gelukkig wordt elke aflevering vooraf gegaan door een korte samenvatting van de aflevering(en) ervoor.
Met Millennium werd de Scandinavische thriller op de kaart gezet. Al begon het natuurlijk al eerder met Beck, de politie-inspecteur uit Stockholm, waarover Maj Sjöwall en Per Wahlöö hebben geschreven en die later verfilmd zijn. Maar recent was het de kaskraker Millennium, waarna The Killing volgde en nu dan The Bridge. En ze kunnen er wat van daar in het noorden. Deze serie is enorm spannend, prachtig gefilmd met camerawerk van Jörgen Johansson, Olof Johnson en Ari Willey. En met schitterende overzichtsplaatjes op Malmö, Kopenhagen en de Öresundsbrug.
De Zweedse, ietwat wereldvreemde, politie-inspecteur Saga Norén, wordt prachtig gespeeld door Sofia Helin. Haar personage wordt op internetfora uitgebreid besproken omdat ze ietwat wereldvreemd is, met een sterk waarheidsbesef. Zo weet ze niet om te gaan met een leugentje om bestwil en alles wat ze zegt moet waar zijn. Dat leidt soms tot grappige, maar soms ook erg pijnlijke situaties. Gedurende de serie leert ze wel het verschil tussen een leugen en een leugentje om bestwil. Haar verandering en wil tot groei is aandoenlijk en maakt haar steeds sympathieker. Andersom is het met Martin Rohde, gespeeld door de in Denemarken erg bekende acteur Kim Bodnia. Hij is in het begin het meest sympathieke personage, maar al snel zie je zijn tekortkomingen en blijkt hij, gelukkig, ook maar een mens. Al hebben zijn onhebbelijkheden nog wel eens ergere consequenties dan je zou verwachten. De overige acteerprestaties zijn allemaal van hoog niveau. Zowel van volwassenen als kinderen, maar om niet te veel van het verhaal te verklappen is het beter daar niet verder op in te gaan. Er worden in deze serie wel alle mogelijke problemen behandeld: van misbruik tot verraad, mishandeling, verwaarlozing, vriendjespolitiek, machtsmisbruik, vreemdgaan, het kan niet op. Er wordt geen vrolijk beeld van de maatschappij geschetst en als je de rauwheid van de onderwerpen zo eens de revue laat passeren is het bijna verbazingwekkend dat we ogenschijnlijk nog zo geciviliseerd met elkaar omgaan. Maar dat is een ander verhaal. Over The Bridge kan ik maar een ding zeggen wat minder positief is en dat is dat na 10 afleveringen niet alle lijntjes even helder en duidelijk worden uitgelegd en afgerond en dat sommige personages misschien een beetje dik worden aangezet. Maar het stoort geenszins: de serie is spannend, goed geacteerd, prachtig gefilmd en heeft prachtige filmmuziek van Patrik Andrén, Uno Helmersson en Johan Söderkvist. En met werkelijk een schitterend openingslied Hollowtalk gezongen door Choir of Young Believers. Al met al is dit een serie die je als liefhebber van politieseries/thrillers absoluut moet aanschaffen om hem minimaal twee keer te gaan zien.

The Bridge is door Lumière Home Entertainment uitgebracht op DVD en Blu-ray Disc. Hier bespreken we de BD.

Genre: Misdaad, Televisie
Jaar: 2011
Speelduur: 578 min
Verpakking: Blu-ray Keep Case in Slipcase
Resolutie: 1920 x 1080i
Beeldverhouding: 1.85:1 niet anamorf
  • DTS-HD MA 5.1 - Zweeds
Uitgever: Lumière Home Entertainment
EAN: 5425019006624

The Bridge staat in een beeldformaat van 1.85:1 op deze Blu-ray Disc-uitgave. De serie staat op drie 50 GB dubbellaags discs, die ieder voor meer dan 36 GB zijn beschreven. Het beeld heeft een resolutie van 1080/50i. Het beeld is interlaced opgebouwd, wat betekent dat het beeld uit 50 samengevoegde halve beelden per seconde bestaat. Doordat het beeld is opgenomen met 25 beelden per seconde, hebben we geen last van de 4% versnelling. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC video-codering.

Het eerste dat opvalt aan het beeld van The Bridge is het nagenoeg ontbreken van kleur. Het kleurgebruik van de serie is behoorlijk aangepast. Dat zien we terug in decors, kleding en belichting, waarbij felle kleuren vermeden worden. Kwalitatief steekt het verder uitstekend in elkaar. Close-ups zijn haarscherp, waarbij de ruimere shots soms iets achterblijven, maar ze hebben nog steeds een bovengemiddelde scherpte. Het beeld is, mede door de ontkleuring van de beelden, niet erg contrastrijk, maar het schaduwdetail en zwartniveau zijn uitstekend. Het beeld is niet geheel vrij van ruis, zeker in de wat donkere scènes is deze beeldruis behoorlijk zichtbaar, zonder dat dit overigens vervelende consequenties heeft voor de kijkbeleving. Het HD-gevoel blijft bij deze transfer in ieder geval duidelijk overeind.

De enige geluidstrack op deze Blu-ray Disc-uitgave van The Bridge is een Zweedstalige DTS-HD Master Audio-track (16bit/48kHz). Er wordt overigens door inspecteur Martin Rohde en andere Denen gewoon Deens gesproken. Zweden en Denen verstaan elkaar goed en kunnen in hun eigen taal met elkaar communiceren. De geluidstrack zelf is een mooi ruimtelijk klinkende track met een goede dynamiek. Dialogen zijn goed te verstaan en komen hoofdzakelijk uit het midden, maar indien nodig is er ook overspraak op de frontkanalen, om zo de akoestiek van de ruimte te benadrukken. De surroundkanalen worden gebruikt voor muziek en omgevingsgeluiden. De frontkanalen krijgen ook behoorlijk wat te verwerken, want hier staan de omgevingsgeluiden en geluidseffecten meestal vrij hard in de mix, wat voor een dynamisch geheel zorgt. Het LFE-kanaal krijgt ook z'n werk te doen, al is het meestal vrij stil op dat front. Maar als het dan wordt aangesproken gebeurt dat met een mooi en voldoende diep laag. Het enige is dat er wel wat meer 'kleur' aan het geluid toegevoegd had mogen worden. Het is over het algemeen een vrij kaal geluidsbeeld, waar op momenten wel wat meer mee mogelijk was geweest. Maar dat is het enige punt van kritiek op een verder technisch prima geluidstrack.

De Blu-ray Disc-uitgave bestaat uit drie schijfjes, die in een keepcase met normale dikte zitten. Daaromheen zit een kartonnen sleeve. Helaas staan er op deze uitgave geen extra's.

Op de brug tussen Denemarken en Zweden wordt, precies op de grens, het lijk van een vrouw aangetroffen. De Zweedse politie-inspecteur Saga Norén neemt snel de leiding op zich, maar moet gaan samenwerken met haar Deense collega Martin Rohde. Het is het begin van de jacht op een terrorist die 10 afleveringen duurt. The Bridge of Bron/Broen, zoals de oorspronkelijke titel luidt, is een zeer sterke en spannende Zweedse misdaadserie die je aan de buis gekluisterd houdt. Technisch steekt deze Blu-ray Disc-uitgave zeer goed in elkaar met een mooie beeld- en geluidstransfer. Helaas blijft het wat betreft de extra's behoorlijk achter, want die staan er niet op. Toch wel degelijk een serie die voor alle liefhebbers van misdaadseries wordt aanbevolen.