Tower Heist

04-05-2012

3.9

Tower Heist (Blu-ray)

Josh Kovacs (Ben Stiller) is "building manager" van de Tower, een enorme appartementenflat in New York. Onder zijn leiding worden de bewoners in de watten gelegd en krijgen ze alles wat hun hartje begeert. Onder deze gasten bevindt zich ook Arthur Shaw (Alan Arkin). Deze financiële expert heeft een goede band met Kovacs. Mede hierdoor heeft Kovacs er geen moeite mee om Shaw een grote hoeveelheid geld te laten beheren. Maar dan wordt Shaw opgepakt voor fraude en kunnen Kovacs en vele anderen fluiten naar hun geld. Shaw heeft willens en wetens mensen die hem vertrouwden opgelicht, en dus ziet Kovacs maar één optie: op zoek gaan naar Shaws “appeltje voor de dorst” en hem daarvan beroven. Daarbij krijgt hij onder andere hulp van crimineel Slide (Eddie Murphy).

Het recept van Tower Heist, geregiseerd door Brett Ratner (Rush Hour, Red Dragon), is bekend. Het is namelijk een kraakfilm volgens het vaste stappenplan: het bepalen van het doelwit (bij voorkeur met hoge Robin-Hood-factor) – het bijeenzoeken van het team – het voorbereiden van de kraak – het uitvoeren van de kraak. Bij de laatste stap komen er uiteraard een of meerdere verrassingen om de hoek kijken, waardoor alles anders loopt dan gepland. Dat een film netjes voldoet aan een vaste formule hoeft helemaal geen probleem te zijn. In het geval van Tower Heist is er echter iets mis met de balans tussen de stappen. Het duurt namelijk ontzettend lang voordat het personage van hoofdrolspeler Ben Stiller de eerste stap heeft afgerond, en heeft besloten dat hij een kraak moet plegen. Hij heeft daar bijna de helft van de speelduur voor nodig. Nu is het logisch dat er tijd mag – of zelfs: moet – worden besteed aan het leren kennen van de personages en het neerzetten van de aanleiding voor de beroving, maar Tower Heist maakt van dat proces een lange, saaie, nagenoeg humorloze zit. Sla je jezelf daar doorheen, dan komt alles gelukkig beter op gang, en verandert Tower Heist in een aardige genreprent die voldoende actie en verrassingen (sommige voorspelbaar, sommige niet) bevat om de aandacht vast te houden. Op acteergebied zet met name Alan Alda een memorabele prestatie neer als de achterbakse schurk Arthur Shaw. Echt zo’n man waarvan je wilt dat ie zijn verdiende loon krijgt, wat ook direct een belangrijke reden is dat je hoopt dat Stiller en zijn team de kraak voor elkaar krijgen. Ook Eddie Murphy is ouderwets in vorm als kruimeldief Slide, al wordt hij wel wat onderbenut. Ook over de rest van het team valt qua acteerwerk weinig te klagen. Mede door de aardige vertolkingen en de onderhoudende tweede helft laat Tower Heist je, ondanks de te lange aanloop, toch met een voldoende tevreden gevoel achter. Daarmee is Brett Ratners laatste leuk genoeg om een keer te zien, al zal de prent zeker niet de geschiedenis ingaan als de beste kraakfilm ooit.

Tower Heist is verkrijgbaar op zowel DVD als Blu-ray Disc. Hieronder de recensie van de BD-uitgave.

Genre: Actie, Komedie
Jaar: 2011
Speelduur: 104 min
  • DTS 5.1 - Duits
  • DTS 5.1 - Italiaans
  • DTS 5.1 - Spaans
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Frans, En vele andere
EAN: 5050582875447

• Alternatieve eindes
  • Videodagboek
  • Verwijderde en alternatieve scenes
  • Komische Fragmenten
  • Het Beramen van Tower Heist
  • U-Control
  • Pocket Blu App

De BD-uitgave van Tower Heist heeft de oorspronkelijke beeldverhouding van 2.40:1. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). De BD-uitgave bestaat uit een 50GB dubbellaags disc. Voor de video-encoding is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC codec.

De resulterende HD-transfer zet een mooi solide beeld neer, dat op prima wijze het “HD-gevoel” oproept. De weergave oogt dan ook bijzonder scherp en gedetailleerd (al komen goed belichte shots beter uit de bus dan donkerdere varianten), met heldere kleuren. Eveneens positief is het filmische karakter van het beeld, mede door de aanwezigheid van een lichte laag grain. Zwartniveau en schaduwdetail zijn prima. Bovendien zijn zaken als macro blocking en posterisatie geheel afwezig. Toch is er een klein smetje op de verder vlekkeloze transfer, namelijk dat er hier en daar enige edge enhancement zichtbaar is. Maar gelukkig neemt deze nergens storende proporties aan, zodat we het nauwelijks een probleem kunnen noemen. En dus hebben we hier te maken met een uitstekende transfer.

De op de BD-uitgave van Tower Heist aanwezige lossless DTS-HD Master Audio 5.1-track (24bit/48kHz) laat niks te wensen over. De track klinkt namelijk gedetailleerd en levendig, en bevat bovendien veel richting. De surrounds worden dan ook regelmatig bijgeschakeld, voor zowel omgevingsgeluiden, muziek als directionele effecten (waar nodig ondersteund door gecontroleerd laag uit het LFE-kanaal). Dit alles resulteert in een uitstekende audiobeleving, die met name tijdens de uiteindelijke kraak indruk maakt. Uiteraard bevat de film ook rustigere, dialooggerichte scènes, waarbij de nadruk van het geluidsbeeld naar voren verschuift. Spraak is dan altijd goed verstaanbaar en komt netjes uit het midden. Het mag duidelijk zijn: dit is een uitstekend klinkende track zonder noemenswaardige problemen. Daarmee kunnen we niet anders dan de track met de volle score belonen.

Op de BD-uitgave van Tower Heist vind je een acceptabel pakket aan extra’s. Het beeld van de extra’s is in HD-resolutie, het geluid is in DD 2.0. Met uitzondering van het audiocommentaar zijn alle zaken Nederlands ondertiteld.

Indien gewenst kun je de film bekijken met een gesproken toelichting van regisseur Brett Ratner, editor Mark Helfrich en scriptschrijvers Ted Griffin en Jeff Nathanson. De heren geven een voldoende boeiend commentaar, met een goede balans tussen serieuze productietechnische informatie en leuke weetjes en anekdotes.

Alternatieve Eindes
In het extra’s-menu kun je kiezen uit twee alternatieve eindes, getiteld “15 maanden later” (2 min) en “Lesters café” (2 min).

Verwijderde en Alternatieve Scènes (6 min)
Onder deze noemer vind je vijf verwijderde scènes en drie alternatieve takes. Deze kunnen afzonderlijk of via de “speel alles”-optie afgespeeld worden.

Komische Fragmenten (4 min)
De obligate blooper-compilatie.

Videodagboek (23 min)
In dit “B-roll”-materiaal kijk je mee bij de opnames en de voorbereidingen daarop. Het geheel geeft een aardig beeld van hoe het er op de set aan toe ging.

Het Beramen van Tower Heist
Deze optie geeft toegang tot de volgende featurettes:
- De Band tussen Ratner en Grazer (9 min): In dit in vieren opgedeelde interview met regisseur Brett Ratner en producent Brian Grazer wordt onder meer gesproken over hun gezamenlijke geschiedenis, hoe hun samenwerking tot stand kwam en hoe deze samenwerking beviel.
- De Samenzweerders (17 min): Cast en crew praten over de personages, de casting en de totstandkoming, opzet en evolutie van het script.
- Setstukken (13 min): De nadruk van deze featurette, onder andere bestaande uit een interview met de productieontwerper, ligt op de locaties en sets.
- De Auto (8 min): De titel zegt het al, hier draait het om de auto die een essentiële rol in het verhaal heeft. Je komt onder meer te weten waar het idee vandaan kwam en hoe de auto – een replica van een klassieke Ferrari – werd vervaardigd.

U-Control
U-Control is Universals verzamelnaam voor Picture-in-Picture-extra’s, anders gezegd: extra’s die je informatie geven tijdens het bekijken van de film. In het geval van Tower Heist heb je twee keuzes: muziekvermelding of Making Of. De eerste optie toont je de titel van de muziek die op het betreffende moment afgespeeld wordt. Niet heel interessant. De tweede optie toont op bepaalde momenten Making Of-materiaal. Aangezien dit slechts bij vijf van de twintig tracks van toepassing is, is ook deze optie niet erg boeiend.

Pocket Blu App
Van deze optie kun je gebruik maken als je een iPod/smartphone met wifi hebt en een BD-speler die op hetzelfde draadloos netwerk is aangesloten. Als je de Pocket Blu-applicatie op de iPod of telefoon geïnstalleerd hebt, dan zal deze via het netwerk detecteren wanneer er een BD gestart is die Pocket Blu-compatible is. De applicatie kan dan vervolgens dienst doen als afstandsbediening of als tweede scherm waarop je extra materiaal (o.a. verwijderde scènes) kunt bekijken.

Tower Heist is een typische “kraakfilm, over een groepje mannen dat probeert om een oplichter te beroven. Zoals gebruikelijk binnen het genre begint de film met het neerzetten van de aanleiding en de voorbereidingen, om vervolgens te eindigen met de kraak zelf. In het geval van Tower Heist is de aanloop echter te lang en te saai. Maar wie zich daar eenmaal doorheen heeft geslagen, krijgt een onderhoudende beroving te zien, met voldoende actie en verrassingen. De film zal niet de geschiedenis in gaan als de beste kraakfilm ooit, maar is vermakelijk genoeg om een keer te zien. De BD-uitgave is daar, met zijn uitstekende beeld en geluid, bij uitstek geschikt voor. Bovendien is een acceptabel pakket extra’s aanwezig dat je meer info geeft over de productie.