Iron Lady, The

Ben H.
27-05-2012

6.7

Iron Lady, The (Blu-ray)

In The Iron Lady blikt een oude Margaret Thatcher (Meryl Streep) terug op haar leven, waarin ze van een jong, naïef en onschuldig meisje uitgroeide tot de eerste vrouwelijke premier van het Verenigd Koninkrijk. Thatcher streed jarenlang in een wereld die door mannen gedomineerd werd, en werd na verloop van jaren zowel gerespecteerd als gevreesd door de Britse bevolking. De inmiddels bejaarde Thatcher komt nog nauwelijks haar huis uit, en praat dagelijks met de denkbeeldige aanwezigheid van haar inmiddels overleden man Denis (Jim Broadbent). Ze heeft zijn overlijden nog altijd niet kunnen verwerken. Stilaan probeert ze zijn dood toch een plaats te geven, gekoppeld aan de gebeurtenissen die zowel haar carrière als privéleven kenmerkten.

De focus in The Iron Lady ligt voornamelijk op het privéleven van Margaret Thatcher, en niet zozeer op haar politieke loopbaan. Dit is een zeer bewuste keuze geweest van de Britse regisseuse Phyllida Lloyd en scenarist Abi Morgan, die hiermee het karakter en de persoonlijkheid van de voormalig Britse premier proberen bloot te leggen. Alhoewel dit perspectief te verdedigen is, is het jammer dat er niet meer aandacht is besteed aan haar politieke carrière. Thatcher was een zeer interessant en bovenal controversieel persoon, en dit is slechts in beperkte mate terug te vinden in de film. Je zou verwachten dat een film over Thatcher juist de nadruk zou leggen op haar rol als politieke leidster en haar carrière zou onderzoeken, maar dit is dus niet het geval gebleken. The Iron Lady is een persoonlijke film over een oude vrouw die lijdt aan dementie, waar haar verleden als ministerpresident van het Verenigde Koninkrijk slechts een onderdeel van is. Kijkers die niet zo goed bekend zijn met Thatcher, zullen dit na het zien van de film nog steeds zijn. Belangrijke gebeurtenissen worden in de film benoemd, maar niet behandeld. Dit lijkt meteen het grootste punt van kritiek op de film, en zal voor menig kijker een drempel zijn die moet worden overkomen. Dat gezegd, blijft er een aardige film over. Thatchers dementie wordt op passende en droevige wijze op de kijker overgebracht, en (alhoewel dit af en toe wat repetitief aanvoelt) zorgt ervoor dat de kijker van genoeg empathie wordt voorzien. Daarnaast zit de film vol met interessante thema’s, waaronder discriminatie op basis van geslacht, klassenverschillen en opofferingen ten goede van een carrière. Alhoewel deze belangrijke thema’s aanwezig zijn, worden ze nergens volledig uitgediept. Dit hangt gedeeltelijk samen met het wat rommelige script. Flashbacks van politieke gebeurtenissen worden in de onjuiste volgorde getoond en regelmatig wordt er op onnodig complexe wijze geschakeld tussen verschillende periodes. Het is daarom opmerkelijk dat de meeste coherentie terug te vinden is in het fictieve deel van de film. Deze tekortkomingen worden echter voor een deel gecompenseerd door het voortreffelijke spel van Meryl Streep. De Amerikaanse actrice bestudeerde maandenlang verschillende uitzendingen van Thatcher om zo haar spraakpatroon zo nauwkeurig mogelijk te imiteren. Daarnaast sprak ze met veel mensen die Thatcher persoonlijk hebben gekend, om zo een nauwkeurig beeld te krijgen van de persoon die achter haar gevreesde imago schuilging. Het leverde Streep haar zeventiende Academy Award-nominatie op (momenteel het huidige record), en geheel naar verwachting verzilverde ze de nominatie voor beste actrice dan ook. Ook sleepte The Iron Lady terecht de Oscar voor beste make-up in de wacht. De oude Thatcher wordt zeer realistisch en geloofwaardig neergezet, in tegenstelling tot bijvoorbeeld een oude J. Edgar Hoover in het recente J. Edgar. Ook de overige castleden zetten allen hun rol overtuigend neer, waarbij ook Jim Broadbent positief opvalt als Denis Thatcher. Al met al kan opgemerkt worden dat The Iron Lady veel historische gebeurtenissen en bepalende periodes die haar leven kenmerkten grotendeels achterwege laat, waardoor de kijker die weinig over het leven van Thatcher weet na afloop weinig bijgeleerd heeft. Voor de kijker die wél over de nodige achtergrondinformatie over Thatcher beschikt, biedt de film een onderhoudend perspectief op haar privéleven.

Jaar: 2011
Speelduur: 105 min
Uitgever: Lumière Home Entertainment
EAN: 5425019006877

• Featurettes
  • Making The Iron Lady
  • Interview met Meryl Streep

The Iron Lady heeft een beeldverhouding van 2.35:1 en staat in het oorspronkelijke beeldformaat op de disc. De film staat op een 50 GB dubbellaags disc, die voor ruim 31 GB is beschreven. Het beeld heeft een resolutie van 1080/24p, dus 1080 beeldlijnen progressief met 1920*1080 beeldpunten en een beeldsnelheid van 24 beelden per seconde (de originele filmsnelheid). Voor de encodering van het beeld is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC videocodering.

De beeldkwaliteit van The Iron Lady behaalt een prima resultaat. In het algemeen oogt de HD-transfer erg scherp, alhoewel bij sommige long shots deze scherpte licht afneemt en het beeld daardoor soms wat soft kan ogen. Het beeld is vrij gedetailleerd, en ondanks het donkere kleurenschema blijven de details altijd goed zichtbaar. Ook de prettige laag filmgrain die de film kent (en in donkere scènes in zichtbaarheid toeneemt) doet hier niets aan af. Bovendien is het kleurenpalet uitstekend. De film kent een wat grauwe en grijze uitstraling, maar de kleuren behouden te alle tijden hun natuurlijke aanzicht. Zwartniveau en schaduwdetail zijn eveneens prima. Vervelende artefacting als macro blocking en posterisatie is geheel afwezig, waardoor de HD-transfer een uitstekend resultaat behaalt. De ondertiteling is duidelijk leesbaar en staat op een goede hoogte in het beeld geplaatst.

De Blu-ray Disc-uitgave van The Iron Lady is voorzien van de originele Engelse DTS-HD Master Audio 5.1-track (24bit/48kHz). De geluidkwaliteit is uitstekend. Alle dialoog verschijnt keurig en helder uit de centerspeaker. Het aandachtig bestudeerde accent van Margaret Thatcher komt hierdoor uitstekend naar voren. Voor een dialoog-georiënteerde film als deze wordt er vaker dan wellicht verwacht een beroep gedaan op de surroundspeakers. In scènes die zich in rumoerige ruimtes afspelen komen de stemmen van diverse kanten, er zijn gedurende de film veel omgevingsgeluiden te horen en in scènes die muzikaal worden ondersteund wordt het geluid eveneens netjes over de verschillende speakers verspreid. De geluidstrack brengt hierdoor een toepasselijk ruimtelijk gevoel bij de kijker teweeg. Ook het LFE-kanaal is regelmatig te horen, waarbij de intensiteit in diverse scènes aanzienlijk toeneemt. Beschadigingen zijn niet hoorbaar. Al met al betreft het een uitstekende track die bij de kijker misschien niet een diepe indruk zal achterlaten, maar wel geheel aan zijn of haar verwachtingen zal voldoen.

Alle extra’s op de BD-uitgave vab The Iron Lady zijn te selecteren via zowel het hoofdmenu als het pop-up menu van je Blu-ray Disc-speler. Alle extra’s zijn Nederlands ondertiteld, behalve de featurettes.

Making The Iron Lady (24 min.)
Interessant blik op de film waarin cast en crew aan het woord komen. Het is jammer dat regisseuse Lloyd over Margaret Thatcher spreekt als enige Britse belangrijke vrouwelijke leider sinds Elizabeth II, maar slechts nauwelijks ingaat op haar keuze voor het gebrek aan focus op Thatchers politieke carrière. Wel wordt er dieper ingegaan op de persoon van Thatcher zelf en (zij het beperkt) op de structuur van de film. Ook komt Meryl Streep veel aan het woord, waarbij overduidelijk is dat ze veel van Thatcher afweet.

Featurettes (13 min.)
Een aaneenschakeling van een vijftal korte featurettes, waarbij deze licht afzonderlijke aspecten behandelen. De eerste paar betreffen veelal een herhaling van enkele beelden en interviews die reeds te zien waren in de ‘Making Of’. De laatste paar gaan in op onbesproken aspecten waaronder bijvoorbeeld de jonge Thatcher en de kleding van de personages. Niet Nederlands ondertiteld.

Interview met Meryl Streep (8 min.)
Beknopt interview met Streep waarin voornamelijk wordt gesproken over Thatcher zelf en de manier waarop Streep haar in de film portretteert.

Trailer The Iron Lady (2 min.)
De trailer schetst een prima beeld van wat de kijker kan verwachten.

Trailers Lumière.
De trailers van een aantal recente door Lumière uitgebrachte films, namelijk: Margin Call, Les adieux à la reine en Des hommes et des dieux.

In The Iron Lady blikt een oude en dementerende Margaret Thatcher terug op haar leven, terwijl ze het recente overlijden van haar man nauwelijks kan accepteren. Meryl Streep vult op voortreffelijke wijze haar rol in, en voorkomt daarmee dat de film een algehele teleurstelling is. The Iron Lady kent een rommelige structuur, en bovendien een apolitiek script waarbij de focus op het privéleven van Thatcher ligt en niet zozeer op haar politieke carrière. Voor veel kijkers zal dit een kleine drempel vormen. Dat eenmaal overkomen, blijft er een onderhoudende film over. De beeld- en geluidskwaliteit van deze Blu-ray Disc-uitgave zijn uitstekend. Daarnaast kent de film interessante extra’s, alhoewel wat meer diepgang op de problematiek en artistieke keuzes zeer welkom was geweest.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Lumière Home Entertainment.