Boy Wonder

Laurens van der Molen
06-06-2012

8

Boy Wonder (DVD)

Sean Donovan (Caleb Steinmeyer) is zijn moeder op jonge leeftijd verloren bij een overval. De dader is nooit gepakt, wat bij Sean tot een hoop frustratie leidt. In zijn vrije tijd doet Sean erg veel aan vechtsport. Dit doet hij om ‘s avonds de straat op te gaan om criminelen aan te pakken. Sinds de moord op zijn moeder komt hij al op het politiebureau om daar naar foto’s van criminelen te kijken, nog altijd hopend om de moordenaar te vinden. Iedereen op het bureau is er inmiddels aan gewend, maar de nieuwe detective Teresa Ames (Zulay Henao) vindt het een beetje vreemd. Als er vervolgens verschillende criminelen worden vermoord, wordt Sean dan ook een verdachte voor haar. Ze heeft echter geen bewijs en wat volgt is een spannend kat-en-muisspel.

Nadat Bruce Wayne zijn ouders verloor, besloot hij zijn geld te gebruiken om meester in de vechtkunsten te worden en voor gadgets en de batmobiel. Vervolgens ging hij de strijd met de criminelen aan. Sean Donovan heeft dit geld niet en moet het dan ook puur en alleen van zijn vechtkunsten hebben. Boy Wonder is een wat realistischer variant op het superheldengenre. Hier geen capes en maillots en de slechteriken zijn gewoon drugsdealers en geen gestoorde clowns. Het concept van de film is leuk: een jongen die door een gebeurtenis in het verleden nu het onrecht uit de wereld wil helpen. De uitwerking is echter iets minder. Hoewel het verhaal de nodige wendingen bevat, maken de karakters weinig ontwikkeling door. Het karakter van Sean is nog wel goed gedaan en je ziet hem steeds verder afzakken. Maar de vader van Sean en de agente, Teresa Ames, zijn allebei matig uitgewerkt. Voor Caleb Steinmeyer is dit zijn eerste hoofdrol en die zet hij prima neer. Henao is echter een stuk minder in de rol van Teresa Ames. Ze is totaal niet overtuigend en lijkt meer te zijn gecast voor haar looks dan voor haar acteertalenten. De relatie tussen Sean en Teresa speelt een belangrijke rol in de film, maar komt niet goed uit de verf door het matige spel van Henao. De film heeft zeker genoeg wendingen om tot het einde interessant te blijven en het is leuk om een ‘realistische superheld’ in actie te zien. Na het zien van de film blijf je echter wel met het gevoel achter dat er meer in had gezeten. Boy Wonder is vooral leuk voor mensen die het superheldengenre een warm hart toedragen. Hoewel Sean geen echte superheld is, volgt de film namelijk het stramien van het genre. Leuk voor een keertje, maar geen titel voor in de collectie.

Genre: Thriller
Jaar: 2011
Speelduur: 92 min
Uitgever: Paradiso Home Entertainment
EAN: 871280603855

Boy Wonder heeft een redelijke beeldkwaliteit. Het beeld wordt weergeven met een beeldverhouding van 2.35:1 en is in het oorspronkelijke beeldformaat anamorf op DVD gezet. Het beeld ziet er over het algemeen goed uit, hoewel het wel vaak aan de donkere kant is. Er zijn een paar scènes waarin de kleur ineens voor een paar seconden verandert, de kleur wordt ineens een stuk lichter. Dit kan als erg storend ervaren worden. Verder zijn de kleuren goed. Ook het schaduwdetail en het zwartniveau zijn voldoende. Er is in de donkere scènes soms wat filmgrain te zien en ook is er wel eens wat lichte edge enhancement zichtbaar. Gelukkig zijn deze nergens echt storend.De Nederlandse ondertiteling is duidelijk leesbaar onderin beeld en bevat geen fouten. Een redelijke transfer, die met name in de scènes waarin het beeld ineens van kleur verandert wat steekjes laat vallen.

De DVD bevat een Dolby Digital 5.1 (448kb/s) Engels audiospoor. Het geluid van Boy Wonder is van een goede kwaliteit en bevat geen vervelende fouten. De dialogen zijn duidelijk te volgen door de centerspeaker en waar nodig door de voorste speakers. Het geluid klinkt erg ruimtelijk. Ook de omgevingsgeluiden zijn goed te horen, maar gaan nooit ten koste van de dialoog. Met name tijdens de scènes in de metro en op het politiebureau komen de omgevingsgeluiden goed tot hun recht en zorgen ze echt voor de sfeer. De soundtrack past goed bij de film en maakt met name in de hardere stukken goed gebruik van de subwoofer. Boy Wonder heeft al met al een goed audiospoor meegekregen, dat precies doet wat het moet doen.

Na een aantal promotietrailers verschijnt het hoofdmenu. Daar kan worden gekozen om de film af te spelen, of een bepaalde scène. Op de achtergrond wordt de trailer afgespeeld. De DVD bevat geen extra’s.

Sean Donovan is zijn moeder op jonge leeftijd verloren bij een overval. De dader is nooit gepakt, wat bij Sean leidt tot een hoop frustratie. Die probeert hij kwijt te raken door ‘s avonds de straat op te gaan om criminelen aan te pakken. Boy Wonder is een realistische variant op het superheldengenre. Het concept van de film is leuk, maar de uitwerking is helaas wat minder. De beeldkwaliteit is redelijk, maar bevat enkele vervelende foutjes waarin de kleur ineens zonder reden verandert. Het geluid is gelukkig wel foutloos. Extra’s bevat de DVD-uitgave van Boy Wonder niet. Leuke film voor een keertje, maar geen titel voor in de collectie.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Paradiso Home Entertainment.