Extremely Loud and Incredibly Close

28-07-2012

4.4

Extremely Loud and Incredibly Close (DVD)

Oskar Schell (Thomas Horn), een naïeve maar vindingrijke jongen van elf jaar oud woont samen met zijn ouders in New York. Wanneer zijn vader (Tom Hanks) omkomt bij de aanslagen op het World Trade Center op 11 september, verandert zijn leven drastisch. Waar hij vroeger altijd met zijn vader speurtochten en kleine expedities door de stad maakte, lijkt deze tijd nu voorbij. Wanneer Oskar echter per toeval een sleutel vindt tussen de bezittingen van zijn vader, raakt hij nieuwsgierig naar waar deze voor bestemd is. Bij de sleutel vindt Oskar de achternaam Black op papier geschreven, die er toe leidt dat Oskar alle Blacks in New York zal bezoeken. Bijgestaan door zijn moeder (Sandra Bullock), oma (Zoe Caldwell) en diens vreemde huurbaas (Max von Sydow) en diverse onbekende omstanders gaat hij op onderzoek uit, in de hoop de speurtocht te kunnen voltooien en zo het verdriet om zijn vader te kunnen verwerken.

Op elf september 2011 werd het ‘Vrije Westen’ op eigen grond aangevallen in de vorm van vier Boeing vliegtuigen. Twee van hen boorde zich op die dag elk door een toren van het World Trade Center (WTC) in New York. In naam van iedereen die op die dag is gestorven en/of heeft geleden, zijn onder meer verkiezingscampagnes gevoerd, oorlogen begonnen, Orwelliaanse wetgevingen aangenomen en door enkelen miljoenen verdient. Het leed dat blijft, onvermoeid en onbewogen. Zoals alle beproevingen die een mens in zijn leven doorstaat, moet het een plek krijgen. Extremely Loud and Incredibly Close is de reis van Oskar Schell om de directe gevolgen van ‘De ergste dag’ te verwerken; het verlies van zijn vader. De Britse Stephen Daldry levert met Extremely Loud and Incredibly Close zijn vierde speelfilm af. Eerder verzorgde hij de regie voor Billy Elliot, The Hours en The Reader. Daldry’s voorgaande films werden goed ontvangen, waardoor de verwachtingen voor de verfilming van het bekende boek van Jonathan Safran Foer (bekend van Alles is verlicht) hoog waren. Helaas valt het uiteindelijke resultaat tegen, ondanks dat het verhaal genoeg ruimte biedt voor een mooie film. Wat tegen de borst stoot, is de denkwijze van de hoofdpersoon. Vanwege zijn vermeende Asperger (een beperking in sociale interactie, veelal ten goede van een hogere intelligentie) toont Oskar zelden mededogen, wat – zeker bij een universeel aangrijpend moment als 9/11 – wel gepast zou zijn. Het beeld wat geschetst wordt, is veelbelovend. Door de ogen van iemand die emoties niet goed kan doorgronden, wordt mensen een spiegel voorgehouden dat leed je wereld niet zou moeten controleren. Een verzet tegen alle (melo-) drama waar Amerika en Hollywood zo om bekend staat. Het probleem is echter dat de enige die niet vooruit lijkt te gaan, Oskar zelf is. De rest van de wereld lijkt de acceptatiefase al bereikt te hebben, behalve tijdens een confrontatie met Oskar. Hierdoor komt het egocentrische karakter van de hoofdpersoon in een veel te groot spotlicht komt te staan, vaak met ergernis tot gevolg. De verhalen tijdens Oskars ontmoetingen, dat van Sandra Bollock en zeker Max von Sydow zijn innemender, intrigerender dan dat van Oskar zelf. Extremely Loud and Incredibly Close brengt niets nieuws op tafel, wat men de film snel doet vergeten. Hij is te zelfbewust en te gemaakt, nodeloos in betere films gezette stappen herhalen en elke slak met kilo’s zout te bekogelen. Dit laat vrij weinig ruimte open voor eigen interpretatie, wat bij een zeer persoonlijk onderwerp als verlies een film juist goed kan doen. Een sublieme uitzondering hierop is Max von Sydow als de huurder die weigert te spreken. Het is dan ook volkomen terecht dat de Zweedse vedette voor zijn rol in Extremely Loud and Incredibly Close genomineerd werd voor een Oscar. Thomas Horn weet ondanks zijn jonge leeftijd de film uitstekend te dragen en ook Tom Hanks en Sandra Bullock laten zien wat we van hen gewend zijn. Concluderend is Extremely Loud and Incredibly Close die het moet hebben van het acteerwerk en niet zozeer het verhaal of diens uitwerking. Hij is niet overtrokken prekerig of dramatisch – bij dit laatste moet je niet allergisch zijn voor een goede dosis Amerikaans sentiment - , maar weet helaas ook geen indruk te maken.

Extremely Loud and Incredibly Close is verkrijgbaar op zowel DVD als Blu-ray Disc. De recensie over de Blu-ray kun je elders op de site vinden. Hieronder de recensie van de DVD-uitgave.

Genre: Avontuur, Drama
Jaar: 2012
Speelduur: 124 min
Beeldverhouding: 2.40:1 anamorf
  • Dolby Digital 5.1 - Audiodescriptie
EAN: 5051888091418

• Finding Oskar

Op deze DVD-uitgave is Extremely Loud and Incredibly Close te bekijken in een anamorf 2.40:1 beeldformaat. Het is een ondanks het zware onderwerp een vrij lichte film, waar veel gebruik gemaakt wordt van natuurlijk licht. Dit geeft de film iets persoonlijks mee, daar de beelden niet afleiden van het verhaal. De effecten om Oskars angsten uit te beelden, zijn stijlvol en elegant uitgevoerd. Alle kleuren - het merendeel van Extremely Loud and Incredibly Close bestaat echter toch uit de wat donkere tinten - zijn diep verzadigd. Het contrast had misschien iets lager gemogen, maar dit is een kwestie van smaak. Het beeld kent veel detail, net als de schaduwen. Dit komt ook voort uit de uitstekende scherpte van de beelden. Naast lichte grain zijn er geen enkele artefacten te bespeuren.Al met al een prima beeldkwaliteit. Er is Nederlands-, Engels- en Franstalige ondertiteling aanwezig. De ondertiteling is zoals gebruikelijk wit ingekleurd en gecentreerd onderin beeld wordt gepresenteerd. Hierop zijn geen aan- of opmerkingen

Extremely Loud and Incredibly Close is met het originele Engelstalige Dolby Digital 5.1 geluidstrack (448 kb/s) te bekijken. Over het algemeen genomen betreft het hier een kwalitatief goede audiotrack. Alle dialoog is duidelijk via het middenkanaal te horen en wordt helder gepresenteerd. De surroundkanalen worden aangesproken voor het creeëren van ambiance en muzikale ondersteuning, zij het vrij miniem gelaagd. Bij een intens onderwerp als in Extremely Loud and Incredibly Close wil je in het de film worden gezogen – ook door het geluid – wat helaas niet het geval is. Desondanks prima voor een vermakelijke avond. Op het LFE-kanaal wordt bijna geen beroep gedaan, maar dat is een logisch gevolg van het type film. Al met al betreft het een audiotrack, die qua mix en muziek helaas geen diepe indruk zal achterlaten, maar voldoende in zich heeft om de film goed te ondersteunen.

Na verscheidene promotietrailers kom je in het hoofdmenu van Extremely Loud and Incredibly Close terecht. Hier is de audio en ondertiteling in te stellen, evenals een hoofdstukindeling (veertien hoofdstukken in totaal) te vinden. Een enkele extra is aanwezig.

Finding Oskar (8 min.)
Korte featurette waarin de cast en crew praten over Thomas Horn en diens personage in de film. Ook Horn zelf komt veelvuldig aan het woord, waarbij hij spreekt over zijn setervaring en de opmerkelijke manier waarop hij bij de film betrokken is geraakt, inclusief enkele archiefbeelden.

Extremely Loud and Incredibly Close vertelt het verhaal van de elfjarige Oskar Schell, die na het overlijden van zijn vader een geheimzinnige sleutel vindt tussen zijn bezittingen. Vastberaden start hij een zoektocht naar het bijpassend slot, maar onbewust ook naar een manier om het overlijden van zijn vader te verwerken. Regisseur Stephen Daldry weet echter slechts in bepaalde mate de kijker te boeien. Het verhaal biedt genoeg ruimte voor een prachtige film, maar de fragmentarische structuur en de sentimentele uitwerking weerhouden de film hiervan. Toch is de film nog steeds de moeite waard, zij het alleen al vanwege het spel van Max von Sydow. De beeldkwaliteit van deze DVD-uitgave is uitstekend, het geluidtrack voldoende. De aanwezige extra is interessant, maar voor een iets breder scala moet men toch de Blu-Ray aanschaffen. Extremely Loud and Incredibly Close is goede poging tot drama, met delen die het waar maken.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Warner Home Video.