Bodyguard (Bollywood)

01-08-2012

3.2

Bodyguard (Bollywood) (DVD)

Lovely Singh (Salman Khan) was bijna niet geboren als Sartaj Rana (Raj Babar) zijn moeder niet had geholpen bij een auto-ongeluk. Lovely is hem eeuwig dankbaar en stelt zijn leven in dienst van zijn redder, die in de kringen van de onderwereld verblijft. Rana krijgt te horen dat zijn mooie dochter Divya (Kareena Kapoor) gevaar loopt en hij stelt Lovely aan als diens lijfwacht. Divya ziet haar bewegingsvrijheid sterk beperkt en probeert op allerlei manieren Lovely uit haar buurt te houden. Lovely zelf wordt regelmatig via de telefoon bestookt met liefdesbetuigingen door een zekere Chayya. Ondanks dat hij haar nooit heeft gezien, wordt hij verliefd op haar. Als Divya rechtstreeks wordt bedreigd staat Lovely voor een belangrijke keuze. Moet hij kiezen voor zijn liefde voor Chayya of het beschermen van Divya?

De laatste jaren worden er regelmatig films uit India, de zogenaamde Bollywoodfilms, in de Nederlandse bioscoop uitgebracht. Een aantal daarvan is een groot succes en trekt volle zalen. Eén daarvan is Bodyguard. Niet te verwarren overigens met de Amerikaanse film uit 1992 met Kevin Costner en Whitney Houston. Bodyguard was vooral in India uitermate succesvol, het is daar de film met de hoogste omzet in de eerste week ooit. Maar ook in de rest van de wereld waren de bezoekersaantallen vrij hoog. Bodyguard is geregisseerd door Siddique, een regisseur die voornamelijk werkzaam is in de filmindustrie van Kerala in het zuiden van India. Daar filmde hij in 2010 al een versie van Bodyguard en hij regisseerde ook de Tamil remake van de film in 2011 voordat hij uiteindelijk de Bollywood-versie maakte. Het gebeurt regelmatig dat Indiase films in eigen land een remake krijgen, maar dan in een andere taal. Veel streken in India hebben een eigen filmindustrie, zoals Tamil, Bengali of Telugu. Maar de bij ons meest bekende is die van Mumbai (het vroegere Bombay), bij ons bekend als Bollywood. De versie van Bodyguard in Hindi was de meest succesvolle. Dat is mede te danken aan de aanwezigheid van twee supersterren: de stoere Salman Khan en de beeldschone Kareena Kapoor. Zowel Khan als Kapoor behoren tot de top van het Indiase acteursgilde en staan garant voor hoge bezoekersaantallen. Bodyguard bewijst echter dat twee topacteurs niet direct een goede film opleveren. Het is een film vol met clichés en die balanceert op de grens van slapstick. De grappen zijn vaak van een bedenkelijk niveau, maar daar had het publiek blijkbaar lak aan. Er komen ook een aantal spectaculaire vechtscènes in de film voor die een choreografie hebben die sterk aan martial arts doet denken. Ze worden echter zo overdreven uitgevoerd dat ze bijna karikaturaal worden. De plastiche geluidseffecten die eronder geplaatst zijn maken het er niet beter op. Het acteerwerk van de supersterren is erg wisselend. Kareena Kapoor weet nog enigszins te overtuigen, maar Salman Khan speelt onder zijn niveau. Zijn slapstick-achtige gedrag past niet bij deze stoere kerel, die veel beter op dreef was in Veer of Saawariya. Uitermate teleurstellend is de rol van Rajat Rawail, in het dagelijks leven voornamelijk producent. Hij heeft deze rol vooral te danken aan zijn vriend Salman Khan. Rawail speelt de rol van Tsunami Singh, de broer van Lovely, maar doet dat veel te overdreven, zonder ook maar een moment grappig te zijn. Naar het einde toe wordt de film een stuk sterker, al wordt het ook wel erg melodramatisch. De film mag dan commercieel een succes zijn, artistiek laat deze flink wat steken vallen. Maar zoals eerder gezegd, daar heeft het publiek geen boodschap aan en het publiek heeft altijd gelijk.
Zoals gebruikelijk in Bollywood-films komen er ook in Bodyguard een aantal liedjes voor. Een paar zijn vrij doorsnee, maar het up-tempo Desi Beat en het romantische Teri Meri (gezongen door Rahat Fateh Ali Khan) zijn bovengemiddeld.

Genre: Actie, Romantiek
Jaar: 2011
Speelduur: 131 min
  • Dolby Digital 2.0 - Hindi
Uitgever: Entertainment One
EAN: 8713045233624

• Promotietrailers

De beeldtransfer van Bodyguard heeft een anamorf 2.35:1 formaat, welk gelijk is aan het originele beeldformaat. De kwaliteit van deze transfer is enigszins teleurstellend. Het beeld heeft een matige scherpte en schaduwdetail. Dat heeft mede de continue bitrate van 5 Mb/s als oorzaak. Daardoor zijn er ook veel kleine compressiefoutjes aanwezig en een enkele keer macroblocking. Het contrast is ook vaak aan de hoge kant. Regelmatig is edge-enhancement toegepast. Positief zijn we over de kleuren, want die zien er fel en goed verzadigd uit. Er zijn teveel mankementen aan deze transfer om een voldoende te geven. Opvallend zijn de vele grammaticale, spel- en typefouten in de ondertiteling (zie ook screenshot 6), maar de vertaling op zich is accuraat.

De enige geluidstrack op de DVD van Bodyguard is een Dolby Digital 2.0 (192 kb/s) track. Het is jammer dat er geen 5.1-kanaals geluidstrack aanwezig is, want zo was de film wel in de bioscoop te horen. Doordat er geen origineel geluid is gebruikt, maar alles is nagemaakt klinkt het geluid heel klinisch. Dat is geen gebrek van de DVD, maar van het originele geluid. Wat wel op de transfer aan te merken valt is het gebrek aan voldoende hoog. Het geluid klinkt vrij dof en bevat nauwelijks dynamiek. Dialogen zijn goed te volgen. Eigenlijk te goed, omdat ze teveel op de voorgrond staan. Geluidseffecten zijn soms erg vet aangezet, zodat er geen natuurlijk klinkende geluidstrack overblijft. De film bevat een aantal mooie, voor Bollywood-films gebruikelijke, liedjes. Maar de lage score is voornamelijk het gevolg van het ontbreken van een 5.1-spoor en het dof klinken van het geluid.

De DVD van Bodyguard heeft geen menu en de film start automatisch na een aantal promotietrailers. Er zijn geen extra´s aanwezig. Vaak zijn op een Bollywood-DVD de liedjes afzonderlijk te bekijken, maar zelfs dat ontbreekt hier.

Lovely Singh krijgt de opdracht om de jonge vrouw Divya te beschermen. Maar die heeft geen trek in de aanwezigheid van een lijfwacht. Lovely wordt ook nog verliefd op een meisje dat hij alleen maar via de telefoon kent. Het wordt lastig om een keuze te maken tussen de liefde en het beschermen van de jonge vrouw. Bodyguard is een uitermate succesvolle Bollywoodfilm, die inhoudelijk echter weinig om het lijf heeft. De aanwezigheid van supersterren Salman Khan en Kareena Kapoor kan niet verhullen dat het verhaal erg clichématig is. De beeld- en geluidskwaliteit van deze DVD-uitgave zijn enigszins teleurstellend. Extra’s zijn ook niet aanwezig. Het is bewonderenswaardig dat Entertainment One zich waagt aan de uitgave van Bollywoodfilms, maar de uitvoering laat helaas behoorlijk te wensen over. Hopelijk gaat dat in de toekomst beter.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Entertainment One.