Singham

16-08-2012

4

Singham (DVD)

In de Indiase stad Goa pleegt politie-inspecteur Rakesh Kadam (Sudhanshu Pandey) zelfmoord nadat hij werd ontslagen vanwege vermeende corruptie. Kadam liet zich echter nooit door criminelen omkopen, hij probeerde juist corruptie te bestrijden. De criminelen, onder leiding van Jaykant Shikre (Prakash Raj), hebben hem toen een hak gezet, met het ontslag en de uiteindelijke zelfmoord als gevolg. Zijn weduwe (Sonali Kulkami) probeert zijn onschuld te bewijzen, maar krijgt van niemand hulp, totdat Bajiro Singham (Ajay Devgn) ten tonele verschijnt. Singham is een politieagent in een klein dorpje, niet ver van Goa. Hij wordt door het hele dorp gerespecteerd vanwege zijn tactische manier van handelen. Hij wordt overgeplaatst naar Goa en staat dan recht tegenover Jaykant Shikre. Waar de gehele politie naar de pijpen van Shikre danst, probeert Singham in zijn eentje zowel de corruptie binnen de politie aan te pakken, Shikre achter de tralies te krijgen en eerherstel voor inspecteur Kadam te krijgen. Geen van deze taken is echter eenvoudig.

De Indiase film Singham is een remake van de Tamil-film Singam. Die film was in Tamil-Nadu, in het zuiden van India, een groot succes, waardoor een remake in de filmstad Mumbai (bij ons beter bekend als Bollywood) niet kon uitblijven. Op de regisseursstoel zat Rohit Shetty, die succes had met films als de Golmaal-reeks (1 t/m 3) en recent Bol Bachchan. In al zijn films werkt Shetty samen met Ajay Devgn. Shetty en Devgn kennen elkaar al vanaf kinds af aan. Beiden zijn zonen van vroegere stuntmannen, dus ze hebben al op jonge leeftijd de filmset leren kennen en hebben elkaar sindsdien niet uit het oog verloren. Toen Shetty in 2003 dan ook zijn eerste speelfilm Zameen regisseerde was het niet verwonderlijk dan Devgn de hoofdrol speelde. Devgn had toen al een redelijke status opgebouwd als actieheld, die hij tot in het begin van deze eeuw in stand hield. Daarna is hij steeds meer de richting van de serieuzere films opgegaan. Met Singham keert hij min of meer weer terug op zijn vertrouwde stek. En niet zonder succes, want de film was een grote hit in India. In Nederland heeft hij de bioscopen niet gehaald en heeft slechts een beperkte internationale release gekregen. Wat enigszins verbazing opwekt na het succes in eigen land. Steeds meer Bollywood-films worden in het buitenland uitgebracht en daarbij ook in een aantal bioscopen in Nederland.
Singham is een leuke film om naar te kijken. Het geeft een mix van actie, humor en romantiek. De actie is soms erg overdreven en de humor gaat af en toe richting slapstick, maar dat komen we steeds vaker tegen in Bollywood-films. Het is een kwestie van smaak of je dat mooi vindt of niet. Door het veelvuldige gebruik van slow-motion wordt de film op momenten wel behoorlijk vertraagd. Maar de manier waarop alles in beeld is gebracht is heel verfrissend en boeiend. Ook boeiend zijn de acteerduels tussen Prakash Raj, die de crimineel Jaykant Shikre speelt en Ajay Devgn. Beiden doen niet voor elkaar onder en zorgen voor extra dimensie in de film. Minder overtuigend in het verhaal is de romance tussen Singham en de mooie Kavya, gespeeld door Kajal Agarwal. De relatie lijkt er een beetje met de haren te zijn bijgesleept en de vonk slaat niet over tussen de twee.
Het thema van de film, corruptie binnen het politiekorps, is een steeds vaker terugkerend topic in Indiase films, zoals in Dabangg met Salman Khan. Blijkbaar wil men het volk – en misschien nog wel meer de politie zelf – er op wijzen dat corruptie niet kan. Het is bewonderenswaardig dat de filmindustrie hier aandacht aan schenkt, maar het zou de overheid moeten zijn die de corruptie aanpakt. Maar of die daar toe in staat is blijft de vraag. Ook in India heeft het sequel-virus toegeslagen. Steeds vaker wordt er een vervolg gemaakt op een al dan niet succesvolle film. Rohit Shetty doet daar zelf ook aan mee (de Golmaal-reeks). Ook Singham ontkomt niet aan dit fenomeen en er is dan ook een vervolg aangekondigd, die de originele titel Singham 2 meekrijgt. Die kunnen we in 2014 in de bioscoop verwachten.

Genre: Actie, Drama
Jaar: 2011
Speelduur: 142 min
  • Dolby Digital 2.0 - Hindi
Uitgever: Entertainment One
EAN: 8713045233617

• Promotietrailers

Singham heeft op deze DVD-uitgave een anamorf beeldformaat van 2.35:1, wat overeen komt met het originele beeldformaat. De transfer heeft een redelijke scherpte. Gestoken scherp is het nergens, al komt het in close-ups behoorlijk dichtbij. Contrast en schaduwdetail zijn dik in orde. Opvallend is de grote hoeveelheid moiré die we in de transfer zien. Mogelijk dat dit het resultaat is van de omzetting van NTSC naar PAL, omdat de originele bron in NTSC-formaat is. Ook interlacing is redelijk vaak aanwezig, wat vooral in snelle bewegingen tijdens de actiescènes opspeelt (zie screenshot 5). De kleuren hebben een goede verzadiging en zien er natuurlijk uit. Door een vaste bitrate van 5 Mb/s is de compressie niet altijd even goed, waardoor er op een aantal momenten macroblocking ontstaat. Maar opvallend is het gelukkig niet. Dit is zeker geen perfecte transfer, maar het weet nog wel net een voldoende te halen.

De enige geluidstrack op de DVD van Singham is een Dolby Digital 2.0 (192 kb/s) track. Helaas ontbreekt een geluidsspoor met surround. De film in de bioscoop bevatte wel een surroundtrack. We moeten het dus doen met een stereotrack en die klinkt naar behoren. Dialogen zijn goed te volgen, wat mede komt door de vele nasynchronisatie. Daarbij is het geluid goed aangevuld met de nodige effecten en omgevingsgeluiden, zodat het niet al te klinisch wordt. De geluidseffecten bij de gevechten zijn echter te vet aangezet. De geluidstrack bevat in ieder geval voldoende dynamiek. De muziek zit vaak vol dramatiek en staat meestal erg hard in de mix. Jammer dat het surroundgeluid ontbreekt, maar de stereotrack voldoet naar behoren.

De DVD van Singham heeft geen menu en de film start automatisch na een aantal promotietrailers. Er zijn geen extra´s aanwezig.

Politie-inspecteur Bajiro Singham vecht letterlijk in z’n eentje tegen de corruptie binnen het politiekorps van de stad Goa (India) en de grote crimineel Jaykant Shikre. Een bijna onmogelijke taak voor een man alleen. Maar ook voor Bajiro Singham? Singham is een Indiase actiefilm die ook in Nederland nu op DVD wordt uitgebracht. In een typische Bollywood-stijl – veel passie en dramatiek, slapstickachtige humor en de gebruikelijke liedjes – wordt Singham opgevoerd. De film is op momenten wat traag en de vechtscènes zijn erg overtrokken, maar de passie waarmee gespeeld wordt en het attractieve camerawerk maken dit een plezierige film om naar te kijken. De DVD-uitgave heeft een voldoende beeld- en geluidskwaliteit, al is het jammer dat van het geluid een surroundtrack ontbreekt en dat we het hier slechts moeten doen met een stereotrack. Extra’s ontbreken hier, zelfs de links naar de liedjes zijn niet aanwezig.