Planet Dinosaur

07-10-2012

8

Planet Dinosaur (Blu-ray)

Planet Dinosaur, de nieuwe serie van de BBC brengt dieren tot leven die vreemder en angstaanjagender zijn dan welk filmmonsters dan ook. Het is verschil is alleen dat ze echt hebben bestaan. Op deze aarde. Miljoenen jaren geleden. Er zijn nieuwe soorten te zien waarvan wetenschappers pas onlangs het bestaan ontdekten. Reis mee, honderden miljoenen jaren het verleden in. Beleef de wereld van de meest indrukwekkende en ongelofelijke dieren die ooit hebben bestaan. In de laatste tien jaar zijn er meer dinosauriërs ontdekt dan in de tweehonderd jaar daarvoor. Het wordt dan ook wel de gouden eeuw voor paleontologen genoemd. Zij weten nu dat dinosauriërs zich over de hele wereld verspreidden en evolueerden tot monsters waarbij de T-Rex verbleekt.

De BCC heeft zich de afgelopen jaren onderscheiden met natuurdocumentaires van onwijs goede kwaliteit. Miljoeneninvesteringen, jaren van filmen op de meest afgelegen plaatsen en het monitoren van duizenden uren film leverden een aantal prachtseries op. Na Planet Earth, Life en Human Planet is hier nu dan Planet Dinosaur. De aanpak is natuurlijk wel net even anders. Dinosauriërs bestaan immers al miljoenen jaren niet meer, waardoor alleen digitale effecten uitkomst bieden. Dat is dan ook meteen waar de serie teleurstelt. Al in 1999 kwam Discovery Channel met de gelijksoortige serie Walking With Dinosaurs. Je zou verwachten dat de techniek sindsdien grote stappen heeft gezet. Planet Dinosaur omvat maar liefst 180 minuten CGI-animatie. Het gaat om 2300 shots in totaal, bestaande uit 2,8 miljoen frames waar 10 computer artiesten 11 maanden lang aan hebben moeten werken. Het grootste deel van de totale productieperiode van 18 maanden. De kwaliteit hiervan is op zijn best matig te noemen. Eerder genoemde voorgaande serie koos voor een mix van CGI en echte omgevingen. In Planet Dinosaur zijn zowel de omgevingen als de wezens zelf in de computer gegenereerd. Wellicht was dit wat te ambitieus. Genoeg over de looks, een documentaire draait immers met name om de combinatie van entertainment en educatieve waarde die je toch voornamelijk in de inhoud moet zoeken. Daar zit het dan wel weer goed. Men gaat erg inventief om met het laten zien van spektakel en de koppeling met de wetenschappelijke bewijsvoering. We zien een dinosauriër lopen, waarna er een pop-up in beeld komt. Deze geeft informatie over de botten die zijn gevonden en waar en wanneer dit was. Specifieke details laten vaak zien hoe het dier liep, jaagde of aan zijn einde is gekomen. Deze mix werkt uitstekend en maakt dat hetgeen je ziet plausibel wordt gemaakt, hoe surreëel het er soms ook uitziet. Elke aflevering heeft een eigen thema en vanzelfsprekend eindigt de serie met de komeetinslag die plotseling een einde maakte aan de miljoenen jaren durende dominantie van deze diersoort. Naast deze zes afleveringen op disk twee, is er op de eerste disk een samenvatting te vinden die een klein uurtje duurt. Deze samenvatting is in 3D te bekijken, de reguliere afleveringen niet. Of je het nu in 3D kijkt of niet, Planet Dinosaur is zeker de moeite voor de liefhebbers. Het kan zich niet meten met eerdere producties van BBC Earth, maar geeft desalniettemin een fascinerend beeld van de wezens die ooit de aarde domineerden.

Planet Dinosaur is door House of Knowledge uitgebracht op DVD en Blu-ray Disc. Hieronder bespreken we de Blu-ray Disc.

Regisseur

Nigel Paterson

Acteurs

Genre: Documentaire
Jaar: 2011
Speelduur: 180 min
Beeldverhouding: 1.78:1 HD niet anamorf
Uitgever: House of Knowledge
EAN: 8715664099070

• How to Build a Dinosaur

De Blu-ray Disc-uitgave van Planet Dinosaur heeft een beeldverhouding van 1.78:1. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). Voor de encodering is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC codec. Deze Blu-ray Disc-uitgave bestaat uit een 50 GB dubbellaagse disk.

De beeldkwaliteit is op het eerste gezicht niet onaardig. Vanzelfsprekend is deze smetteloos. Dit is niet zo verwonderlijk, gezien elk frame computergegenereerd is. Artefacten ontbreken dan ook in elke vorm en hetzelfde kan gezegd worden voor grain. De kleuren en het contrast zijn ook prima in orde. Het schort met name aan de scherpte. Deze transfer van Planet Dinosaur is nergens gestoken scherp, dit is zelfs in de screenshots al goed te zien. Het is moeilijk vast te stellen of dit komt door de bron en de matige CGI effecten of dat de transfer simpelweg niet optimaal is. Het eerste lijkt het meest waarschijnlijke. In ieder geval wordt het HD-gevoel nergens opgeroepen. Desalniettemin een transfer die op elke ander vlak een prima weergave geeft.

Deze Blu-ray Disc van Planet Dinosaur is voorzien van een Dolby Digital 2.0-track (640kb/s) in de originele Engelse taal. Deze uitgave is prima verzorgd op het geluid na. Het is al een teleurstelling om een stereo Dolby Digital 2.0-track op een recente DVD te vinden, laat staan op een Blu-ray Disc. Het ontbreken van HD-audio is een gemiste kans. Zeker gezien werkelijk al het geluid computer gegenereerd is, is het moeilijk te verklaren waarom er geen surroundmix is gemaakt, om die vervolgens in bijvoorbeeld DTS-HD op deze uitgave te plaatsen. Het gevolg is een audiopresentatie die weinig indruk weet te maken. Het narratief door John Hurt is altijd goed te verstaan. Ook de effecten vertonen een mooie stereospreiding. Van defecten is geen sprake. De weergave is dus goed binnen de mogelijkheden van het gekozen format. Jammer genoeg krijgen we niet de kans deze gigantische beesten in surround onze huiskamer in te horen denderen.

Deze uitgave bestaat uit twee disks. Op de eerste disk is de samenvattende aflevering te zien, optioneel in 3D. Op de tweede disk de zesdelige serie met ondergenoemde extra. De keepcase zit in een stevige kartonnen slipcase verpakt. Deze keep case heeft een prachtig uitgevoerd 3D effect op de cover. De technische specificaties van de extra zijn exact dezelfde als van de rest van de serie.

Planet Dinosaur 3D
Naast de originele 6-delige serie is er een samenvatting opgenomen op een aparte disk. Deze is geheel in 3D! Het is belangrijk om te weten dat dus niet de hele serie in 3D is. Een suggestie die de cover wellicht kan wekken. De samenvatting in 3D bevat geen nieuwe beelden.

How to Build a Dinosaur (51 min.)
Deze documentaire van bijna een uur kijkt uitgebreid achter de schermen van Planet Dinosaur. De focus ligt op de wetenschap en de wetenschappers die dit allemaal mogelijk hebben gemaakt. Ben je benieuwd hoe het is gelukt om vanuit een stapel stoffige botten te achterhalen hoe een dinosauriër liep, jaagde, at, gekleurd was en zelfs hoe hij aan zijn einde kwam? Kijk dan deze documentaire en deze geheimen worden onthuld.

Miljoenen jaren geleden waren dinosauriërs dé dominante diersoort op aarde. Pas sinds de jaren ’90 is onze kennis van deze dieren exponentieel toegenomen. De timing voor deze documentaire is dan ook goed. Wanneer je in staat bent door de wat matige digitale effecten heen te kijken, word je getrakteerd op een informatieve en vermakelijk serie, waarin de nieuwste inzichten uit de doeken worden gedaan. Deze BD-uitgave is prima verzorgd met een mooie 3D-sleeve en een uitgebreide documentaire. De beeldkwaliteit is voldoende maar niet gestoken scherp en bij de audio is de stereotrack een gemiste kans. Desalniettemin is het pakket als geheel een aanschaf waard.