Headhunters (Hodejegerne)

20-11-2012

7.7

Headhunters (Hodejegerne) (Blu-ray)

Roger Brown (Aksel Hennie) is een professionele headhunter: als er ergens een hooggeplaatste positie vrijkomt, gaat hij op zoek naar een geschikte kandidaat. Roger heeft echter een dubbelleven. Hij is namelijk tevens een kunstdief, die samen met een handlanger die werkzaam is bij een beveiligingsbedrijf kostbare werken uit huizen steelt en ze verkoopt op de zwarte markt. Daarbij heeft hij veel profijt van zijn werk als headhunter. De mensen die bij hem op gesprek komen zijn namelijk vaak in het bezit van kunst, en Roger weet precies wanneer ze niet thuis zijn. Zijn nieuwste slachtoffer is Clas Greve (Nikolaj Coster-Waldau), een voormalige topman die Roger ontmoette via zijn vrouw Diana (Synnøve Macody Lund). Via Diana is Roger te weten gekomen dat Greve een kostbare Rubens in huis heeft. Het lijkt een doorsnee klus, maar Roger weet niet dat het het begin is van een dodelijk kat-en-muisspel.

De laatste tijd zijn er nogal wat thriller-films en -series uit Scandinavië op de Nederlandse markt verschenen. Daar zit opvallend veel kwaliteit tussen, denk bijvoorbeeld aan de series Forbrydelsen/The Killing, Wallander en Bron/The Bridge. Kan de Noorse film Hodejegerne, in Nederland uitgebracht onder de internationale titel Headhunters, aan dit rijtje toegevoegd worden? De potentie was in ieder geval van meet af aan aanwezig. Headhunters is namelijk de verfilming van een van de bestsellers van schrijver Jo Nesbø. In boekvorm het perfecte voorbeeld van een “page-turner”, en daarmee ook een prima bron voor een spannende thrillerfilm. Wat begint als het portret van Roger Brown, een man met een dubbelleven, mondt uiteindelijk uit in een kat-en-muisspel (het is niet voor niks dat de titel Headhunters is, meervoud dus). Daarbij zakt Roger steeds dieper weg in de stront – in één geval zelfs letterlijk – en wordt het steeds onwaarschijnlijker dat hij het er ongeschonden vanaf zal brengen. Regisseur Morten Tyldum weet dit alles met veel spanning en vaart in beeld te brengen. Headhunters is dan ook een film die van begin tot eind weet te boeien. Dat is mede te danken aan de casting en het acteerwerk. Hoofdrolspeler Aksel Hennie weet in de rol van Roger Brown volledig te overtuigen. Vooral wanneer hij van gladde, zelfverzekerde headhunter/kunstdief verandert in iemand die zich overduidelijk meer op de hals heeft gehaald dan hij aankan. Het is bovendien een goed geschreven rol: ondanks dat het hier in de basis om een onsympathiek personage gaat – een omhooggevallen yup en dan ook nog een dief ook – kan Roger toch op de aanmoediging van de kijker rekenen. Acteur Nikolaj Coster-Waldau, die je wellicht herkent van zijn rol als Jaime Lannister in Game of Thrones, levert eveneens goed werk af als de ambitieuze Clas Greve. Zoals gezegd is Headhunters een film die de vaart er goed in houdt, met een verhaal dat je van wending naar wending voert (de ene verrassender dan de andere). Een prettige bijkomstigheid van het hoge tempo is dat je geen tijd krijgt om lang na te denken over de onwaarschijnlijk- en toevalligheden in het script. Want qua plot is Headhunters niet perfect. Zo zijn het basisgegeven en de uiteindelijke motivatie wat vergezocht. Maar Tyldum komt hier mee weg; tijdens de film vallen de zwakkere plotelementen niet tot nauwelijks op. Headhunters is dan ook een sterke thriller, die wederom bewijst dat Scandinavische film- en televisiemakers uitstekend uit de voeten kunnen met dit genre.

Headhunters is verkrijgbaar op zowel DVD als Blu-ray Disc. Hieronder de recensie van de BD-uitgave.

Genre: Thriller
Jaar: 2011
Speelduur: 100 min
  • DTS-HD MA 5.1 - Noors
Uitgever: Lumière Home Entertainment
EAN: 5425019007256

De BD-uitgave van Headhunters heeft de oorspronkelijke beeldverhouding van 2.35:1. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). De BD-uitgave bestaat uit een 25GB enkellaagse disc. Voor de video-encoding is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC codec.

Kijken we naar de scherpte van de resulterende HD-transfer, dan valt op dat deze nogal varieert. Er zijn scènes en shots die een prima scherpte hebben, maar tevens fragmenten die doen denken aan een opgeschaalde DVD-transfer. Goedbelichte scènes presteren daarin duidelijk beter dan donkere fragmenten. Sowieso heeft de transfer problemen met donker. Het zwartniveau is namelijk vrij matig en het schaduwdetail had eveneens beter gekund. Dit laatste is mede te wijten aan macro-blocking die regelmatig zichtbaar is in donkere delen van het beeld. Gelukkig blijft het daarbij qua artefacting. Een ander positief aspect is de prima weergave van de koele kleuren, die perfect passen bij de sfeer van Headhunters. Ook de aanwezigheid van een laag grain wordt als positief ervaren, omdat het de prent een passend grove uitstraling geeft. Al met al wisselt de kwaliteit van het beeld tussen prima en benedenmaats. Maar gemiddeld genomen hebben de positieve aspecten de overhand, zodat we tot een voldoende komen.

Het geluid van Headhunters is als Noorse DTS-HD Master Audio 5.1-track (16bit/48kHz) op de BD-schijf te vinden. Deze track zet van begin af aan een mooi kamervullend geluid neer, waarbij alle luidsprekers aan bod komen. Dit geldt vooral voor de scènes met muziek. De dynamische en opzwepende composities van Trond Bjerknes en Jeppe Kaas komen namelijk met een opvallend goede spreiding uit zowel de front- als surround-speakers. En dat is iets wat zeker bijdraagt aan de filmbeleving. Ook op de overige fronten valt er niks te klagen over de track. Dialogen zijn altijd duidelijk hoorbaar en komen netjes uit het midden, en zaken als ruis en oversturing zijn totaal niet aan de orde. Kleine kanttekening is dat het geluid in het hoog sporadisch een tikje scherp klinkt, maar dat mag feitelijk geen naam hebben. We kunnen dan ook concluderen hier met een uitstekende track te maken te hebben!

De in Nederland verkrijgbare BD-uitgave van Headhunters bevat geen extra’s. Vergeleken met bijvoorbeeld de Engelse en Amerikaanse uitgaven missen we een Making Of van een klein half uurtje.

De Noorse film Hodejegerne, in Nederland verkrijgbaar onder de titel Headhunters, is de verfilming van een boek van de populaire thrillerschrijver Jo Nesbø. Het verhaal gaat over headhunter-slash-kunstdief Roger Brown, die zich iets op de hals haalt waar hij niet levend uit lijkt te gaan komen. Met een hoog tempo, goede dosis spanning en uitstekend acteerwerk boeit Headhunters van begin tot eind. De ongeloofwaardigheden in het verhaal heb je daardoor nauwelijks in de gaten. De BD-versie van de film heeft een beeldkwaliteit die net voldoende is. Het geluid, in de vorm van een lossless 5.1-track, maakt meer indruk. Extra’s ontbreken.