Peter Pan

14-01-2013

6.5

Peter Pan (Blu-ray)

De magie begint als Peter Pan, de jongen-die-nooit-volwassen-wordt, het huis van de familie Darling binnenvliegt om zijn schaduw op te halen. Wendy Darling heeft de schaduw van Peter Pan in haar kamer verborgen. Samen met de fee Tinkelbel leert Peter Wendy en haar broertjes Jan en Michiel vliegen. Ze vliegen onder de tweede ster rechts en dan rechtdoor, naar het denkbeeldige Nooitgedachtland en de ondeugende Slimme Jongens. Maar in dit betoverde land woont ook de valse Kapitein Haak die met zijn bende roekeloze piraten altijd klaar staat om de kinderen het leven zuur te maken. Een reusachtig avontuur volgt waarbij ze met zijn allen op zoek gaan naar Tijgerlelie, de dochter van het Indianenopperhoofd, die door Kapitein Haak en zijn rechterhand Meneer Vetje ontvoerd is. Zij krijgen hulp van de altijd tikkende Krokodil.

Peter Pan is de veertiende tekenfilmklassieker van Disney en beleefde in 1953 zijn bioscooppremière. De film is losjes gebaseerd op het gelijknamige toneelstuk uit 1904 van Sir James Matthew Barrie. Peter Pan is een verhaal dat ons eraan herinnert dat de dromen uit onze jeugd nooit verdwijnen. Al in 1940 maakte Disney een eerste storyboard-versie van de film. Door het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog werd pas in 1949 daadwerkelijk met de productie van de tekenfilm begonnen. Meer dan drie jaar hebben de tekenaars van de Disney-studio’s aan deze succesvolle film gewerkt. Onder hen waren de zogenaamde ‘Nine Old Men’ zoals Milt Kahl, Frank Thomas, Ward Kimball, Ollie Johnston en Marc Davis. Peter Pan is de laatste film waar deze negen tekenkunstenaars allen gezamenlijk aan gewerkt hebben. De productiekosten van de film bedroegen toentertijd vier miljoen dollar. Het resultaat is een betoverend avontuur vol fantasie en magisch sterrenstof, een film die nog altijd het bekijken waard is. De Engelse stemmen zijn onder andere van Bobby Driscoll (Peter Pan), Kathryn Beaumont (Wendy) en Hans Conried (Kapitein Haak). De Nederlandse nasynchronisatie is van latere datum en is onder andere gedaan met de stemmen van Jeroen Krabbé (Peter Pan), Laura Vlasblom (Wendy) en Ted de Braak (Kapitein Haak).

Peter Pan is in diverse vormen op DVD verschenen. Bijvoorbeeld als uitgebreide 2-disc Deluxe Edition, waarvoor beeld en geluid nauwgezet gerestaureerd werden. Lees hier onze recensie van deze prima uitgave. Zoals de Disney-fans weten, is Disney tegenwoordig bezig om al haar klassiekers in HD uit te brengen, in (nagenoeg) perfecte vorm. Nu is het de beurt aan Peter Pan, die op Blu-ray Disc de toevoeging “Special Edition” kent. Is dit de ultieme versie van deze avontuurlijke animatiefilm? Of is het een HD-uitgave waarbij Disney enige steekjes laat vallen? Je leest het hieronder.

Genre: Animatie
Jaar: 1953
Speelduur: 77 min
Verpakking: Amaray Blu-ray Disc keepcase
Beeldverhouding: 1.33:1 HD niet anamorf
  • DTS 5.1 - Nederlands
  • Dolby Digital 1.0 - Italiaans
  • DTS 5.1 - Italiaans
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, Italiaans
Uitgever: Walt Disney Studios Home Entertainment
EAN: 8717418381455

• Muziekvideo
  • Zing mee met de film
  • Het verhaal van Peter Pan
  • Niet-gebruikt lied: Het piratenlied
  • Never Land: Het verdwenen lied
  • Walts eigen woorden
  • Het sprookje van elfje Tinkelbel
  • De andere Peter Pan
  • En je zweeft: Peter Pan – De Making-Of

De BD-uitgave van Peter Pan heeft de oorspronkelijke beeldverhouding van 1.33:1 (op de cover staat foutief vermeld dat het om een 2.39:1-verhouding zou gaan). Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). De BD-uitgave bestaat uit een 50GB dubbellaags disc. Voor de video-encoding is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC codec.

Zoals reeds vermeld werd voor de eerder genoemde Deluxe Edition DVD-uitgave het beeld van Peter Pan nauwgezet gerestaureerd, resulterend in een uitstekende beeldkwaliteit. De BD-uitgave maakt uiteraard ook gebruik van een gerestaureerde print, zodat het HD-beeld op diverse fronten vergelijkbaar is met de DVD-transfer. Bijvoorbeeld wat betreft de uitstekende kleurweergave en het totale gebrek aan vuil en beschadigingen. Dit laatste is natuurlijk bijzonder voor een film van alweer zestig jaar oud. De voornaamste meerwaarde van de BD-versie ten opzichte van DVD zit hem, bijna vanzelfsprekend, in de scherpte. Door de hoge resolutie oogt het beeld nóg gedetailleerder en worden de lijnen nóg strakker op het scherm getoverd (de screenshots hieronder zijn gelijk aan die bij de recensie van de Deluxe Edition, zodat je de kwaliteit kunt vergelijken). Als je niet beter wist, zou je denken dat het hier om een recente animatiefilm gaat, zo schoon, strak en scherp oogt het allemaal. Een terechte 10 dus!

De BD-uitgave van Peter Pan bevat, net als de DVD-uitgave, een 5.1-remix van het oorspronkelijke mono-geluid. Verschil met de DVD is dat het Engelse geluid op BD in lossless vorm aanwezig is, namelijk als DTS-HD Master Audio 5.1-track (24bit/48kHz). Over het algemeen geeft een lossless codering betere prestaties ten opzichte van niet-lossless, onder meer in een verbetering van dynamiek en detaillering. Dat geldt ook voor Peter Pan, maar de verbeteringen zijn vrij subtiel. Want voor het beeld mag dan gelden dat het net lijkt of de film gister gemaakt is, voor het geluid geldt dat in veel mindere mate. Je kunt wel degelijk horen dat het om ouder bronmateriaal gaat, bijvoorbeeld aan het ietwat schelle karakter en de beperkte dynamiek in de muziek. Waarmee niet gezegd is dat het een slechte track is. Want afgezien van het lichtelijk gedateerde karakter, iets wat overigens totaal niet storend is, valt er niks te klagen. Zo is de mix van het geluid prima, met een nadruk op de voorkanalen en passend gebruik van de surroundkanalen. Dialogen zijn altijd prima verstaanbaar. Dat geldt voor de Engelse track, maar ook voor de Nederlandse, die als DTS 5.1-spoor (1509kbit/s) op het schijfje staat. Omdat de Nederlandse nasynchronisatie van latere leeftijd is, klinken de stemmen ietsje krachtiger en voller dan de Engelse tegenhangers. Daar staat tegenover dat de Nederlandse track niet lossless is, wat betekent dat je de (lichte) verbetering in kwaliteit mist. Welke track je ook kiest, je zult een remix aantreffen die met zorg is gemaakt en die de beelden prima ondersteunt.

De BD-uitgave van Peter Pan bevat een acceptabel pakket extra’s. Verwacht geen nieuw, BD-exclusief materiaal, want al de op BD aanwezige extra’s waren al eerder op DVD te bekijken. Bovendien ontbreken er enkele extra’s die wel op DVD aanwezig zijn, zoals een fotogalerij en diverse extra’s speciaal voor kinderen (spelletjes, voorleesboek). Aan de ruimte kan het niet gelegen hebben, want het dubbellaags schijfje is slechts voor iets meer dan de helft gevuld. Het aanwezige materiaal heeft een SD-resolutie en DD 2.0-geluid. Nederlandse onderiteling is beschikbaar, tenzij anders vermeld.

Deze extra, verborgen in het “set-up”-menu, herbergt een zeer fraaie gesproken toelichting bij de film. Het commentaar bestaat uit audiofragmenten van verschillende mensen, zoals Walt Disney, Leonard Maltin en John Canemaker, die iets over de film vertellen. Het commentaar wordt aan elkaar gepraat door Roy Disney. Zo krijg je tijdens de film veel achtergrondinformatie.

En je zweeft: Peter Pan – De Making-Of (16 min)
Een leuke documentaire uit 1997 over de totstandkoming van de film. De historische (zwart-wit) beelden laten je zien hoe Walt Disney al begin ’30 het eerste idee voor deze tekenfilm had.

In Walts eigen woorden: “Waarom ik Peter Pan maakte” (8 min)
Aan de hand van historische beelden wordt ‘nagespeeld’ hoe Walt Disney kwam tot het maken van Peter Pan.

Het sprookje van elfje Tinkelbel (8 min)
Hierin wordt uitgelegd hoe het karakter Tinkelbel is ontstaan.

De andere Peter Pan (21 min)
Regisseurs John Musker en Ron Clements leggen uit hoe Peter Pan tot stand is gekomen, waarbij het lastigste onderdeel de verhaalontwikkeling was. Zij laten aan de hand van historisch beeldmateriaal zien hoe Peter Pan zich ontwikkelde, waarbij je ook een alternatieve opening van de film ziet.

Het verhaal van Peter Pan (12 min)
Een historische documentaire, gemaakt in 1952, over het ontstaan van het Peter Pan-verhaal.

Niet-gebruikt lied: Het piratenlied (2 min)
Een liedje dat niet gebruikt is, compleet met ruwe getekende animaties. Niet Nederlands ondertiteld.

Never Land: Het verdwenen lied (3 min)
Recentelijk heeft men bij Disney de teksten gevonden van het liedje “Never Land”, dat nooit gebruikt is. Componist Richard M. Sherman raakte geïnspireerd en componeerde er alsnog muziek bij. Deze extra is niet Nederlands ondertiteld.

Zing mee met de film
Selecteer je deze optie, dan verschijnt bij het bekijken van de film ondertiteling in beeld met de tekst van de liedjes.

Muziekvideo “Never Land” (3 min)
Liedje uit de film in een moderner jasje, uitgevoerd door Paige O’Hara.

Muziekvideo “The Second Star To The Right (1 min)
Idem als bovenstaand, nu uitgevoerd door T-Squad.

Peter Pan is de 14e tekenfilmklassieker van Disney, over de jongen-die-nooit-volwassen-wordt. Het is een betoverend avontuur vol fantasie en magisch sterrenstof, een film die zelfs zestig jaar na dato nog steeds het bekijken waard is. De Deluxe Edition DVD-uitgave was op audiovisueel gebied al erg goed, maar de BD-uitgave doet daar nog een schepje bovenop met een scherper beeld en de lichte verbetering van lossless geluid. Wat extra’s betreft is er daarentegen geen meerwaarde ten opzichte van de DVD, aangezien een paar extra’s ontbreken (vooral op kinderen gericht) en er geen nieuwe zaken beschikbaar zijn. De meest interessante extra’s, zoals de commentaartrack en Making Of-featurettes, ontbreken gelukkig niet. De meeste mensen zullen de BD sowieso in huis halen voor de audiovisuele upgrade, en in dat opzicht is de uitgave zeker geslaagd.