Magic of Belle Isle, The

25-01-2013

8.5

Magic of Belle Isle, The (DVD)

Monte Wildhorn (Morgan Freeman) is een norsige, uitgerangeerde schrijver van westernverhalen. Hij schrijft sinds het overlijden van zijn vrouw geen verhalen meer en is aan de drank geraakt. Om de zomer door te komen past hij op het huis van een vriend in het plaatsje Belle Isle. Naast hem woont Charlotte O’Neil (Virginia Madsen) met haar drie dochters. De middelste dochter, Finnegan (Emma Fuhrmann), vindt Monte wel een bijzonder figuur, vooral als ze weet dat hij schrijver is. Ze wil les in verbeelding van hem. Hoe schrijf je een verhaal? Monte ziet dit in eerste instantie niet zo zitten, maar Finnegan blijft doorzetten. Langzaam begint Monte te ontdooien en voelt zich steeds meer op z’n gemak in het dorpje. Maar de zomer loopt alweer bijna ten einde.

Rob Reiner is een filmregisseur die een aantal bijzondere films op z’n naam heeft staan, zoals When Harry Met Sally, The Bucket List en A Few Good Men, maar ook een aantal niemendalletjes, zoals North of Alex & Emma. Het recente The Magic of Belle Isle uit 2012 zit daar zo’n beetje tussenin. Het is geen klassieker in wording, maar het is wel een prettige feel-good-movie. In het begin lijkt het een doorsnee film te worden over een knorrige oude man die niet veel met de buurt te maken wil hebben. Maar dat lijkt maar schijn, want al vrij snel ontpopt het verhaal zich tot een mooie, bijna spirituele vertelling waarin fantasie en verbeelding centraal staan. Morgan Freeman en regisseur Rob Reiner kennen elkaar van The Bucket List en de samenwerking verliep dermate soepel dat de twee besloten nog een film samen te maken. Freeman acteert zoals we hem kennen: degelijk en goed. Maar de aandacht gaat vooral uit naar de jonge leden van de cast. Emma Fuhrmann speelt namelijk erg overtuigend als Finnegan, het meisje dat les wil in verbeelding. Zij had al eerder in een aantal korte films en televisieseries gespeeld, maar dit is haar eerste rol in een lange speelfilm. En dat belooft veel goeds voor de toekomst. De film kent z’n komische momenten, maar ook momenten van diepe ontroering. Het is een film over fantasie, maar ook over hoop en nooit opgeven. Ook al zit het leven even tegen, er zijn altijd wel momenten dat het beter gaat. Die momenten moet je koesteren en waarderen. Reiner weet een goede balans in deze vertelling aan te brengen, zodat het ergens melodramatisch wordt. The Magic of Belle Isle weet vaak de juiste snaar te raken, waardoor je gegrepen wordt door het verhaal. De film heeft iets teveel one-liners van Monte Wildhorn, waarbij de een geslaagder is dan de ander. Maar samen met een paar iets te grote toevalligheden zijn dit de enige minpunten van deze verder prettige film. Geen pretenties, gewoon heerlijk om naar te kijken. En toch blijft de film nog enige tijd in je hoofd rondspoken en dat is altijd een goed teken.

Genre: Drama, Komedie, Romantiek
Jaar: 2012
Speelduur: 105 min
Uitgever: Paradiso Home Entertainment
EAN: 5414937032709

Deze uitgave van The Magic of Belle Isle op DVD heeft een anamorf beeldformaat van 1.85:1. De film is, zoals de meeste moderne films, digitaal opgenomen en bevat daardoor ook geen beschadigingen. Toch is het geen briljante transfer, daarvoor zijn er een aantal zaken niet helemaal in orde. Zo is de scherpte slechts voldoende, het oogt meestal een beetje soft. Een groter probleem zijn het matige contrast en zwartniveau. Dit zorgt voor een vrij mat uiterlijk van de film, het sprankelt niet. Gelukkig blijft het hierbij, want verder komen we geen vervelende artefacten tegen en is een voldoende dan ook op z’n plaats.

Op de DVD van The Magic of Belle Isle heb je de keuze uit twee geluidstracks, een Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) track en een DTS 5.1 (754 kb/s) track. Het verschil tussen beide tracks is echter minimaal. Het is dan ook geen film vol spektakel en actie, het is een dialoogfilm. En daar is eigenlijk weinig mis mee, al geldt ook voor het geluid wat voor het beeld gezegd wordt: echt sprankelend is het niet. Het is allemaal goed te verstaan, maar het mist wat dynamiek. Het geluid richt zich hoofdzakelijk op de voorste kanalen. De surroundkanalen komen in het geheel maar heel mondjesmaat voor. Het LFE-kanaal komt in het spel al helemaal niet voor. Op zich geen probleem, want daar is het de film niet naar. Het geluid ligt prettig in het gehoor, zonder tot grote hoogte te stijgen.

De DVD heeft een statisch menuscherm. In Nederland is de film alleen op DVD uitgegeven, in Amerika is ook een Blu-ray Disc verkrijgbaar. Extra’s zijn daar echter niet op te vinden, op de Nederlandse DVD staat nog wel een trailer.

Trailer (2 min)
De bioscooptrailer van de film in 1.85:1 anamorf beeldformaat en DD 2.0 geluid. En deze is voorzien van Nederlandse ondertiteling.

Monte Wildhorn is een uitgerangeerde schrijver, die in de zomer op een huis gaat passen. Zijn buurmeisjes laten hem zien dat het leven nog niet voorbij is. The Magic of Belle Isle is een prettige en soms inspirerende film van Rob Reiner met Morgan Freeman in de hoofdrol. De DVD-uitgave heeft een voldoende beeld- en geluidskwaliteit. Als extra is er een trailer aanwezig. De meeste aandacht gaat hier echter uit naar de film en die is mooi.