Seeking a Friend for the End of the World

Ben H.
19-02-2013

4.8

Seeking a Friend for the End of the World (DVD)

Seeking a Friend for The End of The World toont ons de laatste drie weken op aarde, voordat een meteoor al het leven zoals we nu kennen zal vernietigen. Met het besef dat de mensheid niet lang meer zal bestaan, besluit Dodge (Steve Carell) op zoek te gaan naar zijn jeugdliefde. Hij wordt in zijn zoektocht vergezeld door zijn buurvrouw Penny (Keira Knightley), met wie hij tot op dat moment nauwelijks tot nooit heeft gepraat. Penny is op zoek naar hereniging met haar ouders, nadat haar vriend (Adam Brody) dit een paar dagen eerder in de weg stond. Zal het de twee lukken om in de laatste paar weken van hun leven alsnog het geluk te vinden?

De plot van Seeking a Friend for The End of The World doet enigszins denken aan die van Nick and Norah’s Infinite Playlist. Beide films beschrijven een onverwachte romance tussen twee aanvankelijk onbekende mensen. Deze vergelijking is niet geheel verwonderlijk, aangezien Lorene Scafaria voor beide films het scenario verzorgde. Ditmaal verzorgt Scafaria echter ook de regie, waarmee ze haar debuut maakt. Helaas is dit een debuut dat je niet lang bij zal blijven. Carell speelt hetzelfde lege personage zoals we hem uit andere films kennen, en voegt daardoor helaas weinig toe aan het geheel. Knightley zorgt daarentegen voor een frisse noot, alhoewel haar personage weinig tot geen diepgang kent. Hierdoor komt ze af en toe eerder over als iemand met ernstig mentale problemen, dan als de typische girl-next-door. Dit is echter vooral toe te schrijven aan de scenariste, en niet zozeer aan Knightley zelf. Niet alleen kennen beide personages weinig diepgang, ook onderlinge chemie is nauwelijks aanwezig tussen de twee. Nergens leren we de personages écht kennen en bovendien worden hun beweegredenen slechts minimaal uitgewerkt. Het zorgt ervoor dat de kijker minimaal emotioneel betrokken wordt en niet gelooft in de aantrekkingskracht van de twee. Dit komt mede doordat Scafaria bewust de kijker op een zijspoor wil zetten, maar juist daardoor haar eigen doel voorbij schiet. Seeking a Friend for The End of The World wil de verwachting creëren dat het personage van Carell zijn jeugdliefde zal vinden, en dat die van Knightley herenigd wordt met haar familie. Deze verwachting wordt ondersteund door het leeftijdsverschil van de twee, zodat de romance aan het einde niet al te voorspelbaar is. Toch slaagt Scafaria hier niet in, doordat de jeugliefde van Dodge nooit aan de kijker geïntroduceerd wordt (de oplettende kijker zal haar slechts op foto’s terugzien en tot de conclusie komen dat Scafaria zelf gestalte geeft aan het fictieve personage). Scafaria slaagt er dus niet alleen in een vals verwachtingspatroon te scheppen, ook is een relatie tussen de twee personages simpelweg niet geloofwaardig. Het einde mist daardoor de impact die het had kunnen hebben, aangezien de kijker bij het lezen van de plot reeds weet hoe de film zal eindigen. De regisseuse doet er overigens goed aan door de daadwerkelijke meteoorinslag niet te laten zien. De focus blijft hierbij - zij het gebrekking - op de personages.

Genre: Drama, Romantiek, Science fiction
Jaar: 2012
Speelduur: 101 min
  • DTS 5.1 - Engels
Uitgever: Paradiso Home Entertainment
EAN: 5414937032495

Seeking a Friend for The End of The World heeft een beeldverhouding van 2.35:1 en staat in het oorspronkelijke beeldformaat anamorf op de DVD. De beeldkwaliteit is prima, alhoewel er enkele kleine op- en aanmerkingen zijn. Positief zijn het kleurenschema en de scherpte, alhoewel de transfer af en toe wat soft overkomt. Het zwartniveau had iets beter gekund, en daarnaast is er sporadisch posterisatie merkbaar. Dit komt echter beperkt voor en zal een plezierige kijkervaring niet in de weg liggen. De film is onderverdeeld in 12 hoofdstukken. De ondertiteling is duidelijk leesbaar en staat op een goede hoogte in het beeld geplaatst.

Op de DVD van Seeking a Friend for The End of The World zijn drie geluidstracks te vinden, namelijk de originele Engelse DTS 5.1-track (754 kbps), de Engelse Dolby Digital 5.1-track (448 kbps) en de Franse Dolby Digital 5.1-track (448 kbps). Beide Engelse tracks klinken uitstekend en weten de sfeer van de film goed te ondersteunen. De film bestaat voor een groot deel uit dialoog, die erg duidelijk uit de centerspeaker naar voren komt. De omgevingsgeluiden en soundtrack verschijnen keurig uit de surroundspeakers en vormen een toepasselijk ruimtelijk beeld. Beschadigingen zijn niet hoorbaar. Veel verschillen tussen de twee Engelse tracks zijn niet te horen, maar de DTS-track klinkt iets dynamischer. Beide geluidstracks zijn dan ook uitstekend te noemen, alhoewel de voorkeur licht naar de DTS-track uitgaat.

Bij het opstarten van de DVD van Seeking a Friend for The End of The World kom je meteen in een statisch menu terecht terwijl op de achtergrond de soundtrack van de film te horen is.

Trailer Seeking a Friend for The End of The World (2 min.)
De trailer geeft een aardige indruk wat de kijker van de film kan verwachten. Nederlands ondertiteld.

In Seeking a Friend for The End of The World zal binnen drie weken een meteoor al het leven op aarde beëindigen. Dodge (Steve Carell) en Penny (Keira Knightley) beginnen samen een roadtrip op zoek naar hun geliefden, om in hun laatste weken het geluk te vinden. Regisseuse Lorene Scafaria verzorgde zowel het scenario als de regie, en helaas vallen beide erg tegen. De personages kennen weinig diepgang en missen chemie, waardoor de kijker minimaal emotioneel betrokken raakt. De film zal je derhalve niet lang bijblijven. De beeld- en geluidskwaliteit van deze DVD-uitgave zijn prima. Op de trailer na staan er geen extra’s op de disc, maar ik kan me moeilijk voorstellen dat iemand hier behoefte aan heeft.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Paradiso Home Entertainment.