Seven Psychopaths

27-03-2013

5.9

Seven Psychopaths (Blu-ray)

Scenarioschrijver Marty (Colin Farrell) worstelt met zijn nieuwe script ‘Seven Psychopaths’, het enige wat hij nodig heeft is een beetje inspiratie. Marty doet alles voor een goed verhaal en raakt betrokken bij de criminele dognapping activiteiten van zijn beste vriend Billy (Sam Rockwell) en diens partner in crime Hans (Christopher Walken). Alles loopt uit de hand wanneer de dognappers de geliefde hond van de psychopathische gangster Charlie (Woody Harrelson) ontvoeren. En dit is niet het enige schimmige figuur waarmee Marty in contact is gekomen. Zijn vriend Billy vond het namelijk nodig om een advertentie in de lokale krant te plaatsen. De oproep? Ben je psychopaat, meld je dan aan bij Marty en je verhaal maakt kans om in het filmscript verwerkt te worden. Marty heeft uiteindelijk genoeg inspiratie voor zijn script, maar of hij het nog na kan vertellen… Het staat in ieder geval buiten kijf dat niet iedereen het er zonder kleerscheuren vanaf brengt in de bizarre samenloop van omstandigheden die volgt.

Regisseur Martin McDonagh wist een jaar of vijf geleden indruk te maken met zijn originele misdaadfilm In Bruges waarin de stad Brugge van onze zuiderburen een prominente hoofdrol speelt. De andere hoofdrol was voor Colin Farrell. De samenwerking is ongetwijfeld goed bevallen, want ook in Seven Psychopaths, de tweede film van McDonagh, mag Farrell weer de titelrol op zich nemen. Hij heeft dit keer echter heel wat meer concurrentie. De sterrencast lijkt maar niet te eindigen met onder andere Sam Rockwell, Abbie Cornish, Christopher Walken, Woody Harrelson, Tom Waits en Olga Kurylenko. Dan zijn de bijrollen nog niets eens benoemd. Zoals de niet geheel onbekende acteurs die in de briljante eerste scène van de film even snel weer gaan als dat ze gekomen zijn. Deze sterk geschreven opening staat bol van de speelse dialogen met een apart soort humor. Deze mix wordt afgemaakt met grof geweld. Waar hebben we dat eerder gezien? Juist, McDonagh haalt zijn inspiratie duidelijk voor een belangrijk deel bij niemand minder dan Quentin Tarantino. In het begin lijkt hij daar nog mee weg te komen ook, maar dit niveau weet hij helaas niet vast te houden. Commercieel sowieso niet, met een opbrengst in de VS ongeveer gelijk aan het productiebudget. Nu is dat natuurlijk nog niet bepaald tekenend voor de kwaliteit van de film zelf, maar ook hier is Seven Psychopaths niet bijzonder. Is het dan een slechte film? Nee, dat zeker niet. De film neemt zichzelf niet zo serieus en dat is in dit geval zeker een voordeel. De bizarre humor komt daardoor beter uit de verf. Daarnaast is er regelmatig sprake van flashback-scènes waarin we de achtergrondverhalen van de verschillende psychopaten te zien krijgen. Deze zijn geweldig mooi in beeld gebracht en hilarisch in inhoud en opzet. Daarom is het jammer dat dit niveau niet consistent wordt behaald. Seven Psychopaths is een bijzonder rommelig geheel. Als je niet zou weten dat er een script onder ligt, zou het maar zomaar helemaal geïmproviseerd kunnen zijn. Toch is het zeker de moeite als fan van het genre van de misdaadkomedie om deze film een kans te geven. De zelfspot en de geestige manier waarop de film een satire is op het medium film zelf, gecombineerd met de luchtige toon en de prima presterende sterrencast, maakt dit een onderhoudend geheel.

Seven Psychopaths is door Entertainment One uitgebracht op DVD en Blu-ray Disc. Hieronder bespreken we de Blu-ray Disc.

Genre: Komedie, Misdaad
Jaar: 2012
Speelduur: 110 min
Uitgever: Entertainment One
EAN: 8713045235482

De Blu-ray Disc-uitgave van Seven Psychopaths heeft de originele beeldverhouding van 2.35:1. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). Voor de encodering is gebruik gemaakt van de VC-1 codec. Deze Blu-ray Disc-uitgave bestaat uit een 25 GB enkellaagse disk.

Zoals hierboven vermeld bij de technische specificaties is de keuze gemaakt deze transfer van Seven Psychopaths op een enkellaagse disk te plaatsen. Dit hoeft niet altijd een probleem te zijn, maar helaas zijn de gevolgen van de hiermee gepaard gaande extra compressie hier maar al te goed zichtbaar. Scherpte en detaillering zijn beduidend minder dan je van een recente BD zou mogen verwachten. Daarbij is er een grove hoeveelheid ruis zichtbaar en is het schaduwdetail ondermaats. Het zwartniveau is dan wel weer op orde. Het is lastig een objectief oordeel over kleuren en contrast te geven. Er lijkt een soort van warme waas over de hele productie te hangen, maar dit zou net zo goed een bewust stilistisch effect kunnen zijn. Hier en daar zijn er wat lichte compressie artefacten te zien, maar dit neemt gelukkig geen storende vormen aan. Bovenstaande tekst doet wellicht vermoeden dat de transfer van Seven Psychopaths ondermaats is. Dit is niet het geval, een ruime voldoende is deze nog steeds waard. Het ‘wow’-gevoel dat een goede BD-transfer in hoge definitie kan oproepen ontbreekt echter dit keer.

Deze Blu-ray Disc van Seven Psychopaths is voorzien van een DTS-HD Master Audio 5.1-track (16bit/48kHz) in de originele Engelse taal. Degelijk. Dat is het beste woord om deze audiopresentatie van Seven Psychopaths kort en bondig te omschrijven. Het grootste deel van de film blijft deze redelijk op de achtergrond. De prima gecentreerde en altijd goed verstaanbare dialogen voeren dan de boventoon. Subtiele achtergrondgeluiden maken het geheel compleet. Op enkele momenten wordt er flink wat op los geschoten en dan mogen ook de achterste speakers en de subwoofer in actie komen. Het wordt hier iets interessanter en er is sprake van voldoende ruimtelijkheid. De track is nog steeds niet bijzonder actief in opzet en werking. Het ondersteunt de film prima, maar blinkt niet uit als een op zichzelf staand element.

Voorafgaand aan het hoofdmenu worden een aantal trailers afgespeeld van andere producties van Entertainment One. Er is geen menu. Daarnaast is er geen sprake van extra’s. Buitenlandse uitgaven kennen wel extra’s, maar deze zijn het noemen niet waard. Het betreft een handjevol featurettes, elk met zeer korte speelduur.

Marty is een scenarioschrijver die met moeite aan de weg timmert. Dankzij zijn criminele vrienden Billy en Hans krijgt hij heel wat inspiratie voor zijn script, maar wellicht gaat dit hem meer kosten dan hem lief is. De tweede productie van regisseur Martin McDonagh is wederom een feest vol spitsvondige dialogen en zelfbewuste humor. Seven Psychopaths is een scherpe satire op het medium film zelf. Door de zwabberende structuur hangt het allemaal als los zand aan elkaar, waardoor het niet echt beklijft. De technisch kwaliteit van de BD-uitgave is redelijk tot goed. Extra’s zijn helaas niet beschikbaar bij deze uitgave.